طراح باربی محجبه و دغدغه الگوسازی از بانوان مسلمان قهرمان
کد خبر: 4167727
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۸

طراح باربی محجبه و دغدغه الگوسازی از بانوان مسلمان قهرمان

خالق عروسک باربی محجبه می‌گوید: ابتکار طراحی این شخصیت بعد از دیدن صفحه باربی و دیگر عروسک‌های مدل در اینستاگرام رقم خورد. متوجه شدم هیچ کدامشان شبیه من که محجبه‌ام نیست؛ پس تصمیم گرفتم آن را خلق کنم تا روشی برای ارائه زنان الهام‌بخش و الگو به طور مثبت باشد.

چطور باربی با حجاب به نماد اینستاگرام تبدیل شد

به گزارش ایکنا به نقل از Khaleej Times، اغلب افراد ممکن است باربی را به عنوان یک اسباب‌بازی مختص کودکان بشناسند، با این همه برخی دیگر آن را وسیله‌ای برای بیان یک عقیده می‌دانند.

حنیفه آدم (Haneefah Adam) بیست و پنج ساله، هنرمند تجسمی اهل نیجریه، عروسک کلاسیک باربی را با ظاهری جدید دگرگون و با نام حجاباربی(Hijarbie)، باربی با حجاب خلق کرده است. برداشت منحصر به فرد او از این عروسک توجه جهانیان را حتی از بین افراد مشهور و رسانه‌ها به خود جلب کرده است.

آدم می‌گوید: می‌دانم که بچه‌ها بیشتر با عروسک‌ها بازی می‌کنند، اما روشی که از طریق آن حجاباربی خلق شد، راهی برای ابراز وجود بود. من صفحه اینستاگرام را ایجاد کردم تا دختران یا زنان جوان و بزرگتر همچنان بتوانند این نوع عروسک‌ها را هم ببینند و الهام بگیرند. چه برای مادرانی که چیز متفاوتی برای دخترانشان می‌خواهند یا فقط برای افرادی که به دنبال دیدن محتوای مفید در اینستاگرام هستند.

از نظر تاریخی، بازار عروسک‌ها گزینه‌های کمی برای دخترانی که فرهنگ مسلمان را نشان می‌دهند، داشته است.

آدم گفت: بیان هنری من بیشتر مسائل زنان را پوشش می‌دهد. از آنجا که من یک زن هستم،‌ بیشتر از تجربیات زندگی‌ام الهام می‌گیرم و معمولاً زنان را به تصویر می‌کشم.

باربی در طول عمر خود بیش از 200 شغل اعم از مادری گرفته تا فضانورد داشته است. حجاباربی آدم، با الگو کردن قهرمانان زن مسلمان، مانند ابتهاج محمد شمشیرباز المپیکی ایالات متحده، حبیبا داسیلوا تأثیرگذار بریتانیایی پوشاک اسلامی، منال رستوم دونده ماراتن مصری، دیدرا عبود، نامزد دموکرات سنای ایالات متحده، سماح صفی بایزید، فیلمساز برنده جایزه و ایلهان عمر نماینده مجلس آمریکا این عروسک را یک قدم فراتر می‌برد.

آدم در مورد استقبال از این ایده گفت: واکنش‌ها شگفت‌انگیز بوده است. به غیر از افرادی که دوباره خلق کردم، همه فکر می‌کردند که این روشی برای ارائه زنان الهام‌بخش به طور مثبت است که همه می‌توانیم آرزوی آن جایگاه را داشته باشیم یا برای رسیدن به بهترین وضعیت خودمان تلاش کنیم.

روندی که از 1960 شروع شد

شرکت متل (Mattel) به عنوان سازنده و خالق باربی، از اواخر دهه 1960، به تدریج نمایند‌ه‌ای از اقوام و فرهنگ‌های مختلف را  در عروسک‌های خود اضافه و اولین باربی سیاه‌پوست را در سال 1968 خلق کرد. در سال 1997، این شرکت باربی با ویلچر معرفی کرد و دامنه محصولات خود را به سوی جامعه کم‌توان گسترش داد. در سال گذشته، ماتل حتی باربی مبتلا به سندرم داون را معرفی کرد. باربی اکنون در 35 رنگ پوست مختلف، 97 مدل مو و 9 تیپ بدنی ظاهر می‌شود. با این حال، ایده آدم در سال 2016، یک سال قبل از اینکه متل اولین باربی با حجاب خود را معرفی کند، مطرح شد.

این خالق عروسک باربی محجبه گفت: ابتکار من بعد از دیدن یک صفحه در مورد باربی در اینستاگرام و سپس رفتن و دیدن صفحات دیگر عروسک‌های مدل شکل گرفت. متوجه شدم هیچ کس شبیه من نیست یعنی دختری با حجاب. پس تصمیم گرفتم آن را طراحی کنم.

چطور باربی با حجاب به نماد اینستاگرام تبدیل شد

آدم در این پدیده جهانی باربی‌سازی تنها نیست. باربی منجر به یک انقلاب صورتی (صورتی رنگ تجاری باربی است) در مد و فرهنگ پاپ شده است. سال گذشته شاهد افزایش عبارت باربی صورتی در جستجوهای گوگل بودیم و اشاره‌ به آن در رسانه‌های اجتماعی 21 درصد افزایش یافت.

آدم تصریح کرد: به عنوان یک زن مسلمان، برخی از تلاش‌های طراحان صنعت مد را در جهت فراگیرتر شدن مد ساده و پوشیده دیده‌ام و گاهی اوقات وقتی هیچ نماینده‌ای از ما(زنان مسلمان)  وجود ندارد، خودمان آن را ایجاد می‌کنیم. اینگونه بود که حجاباربی به وجود آمد.

به دنبال تبدیل شدن به صدای زنان مسلمان

کشور زادگاه آدم، نیجریه، دارای یکی از بزرگترین جوامع مسلمان در آفریقا است که تقریباً نیمی از جمعیت آن مسلمان هستند و پوشش سنتی زنان مسلمان ساده است. اگرچه تأکید کمتری بر جلب توجه در لباس‌های زنان است اما هنوز تقاضای زیادی برای داشتن استایل خاص در پوشش وجود دارد.

وقتی آدم شروع به نمایش آثارش در رسانه‌های اجتماعی کرد، دیدن یک باربی کلاسیک با حجاب به سرعت توجه همه را جلب کرد. صفحه او اوایل سال 2016 زمانی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، به سرعت رشد کرد. صفحه اینستاگرام او 60 هزار دنبال کننده ثابت دارد و هیچ نشانه‌ای از کاهش آنها در آن دیده نمی‌شود.

آدم در مورد توجه به کارهای او گفت: برای اولین بار در mic.com معرفی شدم و فکر کنم این خبر در Yahoo News منتشر شد. صفحه اینستاگرام آن هم به سرعت مورد توجه قرار گرفت.

چطور باربی با حجاب به نماد اینستاگرام تبدیل شد

خالق حجاباربی پس از تحصیل در دانشگاه کاونتری برای گرفتن کارشناسی ارشد خود در فارماکولوژی (داروشناسی) و به عنوان دختری که دو دکترا دارد، توانسته است برای خودش هم کسب و کاری ایجاد کند. او چشم‌انداز خود را به یک پلتفرم پرسود تبدیل کرد و اکنون یک وب‌سایت به نام Hijarbie.co را اداره می‌کند. در این وبسایت می‌توان حجاباربی را خریداری کرد. این وب‌سایت به اندازه کافی خوب عمل کرده تا آدم بتواند روی پای خودش بایستد.

در مورد آینده حجاباربی، آدم قصد دارد طراحی‌های خود را ادامه دهد. خلاقیت او، همراه با علاقه‌ای که مردم نشان داده‌اند، گزینه‌های زیادی را برای این کار ایجاد می‌کند. اکران فیلم جدید باربی هم باعث افزایش فروش اسباب بازی‌های باربی در سراسر جهان شده است. احساسی که باربی ایجاد کرده ممکن است بهترین محرک برای دنبال‌کنندگان رو به رشد آدام باشد.

آدم در مورد آینده حجاباربی گفت: من به ایجاد محتوای شگفت‌انگیز برای رسانه‌های اجتماعی ادامه خواهم داد. بنابراین فکر می‌کنم محصولات و داستان‌سرایی بیشتری در کار خواهد بود. باربی محصولی است که چندین نسل با همه ما باقی مانده است. او منبع الهام و منبعی برای بیان بسیاری از هنرمندان است. این عروسک منعکس‌کننده تجربیات و حرفه‌های روزانه بوده و این یک پیشرفت مثبت است که باربی همچنان به تکثر و تنوع فکر می‌کند.

انتهای پیام
captcha