اربعین ۴ میلیون و ۶۰ هزار نفری با کمترین تلفات و بدون گره ترافیکی
کد خبر: 4168790
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
میراحمدی بیان کرد:

اربعین ۴ میلیون و ۶۰ هزار نفری با کمترین تلفات و بدون گره ترافیکی

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به حضور بیش از چهار میلیون و ۶۰ هزا زائر ایرانی در اربعین سال جاری اعلام کرد: علی رغم افزایش ۱۸ درصدی زائران تعداد فوتی ها کمتر از سال گذشته بود و گره ترافیکی نداشتیم.

اربعینبه گزارش خبرنگار ایکنا، سید مجید میراحمدی،‌ رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، امروز چهارشنبه 22 شهریورماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات صورت گرفته در عملیات اربعین سال جاری پرداخت و روند برگزاری این مراسم را تشریح کرد.

وی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مراسم اربعین سال جاری ارائه کرد و گفت: وجه تمایز اربعین امسال با سال‌های گذشته ارتقای سطح همکاری‌های عالی دولت عراق به خصوص وزیر کشور عراق که مسئول راهبری اقدامات اربعین است، بود که از این سطح همکاری تشکر می‌کنیم. 

نتیجه این همکاری‌ها تشکیل قرارگاه‌های عملیات مشترک اربعین بود که در سطح ملی و استانی با مسئولان عراقی تشکیل شد. 

وی یکی از عوامل موفقیت عملیات اربعین سال جاری را رفع مشکل عبور زائران از مرزها اعلام کرد و گفت: خروج زائران از مرزها به سمت عراق در گذشته مشکلات زیادی داشت و مردم ساعت‌ها پشت مرزها منتظر می‌ماندند و ازدحام ایجاد می‌شد که این مسئله امسال حل شد. ما درهای خروجی تمام مرزها را افزایش دادیم. دو در خروجی مرز مهران به پنج در افزایش یافت و گیت‌های طرف عراقی نیز افزایش یافته مثلاً در مهران ۳۰ گیت به ۱۱۲ گیت افزایش یافت. 

میراحمدی با اشاره به اجرای طرح سجاد، گفت: در این طرح اطلاعات هر فرد با عبور از گیت ایران به گیت عراقی ارسال و موجب شد سرعت عبور زائران به مقدار قابل توجهی افزایش یابد که توفیق بزرگی بود. 

وی در خصوص اتباع افغانستانی و پاکستانی گفت: سال گذشته دولت عراق اعلام کرد زائران پاکستانی فقط از مرزهای هوایی می‌توانند وارد عراق شوند که با مذاکرات صورت گرفته امسال ۱۵۰ هزار زائر افغانستانی و پاکستانی از مرزهای زمینی ما عبور کردند که موجب رضایت زائران شد.  

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: در جاده‌های منتهی به مرزها در گذشته شاهد ترافیک بیش از ۱۵ ساعت بودیم که به دلیل اقدامات اساسی وزارت راه و ایجاد پارکینگ‌ها، متوسط ۱۵ ساعت ماندگاری در جاده‌ها به کمتر از ۲۰ دقیقه رسید و گره ترافیکی نداشتیم. 

وی اضافه کرد: یکی از نیازمندی‌ها در هوای گرم این است که محیط برای حضور مردم قابل قبول باشد. در سال‌های قبل مرزها عموما فاقد سقف بودند که طی یک اقدام جهادی موفق شدیم بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر سایه‌بان و مه‌پاش فراهم کنیم و گرمای بالای ۴۷ درجه به خوبی مدیریت شد و هیچ گرمازدگی منجر به مشکل جدی نداشتیم. همچنین ۱۵۰ میلیون بطری آب معدنی تهیه شد، سردخانه‌ها در مرزها احداث و یک میلیون و ۲۰۰ هزار قالب یخ تولید یا خریداری و به اماکن مورد نیاز منتقل شد که موجب شد از اول تا ۲۳ صفر هیچ زائری با کمبود آب مواجه نشود. 

میراحمدی در خصوص حمل و نقل نیز گفت: کمبود و گرانی وسایل نقلیه در عراق موجب گلایه زائران بود که قرارگاه مشترک حمل و نقل با طرف عراقی تشکیل شد تا به میزان لازم خودرو تهیه کنند و بر قیمت‌ها نظارت داشته باشند که هر دوی این موضوع‌ها محقق شد و طرف عراقی تمامی ظرفیت دستگاه‌های دولتی را به کار گرفت و بر قیمت‌ها هم نظارت داشت. ضمن اینکه به عراق اعلام کردیم خودروهای ما آمادگی دارند در صورت نیاز به کمک آن‌ها بروند که وزیر کشور عراق اعلام کردند روز اربعین در کربلا نیاز به اتوبوس داریم و ما ۲۵۰ دستگاه اتوبوس راهی کربلا کردیم. 

میراحمدی در خصوص گذرنامه زیارتی نیز گفت: مشکل دیگری که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم تهیه گذرنامه بود که امسال با گذرنامه زیارتی و تمدید گذرنامه‌هایی که شش ماه از اعتبار آن‌ها مانده بود یا اعتبار آن‌ها تمام شده بود، این مشکل حل شد و صف‌های طولانی دریافت گذرنامه را امسال نداشتیم. همچنین در موضوع حمل و نقل اعلام کردیم که برای این حجم از زائران ظرفیت کافی نداریم و تأکید شد زائران از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و ما هم برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو پارکینگ آماده کردیم. امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار خودرو از این پارکینگ‌ها استفاده کردند و ۲۵ درصد میزان استفاده از خودروی شخصی افزایش یافت که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: هزار دستگاه اتوبوس، ون و مینی بوس از طریق دستگاه‌ها به وزارت رفاه کمک و موجب شد زائران با نبود بلیت مواجه نشوند که برای اولین بار این مسئله رخ داد و میزان ماندگاری زائران در برگشت که در برخی سال‌ها از ۲۰ ساعت هم عبور می‌کرد امسال به کمتر از ۳۰ دقیقه رسید. البته ظهر روز اربعین در مرز مهران ماندگاری داشتیم که به سرعت برطرف شد. سه سطح خدمات بیمه نیز ارائه شد و سامانه سماح با وجود مشکلاتی که داشت، توانست ۷۰ درصد زائران را ثبت نام و بیمه کند. 

رئیس ستاد مرکزی اربعین عبور سهل و آسان موکب‌ها را از دیگر موفقیت‌های اربعین امسال برشمرد و گفت: در سال‌های گذشته موکب‌ها در مرزها می‌ماندند و بعضاً مواد غذایی آن‌ها از بین می‌رفت که امسال با هماهنگی صورت گرفته تمامی موکب‌ها با سهولت عبور کردند. همچنین از طرف عراقی درخواست کردیم آمبولانس‌های ما در داخل عراق بتوانند تردد کنند که موافقت شد. همچنین موافقت کردند هلی کوپترهای ما وارد خاک عراق شوند و پزشکان ما نیز در بیمارستان‌های عراق فعالیت کنند که موافقت و عملیاتی شد. 

وی اعلام کرد: چهار میلیون و ۶۰ هزار زائر ایرانی در کمتر از ۲۰ روز از مرزها عبور کردند و با وجود افزایش ۱۸ درصدی، میزان تلفات کمتر بود. البته مشکلاتی هم وجود داشت گه نباید نادیده بگیریم از جمله میزان تصادف خودروهای شخصی عراقی بود که خستگی و سرعت رانندگان عراقی موجب تصادف و فوت و مجروح شدن زائران شد که یکی از برنامه‌های آینده ما اصلاح این مسئله است‌. نکته دیگر مشکلات فنی سامانه سماح بود که با مذاکراتی که با مسئولان سازمان حج و زیارت داشتم، مقرر شد برای سال آینده یک سامانه قوی راه‌اندازی کنند. 

میراحمدی در پاسخ به این سؤال که قرار بود از پاکستان و ترکیه اتوبوس وارد شود ایا این مسئله محقق شد؟ گفت: اتوبوس ترکیه‌ای تعدادی وارد شد اما کم و محدود بود چون فرصت زمانی ما برای هماهنگی کم بود. اتوبوس‌های پاکستانی هم قرار بود که ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی را منتقل کنند که تعداد کمی اتوبوس وارد شد و خود ما را نیز غافلگیر کرد. البته قرار بود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری و وارد کشور شود و کمتر از ۵۰ دستگاه به اربعین رسید که امیدواریم بخش خصوصی این خرید را انجام دهند. 

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات ما در تفاهم با طرف عراقی ایرانیان بازداشت شده در عراق بودند که مقرر شد به ما تحویل داده شوند و پلیس ایران متناسب با جرم آن‌ها با آن‌ها برخورد کند که حداکثر همکاری را پلیس عراق انجام داد و افرادی که خلافی مرتکب شده بودند را به ما تحویل دادند. 

میراحمدی تعداد فوتی‌های اربعین را ۱۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: سه هزار و ۲۴۷ موکب مردمی داشتیم که ۲۰ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۵۰۰ اسکان انفرادی فراهم کردند. یعنی هر ۲۴ ساعت یک میلیون اسکان فراهم شد و یک چهارم زائران می‌توانستند در موکب‌های ما استراحت کنند. ۱۰۶ میلیون پرس غذا نیز در طول ۲۳ روز به مردم ارائه شد.  

وی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه باید مدت زمان حضور زائران در عراق کوتاه باشد و فرهنگ زیارت اربعین ترویج شود، گفت: باید حضور کوتاه‌مدت در زیارت اربعین را فرهنگ‌سازی کنیم. 

انتهای پیام
captcha