حمایت از ۳۰۰ واحد فناور در مرکز رشد رویش
کد خبر: 4160314
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
رضایی خبر داد:

حمایت از ۳۰۰ واحد فناور در مرکز رشد رویش

معاون فناوری مرکز رشد رویش جهاددانشگاهی گفت: از سال ۸۲ تاکنون از ۳۰۰ واحد فناور(استارتاپ) در حوزه‌های گوناگون و در راستای رشد و توسعه آنها حمایت کرده‌ایم.

حمایت از ۳۰۰ واحد فناور در مرکز رشد رویشمهدیه رضایی، معاون فناوری مرکز رشد رویش در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های شاخص این مرکز گفت: این مرکز از سال ۱۳۸۲ به عنوان اولین مرکز رشد در جهاددانشگاهی تأسیس شده و دومین مرکز رشدی است که در کل کشور راه‌اندازی شده است و به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند و ما از گروه‌ها و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند، حمایت می‌کنیم.

وی افزود: از سال ۸۲ تاکنون از ۳۰۰ واحد فناور(استارتاپ) حمایت کرده‌ایم، چه واحد‌هایی که به صورت شرکت ثبت شده‌اند و چه واحد‌هایی که شرکت‌های خود را ثبت نکرده‌اند و به اصطلاح، هسته‌های فناور هستند. در این راستا خدماتی از قبیل مشاوره، آموزش، منتورینگ، صدور معرفی‌نامه، کمک‌هزینه تبلیغات، تسهیلات اعتباری و گرنت‌هایی که از سازمان‌های خارج از مرکز رشد دریافت می‌کنیم، برای توسعه محصولات و تجاری‌سازی به گروه‌ها ارائه می‌دهیم.

رضایی ادامه داد: در حوزه بازاریابی و بازارسازی نیز مشاورانی داریم که می‌توانند به گروه‌ها کمک کنند و بسیاری از این خدمات رایگان است. ۹۰ درصد خدمات به صورت رایگان در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. همچنین فضا‌های مستقلی در اختیار آن‌ها قرار داده شده و بابت فضا، اجاره بسیار اندک پرداخت می‌کنند و این هم در راستای حمایت از شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ واحد فناور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مستقر هستند و این خدمات به آن‌ها ارائه می‌شود، تصریح کرد: مرکز رشد در سال ۱۳۹۰، پس از هشت سال فعالیت در اکوسیستم فناوری و نوآوری، موفق به اخذ مجوز قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد و این مجوز براساس ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود، هر دو سال یک بار تمدید می‌شود.

معاون فناوری مرکز رشد رویش ادامه داد: رویش فراتر از یک مرکز رشد، تا انتهای مسیر همراه با استارتاپ‌­ها است و به رشد و توسعه آن‌ها کمک می‌کند و در این راستا بیش از ۷۵ درصد آنها موفق عمل کرده‌اند. در واقع هسته‌های فناور، گروه‌هایی است که هنوز شرکت خود را ثبت نکرده‌اند و طی ۶ تا ۹ ماه می‌توانند در مرکز رشد مستقر باشند و بعد از آن باید شرکت خود را ثبت کنند و در این صورت اگر در ارزیابی‌ها موفق باشند، وارد دوره رشد سه ساله می‌شوند. طی این مدت نیز ارزیابی‌های شش‌ماهه انجام می‌شود و اگر به این نتیجه برسیم که ادامه حضور یک شرکت به نفع گروه است، ادامه استقرار انجام می‌شود و در غیر این صورت از مرکز رشد خارج خواهد شد. تجاری‌سازی شاخص اصلی ارزیابی‌ها است و همچنین برنامه‌ای که برای محصول ارائه شده است، مورد ارزیابی قرار گرفته و یک مجموعه بازبینه(چک‌لیست) درباره مالیات، قانون کار، نیروی انسانی و ... مورد توجه قرار می‌گیرد.

رضایی مهمترین چالش مرکز رشد رویش را مورد اشاره قرار داد و گفت: بسیاری از استارتاپ‌ها از نظر فنی قوی هستند و محصولات خوبی دارند، اما نمی‌توانند محصول را تجاری‌سازی کنند، چون نیاز بازار را نمی‌شناسند و براساس نیاز بازار محصول تولید نکرده‌اند. از سال گذشته تاکنون نیز مشکلات بودجه‌ای بین شرکت‌ها بسیار زیاد شده و در نقدینگی دچار چالش شده‌اند و حتی نتوانستند هزینه‌های جاری را پوشش دهند و مجبورند علاوه بر حوزه‌های اصلی خود یکسری کار‌های جانبی انجام دهند، برای اینکه بتوانند هزینه نیروی انسانی، اجاره و ... را پرداخت کنند، بنابر این نمی‌توانند روی ایده خود متمرکز شوند. از سویی هم تسهیلاتی که قبلاً اعطا می‌شد، در حال حاضر مبلغ چندانی نیست که برای شرکت‌ها کارایی داشته باشد، چرا که مرکز رشد نیز از نظر بودجه محدودیت‌هایی دارد.

معاون فناوری مرکز رشد رویش با اشاره به برنامه آینده این مرکز بیان کرد: دو دستورالعمل یکی برای شرکت‌های فناور و دیگری برای هسته‌های فناور داریم، خدماتی که برای شرکت‌ها و گروه‌ها ارائه می‌شود و نحوه پذیرش آنها مورد توجه قرار گرفته است، همچنین سه دستورالعمل مجزا برای شرکت‌ها در دست تدوین است و در صورت رعایت نکردن این دستورالعمل‌ها دچار تبعات منفی طولانی مدت خواهند شد که مربوط به بیمه تأمین اجتماعی، قانون کار و امور مالی و مالیاتی است. بنابر این برنامه آینده مرکز تهیه و تدوین این دستورالعمل‌ها است.

وی تصریح کرد: برگزاری ماهیانه یک میز مشاوره رایگان در مرکز رشد، علاوه بر سهمیه‌ای که شرکت‌ها از مشاوره مرکز رشد استفاده می‌کنند و برنامه بلندمدت مرکز نیز توسعه ساختار و فضای آن است تا هم‌افزایی بین گروه‌ها را توسعه دهیم.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha