تجربه بانوی مسلمان طبیعت‌گرد؛ الهام‌بخش زنان محجبه در نیوزیلند
کد خبر: 4165081
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

تجربه بانوی مسلمان طبیعت‌گرد؛ الهام‌بخش زنان محجبه در نیوزیلند

دوآ عاصم، طبیعت‌گرد محجبه عقیده دارد که رسانه‌ها در لفافه این پیام را به زنان می‌دهند که برای تجارب بیرون از خانه باید ظاهر خاص یا آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند. حضور فعال او اما به زنان نشان داد که طبیعت متعلق به همه است و تبعیضی برای افراد قائل نمی‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از Ensemble Magazine، دوآ عاصم (Dua Asim) که در تاماکی ماکائورائو (Tāmaki Makaurau) متولد شده و اکنون در اوتاوتاهی (کرایست چرچ) نیوزیلند زندگی می‌کند، یک کوهنورد 23 ساله پاکستانی‌تبار محجبه است. 
خانواده دوآ از آن دسته افرادی نبودند که آخر هفته‌ها به کمپینگ بروند، اما والدینش به او اجازه دادند در کمپ‌های طبیعت‌گردی شرکت کند. او در یک مزرعه بزرگ شد و زمان زیادی را بیرون از خانه گذراند و از حیوانات مراقبت کرد، بنابراین جای تعجب نیست که به طبیعت علاقه‌مند شد.
دوآ همیشه در مورد ورزش در فضای باز کنجکاو بود، اما افرادی که می‌دید در فضای باز ورزش می‌کنند شبیه او که آسیایی و محجبه بود نبودند، بنابراین تصور کرد که فضای بیرون برای او در نظر گرفته نشده است.

زمانی که دوآ به دانشگاه آمد، این وضعیت تغییر کرد و دسترسی او را به افراد آگاه در مورد فضای باز فراهم کرد.

دوآ در طول قرنطینه کووید-19 در مارس 2020 با گروهی از دانشجویان آمریکایی دوست شد. همه آنها پیاده‌روی را دوست داشتند و آنقدر سرشار از زندگی بودند که وقتی به دوآ گفتند می‌تواند کوهنوردی را یاد بگیرد، حرف آنها را باور کرد.

دوآ گفت: چیزی در مورد کمپینگ نمی‌دانستم، اما فکر می‌کردم، می‌خواهم با آن سرگرم شوم.

چالش‌هایی که وجود داشت

دوآ عاشق پیاده‌روی شد زیرا به او این امکان را می‌داد تا از پاهای خود برای کاوش در جهان، به‌ویژه مکان‌هایی که فقط از طریق پیاده‌روی قابل دسترسی بودند استفاده کند. مناظر چشمگیر نیوزلند که می‌تواند از یخچال‌های طبیعی به سواحل و از  آتشفشان به رشته کوه تغییر کند، او را مجذوب خود نگه داشته است.

مدتی طول کشید تا اطرافیان دوآ بفهمند که او پیاده‌روی در جنگل‌ها را سرگرم کننده می‌داند. هیچ کس به صراحت این را به او نگفته بود و در عین حال پیاده‌روی در طبیعت یا مسافرت کردن به زنان محجبه توصیه نمی‌شد.

حجاب مانع ماجراجویی در طبیعت نیست

دید آنلاین دنیای متفاوتی را ایجاد کرده است. از زمانی که دوآ شروع به ارسال پست به صورت عمومی درباره ماجراجویی‌های خود کرد، زنان محجبه با حمایت و اشتیاق با او ارتباط گرفتند. محتوای صفحه او باعث شد دختران جوان احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و به این فکر می‌کنند اگر دوآ توانسته آن‌ها هم می‌توانند.

دوآ هرگز تصور نمی‌کرد که پیاده‌روی بزرگ نیوزیلند (New Zealand Great Walks) را انجام دهد (پیاده‌روی‌های بزرگ نیوزیلند مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی محبوب هستند که از سوی وزارت حفاظت، برگزار می‌شوند). او سعی می‌کند به هر سؤالی که مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی از او می‌پرسند، پاسخ دهد، حتی اگر هفته‌ها طول بکشد. دنبال‌کنندگان او داستان‌های پیاده‌روی خود را با او به اشتراک می‌گذارند و به او می‌گویند که به آنها امید می‌دهد.
دوآ می‌گوید: این برای من مهم است، زیرا امید چیزی است که به شما اراده می‌دهد تا تلاش کنید.

از طریق پست‌های «تجربیات خود» به صورت آنلاین، دوآ به موانع ورود برای فعالیت‌های خارج از منزل می‌پردازد.

او متوجه شده است که رسانه‌ها در لفافه این پیام را به زنان می‌دهند و آنها را متقاعد می‌کنند که برای تجارب بیرون از خانه باید ظاهر خاص یا آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند. دوآ امیدوار است که حضور او در فضای مجازی به زنان نشان دهد که فضای باز از آن همه است و تبعیضی برای افراد قائل نمی‌شود.

مانع دیگر این است که بدانید چه وسایلی را باید تهیه کنید و توانایی خرید آن را داشته باشید. او به خاطر می‌آورد: در اولین طبیعت‌گردی،‌ یک قابلمه معمولی را از آشپزخانه‌ام آوردم تا با آن غذا بپزم، و بقیه  افراد قابلمه‌های قابل حمل خود را آوردند.

دوآ همه وسایلش را دست دوم می‌گرفت. او ژاکت‌های بادگیر را از بازار فیسبوک خرید و اولین چادرش را با 60 دلار تخفیف از سایت TradeMe داشت. دوآ همچنین دریافت که اوپ‌شاپ‌ها (فروشگاه‌هایی که اجناس اهدایی افراد را فروخته و پول آن را به خیریه می‌دهند) انتخاب خوبی از لباس‌های مخصوص طبیعت‌گردی دارند.

تبدیل شدن به چهره الهام‌بخش زنان نیوزیلند

دوآ اکنون از مبتدی به راهبر تبدیل شده. او قرار است دوستان مهندس خود را به یک سفر پنج روزه به پارک ملی آبل تاسمان (Abel Tasman National Park) ببرد و پیش‌بینی می‌کند که احتمالاً در نهایت راهنمای گروه خواهد بود.

دوآ می‌گوید: برخی چیزها هرگز تغییر نمی‌کنند، مانند نگرانی والدینش برای امنیت او و اصرار او به سفر گروهی. آن‌ها خیلی می‌ترسند که دچار سانحه شوم.

در آینده نزدیک، دوآ می‌خواهد پیاده‌روی‌های گروهی برای افراد با حجاب را تسهیل کند تا زنانی مانند او احساس امنیت و کمتر احساس تنهایی کنند. او همچنین قصد دارد به پیاده‌روی در پاکستان برود و امیدوار است که در آنجا با زنان همفکر خود ملاقات کند.

حجاب مانع ماجراجویی در طبیعت نیست

در حال حاضر،‌ دوآ به عنوان یکی از رهبران جوان Y25 برای سال 2023 انتخاب شده است.

YWCA سازمانی است که بر روی تغییر سیستم‌ها متمرکز شده است تا از رشد زنان از طریق همبستگی جمعی بهتر حمایت کند. آنها Y25 را در سال 2020 برای تجلیل از دستاوردهای زنانی که تغییر دهنده هستند و وضعیت موجود را به چالش می‌کشند، راه‌اندازی کردند. برنامه Y25 که سالانه از سوی سازمان YWCA اجرا می‌شود، زنان الهام‌بخش 15 تا 25 ساله را از سراسر نیوزیلند برجسته می‌کند.  دوآ همچنین قرار است در یک برنامه یک ساله با گروهی از این رهبران جوان مشارکت کند و به مسائل مختلف مرتبط با زنان نیوزیلندی بپردازند.

انتهای پیام
captcha