یکی از موانع انسجام مسلمانان، عدم باور هویت اسلامی است
کد خبر: 4171704
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
آیت الله اعرافی:

یکی از موانع انسجام مسلمانان، عدم باور هویت اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و این مسئله مهمی است که باید برای آن چاره اندیشی کرد و نشست های متعددی برگزار نمود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت شود.

آیت الله علیرضا اعرافی

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های متعالی وحدت است و حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به معنی آن است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد.

وی افزود: حقیقت آن است که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به هویت امت اسلامی، معارف وحدت بخش و انسجام آفرین اسلام باز گردیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: زمانیکه ما از وحدت اسلامی، همکاری ها، هماهنگی و هم افزایی سخن به میان می‌آوریم می‌توانیم آن را در دو سطح بررسی کنیم. سطح اول، سطح عمیق و بنیادین وحدت و سطح دوم، لایه های عملیاتی و میدانی آن است.

وی ادامه داد: در موضوع وحدت، سه محور اساسی نیز وجود دارد که در آن علما و صاحب نظران باید قواعد و مبانی وحدت را تقویت کنند. اولین محور ، مباحث کلامی است، در کلام اسلامی نگاه مسلمین باید به مسئله وحدت یکدست باشد و همه ما وظیفه داریم که به آرا و عقاید کلامی که ترمیم کننده زیر ساخت های امت واحده اسلامی است، توجه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: همه مذاهب اسلامی ضمن حفظ نظرات و عقایدی که دارند باید قواعد کلامی و فلسفی که تامین کننده وحدت امت اسلام است را اشاعه  دهند.

مدیر حوزه های علمیه اذعان کرد: دومین محور، توجه به فقه اسلامی و فقه مذاهب است. بی شک در فقه اسلامی قواعد بسیار روشنی وجود دارد که همه امت اسلامی را به سمت یکپارچگی و انسجام دعوت می‌کند. سومین محور ، رعایت اخلاق اسلامی است. بی تردید این سه ضلع مثلث مبادی و مبانی وحدت اسلامی، یعنی کلام، فقه و اخلاق، به وجود آورنده یک امت واحده و یک تمدن نوین اسلامی یکدست و یگانه خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر همه ما مسلمانان واجب است تا با همکاری و تعامل گسترده، قواعد مشترک را بدست بیاوریم. امیدواریم سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت بتواند مراکز علمی و نهاد های دینی امت اسلام را به سمت اقدامات بنیادی و عمیق در معانی و مبانی وحدت هدایت کند و همه مسلمانان را به سوی این کار های مشترک بنیادی سوق دهد.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: محور دوم، محور میدانی و عملیاتی وحدت است، ما در این عرصه هم باید موانع بر سر راه وحدت را تشخیص دهیم و هم به راهکار های عملیاتی برای زنجیره سازی امت اسلام و انسجام بخشی به مسلمانان دست یابیم.

آیت الله اعرافی بیان کرد: یکی از موانعی که باعث می‌شود از انسجام مسلمانان جلوگیری شود، عدم باور هویت اسلامی است و مسئله مهمی که باید برای آن چاره اندیشی شده و نشست های متعددی در زمینه آن برگزار شود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: مانع دیگر این است که امت اسلام، به ظرفیت ها و توانایی های جمعی خود، باور و اعتماد لازم را ندارد. اگر این نیروی عظیم اسلامی امکانات، ظرفیت ها و استعداد های خود را باور کند، آن زمان می‌توانیم به سمت تجمیع و قدرت سازی حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقدان نقشه راه تولید قدرت جدید فکری، معرفتی، سیاسی و... سومین مانع انسجام مسلمانان است، گفت: در این زمینه نیازمند نقشه راه قوی هستیم، ما در این مسیر ضعف هایی داریم که باید برطرف شود. چهارمین مانع، نبود ساز و کار برای حل مناقشات در جهان اسلام است.

وی پنجمین مانع بر سر راه انسجام اسلامی را رواج اندیشه های افراطی برشمرد و گفت: اندیشه هایی که وحدت را نمی‌پذیرند، تمامی مسیرها را برای گفت‌وگو و تعامل می‌بندند. ششمین مانع وجود رژیم غاصبی همانند اسرائیل است که در قلب جهان اسلام قرار گرفته و موجب فتنه اندازی و تفرقه میان حکومت‌های اسلامی است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در محور عملیاتی و میدانی ما نیازمند همکاری هایی در سطح مراکز علمی و دینی هستیم.

وی در پایان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت، اندیشه ای جز وحدت و همگرایی را تعقیب نمی کند و دست آنها برای همبستگی به روی همه مسلمانان گشوده است. امیدواریم که این نشست ها راهی به آن سمت باشد.

انتهای پیام
captcha