از رایگان‌شدن ویزای چند کشور تا انتخاب عکس پیاده‌روی اربعین از سوی گاردین
کد خبر: 4162932
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
تازه‌ترین اخبار اربعین/

از رایگان‌شدن ویزای چند کشور تا انتخاب عکس پیاده‌روی اربعین از سوی گاردین

دیدار سفیر ایران با نخست وزیر عراق و بازدید وزیر کشور عراق از مرز مهران، آمادگی آستان مقدس علوی و گذرگاه‌های مرزی عراق برای استقبال از زائران از تازه‌ترین اخبار مربوط به آمادگی‌های جاری در عراق برای ایام اربعین است.

به گزارش ایکنا به نقل از فرات نیوز، در حالی که مراسم رسمی پیاده‌روی اربعین از هفته آینده آغاز می‌شود، مسئولین عراقی نشست‌های فشرده‌ای برای اطمینان خاطر از تأمین امنیت و خدمات به زائران اربعین برگزار می‌کنند.

دیدار سفیر ایران با نخست‌وزیر عراق

محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد نیز شامگاه سه شنبه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق درباره آمادگی‌های لازم برای مراسم اربعین رایزنی کردند.

دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار در خصوص تقویت همکاری‌های مشترک و توسعه مبادلات دو کشور در زمینه‌های مختلف و هماهنگی مشترک در خصوص مراسم اربعین امام حسین(ع) و تسهیل در عزیمت زائران به کربلای معلی بحث و گفت‌وگو شد.

السودانی در این دیدار بر رویکرد قاطع عراق برای مشارکت و هماهنگی بین کشورهای منطقه و توسعه یکپارچگی اقتصادی به منظور افزایش امنیت، ثبات و توسعه پایدار تأکید کرد.

سفیر ایران نیز به نوبه خود بر اهتمام مسئولین ایرانی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه و حمایت از ارتباط و همچنین مواجهه با چالش‌ها و بحران‌ها در منطقه و جهان تأکید کرد.

ویزای زائران چند کشور رایگان شد

شورای وزیران عراق نیز دیروز سه‌شنبه در جلسه خود به ریاست السودانی تصمیم‌های جدیدی درباره هزینه‌های ویزای ورودی برای زائران اربعین حسینی اتخاذ کرد.

براساس تصمیم شورای وزیران عراق، هزینه صدور ویزا برای زائران کشورهای یمن، لبنان، پاکستان و افغانستان از ابتدای ماه صفر تا پایان آن رایگان خواهد بود.

اما شهروندان ایرانی و عراقی نیز طی توافق دولت‌های این دو کشور، بدون ویزا و پرداخت هرگونه هزینه‌ای می‌توانند وارد ایران و عراق شوند.

مرزهای زمینی و هوایی عراق از اول ماه صفر(27 مرداد ماه) برای میزبانی از زائران اربعین گشوده خواهد شد و در همین راستا فرودگاه‌های نجف، بغداد و بصره و مرزهای زمینی مشترک ایران، کویت و سوریه در حال آماده‌شدن برای استقبال از زائران است.

آستان علوی؛ آماده میزبانی از زائران

آستان مقدس امیر المؤمنین علی(ع) نیز اعلام کرد که از ابتدای هفته آینده مقارن با اول ماه صفر طرح خدماتی ویژه اربعین حسینی را به اجرا می‌گذارد.

حیدر رحیم، مسئول اطلاع‌رسانی آستان مقدس علوی گفت:  طرح خدماتی برای استقبال از زائران اربعین از اول ماه صفر آغاز خواهد شد.

وی افزود: آستان علوی در چارچوب طرح میزبانی از زائران، حدود 14 هزار متر مربع از فضای صحن شریف حرم امام علی(ع) را برای استقبال از زائران در ایام اربعین تدارک دیده است.

رحیم گفت که به منظور ارائه خدمات به زائران با غذا و نوشیدنی و اسباب استراحت دو سایه بان بزرگ در صحن‌های حرم تدارک دیده شده که هر کدام گنجایش 10 هزار زائر را دارد.

وی افزود: یک سامانه خورشیدی تصفیه آب هم در ایام اربعین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که ظرفیت فراهم کردن 45 هزار لیتر آب در ساعت را دارد .

این مسئول آستان علوی گفت که در ایام اربعین ظرفیت تولید آب شرب بسته‌بندی شده در کارخانه وابسته به آستان به 115هزار لیتر در ساعت و 1.5 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

بازدید وزیر کشور عراق از مرز مهران

از سوی دیگر عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق و رئیس کمیته عالی امنیتی ویژه تأمین امنیت مراسم اربعین صبح امروز چهارشنبه وارد استان دیالی عراق شد.

تاکید نخست وزیر و وزیر کشور عراق بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران اربعین/اماده

در بیانیه وزارت کشور عراق آمده است: الشمری امروز چهارشنبه نشست امنیتی گسترده‌ای را در مقر فرماندهی عملیات دیالی با فرماندهان امنیتی و در حضور استاندار دیالی، فرمانده نیروهای زمینی و رئیس پلیس استان دیالی و شماری از فرماندهان و افسران برگزار کرد.

‌در این نشست درباره آخرین آمادگی‌های جاری برای موفقیت مراسم اربعین امام حسین(ع) و ایمن‌سازی جاده‌های زائران عازم کربلای معلی بحث و تبادل نظر شد.

نشست گسترده امنیتی در بابل عراق

فرماندهی پلیس استان بابل عراق نیز که در مسیر پیادروی زائرانی است که از مناطق جنوبی عراق به سمت کربلای معلی در حرکتند، ‌در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک نشست امنیتی با حضور رئیس پلیس و فرمانده نیروهای واکنش سریع این استان به منظور بررسی آخرین آمادگی‌های جاری در تأمین امنیت اربعین در این استان برگزار کرده است.

تاکید نخست وزیر و وزیر کشور عراق بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران اربعین/اماده

در بیانیه رئیس پلیس بابل آمده است: در راستای آمادگی‌های جاری برای تأمین امنیت اربعین امام حسین(ع) خالد ترکی الشمری، رئیس پلیس بابل شامگاه شنبه در مقر فرماندهی این استان با ثامر محمد اسماعیل الحسینی، فرمانده نیروهای واکنش سریع و هیئت همراه وی دیدار کرد.

وی افزود: در حاشیه این دیدار یک نشست امنیتی گسترده با حضور همه نهادهای امنیتی استان به منظور بررسی آمادگی‌های جاری در تأمین امنیت محورهای تردد زائران در جنوب استان بابل و اقدامات لازم برای هماهنگی و همکاری مشترک در موفقیت برگزاری این مراسم برگزار شد.

اعلام آمادگی گذرگاه‌های مرزی عراق

سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق بر آمادگی خود برای تسهیل عبور و مرور زائران اربعین حسینی تأکید کرد.

علاء الدین القیسی، سخنگوی این سازمان گفت که بنا به دستور نخست وزیر، همه نهادهای رسمی آماده ارائه خدمات کامل برای برگزاری موفق مراسم اربعین و حمایت از گذرگاه‌های مرزی از لحاظ امنیتی، خدماتی و بهداشتی هستند.

تاکید نخست وزیر و وزیر کشور عراق بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران اربعین/اماده

وی افزود که این سازمان با نظارت و پیگیری عمر الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی، همه منابع انسانی و لجستیکی خود را برای همکاری با ادارات و اجرای اقدامات مناسب برای تسهیل عبور و مرور زائران از گذرگاه های مرزی زمینی و هوایی در وضعیت آماده باش قرار داده است.

القیسی گفت که گذرگاه‌های المنذریه (خسروی)، شلمچه، الشیب (چذابه)، زرباطیه (مهران)، صفوان (مرز با کویت)و القائم(مرز با سوریه) و فرودگاه‌های بغداد، بصره و نجف اشرف برای استقبال از زائران آماده هستند.

وی افزود که گذرگاه مرزی مندلی (سومار) نیز برای ورود خودروهای مواکب و نیازهای ویژه زیارت اربعین اختصاص داده شده است.

سخنگوی سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق تأکید کرد که این سازمان اجازه ورود به هیچ زائری که گذرنامه دارای اعتبار نداشته باشد، نمی‌دهد.

 راهپیمایی اربعین، عکس برگزیده گاردین شد

روزنامه گاردین انگلیس نیز که هر هفته تعدادی عکس را به عنوان بهترین عکس‌های هفته منتشر می‌کند.، یکی از بهترین عکس‌های این هفته خود را به عکس آغاز پیاده روی بزرگ اربعین از فاو، جنوبی‌ترین نقطه عراق اختصاص داد. 

گاردین در توضیح این عکس نوشت، زائران شیعه، برای برگزاری مراسم اربعین عازم کربلا شدند.

تاکید نخست وزیر و وزیر کشور عراق بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران اربعین/اماده

جمعی از زائران پیاده‌روی اربعین از جنوب عراق که بیشتر اهالی رأس البیشه هستند، از چهار روز پیش با شعار «من البحر الی النحر»  پیاده‌روی اربعین را آغاز کردند.

آنها با وجود دمای بالای 50 درجه در استان‌های جنوبی عراق در حالی که پرچم‌هایی مزین به نام امام حسین علیه‌السلام در دست دارند، زودتر از دیگر زائران پای پیاده عازم کربلای معلی می شوند در حالی که بخشی از این مسیر 450 کیلومتری را با عبور از آب طی می‌کنند.

تاکید نخست وزیر و وزیر کشور عراق بر آمادگی‌ها برای استقبال از زائران اربعین/اماده

انتهای پیام
captcha