همکاری ویژه اتاق بازرگانی و گمرک فارس برای رونق تجارت خارجی
کد خبر: 4150489
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

همکاری ویژه اتاق بازرگانی و گمرک فارس برای رونق تجارت خارجی

در دیدار رئیس اتاق بازرگانی و گمرک فارس مقرر شد ارتباط نزدیک و مستمر با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی استان فارس در راستای هموار کردن مسیر صادرات کالا‌های استان برقرار شود.

رئیس اتاق بازرگانی و گمرک فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق بازرگانی فارس امروز، ۵ تیر در دیدار با مدیر کل گمرکات استان فارس گفت: در شرایط فعلی به واسطه صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق الساعه کار صادرات و تجارت خارجی به سختی انجام می‌شود که در این میان هم اتاق بازرگانی و هم گمرک نیز همسو با صادرکننده گان دچار مشکلات عدیده شده اند.  

وی افزود: گمرک یکی از بخش‌هایی است که همواره به عنوان دستگاه حاکمیتی - نظارتی توانسته در  مبادلات کالا و خدمات با سایر کشور‌ها نقش آفرینی کند.  

حمیدیان به برخی از مشکلات صادرکنندگان استان در حوزه گمرک از جمله مشکل تعیین ارزش‌های پایه صادراتی در برخی از محصولات صادراتی، تعدد سامانه‌ها و روش‌های ارزش‌گذاری کالا‌های وارداتی و صادراتی، عدم اطلاع رسانی شفاف در مورد بخشنامه‌ها و محدودیت‌ها و عوارض، بوروکراسی و نگاه‌های سلیقه‌ای در حوزه ترخیص کالا، معضلات پیرامون واردات و صادرات کالا‌های جایگزین، عدم تطابق استاندارد‌های گمرک با استاندارد‌های جهانی و طولانی شدن ترخیص کالا، مشکلات سیستمی و شبکه‌های ارتباطی فیمابین گمرک، سیستم بانکی و سازمان توسعه تجارت آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه اشاره کرد.

وی ادامه داد: هرچند معتقدیم بسیاری از این مشکلات ملی است لیکن با ارتقای سطح تعامل در استان وبا نگاه راهگشایی می‌توان در توسعه صادرات غیر نفتی خوش درخشید و نقش آفرینی کرد.  

ایوب زارعی، مدیر کل گمرکات استان فارس نیز در این دیدار گفت: وظیفه ما در گمرک تسهیل گری حوزه صادرات و واردات است و باور داریم در برخی از بخش‌ها نیاز به اصلاح داریم.

مدیر کل گمرکات استان فارس افزود: تلاش می‌کنیم با برقراری ارتباط نزدیک و مستمر با فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی استان بتوانیم در هموار کردن مسیر صادرات کالا‌های استان اقدام موثری انجام دهیم.

بنابر این گزارش، در حاشیه این دیدار رئیس اتاق بازرگانی فارس از مجموعه تخصصی گمرک مستقر درمنطقه ویژه اقتصادی شیراز بازدید و ضمن طرح مشکلات صادرکنندگان این حوزه با کارشناسان اجرایی، در جریان امور حوزه گمرک قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha