بایسته‌های بهره‌مندی از برکات پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4165424
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

بایسته‌های بهره‌مندی از برکات پیاده‌روی اربعین

مسئول امور روحانیون در ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری زائران اربعین حسینی را سفیران فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشور عراق دانست و گفت: ضرورت دارد زائران ضمن توجه به ظاهر، اعمال و رفتار در طول مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فداکاری، ظلم‌ستیزی، مبارزه با استکبار و ... را سرلوحه قرار دهند.

البرز رئیسی، مسئول امور روحانیون در ستاد عتبات

حجت‌الاسلام والمسلمین البرز رئیسی، مسئول امور روحانیون در ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه توجه به قرآن کریم در رأس برنامه‌های امسال در همایش عظیم اربعین حسینی مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار کرد: دشمن با سوءاستفاده از تعبیر انسانی آزادی‌ بیان سعی در مخدوش کردن مفاهیم و گنجینه‌های دینی مسلمانان عالم دست به اقدامات سخیفی همچون قرآن‌سوزی می‌زند و اربعین حسینی بستر مناسبی برای پاسخ به این رویکرد جهان غرب است که امیدواریم مورد توجه زائران اباعبدالله الحسین(ع) باشد.

وی با ذکر اینکه امام حسین(ع) در شب عاشورا برای تلاوت و تدبر بیشتر قرآن کریم و اقامه نماز از دشمن مهلت خواست، ادامه داد: جا دارد که زائران حضرت در مسیر تشرف به کربلای معلی نیز به تأسی از ایشان، تلاوت قرآن و اقامه نماز جماعت اول وقت را در رأس کار قرار دهند؛ از زائران اربعین می‌خواهم که حتماً قرآن به همراه داشته باشند و در طول مسیر ذکر آیات قرآن را همواره بر لب داشته باشند، همچنین در نمازهای جماعت برنامه تلاوت قرآن گنجانده شود تا پاسخی باشد به اهانت چندباره به ساحت قدسی مصحف شریف که در برخی کشورها شاهد بودیم. 

رئیسی اخلاق حسنه را از بایسته‌های مهم سفر اربعین مطرح کرد و توضیح داد: رأفت و مهربانی و اخلاق نیکو در طول سفر چه با همسفران و چه با سایر افراد در طول مسیر زیبنده زائران اربعین است که افتخار دارند در زمره دوستداران و پیروان امام حسین(ع) باشند. 

این کارشناس مسائل مذهبی توجه به اذان و نماز اول وقت را مورد تأکید قرار داد و افزود: حضور در نمازهای جماعت و کمک‌رسانی در برپایی نماز، شرکت در برنامه‌های بعد از نمازهای جماعت مانند مداحی و روضه و سخنرانی و ... از دیگر توصیه‌ها به زائران حسینی است. آنان همچنين باید ملاحظه حال همسفران خود به‌ویژه سالخوردگان و زنان و کودکان را داشته باشند و در صورت نیاز به آنان کمک‌ کنند. 

رئیسی بیان کرد: انتطار می‌رود که زائران در طول مسیر قرائت ادعیه و زیارات توصیه شده به‌ویژه زیارت اربعین را فراموش نکنند و از برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی، سخنرانی، قرائت ادعیه و زیارت‌های گوناگون، محافل انس و تدبر در قرآن کریم و دیگر تدارکات موکب‌ها در طول مسیر حتماً استفاده و بر معرفت دینی خود اضافه کنند. 

یادکرد شهدا در پیاده‌روی اربعین حسینی 

وی تأکید کرد: همچنین خوب است زائران اربعین حسینی در طول مسیر پیوسته یاد و نام شهدا به‌ویژه شهدای مدافع حرم و مقاومت اسلامی را پاس بدارند و شهدای والامقام را تکریم کنند؛ توصيه می‌شود افراد تصاویری از شهدا را همراه داشته باشند و در موقعیت‌های مختلف این شهدای والامقام را تبلیغ و معرفی یا بر روی کوله‌پشتی خود نصب کنند. 

رئیسی بیان کرد: همچنین توصیه می‌شود زائران به نیابت از یک شهید از شهدای دفاع مقدس، مقاومت، مدافع حرم، امنیت، سلامت و دیگر شهدای والامقام دقایقی را پیاده‌روی کنند و جا دارد این دست حرکت‌های زیبا را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند و با تهیه کلیپ‌ها و تصاویر و ارسال به شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌ها و یا ستاد عتبات عالیات در نشر کار خیر سهیم باشند. 

مسئول امور روحانیون در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تأکید کرد: زائران حسینی دقت داشته باشند که اصول سیاست‌ها و راهبردها و قوانین کشور عراق را رعایت کنند، حجاب را رعایت کنند، از اسراف و افراط پرهیز کنند، هر زائری خود را مکلف بداند که مسائل امنیتی، ایمنی، ترافیکی، نظافتی، بهداشتی و ... را در طول مسیر به‌خوبی رعایت کند، همچنین حرمت‌ها و شئون اربعین حسینی و نیز حضور به‌عنوان میهمان در عراق را رعایت کند.

رئیسی ادامه داد: توصیه می‌شود که زائران اربعین حسینی حرمت میزبانی عراقی‌ها را پاس بدارند، سعی کنند با دست راست از آنان چیزی بگیرند یا بدهند، در قبال لطف آنان با کلمه «شکراً» قدردانی کنند، صحبت و احوالپرسی و خداحافظی با میزبانان با رعایت ادب اسلامی همراه باشد، دقت کنند که حرمت میهمانان بین‌المللی که از جای‌جای جهان در این همایش عظیم حضور دارند خدشه‌دار نشود، وسایل شخصی اعم از مسواک و حوله و ... و نیز لباس مرتب، کفش مناسب و سایر ملزومات را به‌صورت مختصر همراه‌ داشته باشند، مسائل اخلاقی، شرعی و مقررات فقهی اعم از طهارت، وضو و ... را رعایت کنند.

چند توصیه به موکب‌داران 

وی با تأکید بر اینکه موکب‌داران خدمات‌رسانی خود را منحصر به هموطنان نکنند، افزود: توجه داشته باشیم که همه زائرانی که در همایش اربعین حسینی از هر کشور و با هر زبان و فرهنگی شرکت دارند، همگی دوستدار و شیفته حسین(ع) هستند و عشق اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) را در سینه دارند لذا تفاوتی نباید بین زائران قائل باشیم. 

رئیسی بیان کرد: برجسته کردن نام یک اداره یا دستگاه در جریان پیاده‌روی اربعین شایسته نیست زیرا این یک حرکت مردمی است لذا موکب‌داران در این خصوص دقت داشته باشند، همچنین نام موکب‌ها مزين به اسامی معصومین(ع) باشد، ترویج فرهنگ توقف برای قرائت زیارت‌ها و دعاهای کوتاه از دیگر توصیه‌ها به موکب‌داران است. موکب‌داران حدود خدمت‌رسانی به بانوان و آقایان در ارائه خدمات را در صف‌های غذا، صفوف نماز جماعت، اسکان و استراحت و ... مورد توجه قرار دهند.

وی با توصیه به زائران برای کوتاه کردن مدت سفر خود، گفت: با توجه به گرمای هوا و محدودیت امکانات از زائران اربعین می‌خواهیم که حتی‌الامکان پس از زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و انجام اعمال به کشور بازگردند تا زیارت و بهره‌مندی از این فرصت پرفضیلت برای سایر هموطنان نیز فراهم باشد. 

رئیسی زائران اربعین حسینی را سفیران فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشور عراق دانست و افزود: بنابراين ضمن توجه به ظاهر و اعمال و رفتار به‌ویژه پوشش چادر، خوب است که زائران در طول مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فداکاری، ظلم‌ستیزی، مبارزه با استکبار و ... را سرلوحه قرار دهند. 

مسئول امور روحانیون در ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اظهار کرد: ستاد استان با ۲۲ موکب در عراق آماده میزبانی از زائران حسینی از جای‌جای ایران و جهان است و انواع خدمات از غذا و اسکان گرفته تا خدمات بهداشتی و درمانی و برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و مذهبی به مخاطبان ارائه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha