اربعین اشتراک سیاسی جهانی را به ارمغان می‌آورد
کد خبر: 4166559
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۹
قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی:

اربعین اشتراک سیاسی جهانی را به ارمغان می‌آورد

حمیدرضا ترقی گفت: حرکت بیش از 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان در راهپیمایی اربعین، مفاهمه و اشتراک سیاسی را به‌وجود می‌آورد، که این اشتراک سیاسی همان مبارزه با ظلم وستم علیه ظالمان کشورهای اسلامی به‌ویژه اسرائیل محسوب می‌شود.

حمیدرضا ترقی قائم مقام امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامیحمیدرضا ترقی، قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص نقش پیاده‌روی اربعین در تحکیم روابط دو دولت ایران و عراق، اظهار کرد: مراسم اربعین که بیش از 100 سال میان این دو کشور رواج داشته است و به‌عنوان یکی از وظایف دینی محسوب می‌شود، توانسته است عرض‌های جغرافیایی آنها را کمرنگ کند، میزان الفت و دوستی این دو ملت را علی‌رغم جنگ هشت ساله تحمیلی افزون کند و به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: این میزان همبستگی و الفت بین دو کشور به قدری زیاد شده است که سربازان آنها علی‌رغم هشت سال جنگ، حاضر هستند برای به‌وجود آمدن امنیت در کشور دیگری به یکدیگر کمک کنند. این امر ریشه در ایدئولوژیک آنها دارد. زیرا بعد از روی کار آمدن یک دولت شیعی در عراق و همگرایی و همبستگی دو ملت ایران و عراق از لحاظ ایدئولوژیک و ساختار حکومتی، احترام و اعتقاد به ائمه‌اطهار(ع) بسیار پررنگ و مهم شمرده می‌شود.

اربعین؛ جلوه‌ای از وحدت حکومت مهدوی

ترقی تصریح کرد: اربعین هرساله گسترش و عمق بیشتری پیدا می‌کند و توانسته است محور انسجام و وحدت میان این دو ملت باشد و جلوه‌ای از وحدت حکومت مهدوی را به نمایش بگذارد. زیرا شیعیان اموال و هستی خود را در اختیار زوار اهل بیت(ع) قرار می‌دهند و تا این حد با یکدیگر محبت و اخوت برقرار می‌کنند. این فداکاری و رفعت فرهنگی عاطفی است که تنها در دوران حکومت مهدوی(عج) امکان رخ دادن آن وجود دارد. گرچه این مسئله هر روزه نیست، اما بازهم جلوه‌ای از حکومت امام زمان(عج) را نشان می‌دهد.

قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص وحدت میان مسلمانان، بیان کرد: این انسجام و یکدلی به تمامی جهان نشان می‌دهد که اگر منجی عالم بشریت ظهور کند، چه وحدتی میان مسلمانان حاکم می‌شود و اینگونه نسبت به همدیگر ایثار و فداکاری انجام می‌دهند. راهپیمایی اربعین که در غرب آسیا شکل گرفته است و با 15 کشور که نزدیک‌ترین اعتقادات دینی را با هم دارند هرساله رخ می‌دهد، نشان‌دهنده‌ عمیق بودن اشتراک میان این ملت‌ها به‌ویژه ملت ایران و عراق است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این پیوستگی تاریخی میان این دو کشور از قبل از اسلام وجود داشته است و به‌طور طبیعی این راهپیمایی که امروزه در جهان رخ می‌دهد، می‌تواند پدیده مهمی در تعمیق این روابط و الفت در مسیر تحقق نوین اسلامی محسوب شود.

هماهنگی اندیشه شیعی برای نفوذ در دل‌ها

ترقی با اشاره به اینکه اربعین پدیده‌ای برای کاهش نفوذ غرب در میان دولت‌های اسلامی است، اظهار کرد: حرکت بیش از 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان در این منطقه، مفاهمه و اشتراک سیاسی را به‌وجود می‌آورد، که این اشتراک سیاسی همان مبارزه با ظلم و ستم علیه ظالمان کشورهای اسلامی به‌ویژه اسرائیل محسوب می‌شود. حضور مردم در راهپیمایی اربعین همان نفی حضور آمریکا و صهیونیسم در جهان به‌شمار می‌رود.

قائم‌مقام امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: به وجود آورنده‌ این حرکت، شیعیان هستند. زیرا این مذهب در جهان اسلام بدون هیچگونه زور و دخالتی می‌تواند جمعیت کثیری را دورهم جمع و توسط خود مردم مدیریت و سامان پیدا کند. یعنی این واقعه نشان‌دهنده‌ قدرت بسیج عمومی شیعه است که براساس تفکر و اندیشه‌ خاص آنان شکل می‌گیرد و در دنیا هیچ نظری و مانندی ندارد. در هیچ نقطه از جهان چنین اجتماعی حول و محور ائمه‌اطهار(ع) وجود ندارد.

وی تشریح کرد: این امر بیانگر این است که اندیشه‌ شیعه از هماهنگی خاصی برای نفوذ در دل‌ها برخوردار و ناشی از حقانیت دین اسلام و ائمه اطهار است. همچنین این حضور بی‌بدیل است، زیرا تنها مختص مسلمانان جهان نیست و حتی مسیحیان، زرتشتیان و بقیه‌ فرقه‌ها و مذاهب در این امر حضور می‌یابند و عرض ارادت انجام می‌دهند.

ترقی به بیان توصیه‌هایی برای فعالان سیاسی پرداخت و اظهار کرد: در مرحله اول تمامی جریان‌های سیاسی معتقد به امت اسلامی باید قدرت نرم شیعه و انقلاب اسلامی را قدر بدانند و هر روزه بر کیفیت و کمیت آن اضافه کنند. در دومین مرحله تبیین ابعاد این پدیده و رفتارهایی که در طول مسیر پیاده‌روی بروز و ظهور پیدا می‌کند، امری بسیار مهم است. زیرا این رفتارها تجلی عشق به امام حسین(ع) و تبلور ظلم‌ستیزی محسوب می‌شود، پس باید ابعاد آن برای تمامی جوامع تببین شود. در مرحله سوم هم این روحیه معنوی که در ایام اربعین میان شیعیان به‌وجود می‌آید را به‌عنوان یک سبک زندگی و رفتار اجتماعی در بین ملت‌ها زنده نگه دارند و آن را در ایام اربعین منحصر نکنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: امیدواریم دولت در زمینه‌ فراهم کردن تسهیلات لازم برای گسترش و توسعه‌ این پدیده ارزشمند و دینی بسترها و زیرساخت‌های لازم را با کمک دولت عراق فراهم کند و این اقدامات و تسهیلات در آسوده کردن این مسیر و قرار گرفتن جمعیت بیشتری از آحاد مردم جامعه اثربخش باشد.

انتهای پیام
captcha