زیارت اربعین مظهر تمدن اسلامی است
کد خبر: 4167270
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱

زیارت اربعین مظهر تمدن اسلامی است

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه انجام آداب و رفتارهای نیک در ایام اربعین مقطعی نیست بلکه باید سبک زندگی انسان‌ها اینگونه شود، گفت: زیارت اربعین مظهر تمدن اسلامی و در مسیر تمدن سازی است و انسان باید از این سفر توشه‌ای برای خودش به دست آورد.

حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندر انزلی

حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه اربعین و زیارت اربعین بعد از حادثه کربلا شکل گرفت، اظهار کرد: اربعین در بازه زمانی مختلف با توجه به شرایط، محدودیت‌ها و ممانعت‌هایی که مواجه بوده به شیوه‌های متفاوت برگزار می‌شده لذا ریشه این حضور و زیارت براساس روایت‌ها به گذشته‌های دور باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین با شرایط خاصی که در هر زمان وجود داشته انجام می‌گرفت، افزود: زیارت اربعین یک مسیر بسیار پرسابقه و نهادینه شده‌ است و در معارف اهل بیت(ع) یک سابقه طولانی دارد و مستمر بوده و هست.

شمس‌الدین با اشاره ممانعت‌هایی که برای برگزاری زیارت اربعین وجود داشته، گفت: سال‌ها در طول دوران حاکمیت خلفای جور و حاکمین ستم، ممانعت‌هایی پدید می‌آمد و حتی زوار را به شهادت می‌رساندند. علی‌رغم همه مشکلات و ممانعت‌ها، هیچکدام مانع از ادامه و گسترش زیارت اربعین نشد، حتی در چند سال گذشته که بحث داعش مطرح بود و ناامنی‌هایی ایجاد کرده بودند ولی محبان اباعبدالله الحسین از حضور در این مراسم کوتاهی نکردند.

وی با اشاره به سانسور رسانه‌ای که دشمنان در خصوص عظمت حضور راهپیمایی اربعین اعمال می‌کنند، تصریح کرد: این شیوه برخورد، ممانعت‌ها و مانع تراشی‌ها در برگزاری و حضور در زیارت اربعین و در واقع ذبح این جريان عظیم در بُعد نرم افزاری و رسانه‌ای است.

امام جمعه بندر انزلی با تأکید بر اینکه حضور در مراسم اربعین اسرار و دلایل مختلفی دارد که هر ساله با استقبال بیشتری روبه رو می‌شود، بیان کرد: حضور در اربعین یکی از مسیرهای زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) است، یکی از ویژگی‌های حکومت آن حضرت انتقام خون سیدالشهدا(ع) است و این روند صعودی و گسترشی را باید در این مسئله یک امر طبیعی بدانیم.

شمس‌الدین گفت: اگر قرار باشد در این جبهه حق که به خون‌خواهی از سیدالشهدا باید با همه ظالمین و مستکبرین مبارزه شود، در یک جمع محدود و اقلیت باشد قطعا نتیجه چیزی جز آن اتفاقی که در کربلا پدید آمد نخواهد بود و معنای انتقام گیری اساسا ظهور و بروز پیدا نمی‌کرد ضمن اینکه در کنار این مسئله آن خلقیات و روحیاتی که در جامعه باید پدید آید و زمینه ظهور را از لحاظ فکری، اخلاقی، معاشرتی و اجتماعی مردم فراهم کند تا حکومت حضرت بتواند به راحتی شکل بگیرد و این مسئله زمانی محقق می‌شود که افراد خودشان را برای آن نوع حکومت آماده کرده باشند و رفتارهای اجتماعی متناسب با آن باشد.

امام جمعه بندرانزلی تأکید کرد: مظاهری که در راهپیمایی عظیم اربعین نظیر حضور مردم از همه اقشار، مواسات، گذشت، ایثار و همدلی دیده می‌شود از جمله فضایلی است که برای مقدمات ظهور لازم بوده لذا این یک مسیر طبیعی برای زمینه‌سازی ظهور است تا آشنایی و آگاهی لازم برای همه مردم نسبت به واقعه کربلا، حکومت حضرت حجت(عج) و اهدافی که در آن حکومت در رابطه با واقعه کربلاست شکل بگیرد.

وی در خصوص آداب و ضوابطی که زائرین اربعین باید در کشور عراق رعایت کنند، گفت: برخی قوانین و ضوابط حاکم بر کشور عراق است و مدیریت آن کشور این‌ها را مد نظر دارد، مسئولین و دستگاه‌ها نیز تأکید بر رعایت آنها دارند و رعایت رفتارها در چهارچوب قوانین آن کشور باید به طور عمومی مورد توجه مهمانان باشد.

شمس‌الدین افزود: رفتارهایی هم هستند که مربوط به عموم بوده و آن توجه به اخلاق اسلامی از سوی زائران است، تلاش برای معاشرت معنوی و مؤمنانه در طول ایام سفر ضرورت دارد لذا آنجا افراد باید هم نسبت به برخوردشان با یکدیگر و هم با شهروندان عراقی این مسئله را مورد توجه قرار دهند. همانطور که می‌بینیم و می‌شنویم برخوردها بسیار دوستانه، محبت آمیز و ایثارگرانه است و از لحاظ مادی و معنوی، اظهار محبت و علاقه برادرانه بین همه وجود دارد.

وی تصریح کرد: علاوه‌بر توجه به روابط حسنه در رفتار و خلقیات، کسانی که به زیارت اربعین می‌روند باید سعی کنند یک توجه معنوی پیدا کرده و با اهداف و آرمان‌های سیدالشهدا تجدید میثاق کنند و نسبت به آن‌ آگاه باشند، به تعبیری وظایفی که امروز بر عهده مردم است این‌ها این فرصت برای آماده کردن مقدمات ظهور استفاده کنند.

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه قاعدتا این سفر یک سفر تفریحی و مادی نیست، گفت: حضور در پیاده روی اربعین یک سفر معنوی و روحانی با اهداف خاصی است که باید شکل بگیرد و هر کسی توجه و معنویت بیشتر در خود ایجاد کند قطعا بهره بیشتری از این سفر خواهد برد، باید توجه داشت این زیارت مظهر تمدن اسلامی و در مسیر تمدن سازی است و توشه‌ای که انسان باید از این سفر به لحاظ فکری و رفتاری برای خودش توشه کافی به دست بیاورد.

شمس‌الدین تصریح کرد: انجام آداب و رفتارهای نیک در ایام اربعین مقطعی نیست بلکه باید سبک زندگی انسان‌ها اینگونه شود و با این مناسک تطبیق پیدا کند، اگر این نگاه پدید آید قطعا بعد از این سفر هم هر کسی به اقتضای دریافت‌هایی که آنجا داشته می‌تواند در زندگی خودش اعمال کرده و هر سال پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی از این حیث فراهم شود تا به آن نقطه تعالی دست پیدا کند.

امام جمعه بندر انزلی گفت: تأسی به رفتارهای اربعینی در زندگی افراد جامعه نیز اثرگذار خواهد بود و اگر آن خلقیاتی که آنجا هست از جمله محبت، ایثار، از خود گذشتگی و بذل مال، بی‌توجهی به مادیات اگر در طول سال در زندگی همه افراد تسری پیدا کند و برجسته شود قطعا یک رشد بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود و این بهترین اثر و توشه از این سفر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha