دین مرهون مجاهدت و شهادت امام حسین(ع) است
کد خبر: 4158670
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
آیت‌الله رمضانی:

دین مرهون مجاهدت و شهادت امام حسین(ع) است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: دین مرهون مجاهدت و شهادت امام حسین(ع) است و اگر حسین(ع) و جانفشانی‌ها و سندهای مظلومیت کربلا نبودند امروز، از دین و این مجالس حسینی خبری نبود.

آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه 5 مردادماه در مراسم سوگواری شب عاشورای حسینی که در مهدیه رشت برگزار شد، با بیان اینکه باید از شب عاشورا شناخت بیشتر و عمیق‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: در دینداری عاشورا هدف و انگیزه‌ها مقدس بودند و دینداری مشروط نبود؛ اینگونه نبود که اگر به ثروت و مقام‌شان ضربه‌ای وارد شود از دین کوتاه بیایند یا برای اینکه از قدرت و ثروت بیشتری برخوردار باشند، از دین هزینه کنند.

وی با بیان اینکه در دینداری عاشورایی آنان دین را به عنوان یک امر مقدس استفاده می‌کردند که خودشان را از نظر فکری، اخلاقی و عقیدتی نجات داده، ارتقا پیدا کرده و احساس مسئولیت کنند، افزود: دینداران مشروط کسانی بودند که تا تهدید می‌شدند کنار کشیده و از میدان خارج می‌شدند، مانند کسانی که وقتی سیدالشهدا(ع) فرمود آنهایی که فردا بمانند شهید می‌شوند و آنهایی که با تهدیدهای عبیدالله، بیعت را شکستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بیعت شکنی در کوفه مرسوم بود، تا جایی که خود امیرالمؤمنین(ع) را نیز خسته کرده بودند و کار بجایی رسید که نفرین کرد و فرمود: «خدا من را از شما، شما را از من بگیرد، برای من آدم‌های خوبی حواله شوند که اینها اهل میدان باشند و میدان را ترک نکنند».

تبلیغ و ترویج «ناب دین» یکی از وظایف طلبه‌ها و مبلغان است

وی با تأکید بر اینکه دینداری مفید آثاری در زندگی انسان دارد و بی دینی نیز آثار منفی به همراه خواهد داشت، افزود: کسانی هستند که ظاهر دین گرفته‌اند و امام حسین(ع) چیزی را که می‌خواست آموزش دهد این بود که «به پوسته دین نچسبید، دین پوست و مغز دارد و باید همه را بگیریم». دین بدون مغز و معنا، دین کلیشه‌ای است که انسان تربیت نمی‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکی از وظایف طلبه‌ها و مبلغان را تبلیغ و ترویج «ناب دین» عنوان کرد و گفت: ما چون نتوانستیم دین ناب را تبلیغ کنیم خیلی پرسش‌ها در ذهن جوانان به وجود آمده است. عده‌ای شبهاتی در مورد قرآن، پیغمبر و برخی از وقایعی که در عاشورا رخ داده، بیان می‌کنند که باید پاسخ گفته شود، اینگونه شبهات، این روزها در فضای مجازی زیاد دیده می‌شوند. چیزی که از جلسات و مجالس عاشورایی باید بیرون بیاید این است که ما باید دین خودمان را درست و عمیق بشناسیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروزه ما آرایش خوبی را در مجالس عاشورایی همچون هیئت‌ها، دسته‌جات سینه زنی و روضه خوانی و عزاداری و... می‌بینیم اما نسبت به تفکر عاشورایی نیز باید ارتقا پیدا کنیم، ادامه داد: ظرفیت مجالس عاشورایی خیلی بالا است و باید این سطح را در خودمان نیز بالا بیاوریم که برای کمال خود و خانواده‌مان و جامعه لازم است.

وی با تأکید بر ضرورت مطالعه در این زمینه و برطرف کردن ضعف‌ها، گفت: می بایست در زمینه شعر و محتوای آن، سخنرانی‌ها، حرف‌های وعاظ و مداحان و... کار انجام شود زیرا کسانی که پای این منبرها می‌آیند به مبلغ و مداح و آن اشعاری که خوانده می‌شود نگاه می کنند و اینکه چه چیزهای گفته و شنیده می‌شود می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

آیت‌الله رمضانی با انتقاد به اینکه در واقع چون نتوانستیم از همه ابعاد دین استفاده کنیم، آثارش را هم نمی‌بینیم، تصریح کرد: گرچه همین مقدار هم خوب است زیرا دشمنان در برابر همین مقدار هم کار انجام می دهند. امروز با مقوله‌هایی همچون دین ستیزی، اسلام ستیزی، تقدس زدایی، ولایت ستیزی و عدالت‌ستیزی روبرو هستیم، دشمن با ما بر سر اصل این موضوعات در حال جنگ است و نمی‌خواهد عدالت در جامعه فراگیر شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه کسانی هستند که در جامعه بی دینی و بی ایمانی را ترویج می‌کنند و می‌گویند «می‌توانی معنویت داشته باشی ولی دین هم نباشد مهم نیست»، گفت: عده‌ای می‌گویند ما ایمان به خدا را قبول داریم ولی سنت‌های دینی مانند نماز، روزه، خمس، امر به معروف و نهی از منکر و... را قبول نداریم و لازم نیست که پیامبری داشته باشیم.

آیت‌الله رمضانی افزود: بعضی‌ها هم می‌گویند احکام را روحانیت آورده و این در حالی است که اگر کسانی که توخالی هستند این حرف‌ها را بشنوند می‌تواند در آنها تأثیر بگذارد در حالیکه این احکام، همگی در متن قرآن و دین است. کربلا یک حادثه تلخ و واقعی است و کسی آنرا درست نکرده است، باید این واقعه را درست بازگو کنیم و درست با امروز خود، تطبیق کنیم.

دین انسان تربیت کند

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دین مرهون مجاهدت و شهادت امام حسین(ع) است و اگر حسین(ع) و جانفشانی‌ها و سندهای مظلومیت کربلا نبودند امروز، از دین و این مجالس نیز خبری نبود، تصریح کرد: برای اینکه یکبار دیگر زینب(س) اسیر نشود بسیاری از جوانان سوری، لبنانی، افغانی و ایرانی شهید شدند تا اجازه ندهند مرقد مطهر حضرت زینب(س) تحت تصرف دشمن در بیاید، این تفکر و اندیشه از تفکر عاشورایی و تربیت‌شدگان اینگونه مجالس هستند.

وی تاکید کرد: تمام اتفاق‌هایی که در گذشته درباره ستیز با دین، ولایت و عدالت بوده امروزه هم هست و می‌خواهد با دین، قداست و مقدسات بشر بجنگد و آنرا از مؤمنین بگیرد و کسانی که از دین شناخت کاملی ندارند در همین فضاهای مجازی فریب می‌خورند؛ جوان ما باید بداند دینی را که امام حسین(ع) ترویج و تبلیغ می‌کرد چه آثاری به همراه داشت و اگر ما آن دین را دنبال کنیم امروز با چه آثاری در جامعه روبرو خواهیم شد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: شناخت این مسئله خیلی مهم است وگرنه دینی که هیچ نقش سازندگی نداشته باشد و فرد، خانواده، جامعه و... را نسازد دین کاملی نیست؛ برای کسانی که به دنبال پوچ‌گرایی هستند دین و حقیقت برایشان مهم نیست، اگر کار به‌جایی برسد که بتوانند بدون دین حاکم باشند کلا دین را رها می‌کنند، ولی چون نمی‌توانند کل دین را کنار بگذارند کم کم نقشه می‌کشند.

آیت‌الله رمضانی بیان کرد: اگر حکومت، حکومت دینی نباشد و نتوانیم دین را در جامعه ترویج کنیم، چیزی که برجا می‌ماند، فاصله از هویت واقعی خودمان است؛ دین می‌خواهد انسان را بسازد و تربیت کند، اگر کسی دین و ایمان نداشته باشد پوچ گرا خواهد بود، یعنی زندگی بی معنا، که نه مقصدی دارد و نه راهی را می‌شناسد.

آیتالله رمضانی اظهار کرد: افرادی صرفا می‌خواهند خوش‌گذرانی کرده و لذت مادی از دنیا داشته باشند حتی اگر اذیت و آزار دیگران را به همراه داشته باشد؛ در حالیکه دین ناب هم می‌خواهد که ما از زندگی لذت ببریم اما در لذت مادی خلاصه نمی‌کند و به لذت مادی هم برنامه می‌دهد که آن لذت، حرام نباشد.

وی اولین اثر بی دینی را پوچ گرایی دانست با تأکید بر اینکه ما باید در همین دنیا خودمان را تربیت کنیم، گفت: انسانی بی هویت می‌شود که بی معنا و بی مفهوم شود. اثر دوم بی دینی فقدان آرامش است و دین واقعی انسان را به آرامش ابدی در دنیا و آخرت می‌رساند و اضطراب ندارد، از این رو کسانی که افسرده هستند یا دین ندارند و یا دین را درست نشناخته‌اند چرا که در رأس دین باید با خدا ارتباط برقرار کرد و خداوند هم به ما آرامش دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مؤمن در مواجهه با سختی و آسانی خود را گم نمی‌کند، سومین اثر بی دینی و بی ایمانی را فرار از مسئولیت عنوان کرد و افزود: کسانی که دین ندارند احساس مسئولیت نمی‌کنند گرچه ممکن است در زندگی دنیایی این حس باشد اما مسئولیت پذیر جامع نخواهند بود؛ دین انسان را مسئولیت‌پذیر بار می‌آورد و این دین است که می‌گوید اگر کسی مشکلی دارد که می‌توانیم حل کنیم باید انجامش دهیم.

عدم پایبندی به اصول اخلاقی ناشی از بی ایمانی است

وی همچنین مورد چهارم بی دینی و بی ایمانی را بروز احساس تنهایی در شخص عنوان و بیان کرد: فرد بی دین در تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد ولی مؤمن در خلوت هم برنامه دارد، او با خدای خود ارتباط برقرار می‌کند و هم در جامعه حضور پیدا می‌کند و روحش را تقویت کرده و به آرامش و قدرت می‌رسد، انگیزه می‌گیرد که دست دیگران را بگیرد و همراهی و همدلی کند.

آیت‌الله رمضانی گفت: یک فرد مؤمن وقتی کنار مؤمن دیگری قرار بگیرد به آن شخص احساس امنیت و آرامش می‌دهد ولی انسان بی ایمان با انسانی که بی دین است احساس تنهایی می‌کند و این مسئله را در دنیای غرب، در افراد زیادی می‌بینیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اسلام ما را به هم مرتبط می‌کند و ما بر حسب کیش و آیین با هم ارتباط برقرار می‌کنیم، بیان کرد: اگر کسی دین نداشته باشد ارزش‌هایش تغییر کرده و وارونه می‌شود؛ مثلا در غرب، قوانینی برخلاف فطرت، عدل، اخلاق و طبیعت وضع شده و مردم نیز کم کم با آن خو می‌گیرند، مانند چیزی که حرام است به قدری با آن در ارتباط هستند که برایشان عادی می‌شود، از این رو خیلی از گناهان و معاصی دیگر برایشان امری طبیعی به نظر می‌رسد در حالیکه همه ارزش ها به ضد ارزش تبدیل می‌شوند.

وی با استناد به فرمایش امام حسین(ع) که فرموند «وقتی حلال را حرام و حرام را حلال می‌کنند مخصوصا آنکس که مدعی دینداری و تحت حکومت است آنجاست که انسان باید بپا خیزد و احساس مسئولیت کند» گفت: مؤمن نباید اهل ترس و طمع باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) آثار دیگر بی دینی را تحیر و سرگردانی نام برد و بیان کرد: یک انسان متدین و مؤمن هیچ وقت سرگردان نیست زیرا راه و مسیرش مشخص است و به وقتش اشک می‌ریزد، به وقتش عبادت کرده و ذکر می‌گوید و به وقتش به دیگران کمک می‌کند و تشکیل خانواده می‌دهد و یا وقتی که احساس کند دین نیاز به حمایت او دارد در میدان حضور می‌یابد.

وی یادآور شد: در زمان امام حسین(ع) کسانی بودند که هیچ وقت نمی‌توانستند با یزید سازش کنند اما آنها وقتی دیدند که قانون الهی و ارزش‌ها تغییر کرده و به دین خدا لطمه وارد شده و به قرآن خدا اهانت و توهین می‌شود هیچ قدمی برنداشتند و به امام حسین(ع) گفتند چرا خودت را وارد چنین معرکه کرده‌ای! وظایفی که بر عهده دارید چه خواهد شد وقتی دین در چنین مرحله‌ای قرار بگیرد و شما بدانید که اگر وارد میدان نشوید دین، ارزش‌های الهی و شریعت خداوند نابود می‌شود و ولی خدا کشته خواهد شد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بعضی‌ها در روز عاشورا حاضر بودند ولی به وقت عمل نکردند، گفت: نکته دیگری که در بی دینی و بی ایمانی وجود دارد عدم پایبندی به اصول اخلاقی است. غربی‌ها در حکومت‌داری، سیاست و رسانه‌هایشان به هیچ وجه پایبند به اصول اخلاقی نیستند و به راحتی آبروی دیگران را می‌برند و زمین می‌زنند و به هیچ چیز اعتقادی ندارند و تنها به دنبال این هستند که خود را به هر وسیل‌های که شده تثبیت کنند.

وی با بیان اینکه دشمن امروز حتی از بدترین جنایت هم دریغ نمی‌کند و این موضوع در کربلا هم بود و اکنون هم دیده می‌شود، تصریح کرد: اینها اصول پذیرفته شده در عصر جاهلیت عرب را نیز زیر پا گذاشتند، زیرا در آن دوران، جاهلیت با بحران‌های متعددی که وجود داشت اصولی همچون حمله نکردن به کودکان و زنان، مثله نکردن، آب نبستن، اسیر نکردن زنان و کودکان و... را پذیرفته بودند و رعایت می‌کردند.

طلاب در تولید محتوا به نیاز نسل جوان توجه کنند

آیت الله رمضانی بیان کرد: هر جایی که بی دینی و بی ایمانی باشد پایبندی به اصول اخلاقی نخواهد بود و این عدم پایبندی به اصول اخلاقی خیلی مشکلات را ایجاد می‌کند؛ امام حسین(ع) فضایی را برای جامعه بشری آماده می‌کند که اولا پوچ گرا نباشیم، معتقد و مؤمن باشیم. درس‌های مهم دیگر امام حسین(ع) و عاشورا به جامعه بشری این است که سعی کنیم به آرامش برسیم چرا که آرامش از درون انسان است و از بیرون و ثروت و قدرت به انسان داده نمی‌شود.

آیت الله رمضانی در ادامه با بیان اینکه، امام حسین(ع) به بشریت این درس را می‌دهد که برای اینکه به آرامش برسید با دین ناب، واقعی و باطن دین انس بگیرد، اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) به ما می‌آموزد که مسئولیت‌پذیر باشیم، اگر دیندار باشیم احساس تنهایی نخواهیم کرد، برای اینکه خلوتی پاک در ارتباط با خدا خواهیم داشت و روحمان جلا پیدا می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: امام حسین(ع) به ما این درس مهم را می‌دهد که اگر دین داشته باشیم ارزش‌های انسانی که ثابت، مطابق با عقل و فطرت باشد تغییر پیدا نمی‌کنند لذا معروف در امر به معروف آشنای فطرت و منکر در نهی از منکر ناآشنای فطرت است و اگر این درس‌ها به درستی در مکتب حسینی آموخته شود فرد مؤمن بهای لازم را پیدا می‌کند و از هیچکس هم ترس و هراسی ندارد.

وی ادامه داد: ازین رو می‌گوییم ظرفیت مجالس ائمه خیلی بیشتر است، این آرایش عاشورایی ما خوب است اما باید حقیقت باطن، تفکر، تأمل و تدبرش نیز ارتقا پیدا کند که وقتی از این مجلس بیرون رفتیم احساس کنیم کارمان در ارتباط با خودمان، همسر و فرزند و جامعه و اصل دین و شریعت و... تازه شروع شده و مسئولیت ما افزایش پیدا کند.

آیت‌الله رمضانی گفت: ما طلبه‌ها بیشتر باید مطالعه و فکر کنیم و مواردی که مورد نیاز نسل جوان است به آنها انتقال داد زیرا اگر این‌ها درست معنا شود ستیز با دین معنا نخواهد داشت، هیچ جوانی با دین ستیز نمی‌کند و هیچ امر مقدسی در نزد او نامقدس نخواهد بود. جوان آنجایی که احساس می‌کند باید از کسی پیروی کند پیروی می‌کند، پشت آن بصیرت و آگاهی هم افزایش یافته و ترک صحنه پیش نمی‌آید.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه برخی از خواص با تهدیدها ترک صحنه کردند، افزود: نگذاریم چیزی که مقدس است نامقدس شود لذا دیدیم که چگونه امام حسین(ع) سخت‌ترین شرایط ها را هم تحمل کرد؛ شخصیت‌های معروف آن زمان که اهل بیعت با یزید نبودند و می‌دانستند که یزید انسان کثیف، لجن و آلوده‌ای است و به هیچ امر و اصول انسانی پایبند نبوده چه برسد به امر دینی، ولی با او بیعت کردند، یزید به معنای کامل یک کافر بود و دین را فقط ابزار حکومت قرار داده بود.

انتهای پیام
captcha