مرکز هنر نمایشی آیینی و سنتی راه‌اندازی شود
کد خبر: 4168085
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

مرکز هنر نمایشی آیینی و سنتی راه‌اندازی شود

رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان گفت: با توجه به نبود هیچ تشکلی برای تعزیه، در این راستا این هنر به یک مرکز هنر نمایشی آیینی و سنتی نیاز دارد که باید ایجاد شود و آموزش و پژوهش جزء شرح وظایف آن باشد.

نشست خبری سوگواره ملی «هنری عاشورا» در خراسان شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان‌ شمالی، داوود فتحعلی بیگی، رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان، عصر امروز، 19 شهریور در نشست خبری در بجنورد به آسیب‌شناسی هنر تعزیه پرداخت و فقر معلومات در سبک و سیاق تعزیه، فقر معلومات ادبی و موسیقایی را از آسیب‌های وارده به این هنر عنوان کرد.

فتحعلی بیگی یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای برون‌رفت از آسیب‌های تعزیه را آموزش برشمرد و خاطرنشان کرد: از آن جایی که تعزیه، هیچ تشکیلات موظفی ندارد، لذا نیازمند راه‌اندازی مرکز هنرهای نمایش آیینی و سنتی برای ساماندهی این هنر هستیم تا در شرح وظایفش به مقوله آموزش و پژوهش بپردازد.

این پیشکسوت هنر نمایش و مدرس دانشگاه، از ضرورت ورود اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ شمالی، معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری، اداره کل تبلیغات اسلامی و شهرداری برای ساماندهی و سازماندهی این هنر سخن گفت.

داور نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا در بخش دیگری از سخنانش، تعزیه را هنری ایرانی و اسلامی که بیش از ۳ قرن از شکل‌گیری آن می‌گذرد دانست و گفت: هنر تعزیه منحصر به چند مجلس نیست، بلکه ۵۳۷ عنوان مستقل شبیه‌خوانی وجود دارد که قسمت اعظم آن‌ها منتشر نشده است و این امر نشان از گستردگی این هنر در بعد تاریخی و جغرافیایی دارد.

انتهای پیام
captcha