امیدبخشی و امیدآفرینی از دستاوردهای حج است
کد خبر: 4151197
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
امام جمعه بندر انزلی:

امیدبخشی و امیدآفرینی از دستاوردهای حج است

حجت‌الاسلام شمس‌الدین با بیان اینکه اثرگذاری مهم حج این است که مسلمانان از وضعیت یکدیگر مطلع می‌شوند، گفت: امیدبخشی و امیدآفرینی نسبت به پیروزی‌های جبهه مقاومت و امت اسلام در برابر کفار باید بیان شود.

حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندر انزلی

حجت‌الاسلام سید عبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه سفر حج همیشه برای امت اسلام مهم بوده و با توجه به ظرفیت‌هایی که این آیین عبادی سیاسی دارد برای نظام و انقلاب اسلامی نیز دارای اهمیت است، اظهار کرد: حج به‌عنوان یک فضا و فرصت برای ارتباط با ملت‌های مسلمان دیگر و همچنین موقعیتی برای اطلاع‌رسانی به امت اسلامی نسبت به مسائل جهان و منطقه است لذا اصل حج از این جهت بسیار مهم بوده و خداوند متعال هم در قرآن کریم نسبت به این مسئله تأکید دارد.

وی با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان افزود: این شرایط جدید بعد از قطع ارتباطی که بوده و فرصتی که از نظام اسلامی گرفته شده بود، بسیار مغتنم است زیرا در این مدت قطع ارتباط در اذهان ملل اسلامی سوء تبلیغ‌هایی شد در حالی‌که می‌توانست در فرصت حج با حضور حجاج جمهوری اسلامی برطرف و این حربه از دست دشمنان گرفته شود. ابراز محبت مسلمانان دیگر نسبت به حجاج و مردم و نظام ما مواردی است که در این شرایط برای ما قابل حصول است و این ایجاد ارتباط می‌تواند بسیار مغتنم باشد.

شمس‌الدین با اشاره به فلسفه حج گفت: اثرگذاری مهم حج این است که مسلمانان از وضعیت یکدیگر مطلع می‌شوند، اگر حقیقتا در حج این فرصت به صورت آزادانه قابل تأمین باشد، قطعا گفت‌وگو و تبادل حرف و سخن و همچنین تبادل اوضاع مسلمانان و انسان‌ها در کشورهای مختلف پدید بیاید یکی از فلسفه‌های مهم حج محقق شده است.

امام جمعه بندر انزلی با بیان اينکه دومین اثر در فلسفه حج این است که امت اسلام می‌تواند نسبت به مسائل کلی عالم اسلام در دو بُعد سلبی و ایجابی آن مطلع شوند، تأکید کرد: یکی از نکات مهمی که مسلمان‌ها باید به آن توجه داشته باشند، دشمنان مشترکی مثل صهیونیست‌ها و استکبار جهانی است که باید نسبت به آن توجه شود و همچنین کارهای دیگری که باید مسلمان انجام دهند تا اعتلای اسلامی و امت مسلمان فراهم شود از جمله بیان و تبادل نظر در خصوص پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و آنچه که می‌تواند امت و نظام کشورهای اسلامی را توانمند و قدرتمند کند تا علاوه‌بر دفاع از حقوق خود بتوانند جایگاه حقیقی که باید امت اسلام داشته باشد را به‌دست آورند.

ضرورت بیان پیروزی‌های جبهه مقاومت 

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و هدف‌گذاری تمدن نوین اسلامی، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب تنها متعلق به کشور ما نیست و باید در همه کشورهای اسلامی پیگیری شود و لازمه آن تقویت روحیه اتحاد، ثبات‌قدم مسلمانان در مسیر حق برای دستیابی و تحقق این تمدن و اینکه همه این تلاش‌ها را امت اسلام باید حول قرآن کریم، عترت پیامبر اکرم و سنت نبوی ایجاد کنند زیرا این شاخص‌ها مؤلفه‌های مهم برای پیشرفت امت اسلام بوده و حج فرصتی برای تبادل این بیانیه بین مسلمانان جهان است.

شمس‌الدین بیان کرد: امیدبخشی و امیدآفرینی نسبت به پیروزی‌های جبهه مقاومت و امت اسلام در برابر کفار باید بیان شود، زیرا رسانه‌های استکباری نمی‌گذارند مردم به‌ویژه مسلمانان از دستاوردهای جبهه مقاومت مطلع شوند لذا این فرصت می‌تواند بازگوکننده این موفقیت‌ها باشد و بیان آنها در بین مسلمان‌ها علاوه‌بر امیدآفرینی، ایجاد اقتدار و شوکت می‌کند و به تعبیری همان معنای این فرمایش معصومین است مبنی بر اینکه «اسلام همیشه برتر است در همه ابعاد و هیچ چیزی بر اسلام نمی‌تواند برتری پیدا کند» لذا ما این ضعف تحمیل شده بر امت اسلام را می‌توانیم با همه امکاناتی که داریم در گردهمایی حج از بُعد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی گفت‌وگو کرده و اعلام و دعوت کنیم تا این برتری امت اسلام به زودی محقق شود.

امام جمعه بندر انزلی با تأکید بر اینکه حج درس‌های زیادی از لحاظ فردی و اجتماعی دارد، گفت: بخشی شامل ابعاد معنوی و عبودیتی مرتبط با خود افراد است اینکه به خودشان بازگردند، توبه و تهذیب در پیشگاه پروردگار داشته باشند و عهد کنند که وظایف و تکالیف خودشان را بهتر انجام بدهند و این طهارت باطن را باید آنجا به دست آورد.

وی افزود: تخلق به اخلاق اسلامی در معاشرت‌های اجتماعی و توصیه‌هایی که در اسلام نسبت به برادران دینی توصیه شده اعم از تواضع و فروتنی، مواسات، دلسوزی برای هم، اعتماد، پشتیبانی از یکدیگر و همه این ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری در اسلام را می‌توان آنجا تجربه و به عنوان درس در همین فرصت حج تمرین کرد، در طول سال نیز در کشورهای خودشان با دیگران به اشتراک بگذارند و همین روش و سیره اخلاقی اسلامی را بتوانند در کشورهای اسلامی تقویت کنند.

شمس‌الدین تصریح کرد: ضمن اینکه ما در کنار مسئله و گردهمایی حج، بحث اربعین را داریم که برای امت اسلامی بسیار کارآمد است زیرا در بحث اربعین همه ویژگی‌هایی که در حج هدفگذاری شده و فلسفه حج از حیث فردی و اجتماعی است، در عرصه‌های مختلف در اربعین این موارد را البته با آزادی‌ها و اقبال بیشتر داریم زیرا در حج عربستان با توجه به محدودیت‌هایی که به لحاظ امکانات و همچنین تعداد حجاج ایجاد می‌کند به گستردگی اربعین نیست. در اربعین در برخی از سال‌ها بیش از ۱۵ میلیون نفر از سراسر دنیا حتی غیر از مسلمانان شرکت می‌کنند در حالی که در حج فقط مسلمان‌ها آن هم با یک تعداد محدود حضور دارند.

امام جمعه بندر انزلی تصریح کرد: آنچه مسلم است ما باید تجربه اربعین و حج را در همه ابعاد فرهنگی و سیاسی توسط کسانی که در این مراسم‌ها و اجتماعات شرکت می‌کنند به سایر افرادی که توفیق حضور در این مراسم را نداشتند منتقل کنیم تا آنها هم در همین راستا حرکت کنند و تعالی واقعی پدید آید.

در ثواب حجاج سهیم شویم

وی با اشاره به اینکه یک بخش از حج مسائل عبادی است، افزود: افرادی که توفیق حضور در حج را نداشتند می‌توانند عبادات ذکر شده برای اين ایام را همراه و هم جهت با حجاج داشته باشند تا در ثواب حجاج سهیم شوند و از لحاظ خودسازی به این مشارکت با حجاج دست پیدا کنند و این معنویت برای ما هم حاصل شود. اگرچه قطعا حضور در سرزمین حج در منا، عرفات، در مسجدالحرام، مسجد نبوی و سایر اماکن معنویتی که آن فضاها دارد نصیب ما نمی‌شود ولی از لحاظ عبادی می‌توانیم این مشابهت را پیدا کرده و بهره ببریم و در عین حال آن اهتمام سیاسی و اجتماعی که در حج باید به دست بیاید مورد توجه داشته باشیم.

شمس‌الدین با بیان اینکه کسانی که به حج مشرف می‌شوند علاوه‌بر مسائل عبادی و خودسازی باید بُعد اجتماعی و به تعبیری دیگر جامعه‌سازی که در بیانیه گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب هدفگذاری شده اهتمام داشته باشند، تأکید کرد: مسلمانان به مسائل سیاسی و اجتماعی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی توجه داشته باشند، البته این مسئله منحصر به حج نیست و ما هم می‌توانیم همین مسیر را طی کنیم و یا برائت از مشرکین که در حج بیان می‌شود باید در کشور خودمان و هر فرد هر جایی که هست سرلوحه قرار دهد و این یکی از کارهایی است که همراهی ما با حج و حجاج را می‌تواند نشان دهد.

امام جمعه بندر انزلی گفت: افرادی که توفیق حضور در حج را نداشتند می‌توانند عبادات توصیه شده برای اين ایام را همراه و هم جهت با حجاج اجرا کنند، اگرچه قطعا حضور در سرزمین حج و در منا، عرفات، مسجدالحرام، مسجد نبوی و سایر اماکن، معنویتی که آن فضاها دارد نصیب ما نمی‌شود ولی از لحاظ عبادی می‌توانیم این مشابهت را پیدا کرده و بهره ببریم و در عین حال آن اهتمام سیاسی و اجتماعی که در حج باید به دست بیاید مورد توجه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha