روایت قاریان قرآن از تلاوت نور در جاده عشق
کد خبر: 4166506
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۲

روایت قاریان قرآن از تلاوت نور در جاده عشق

میان عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) که هر ساله در پیاده‌روی اربعین گردهم جمع می‌شوند قاریانی از شهر مقدس مشهد حضور دارند که در این مسیر معنوی به تلاوت قرآن می‌پردازند و تلاوت در مواکب را موجب کاهش مهجوریت قرآن در میان زائران سیدالشهدا(ع) می‌دانند. 

پیاده روی اربعینپیاده‌روی اربعین هر ساله عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) را گردهم جمع می‌کند. این سفر معنوی دستاوردهای متفاوتی را برای هر انسان به ارمغان می‌آورد، پس بهتر است که فقط به پیاده‌روی و زیارت اکتفا نکنیم و در این مسیر ویژه برای رشد روحی و فردی قدم برداریم؛ در این حرکت معنوی قاریان و مدرسان قرآن برای تلاوت کلام‌الله راهی سفر کربلا می‌شوند که ایکنای خراسان‌رضوی با آنها به گفت‌وگو پرداخته است.

مهدی تقی‌پور، قاری و مدرس قرآن در خصوص معنویت سفر کربلا، اظهار کرد: زیارت عتبات عالیات توفیقی الهی است که دستاوردهای مادی و معنوی غیرقابل شمارشی را به همراه دارد. این دستاوردها در ایام اربعین مضاعف است، چراکه صرفاً به زیارت پرداخته نمی‌شود و در همبستگی و شکل‌گیری امت واحده تأثیر بسزایی دارد؛مسئله‌ای که بُعدی از عدالت ائمه اطهار(ع) را به نمایش می‌گذارد. 

وی بیان کرد: هنگامی که عاشقان حسینی قصد دارند برای سفر اربعین به کربلا مشرف شوند، تا مرز کشور خود از هر وسیله‌ای مانند اتوبوس، هواپیما، قطار و... استفاده می‌کنند، اما به محض ورود به خاک عراق هیچ تفاوتی میان آنها نیست و همه از شرایط یکسانی برخوردار هستند.

تلاوت قرآن در مواکب اربعین

تقی‌پور در خصوص تلاوت قرآن در این مسیر، تصریح کرد: تلاوت قرآن موضوعی است که در میان همه‌ انسان‌ها و با ادیان مختلف قابل احترام و مهم به‌شمار می‌رود. هنر تلاوت قرآن در کشور عراق علاقه‌مندان بسیاری دارد و این مشتاقان روح بزرگی برای دریافت مفاهیم قرآنی دارند. تلاوت قرآن در سفر اربعین، با حال معنوی که خود قاری در این سفر دارد، اثرگذاری ویژه‌ای را به ارمغان می‌آورد. یعنی قاری احساس می‌کند که آیات قرآن، مستقیماً بر مستمعین درحال اثرگذاری است. همچنین تلاوت قرآن در مواکب، موجب کاهش مهجوریت قرآن و باعث به‌وجود آمدن احساس معنویت بیشتر در میان عشاق اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود. 

تقی‌پور در خصوص رهاورد فرهنگی پیاده‌روی اربعین، افزود: در این راه همبستگی میان عراقی‌ها و ایرانی‌ها به‌وجود می‌آید که انسان احساس غربت نداشته باشد و همبستگی روحی با آنها ایجاد شود. زیرا محبت ایجاد شده میان همه‌ مسافران همراه با عزت و احترام است. جذبه عشق امام حسین(ع) فضایی را ایجاد می‌کند که انسان‌ها به فکر مقام اجتماعی خود نیستند و از هرگونه خدمتی دریغ نمی‌کنند. 

وی اظهار کرد: روحیه‌ از خود گذشتگی مردم عراق، در خصوص برپایی مواکب و اطعام‌‌دهی به زائران بسیار تحسین‌برانگیز است و می‌تواند برای ما مشهدی‌ها درس بزرگی باشد تا در زمان شهادت امام رضا(ع) مانند آنها با جان و دل و هر آنچه در اختیار داریم، از زوار علی ابن موسی الرضا(ع) پذیرایی کنیم. 

دستاوردهای سفر اربعین از منظر قاریان قرآن

اربعین؛ فضایی برای فهم فانی بودن دنیا

روح‌الله لسان طوسی، قاری حرم مطهر رضوی در خصوص تجربه‌ سفر اربعین، بیان کرد: به لطف حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بارها به کربلا مشرف شده‌ام، اما سال گذشته که برای نخستین بار زیارت کربلا در زمان اربعین نصیبم شد، متوجه شدم که این زیارت با همه‌ سفرهایی که غیر از ایام اربعین به کربلا آمده‌ام، بسیار متفاوت است، زیرا این سفر از لحاظ بار معنوی قابل مقایسه با هیچ سفری نخواهد بود. 

وی به بیان اوصاف این سفر پرداخت و گفت: شور و حالی که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد، وصف‌نشدنی است، زیرا هر فردی با هر وضعیت مالی و جسمی در این مسیر قدم برمی‌دارد و از هیچ نوع خدمتی دریغ نمی‌کند. انسان با مشاهده‌ افرادی که شرایط بسیار سختی دارند، اما در حال خدمت‌رسانی به زوار امام حسین(ع) هستند، درمی‌یابد که این دنیا بسیار فانی است و بسیاری از انسان‌ها صرفاً دنیوی عمل نمی‌کنند. 

پیاده‌روی اربعین؛ زمینه‌ای برای وحدت مسلمانان

اسماعیل عابدیان، قاری پیشکسوت و مدرس قرآن کریم، نیز در خصوص دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: تجمع بزرگ اربعین حاکی از عشق و علاقه‌ خالصانه مردم به امام حسین(ع) است. امامی که برای حفظ دین و اجرای احکام اسلام قیام و حتی جان خود را در این راه فدا کرد. خداوند در آیه 103 سوره «آل عمران» می‌فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ و همگی به ریسمان خدا، قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌ چنگ زنید و پراکنده نشوید.» این پیاده‌روی در وحدت مسلمانان نیز تأثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: در هنگام اذان، جمعیت بسیاری از مسلمانان و عشاق اباعبدالله(ع) به مواکب مراجعه می‌کنند تا نماز جماعت را برپا دارند و به تلاوت قرآن گوش فرادهند. همین امر موجب یادآوری رکن‌های مهم اسلام می‌شود که امام حسین(ع) نیز برای اجرای احکام الهی قیام کرده بودند. یعنی تمام اتفاقاتی که در طول این مسیر رخ می‌دهد، درس بزرگی برای مسلمانان خواهد بود. یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر، به نمایش گذاشتن این وحدت است، زیرا دشمنان اسلام از خیل عظیمی که برای عشق امام حسین(ع) در این مسیر آمده‌اند، وحشت می‌کنند و می‌هراسند.

تأثیر تلاوت قرآن بر روحیه زائران اربعین

ابوالفضل چمنی، قاری حرم مطهر رضوی، نیز در خصوص تأثیر تلاوت قرآن بر روحیه زائران، گفت: تلاوت قرآن بر روحیه زواری که در حال پیاده‌روی هستند، تأثیر بسزایی دارد و باعث به‌وجود آمدن فیض بزرگی می‌شود. این سفر، مسیری سخت دارد که به محض رسیدن به خود کربلا تمام سختی‌ها از بین می‌رود و ذوق وصال جایگزین آن می‌شود. تمام افرادی که در این مسیر خدمت‌رسانی انجام می‌دهند، نیتی خالصانه دارند که عشق امام حسین(ع) آن را به وجود آورده است. به غیر از این مسیر، مسیری را ندیده‌ام که افراد در آن با نیت پاک و خالصانه در آنجا قدم بردارند.

وی بیان کرد: زیبایی این مسیر هنگامی دوچندان می‌شود که انسان، میزبان‌هایی را مشاهده می‌کند که با اندک امکانات به خدمت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آمده‌اند و از هیچ چیزی دریغ نکرده‌اند. عشق امام حسین(ع) تمامی مسلمانان را گرد هم جمع می‌کند. باید از فرهنگ میزبانی عراقی‌ها الگوبرداری کنیم و تمامی مشهدی‌ها در حد توان به میزبانی زوار بروند و از آنان پذیرایی کنند.

چمنی افزود: دستاوردهای فرهنگی این مسیر در قالب‌های گوناگونی ارائه و نیز این امر مهم با بیان مواردی از قبیل امر به‌ معروف و نهی از منکر، توزیع بروشورهای دینی، سخنرانی‌ها و پاسخگویی به مسائل شرعی اجرا می‌شود. 

این قاری حرم مطهر رضوی در خصوص مواکب اختصاصی قرآنی در پایان اظهار کرد: یکی از خوشایندترین اتفاق‌ها در این مسیر، برپایی مواکب قرآنی است که در شهر بوشهر قرار دارد. مردم می‌توانند به این مواکب مراجعه کنند و از درس‌های قرآن بهره بگیرند. این امر در فضای امروز جامعه‌ و با توجه به اهانت‌هایی که به قرآن کریم شده، بسیار تأثیرگذار است و یاد قرآن را زنده نگه می‌دارد.

انتهای پیام
captcha