فضای معنوی مسابقات قرآن تحت تأثیر رقابت قرار نگیرد
کد خبر: 4175839
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
ستاره‌های قرآنی گیلان/ ۵

فضای معنوی مسابقات قرآن تحت تأثیر رقابت قرار نگیرد

قاری ممتاز گیلانی با بیان اینکه فضای معنوی تحت تأثیر فضای رقابتی مسابقات قرآنی قرار نگیرد، گفت: نخبگان قرآنی بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.

طاها مرصادی قاری ممتاز گیلانی

طاها مرصادی، قاری ممتاز گیلانی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان در خصوص چگونگی آشنایی با آیات نورانی وحی و ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: نقش پدر و مادر در آشنایی کودکان با مفاهیم دینی به‌ویژه قرآن کریم بر کسی پوشیده نیست و من هم با توجه به اینکه در خانواده‌ای مذهبی بودم از همان دوران طفولیت با اعمال دینی و قرآن کریم آشنا شدم.

وی افزود: از کودکی همراه با پدرم در محافل و مجالس قرآنی شرکت می‌کردم و همین باعث شده بود تا آهنگ دلنشین آیات نورانی وحی در گوشم طنین‌انداز شود و در سنین بالاتر مایل بودم در محافل قرآنی شرکت کنم و بیشتر یاد بگیرم، لذا با تشویق پدر و مادرم وارد کلاس‌های قرآنی شدم و چند جزء از کلام الله مجید را موفق به حفظ شدم و به مراتب به رشته قرائت علاقه پیدا کردم و ترجیح دادم این رشته را ادامه دهم.

لزوم برگزاری اردوهای تفریحی قرآنی

این قاری قرآن کریم تأکید کرد: پدر و مادر باید توجه داشته باشند با اجبار نمی‌توان کودک را با مفاهیم دینی آشنا و آنها را برای ادای تکالیف و واجبات دینی تربیت کرد، بلکه در قدم اول خود والدین باید عامل به این مسائل باشند و به طور مثال در حضور کودک نماز بخوانند و قرآن قرائت کنند، در این صورت است که از همان سنین پایین کودک با این اعمال آشنا شده و کم کم دوست دارد که همانند والدین این رفتارها را انجام دهد.

نفر اول مسابقات استانی چهل و ششمین دوره مسابقات اوقاف گفت: پدر و مادر فرزند را همراه خود به محافل و مجالس قرآنی ببرند البته مسئولان اینگونه محافل نیز باید توجه داشته باشند تا در برابر بازیگوشی‌های کودکان و خردسالان سعه صدر داشته باشند تا کودک با خاطره خوش آن محفل را ترک کند و برای حضور مجدد در آن مجلس لحظه شماری کند قطعاً این علاقه‌مندی و خاطره خوش می‌تواند یکی از مؤلفه‌های مهم در جذب کودک به فعالیت‌های قرآنی در سال‌های بعد باشد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مهم در علاقه‌مندی کودکان به ادامه فعالیت‌های قرآنی، اساتید ماهری هستند که در کلاس‌ها صرفاً به آموزش قرآن نمی‌پردازند بلکه با رفتار و منش خود کلاس را برای کودک و قرآن‌آموز دلنشین کرده و باعث می‌شوند تا کودکی که به تشویق والدین وارد این کلاس شده، با علاقه شخصی خودش بخواهد تا دوره‌های بعدی را نیز ادامه دهد.

مرصادی که کسب رتبه پنجم کشوری رشته قرائت دانش‌آموزی را در کارنامه قرآنی خود دارد، تصریح کرد: مؤسسات نیز توجه داشته باشند در کنار دوره‌های آموزشی از برگزاری اردوهای تفریحی قرآنی و همچنین اهدای جوایز در مناسبت‌های مختلف به کودکان شرکت‌کننده در دوره‌ها غافل نشوند زیرا این‌ها از جمله عوامل علاقه‌مندی و ایجاد انگیزه بیشتر برای حضور در فعالیت‌های قرآنی بین کودکان و نوجوانان است.

این قاری قرآن با بیان اینکه شرکت در مسابقات بسیار مهم است زیرا هر قرآن‌‌آموزی تلاش می‌کند تا به بهترین شکل خودش، در این مسابقات حضور داشته باشد و توانایی خود را در بالاترین سطح ممکن ارائه دهد، تأکید کرد: قبل از حضور در مسابقه با مطالعه و تمرین میزان تسلط خود را بالا می‌برد.

وی افزود: البته باید توجه داشت در صورت عدم کسب رتبه و مقام مورد نظر، نباید از ادامه مسیر دلسرد شد. با نگاهی به زندگی‌نامه چهره‌های مطرح قرآنی می‌بینیم که تمرین آنها مستمر بوده و یک شبه به جایگاهی که الان دارند، نرسیده‌اند. لذا از عدم کسب مقام مورد نظر در مسابقات نباید ترسید و در صورت نرسیدن به جایگاه مورد نظر باید تلاش کنیم تا توانمندی خود را افزایش دهیم.

لزوم معرفی نخبگان قرآنی بیش از پیش به جامعه

مرصادی تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که در حال حاضر جامعه قرآنی را تحت تأثیر قرار داده ارزیابی افراد با مدارک و مدارجی است که در مسابقات قرآنی به دست آورده‌اند، چه بسا افرادی که در مسابقات نتوانستند به رتبه‌های درخشان برسند ولی دارای توانمندی‌های بالقوه‌ای باشند و با قدری توجه و سرمایه‌گذاری می‌توان استعدادهای آنها را شکوفا کرده و به منصه ظهور رساند و این مسئله می‌تواند بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران و اساتید فن قرار بگیرد.

وی افزود: ضمن اینکه توجه محض به کسب رتبه و مقام باعث می‌شود تا در مسابقات قرآنی از فضای معنوی آیات نورانی وحی و کلام الله مجید فاصله بگیریم این در حالی‌ است که مسابقات قرآنی همانند سایر مسابقات و رقابت‌ها نیست، بلکه باید فرصتی باشد تا معنویت قرآنی هم در این فضاها مورد توجه بیشتر باشد.

مرصادی تصریح کرد: استرسِ کسب مقام و تلاش برای هرچه بهتر درخشیدن و کسب بالاترین امتیاز از جمله مواردی است که این آرامش در سایه قرآن و فضای معنوی اجتماعات قرآنی در مسابقات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این قاری که کسب رتبه چهارم کشوری را در مسابقات دانشجویی در کارنامه قرآنی خود دارد، در خصوص استفاده از فضای مجازی برای استفاده از محضر اساتید گفت: با بهره‌گیری از این بستر می‌توان از محضر اساتید مطرح استفاده کرد و این فضا توانسته تا حد بسیار خوبی عدم دسترسی به اساتید مطرح را در برخی شهرهای کوچک و دورافتاده جبران کند، ضمن اینکه در مدت زمان کوتاه و بدون صرف هزینه و زمان برای رفت و آمد می‌توان از دانش اساتید در شهرهای مختلف بهره برد و از این منظر برای جامعه قرآنی بسیار مفید فایده بوده است.

مرصادی با اشاره به اینکه اساتید و نخبگان قرآنی مطرح باید بیش از پیش به عموم مردم جامعه معرفی شوند، افزود: این معرفی باعث می‌شود تا بتوان مخاطبین بیشتری را وارد فعالیت‌های قرآنی کرد هرچند اقداماتی در این زمینه انجام شده و قابل تقدیر است ولی این اقدامات باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه اساتید بین‌المللی در واقع مبلغان قرآنی هستند لذا باید فضایی ایجاد شود تا این‌ اساتید بدون دغدغه بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند، گفت: در اندونزی وزیر قرآن وجود دارد و قطعاً این فرصت باعث توجه و رسیدگی بیشتر به این حوزه می‌شود.

دارنده رتبه اول مرحله استانی مسابقات چهل و ششمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف در پایان گفت: قطعاً پرداختن به قرآن به‌صورت تخصصی نه تنها باعث عقب‌ماندن از سایر فعالیت‌های زندگی روزمره نمی‌شود بلکه موجب قانونمند شدن و نظم بخشیدن به کارهای دیگر می‌شود.

انتهای پیام
captcha