پیاده‌روی اربعین از حواشی دور باشد
کد خبر: 4167279
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
حجت‌الاسلام صابری‌اراکی تشریح کرد:

پیاده‌روی اربعین از حواشی دور باشد

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشورمان معتقدست که: پیاده‌روی اربعین باید همانی باشد که در روایات آمده و بزرگانی دین در احادیث دستور دادند. خارج از دستورات نباید حرکت کرد تا حاشیه‌ای درست شود و اصل زیارت امام حسین(ع) و اربعین زیرسؤال رود.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب برجسته کشورمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی، بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) چند شاخصه از جمله زیارت اربعین را از علایم ایمان دانستند؛ ازاین رو ضروری است تا همه مسلمانان نسبت به اقامه این فریضه مهم اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که پس از واقعه کربلا بسیاری از مسلمانان زائر سیدالشهدا(ع) شدند و این مسیر را پیاده طی می‌کردند، ادامه داد: بسیاری از اصحاب ائمه معصومین(ع) نیز با اینکه در خفقان شدید بودند، اما زیارت اباعبدالله که مورد تأکید نبی مکرم اسللام(ص) و حضرت علی(ع) نیز بوده است را اجابت می‌کردند.

صابری‌اراکی اظهار کرد: تحمل استقبال و شور مسلمانان برای زیارت آستان مقدس امام حسین(ع) برای خلفای غاصب آن زمان به ویژه خلفای عباسی قابل تحمل نبود و باعث شد در مقابل زائران قرار گیرند. شدیدترین خفقان مربوط به زمان متوکل عباسی است؛ چراکه دستور داد به ازای هربار زیارت امام حسین(ع)، انگشتان، مچ و دو دست زائران قطع شود. در تاریخ آمده است مأموران حکومت عباسی زمین کربلا را محاصره کرده و به پیرزنی که برای زیارت امام حسین(ع) آمده بود گفتند، خبر داری خلیفه دستور داده دست زائران قطع شود، پیرزن در جواب گفت: دست راستم را سال گذشته برای زیارت دادم و امسال حاضرم دست دیگرم را بدهم، اما بارگاه امام را زیارت کنم. این خبر که نشان از ضعف حاکمیت و موفق نبودن خلیفه عباسی در سیاست اعمال شده داشت به گوش متوکل رسید و عجز و ناتوانی او را در مقابل عاشقان سیدالشهدا(ع) گوشزد کرد.

وی ادامه داد: در تاریخ ذکر شده است که مزار مطهر و بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) چندین بار با سنگ‌های بزرگ تخریب و با خاک یکسان شده است و هیچ اثری از ضریح و مزار مطهر ایشان وجود ندشت، اما وقتی خدوند در آیه 8 سوره «صف» می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ، مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد» هیچ احدی نخواهد نخواهد توانست نور حق را خاموش کند و امروز بعد از 1400 سال از سراسر دنیا مشتاقان برای زیارت به کربلا می‌آیند.

صابری‌ارکی پیاده‌روی اربعین را سنتی دیرینه توصیف کرد و گفت: علمای بزرگ ما نیز سنت پیاده‌روی اربعین را اجرایی می‌کردند. در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا جاده دیگری وجود دارد که به جاده «علما» معروف است و این جاده خاکی بوده و علما از این مسیر طی طریق کرده و زائر کربلا می‌شدند.

جابر؛ اولین زائر کربلا

به گفته وی پیشینیه این پیاده‌روی به جابرابن عبدالله انصاری با همراهی عطیه، از مفسران قرآن و شاگرد جابر بازمی‌گردد. جابر نابینا بود وقتی خود را به کربلا رساند در آب فرات غسل کرد و با گام‌های کوتاه و آهسته به سمت کربلا می‌رفت. عطیه پرسید راه هموارست و مانعی وجود ندارد گام‌های خود را بلندتر بردارید، جابر پاسخ داد: از پیامبر(ص) شنیدم که هرکس به زیارت حسین برود به هر قدمی که برمی‌دارد خداوند ثواب حج‌های مقبول و مفرده مقبوله بر او عطا می‌کند. او(جابر) اول زائر کربلاست که این زیارت همراه شد با ورود اهل‌بیت(ع) به کربلا چهل روز بعد از واقعه عاشورا.

صابری‌اراکی اراده خداوند بر ماندگار ماندن واقعه عاشورا و زیارت اربعین را عامل اصلی گسترانیده شدن زیارت اربعین برشمرد و اضافه کرد: خداوند در آیه 10 سوره «فاطر» فرمودند: «مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا ۚ ، کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست». حضرت حق، خود به این امام همان عزت بخشید.

وی با بیان اینکه در احادیث و روایات بسیار به بها و پاداش زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین اشاره و توصیه شده است، گفت: با گذر زمان نه تنها این واقعه از شور و هیجان نیفتاده است، بلکه هرچه می‌گذرد برشور و شعور حسینی مردم افزوده نیز می‌شود. اقدامات خودجوش شیعیان، برادران اهل سنت و حتی اقلیت‌های مذهبی همچون زرتشتی‌ها، ارامنه، بوداییان هندی در خصوص اقامه عزای سیدالشهدا(ع) نشان از زنده بودن جریان فکری اربعین دارد. همه عاشقتند و عاشقانه قدم برمی‌دارند. مشیت الهی این است که امسال قریب به 25 میلیون زائر از اقصی نقاط جهان برای زیارت آمدند و این امر نشان از انسجام و وحدت دارد.

اربعین؛ پیام‌رسان حقانیت اسلام به گوش جهان

صابری‌اراکی با اشاره به اینکه دشمنان کور خواندند که می‌توانند نام حسین(ع) را از تاریخ پاک کنند، افزود: دشمنان اسلام 14 قرن پیش سر از پیکر پاک امام به امید از بین رفتن اسلام و قرآن جدا کردند، اما امروز شاهدیم حتی بانوان با فرزندان نوزاد و خردسال، معلولان، کودکان و نوجوانان و ... آمدند تا صدای حقانیت اسلام را به گوش سایر ملل برسانند. ایجاد رئیس و مرئوس معنایی ندارد و همه عاشقان سختی را به لذت تماشای بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تحمل می‌کنند.

وی ایرانیان حاضر در عراق را سفیران جمهوری اسلامی در این کشور خواند و اضافه کرد: دشمنانی همچون داعش، امریکا و اسرائیل از تمام توان خود برای صدمه زدن به اربعین حسینی و پیاده‌روی زائران در این ایام استفاده می‌کنند و باید از برادران عراقی، مستشاران ایران در این کشور و نیروهای اطلاعاتی سپاه که امنیت را در این کشور برقرار کردند زبان تشکر داشت. مهمان‌نوازی عراقی‌ها در این ایام زبانزدست و هریک به طریقی از زائر اباعبدالله(ع) پذیرایی می‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد. این مهمان‌نوازی‌ها و پاسداشت این اقدامات باعث الفت، ایجاد محبت و صمیمیت بیشتر خواهد شد. درست است که بسیاری از موکب‌های ایرانی در عراق برپا شده‌اند، اما همینکه امکان و زمینه انجام از سوی مسئولان عراق فراهم شده است نیز جای تقدیر دارد.  

صابری‌اراکی با تأکید براینکه مراسم پیاده‌روی اربعین تمام رسانه‌های جهان را متحیر خود کرده است، به گوشزدهای مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم، تحقق جهاد تبیین، اقدامات آتش به اختیار و مراقبت از عدم وقوع جنگ ترکیبی اشاره و تصریح کرد: رهبری در همه موارد یک گام از ما جلوتر هستند و زمانیکه ایشان وقوع جنگ ترکیبی را هشدار دادند. خوشبختانه پیاده‌روی اربعین با قوت و قدرت شکل گرفته است و می‌تواند سدی محکم در برابر جنگ نرم و توطئه‌های آنان باشد.

وی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری همواره بر اعتدال توصیه دارند و از بزرگ‌نمایی پرهیز می‌فرمایند، ادامه داد: ایشان همواره نسبت به تربیت افرادی همچون شهید سلیمانی که از کشور، نظام و ولایت دفاع کنند توصیه فرمودند. شیوه و رویه ما نیز در همه حال باید شیوه و روش ایشان باشد. پیاده‌روی اربعین باید همانی باشد که در روایات آمده و بزرگانی دین در احادیث دستور دادند. خارج از دستورات نباید حرکت کرد تا حاشیه‌ای درست شود و اصل زیارت امام حسین(ع) و اربعین زیرسؤال رود.

ضرورت حفظ اصالت اربعین

خطیب کشورمان حفاظت از اصالت را یکی از مهم‌ترین پیام‌های اربعین دانست و افزود: همه می‌دانیم که نتیجه قیام، حرکت و هجرت برای خدا عزت الهی را به دنبال دارد و نام حسین(ع) چون عزت الهی را به دنبال داشت بعد از 14 قرن هنور هم پابرجاست. اربعین از 20 صفر سال 61 هجری تا امروز وجود دارد و به یک پیروزی ابدی تبدیل شد. ضروری است هریک از ما در هر حوزه‌ای که قدم برمی‌داریم گام‌هایمان برای حفظ دین، دوری و برائت جستن از کفار و نزدیک شدن به خداوند متعال باشد. اگر این اقدامات صورت گیرد نه تنها دین اسلام هیچ‌گاه زمین نخواهد خورد، بلکه روز به روز هم برافراشته‌تر می‌شود.   

صابری‌اراکی با اشاره به این مطلب که انقلاب ما نشئت گرفته از قیام و نهضت حسینی است و بعد از گذشت 45 دشمن با وجود هزینه‌هی سرسام‌آور و خرج کردن دلارها، پوندها و دینارها نتوانسته است به آن ضربه‌ای وارد کند، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران تحت لوای رهبری و ولایت‌فقیه و هوشیاری مردم عاشورایی و اربعینی توانسته است دستاوردهای خود را به قاره‌های دیگر منتقل کند. در بسیاری از کشورها نهضت‌هایی شکل گرفته است که برگرفته شده از انقلاب حسینی دارد و این پیام انقلاب ایران است که در جهان مخابره می‌شود.  

خطیب کشورمان در پایان از مردم خواست تا اجر زیارت ابعین خود را با سیئات از بین نبرند و با شرکت در امور خیریه همچون آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، تهیه جهیزیه برای نیازمندان، مدرسه‌سازی، شرکت در امور قرآنی و ... گام‌های خود را در این مسیر محکم‌تر بردارند. عده‌ای از مردم علاقمند و عاشق توفیق زیارت نداشتند، اما می‌توانند با حضور در جلسات، روضه‌نشین یا روضه‌بگیر باشند. بسیاری از جاماندگان حتی در روستاها موکب برپا کردند تا ارادت خود را به اربابشان امام حسین(ع) نشان دهند.

انتهای پیام
captcha