طب سنتی و توصیه‌هایی برای سلامت زائران اربعین
کد خبر: 4166570
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵

طب سنتی و توصیه‌هایی برای سلامت زائران اربعین

یک متخصص و مدرس طب سنتی گفت: در حین پیاده‌روی اربعین از خوردن ادویه‌جات تند، آب بسیار سرد و نوشابه همراه غذا بپرهیزید و در صورت ضعف، مویز و بادام یا خرما یا نخودچی گزینه مناسبی است و هر کدام را طولانی‌مدت و آهسته میل کنید.

مریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب ایرانی در خراسان‌جنوبیمریم نواب‌زاده، متخصص و مدرس طب سنتی در خراسان‌جنوبی در خصوص توصیه‌های طب سنتی برای سفر اربعین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: زائران اربعین بار خود را سنگین نکنند تا فشار به شانه و ستون فقراتشان وارد نیاید. بنابراین تنها لوازم ضروری را به همراه ببرند.

وی با بیان اینکه زائران از کوله‌پشتی استاندارد استفاده کنند و بندهای کمری آن را محکم ببندند، افزود: ماساژ شانه را در طول مسیر فراموش نکنید و قبل از ماساژ می‌توان از دوش آب گرم کمک گرفت. فراموش نکنید دوش آب سرد به بدن آسیب می‌زند.

این متخصص و مدرس طب سنتی بیان کرد: در حین پیاده‌روی اربعین از خوردن ادویه‌جات تند، آب بسیار سرد و نوشابه همراه غذا بپرهیزید و در صورت ضعف، مویز و بادام یا خرما یا نخودچی گزینه مناسبی است و هر کدام را طولانی‌مدت و آهسته مثلاً در طی ۱۰ دقیقه میل کنید.

نواب‌زاده ادامه داد: در مسیر پیاده‌روی بهتر است از مصرف غذای چرب خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود پس از مصرف غذا مقداری آبلیمو مصرف کنید تا غذای‌تان راحت‌تر هضم شود. مصرف پیاز در هنگام خوردن غذا باعث پیشگیری از مسمومیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه زائران از حبس ادرار و مدفوع به شدت خودداری کنند، افزود: آب کافی بنوشید و مقداری خاکشیر تمیز را به همراه ببرید و درصورت داشتن یبوست خود و همراهان یک قاشق خاکشیر را با آب جوش مخلوط و ناشتا میل کنید.

نواب‌زاده بیان کرد: غرغره شبانه آب و نمک در راستای جلوگیری از عفونت گلو توصیه می‌شود و در صورت دسترسی، عرق آویشن نیز برای جلوگیری از گلودرد چرکین مفید است. از ترکیب آبلیمو عسل جهت افزایش ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی استفاده کنید. در صورتی که با گرما دچار سردرد می‌شوید ماساژ موضعی شقیقه با روغن گل محمدی یا روغن بنفشه کمک‌کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای پیاده‌روی کفش نو نپوشید و کفشی که حداقل یک ماه پوشیده‌اید ببرید، تصریح کرد: داخل کفش کفی نمدی قرار دهید. کوله‌پشتی مناسب و سبک انتخاب کنید، چفیه نخی همراه داشته باشید تا به‌عنوان ماسک، حوله، سجاده، شال کمر و کلاه سر استفاده شود.

این متخصص و مدرس طب سنتی با بیان اینکه در صورتی که کفش اندازه پا بوده و پا داخل کفش لغزان نباشد تاول نمی‌زند، اما در صورت بروز این عارضه، تاول را باز نکنید اگر تاول باز شد عسل روی تاول بمالید و ببندید، گفت: پیاده‌روی مانند ورزش باعث افزایش گرمی و خشکی بدن می‌شود، دارندگان مزاج‌های گرم و خشک باید بیشتر احتیاط کنند. گرم کردن و نرمش مختصر و کشش قبل از شروع پیاده‌روی و نیز خنک کردن قبل از اسکان بسیار مهم است.

نواب‌زاده با بیان اینکه به‌طور کلی آب یخ هنگام پیاده‌روی و یا استراحت نباید نوشیده شود. تنها با آب معمولی و تا حدی خنک و جرعه جرعه باید رفع عطش کرد، اظهار کرد: با اولین علامت سرماخوردگی بلافاصله عسل و لیموی تازه بخورید. سه روز اول سرماخوردگی مایعات، آب آبلیمو و آب پرتقال تازه میل کرده و سیب زیاد بخورید.

وی یادآور شد: یادمان نرود با بیمار شدن یکی از اعضای گروه در حین پیاده‌روی اربعین سفر دیگر اعضا نیز مختل می‌شود، بنابراین باید کاملا مراقب سلامتی خود بود و توصیه‌های پزشکی را رعایت کرد تا در طول سفر بیمار نشویم.

انتهای پیام
captcha