۱۳ آبان به تبیین نیاز دارد
کد خبر: 4177855
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

۱۳ آبان به تبیین نیاز دارد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به تشکیل اتاق‌های اندیشه‌ورز در خصوص گرامیداشت ۱۳ آبان گفت: خروجی این جلسات این بود که ۱۳ آبان به تبیین نیاز دارد و اصل تسخیر لانه جاسوسی برای بسیاری از اقشار جامعه محل بحث و تأمل است.

نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی در خصوص برنامه‌های گرامیداشت 13 آبان در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی در خصوص برنامه‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و گرامیداشت 13 آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، روز گذشته، سوم آبان‌ماه در سالن جلسات این شورا برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه کارهای بسیاری در این مجموعه انجام می‌شود که کسی از آنها اطلاع ندارد، اظهار کرد: حرکت‌هایی در سطح شهر اتفاق می‌افتد که موجب جریان‌سازی در کشور می‌شود؛ بنابراین هم به سوژه‌سازی و سوژه‌پردازی نیاز داریم و هم اینکه سوژه‌های موجود را به برند تبدیل کنیم. بسیاری از حرکت‌ها و سوژه‌هایی که از کنار آنها عبور می‌کنیم، می‌توانند به جریان ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شوند؛ ولی هیچ توجهی به آنها نداریم و این در حالی است که اتفاقات و رویدادهای اصفهان جایگاه ویژه‌ای برای مسئولان کشوری دارد.

وی با اشاره به ساختار و کارکرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: این مجموعه ابتدا ذیل سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و فعالیت در خصوص چند مناسبت اصلی و بزرگ برای آن تعریف شد؛ سپس در مجلس چند ماده قانونی برای آن به تصویب رسید و هم‌اکنون در اساسنامه شورا، 23 مناسبت ملی و مذهبی وجود دارد که این مجموعه موظف است به آنها بپردازد و دستگاه‌ها با محوریت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، برای مناسبت‌ها مراسم برگزار کنند؛ منتها در حکم مقام معظم رهبری برای رئیس شورا در سال 1400 چند نکته و دستورالعمل وجود دارد که مسیر و رسالت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را تغییر داده و بر وسعت آن افزوده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان افزود: در بخشی از این حکم، تبیین و عمق‌بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دل‌های مخاطبان مورد تأکید قرار گرفته است. ایشان همچنین به مردمی کردن بزرگداشت‌ها، فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی، به‌کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان انقلابی، تازگی و طراوت بخشیدن به مراسم دینی و انقلابی و چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائده‌ها و فرسودگی‌های آن توصیه کرده است.

وی بیان کرد: پرداختن به مساجد و نهادهای مردمی تا پیش از این در دستورکار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نبود و معظم‌له حتی جهاد تبیین در حوزه شعارها را به عهده این مجموعه می‌گذارد؛ درواقع فضایی پرکار با حداقل نیروی انسانی پیش روی شورا قرار دارد. بودجه شورا نیز در ردیف بودجه سازمان تبلیغات اسلامی است و با توجه به اینکه دو لایحه در خصوص این مجموعه در مجلس مطرح شده، در صورت تصویب، بودجه و امکانات و ضریب نفوذ شورا در دستگاه‌های دولتی را افزایش می‌دهد تا بتواند به مطالبه‌گری در عرصه‌های گوناگون بپردازد. بودجه کنونی این مجموعه قابل توجه نیست و کارها را به‌صورت مشارکتی انجام می‌دهد.

ناجی در خصوص ۱۳ آبان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای این مناسبت گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده‌ایم. همچنین چند اتاق اندیشه‌ورزی داشته‌ایم که عناوین آنها، کلیدواژه‌هایی بوده که در مطالبات مقام معظم رهبری وجود داشته است. در راستای مردمی کردن بزرگداشت‌ها نیز جریان‌های مردمی سطح شهر را دعوت کردیم و از آنها خواستیم تا ایده‌های خود را در خصوص ۱۳ آبان مطرح کنند و به ما بگویند چه زمینه‌ای باید برایشان فراهم شود تا در این خصوص فعالیت داشته باشند. یکی از این اتاق‌های اندیشه‌ورز، دانش‌آموزی بود که در جریان آن با نخبگان طرح امین، طرح هجرت و مجموعه‌های دانش‌آموزی سطح شهر به گفت‌وگو نشستیم.

وی با بیان اینکه خروجی این اتاق‌های اندیشه‌ورز به چند کلیدواژه مشترک ختم شد، ادامه داد: همه معتقد بودند که ۱۳ آبان به تبیین نیاز دارد و اصل تسخیر لانه جاسوسی برای دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و استادان دانشگاه محل بحث و تأمل است. از طرف دیگر، برخی در خصوص غاصب بودن اسرائیل دچار تردید هستند یا عده‌ای معتقدند دشمنی آمریکا با ما از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شد و چرا باید این اتفاق می‌افتاد. کلیدواژه دیگر این بود که در شرایط کنونی چه وظیفه‌ای به عهده داریم؟ یک‌سری سؤالات جدی مطرح و این کارویژه تعریف شد که فارغ از اجرای برنامه‌ای پرشور برای ۱۳ آبان، از پیش‌تر هماهنگی‌هایی انجام دهیم تا اگر کسی قائل به اقدامات تبیینی در حوزه کاری خودش بود، این ظرفیت‌ها را به هم متصل کنیم. حتی کسانی که در این جلسات حضور داشتند، بعضاً برای انجام اقدامات تبیینی بدون دریافت دستمزد اعلام آمادگی کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: این ظرفیت‌ها در نهایت به شکل‌گیری پویش «سرود طوفان الاقصی» منجر شد که تمام نهادهای دانش‌آموزی مردمی جزو اتاق فکر آن بودند. با صداوسیما نیز صحبت شد تا این پویش پوشش رسانه‌ای داده شود و همچنین انتشار آن در فضای مجازی نیز در دستورکار قرار گرفت. اول آبان‌ماه، پوستر این پویش در تمام مدارس توزیع و سایت و کانال آن راه‌اندازی شد و هنوز با اینکه زمان چندانی نگذشته، خروجی‌های آن از راه رسیده است و ادامه دارد. بنیاد ملی جوانان سازمان تبلیغات اسلامی و انجمن اسلامی نیز چند پویش راه‌اندازی کرده‌اند. سال گذشته به‌مناسبت ۱۳ آبان، جدولی طراحی و فایل الکترونیکی آن در میان دانش‌آموزان توزیع شد که در روز برگزاری مراسم در میدان امام(ره)، چهار هزار برگه حاوی جدول حل‌شده به دست آمد. این تجربه خوب موجب شد تا برای مراسم امسال، یکی از گروه‌های اتاق فکر را برای طراحی جدول مأمور کنیم.

وی یادآور شد: علاوه بر گروه‌های دانش‌آموزی، جلسه‌ای نیز با مدیران کل نواحی آموزش و پرورش برگزار کردیم و اکنون این نهاد با تمام قوا و نیروها به میدان آمده است. با توجه به همه این جوشش‌های میدانی، هدف‌گذاری ما برای مراسم امسال، میدان امام(ره) بوده و با توجه به نظرسنجی‌ها، از سخنران مدعو خواسته‌ایم تا سخنرانی کوتاهی داشته باشد و کل زمان برگزاری مراسم نیز از یک ساعت و نیم بیشتر تجاوز نکند.

ناجی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره ۱۳ آبان گفت: ایشان دو کلیدواژه درباره این مناسبت دارد و می‌فرماید: ۱۳ آبان، تاریخی و تجربه‌آموز است، در تاریخ ماندنی و فراموش‌ناشدنی‌ست و تجربه‌آموز است؛ چون واکنش‌هایی به دنبال داشت که در تاریخ ماندگار شد. رهبر انقلاب در جمله دیگری می‌گوید: بزرگداشت ۱۳ آبان اعصاب آمریکایی‌ها را خرد کرده؛ چون این روز هم تجسم شرارت آمریکاست و هم تجسم ضربه خوردن و مغلوب شدن آن.

وی تأکید کرد: ۱۳ آبان دربردارنده سه اتفاق است؛ یکی کشتار دانش‌آموزان مقابل دانشگاه تهران که برخی تلاش می‌کنند فقط این رویداد برجسته شود و دو اتفاق دیگر، تبعید امام(ره) به‌دلیل اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون و تسخیر لانه جاسوسی است. به لحاظ رسانه‌ای باید تلاش کنیم تا ذهنیت مردم را نسبت به ۱۳ آبان تغییر دهیم. مقرر شده تا در این روز و روز پس از آن مدارس اقدام به برگزاری امتحان نکنند و هر دانش‌آموزی که بخواهد با خانواده خود یا مجموعه‌ای فرهنگی در مراسم شرکت کند، غیبتش مجاز شمرده شود؛ چون برنامه‌ریزی این است که مراسم امسال به‌یادماندنی شود.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha