نشست تحلیلی و معرفی کتاب «به همین سادگی» در رشت برگزار شد
کد خبر: 4154727
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

نشست تحلیلی و معرفی کتاب «به همین سادگی» در رشت برگزار شد

در راستای بزرگداشت روز قلم اولین رویداد از سلسله رویدادهای کتاب محور «با کتاب» تحت عنوان معرفی و تحلیل کتاب «به همین سادگی»، خاطرات حاج حمید کامران‌زاده امروز در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت برگزار شد.

نشست نقد و بررسی کتاب «به همین سادگی» در رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، در راستای بزرگداشت روز قلم اولین رویداد از سلسله رویدادهای کتاب محور «با کتاب» تحت عنوان معرفی و تحلیل کتاب «به همین سادگی»، خاطرات حاج حمید کامران‌زاده امروز، 21 تیرماه به همت سازمان انتشارات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان در مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت برگزار شد. در این نشست نادیا ره، دانشجوی دکتری تاریخ و حسین ادهمی، دانشجوی دکتری ادبیات هر دو از پژوهشگران حوزه تاریخ شفاهی به تحلیل کتاب مذکور پرداختند.

نادیا ره، نویسنده اثر مورد بررسی با اشاره به علت و انگیزه تاریخ‌نگاری، اظهار کرد: تاریخ‌نگاری در قالب تاریخ شفاهی می‌تواند همزمان انسان، زمان و مکان را به تصویر کشیده و فارغ از کلیات تاریخ به جزئیات بخشی از آن بپردازد. به بیان پرداختند.

ره با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حاج حمید کامران‌زاده، گفت: شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کامران‌زاده و همچنین 11 مؤلفه مدیریتی بارز در عملکرد وی از علل اصلی نگارش این اثر بوده است.

حسین ادهمی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری ادبیات یکی از رایج‌ترین تعریف‌های تاریخ شفاهی را شیوه پژوهش مباحث تاریخی از منظر و دیدگاه شاهدان، ناظران و فعالان حوزه مورد نظر دانست و گفت: تاریخ شفاهی از گفته‌ها و تاریخ سنتی از نوشته‌ها نشأت می‌گیرد، در تمامی دوره‌ها این دو شیوه تاریخ نگاری در تقابل با هم بوده اند و بسیاری از بزرگان در این خصوص صحبت کرده‌اند.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی، مصاحبه و تدوین اثر را دو مرحله تاریخ نگاری به شیوه شفاهی دانست و افزود: هر چقدر مصاحبه عمیق‌تری صورت گیرد، تدوین با صحت مطلوب‌تری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اثر مذکور به لحاظ ساختاری بسیار منسجم است، گفت: شناخت مخاطب یکی از فاکتورهای مهم در خلق آثار است. کتاب «به همین سادگی» قابلیت خلاصه سازی بیشتر و ایجاد ساختاری مختصر و مفید را داشته که کمتر در محتوای اثر قابل مشاهده است.

انتهای پیام
captcha