اربعین حسینی مشق عشق منتظران است
کد خبر: 4165758
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۷
یادداشت

اربعین حسینی مشق عشق منتظران است

ما هنوز در آغاز ماجرا هستیم، اربعین رزمایش عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) و منتظران امام زمان(عج) است، اربعین رزمایش مقدمه‌سازان ظهور است.

پیاده روی اربعینپیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است، برای کسب بهره معنوی بیشتر و توجه ویژه به حضرت حجت(عج) امام حاضر و ناظرمان، پس خوب است در این مسیر به نکاتی توجه داشته باشیم.

سعی کنیم تا می‌توانیم سفر را امام زمانی‌تر برگزار کنیم، برای ارتقای معنویت، ياد حجة‌ بن الحسن عسکری(عج) را بیشتر داشته باشیم، خصوصاً وقتی شب‌ها به پیاده‌روی می‌رویم در دل تاریکی‌ها مناجات با ایشان بسیار تأثیرگذار است؛ با توجه به اینکه در این سال‌های اخیر پیاده‌روی شبانه هم با توجه به گرمای هوا طرفدار دارد.

خواندن دعای فرج و خواندن دعای استغاثه به حضرت ولی‌عصر(عج) بعد از هر نماز طی این پیاده‌روی توصیه می‌شود. آنچه که این اعمال در ذهن انسان متبادر می‌سازد این است که چرا در این سفر همه به یاد او هستند؟ ما در زیارت اربعین می‌خوانیم «و نُصرتی لَكُم مُعَدَّة» آمده‌ایم شما را کمک کنیم؛ جهانیان از خود می‌پرسند این سفر اربعین سفر عزاداری برای امام حسین(ع) است یا سفر سوگواری برای طولانی شدن غیبت امام زمان(عج)؟

در این سفر معنوی نوحه‌ها چقدر خوب است در این بندهایی که مردم جواب می‌دهند، گوشه‌هایی خطاب به صاحب‌الزمان(عج) هم باشد که تمنای ظهور در آن تجلی یابد. خوب است مسیر پیاده‌روی را از مسجد سهله آغاز کنیم، مسجد سهله در مسیر راه اصلی و قدیمی زائران اربعین، راهی که به طریق علماء مشهور است، قرار دارد. این همان راهی است که اهل بیت(ع) را به کوفه آوردند، مسجد سهله در واقع به نوعی راه کاروان اباعبدالله الحسین(ع) هم هست، از قدیم مرسوم بوده که هر کسی می‌خواست پای پیاده از نجف به کربلا، برود در مسجد سهله دو رکعت نماز می‌خواند و بزرگان فضیلت بسیاری برای نماز خواندن در مسجد سهله عنوان کرده‌اند.

مسجد سهله با یک فاصله مختصر، تقريباً در مسیر راه زائرین اباعبدالله الحسین(ع) قرار دارد، وقتی کسی بخواهد از حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) از طرف (صورة) العشرین به سمت کوفه بیاید به مسجد سهله می‌رسد و بعد هم از مسجد سهله یک جاده‌ای هست که به جاده اصلی نجف کربلا ملحق می‌شود، اگر کسی بخواهد از مسجد سهله حرکت کند راهش چندان دور نمی‌شود؛ مخصوصاً اگر بخواهد از مسیر کنار رودخانه یا کنار شط برود که در این صورت مسجد سهله سر راه او خواهد بود.

قبل از اینکه سفر خود را شروع کنند خوب است حداقل دو رکعت از نمازهای واجب خود را در این مسجد شریف بخوانند و بسیار توصیه شده است که حداقل یک نماز واجب خودتان را در مسجد سهله بخوانید؛ این در رزق و روزی و عمر برکت بسیاری ایجاد می‌کند و مرگ ناگهانی را از بین می‌برد.

درباره ثواب زیارت مسجد سهله و نماز خواندن در این مسجد شریف روایات بسیاری داریم، خوب است بعد از اینکه دو رکعت نماز صبح را خواندیم یک ندای «يابن‌الحسن»، یک دعای عهد و یک تجدید عهد با امام زمان(عج) داشته باشیم و بعد حرکت خود را آغاز کنیم. یک نیت امام زمانی و یک تمنایی برای ظهور داشته باشیم که همین کار سفر کربلا را معنوی‌تر خواهد کرد.

با توجه و خلوص نیت به حضرت مهدی(عج) این سفر را ادامه بدهیم در این سفر متوجه امام زمان(عج) باشیم و با او به مناجات بپردازیم، آنان که به محضر مولا رسیدند دم فرو بستند و به کسی نگفتند ولی اگر بنا باشد کسی در گوشه‌ای به محضر مولای خودش برسد یکی از بهترین مواقع همین سفر نورانی است. مگر می‌شود پدر گرامی ایشان یعنی امام حسن عسکری(ع) ما را برای اربعین دعوت کرده باشند اما فرزند گرامی ایشان حضور پیدا نکنند، مگر می‌شود این همه مردم به عشق حضرت در این راه پیاده بروند اما آقا و مولایشان در میان این مردم حضور پیدا نکنند با ایشان زمزمه کنیم يا صاحب‌الزمان(عج) ما که در کربلا نبودیم حسین(ع) را یاری کنیم اما الان برای تو آمده‌ایم ما برای اعلام آمادگی برای انتقام خون حسین(ع) تو آمده‌ایم «این الطالبُ بدَم المقتول بكربلا».

یکی از شعارهای بسیار زیبا برای این سفر «مُنتظر لأمركُمْ» ما منتظر امر شما هستیم است که برگرفته از زیارت جامعه کبیره است، در زیارت اربعین هم میخوانیم «و نصرتی لكُم مُعدَّة» در حقیقت به امام زمان(عج) این را می‌گوییم لبیک یا حسین(ع) در واقع همان لبیک یا صاحب‌الزمان(ع) است؛ چراکه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شما را حواله خواهد کرد به مهدی خودشان که «مهدی جان اینها به عنوان یاری تو آمده‌اند...»

اربعین در دل دوستان محبت و قدرت و در دل دشمنان رعب ایجاد می‌کند، باید این رُعب حماسه با عظمت اربعین در دلهای دشمنان بنشیندکه در این باره نقل شده «و نَصَرَهُ بالرعب خدا امام زمان(عج) را با رعبی که از یارانش و رعبی که از وجود مقدسش به دل دشمنان میاندازد پیروز خواهد کرد بنابراین درگیری‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و کار حضرت بهتر پیش خواهد رفت این سفر، سفری است که در دل دوستان محبت و دلگرمی و احساس هویت و قدرت ایجاد می‌کند و در دل دشمنان رعب ایجاد می‌کند.

زائران اربعین همگی سربازان حجة بن الحسن العسکری(عج) هستند، همه خدمت‌گزاران در این راه خدمت‌گزاران لشکر ایشان هستند همه کسانی که غذا درست می‌کنند در حقیقت برای سربازان حضرت غذا درست می‌کنند زن و مرد کوچک و بزرگ هر کسی در این راه آمده به یاری مهدی فاطمه(س) آمده است و مستقیم حضرت را یاری می‌کند.

اربعین رزمایش منتظران امام زمان(عج) است، اربعین برای ما اثبات می‌کند که ظهور حضرت امری شدنی است و با واقعیت‌های موجود جهان اسلام قابل تطبيق و قابل پیش‌بینی است. اربعین جریان مقاومت در مقابل تکفیری‌ها را تقویت کرد به ما اثبات کرد چه ثمراتی خواهد داشت. وقتی روضه‌های خانگی و دسته‌های عزاداری در کوچه پس کوچه‌های شهرها و روستاهای ما انقلاب اسلامی را نتیجه داد اربعین چه نتیجه‌ای خواهد داشت جز ظهور آقا امام زمان روضه‌های خانگی شهیدانی مثل سردار سلیمانی‌ها را تربیت کرد اربعین چه کسانی را تربیت خواهد کرد.

ما هنوز در آغاز ماجرا هستیم، اربعین رزمایش عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) و منتظران امام زمان(عج) است، اربعین رزمایش مقدمه‌سازان ظهور است، محل تغذیه معرفتی و معنوی سربازان مهدی(عج) است، کودکانی که در مسیر اربعین می‌آیند چه آینده‌ای خواهند داشت؟ کودکانی که در دسته‌های عزاداری صد نفره، دویست نفره، هزار نفره در کوچه پس کوچه‌های شهر میان دسته‌های عزاداری می‌آمدند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دفاع از حرم را رقم زدند کودکانی که در اربعین حضور پیدا می‌کنند چه آینده‌ای را رقم خواهند زد؟

آینده اربعین کمتر از مقدمه‌سازی برای ظهور نیست خانم‌های خانه‌داری که برای نذری محلی خودشان غذا می‌پختند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را رقم زدند، دفاع حرم را رقم زدند و شهدای بزرگ مدافعین حرم را رقم زدند. در نهایت این تحول جهانی را در مقابل استکبار جهانی رقم زدند. خانم‌های خانه‌داری که نمی‌گذارند زائر پیاده‌ اربعین گرسنه بماند یا بخواهد برای غذا هزینه‌ای بدهد اینها چه انقلاب جهانی‌ای را رقم خواهند زد؟!

حجت‌الاسلام اصغر قاضی‌خانی؛ مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) همدان

انتهای پیام
captcha