نقش‌آفرینی اهداکنندگان خون در حکمرانی کشور
کد خبر: 4147790
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون مطرح شد؛

نقش‌آفرینی اهداکنندگان خون در حکمرانی کشور

در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون که امروز 24 خردادماه برگزار شد، مسئولان حاضر در مراسم از این افراد با عناوینی همچون مدافعان حیات و سرداران گمنام سلامت یاد کردند و خواستار نقش‌آفرینی آنها در حکمرانی کشور شدند.

نقش افرینی اهداکنندگان خود در حکمرانی جدید جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون امروز چهارشنبه ۲۴ خردادماه با حضور جمعی از اهداکنندگان خون از استان‌های مختلف کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. پخش کلیپ از شهدایی که قبل از شهادت، خون اهدا می‌کردند و پیکر آنها همراه با کارت اهدای خونشان سال‌ها بعد در تفحص شهدا پیدا شده آغاز بخش این مراسم بود.

در ادامه مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، به عنوان اولین سخنران این مراسم، گفت: آیه شریفه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید هر کس نفسی را نجات دهد مانند این است که همه انسان‌ها را نجات داده است. اهداکنندگان خونی که امروز در این سالن حضور دارند، جمعاً ۱۴ هزار و ۲۰۰ اهدای خون انجام داده‌اند. هر واحد خون جان سه نفر را نجات می‌دهد، یعنی ۴۳ هزار انسان از سوی اهداکنندگان این سالن نجات پیدا کرده‌اند.

وی با طرح این پرسش که آیا قدر و منزلت اهداکنندگان خون که جان انسان‌های بسیاری را نجات داده‌اند، شناخته و از آنان به شایستگی تقدیر شده است؟ ۵۰ میلیون واحد خون در طول این سال‌ها اهدا شده است؛ یعنی ۱۵۰ میلیون نفر را اهداکنندگان خون در طول این سال‌ها نجات داده‌اند. بقای نسل ما در گرو همین انسان‌ها بوده است. از سال ۲۰۰۷ اهدای خون صد درصد داوطلبانه داشتیم و شاخص‌های اهدای خون ما مثل کشورهای پیشرفته است و ما کشور برتر آسیا در اهدای خون شدیم و همه این موارد به خاطر اهداکنندگان خون کشور است.

وی ادامه داد: یک پزشک انتقال خون اگر ۳۰ سال خدمت کند و روزی ۳۰ اهداکننده را معاینه کند، ۳۰۰ هزار نفر را در طول خدمت خود نجات داده است اما آیا قدر همکارانمان را می‌دانیم؛ من معتقدم هنوز خیر. پس چه اشکالی دارد اهداکنندگان خون را سرداران گمنام سلامت بنامیم. ما همکارانمان را سربازان گمنام سلامت می‌نامیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: هنرمندان و ورزشکاران جزو سلبریتی‌ها هستند؛ جوانان ما آرزو می‌کنند مانند آنها شوند اما چند نوجوان و جوان داریم که آرزو کنند اهداکننده خون شوند، آن هم اهدای خون که این‌قدر قداست دارد. پس ما موفق عمل نکردیم.

ملک‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور سخنران بعدی این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه نباید از خون به مثابه یک ماده یاد کرد، گفت: خون ارزش بالاتری دارد؛ آنجا که خداوند می‌فرماید: من در روی زمین چون خودمی را می‌خواهم قرار دهم. فرشتگان گفتند می‌خواهی کسی را قرار دهی که فساد می‌کند و خون می‌ریزد‌؟ برخی از مترجمین این قسمت را جنگ و خون‌ریزی ترجمه کرده‌اند اما برخی دیگر خون ریختن را به معنای قتال ترجمه نکرده‌اند چون ارزش خون بالاتر است و خداوند در ادامه می‌گوید من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید. سپس خداوند می‌فرماید خداوند به انسان آگاهی و شعور بخشید و این معرفت را خداوند به خون نسبت داده است. خون محل آگاهی و شعور است و بد است که خون را به گلبول قرمز و سفید و ... محدود کنیم.

زنده کردن هزاران انسان

وی ادامه داد: خون عصاره یک انسان متعالی است که خارج می‌شود به مثابه شعور و معرفت و به انسان دیگری منتقل می‌شود و این زنده کردن انسان که همانند زنده کردن هزاران انسان است به معنای آگاه و با شعور شدن است و چه خوب است به این اهداکنندگان آگاهی و معرفت مقامی بدهیم. نباید بگوییم اهداکننده خون،  چراکه این افراد سردار هستند.

ملک‌زاده افزود: اینها مدافعان حیات هستند و حیات کشور علاوه بر زنده کردن مادی انسان‌ها، زنده کردن معنوی انسان ها نیز هست. این مدافعان حیات در حکمرانی نقش دارند و باید به همین طراز به آنها نگاه شود. جریان حکمرانی در جهان امروز در حال تغییر کردن است و نمی‌شود با الگوی دیوان سالارانه قدیمی حکمرانی به آرمان های جدید نگاه کرد. حتماً باید این نگاه تغییر کند. کسی که به حیات می‌اندیشد جزوی از حکمرانی جدید است و شما اهداکنندگان قرار است تحول‌آفرینی در حکمرانی کشور کنید. نقش خودتان را صرفاً به اهدای خون تقلیل ندهید. ما یک میلیون اهداکننده خون داریم؛ این مبارک است اما حتماً کم است. در کشوری که فتوت و جوانمردی زبانزد است یک میلیون اهدا کننده کم است باید فکر کنیم چطور مُبلغ اهدای خون شویم و رسانه سیار تبلیغ اهدای خون باشیم.

ملک زاده تصریح کرد: انتظارم این است که تحول حکمرانی حیات را در خودمان تثبیت و برای آن راهی پیدا کنیم. باید ببینیم چه کنیم زنجیره اهدای خون ارتقا پیدا کند. این مهم به جهاد نیاز دارد. کمتر از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان با سازمان اهدای خون همکاری دارند؛ باید فکر کنیم که چه باید کرد تا این رقم صعودی و جریان اجتماعی به اهدای خون معطوف شود. پس خودمان را از یک اهدا کننده به یک نقش آفرین در حکمرانی جمهوری اسلامی ارتقا دهیم و این میثاق جمعی نقطه شروع این تحول خواهد بود.

در ادامه این مراسم نیز جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت، گفت: هر سال 14 ژوئن همه کشورها در سراسر جهان روز جهانی اهداکنندگان خون را جشن می‌گیرند. کمپین امسال بر بیمارانی متمرکز است که به حمایت مادام العمر تزریق خون یا داروهای مشتق از پلاسما نیازمند هستند. اهدای خون سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. خون و محصولات آن می‌تواند به زنان مبتلا به خونریزی مرتبط با بارداری و زایمان، کودکان مبتلا به کم‌خونی شدید، بیماران مبتلا به اختلالات ارثی مانند تالاسمی، قربانیان تروما و شرایط اضطراری بلایا و حوادث کمک کند. بسیاری از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با چالش‌هایی در تهیه خون کافی و در عین حال تضمین کیفیت و سلامت آن به ویژه در مواقع اضطراری و بحران‌های بشر دوستانه مواجه هستند.

وی ادامه داد: اهداکنندگان خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مادی می‌توانند از طریق اهدای مستمر، خون کافی را برای تأمین نیازهای بیماران، تضمین کنند. روز جهانی اهدای خون از اهداکنندگان خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مادی به خاطر هدایای نجات‌بخش خون و افزایش آگاهی در مورد نیاز جهانی به خون سالم در ارائه مراقبت‌های بهداشتی و نقش مهمی که اهدای مستمر و داوطلبانه در دستیابی به هدف پوشش همگانی سلامت ایفا می‌کند، تشکر می‌کند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت، اضافه کرد: این کمپین نقشی را که هر فرد می‌تواند با دادن هدیه ارزشمند خون یا پلاسما به طور مستمر برای اطمینان از عرضه سالم و پایدار خون و فرآورده‌های خونی برای همه بیماران نیازمند داشته باشد، بهبود دسترسی به خون و داروهای مشتق از پلاسما به عنوان بخشی از پوشش همگانی سلامت امری ضروری است. کشورها باید منابع کافی و سیستم‌ها و زیرساخت‌ها را برای افزایش جمع‌آوری خون و پلاسما از اهداکنندگان داوطلب فراهم کنند. همچنین باید مراقبت با کیفیت از اهداکنندگان ترویج شود و اجرای استفاده بالینی مناسب از خون، راه‌اندازی سیستم‌هایی برای نظارت در زنجیره تأمین خون و پلاسما و استفاده بالینی را مستقر کنند.

ایران دارنده تجربیات ارزنده اهدای خون

وی اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران که مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت است، مجدانه تلاش می‌کند تا دسترسی افراد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی سالم را بهبود بخشد. تلاش‌های ارزنده سازمان انتقال خون ایران، این کشور را به یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر دانش و تجربیات اهدای خون تبدیل کرده است. ما امیدواریم همکاری‌های خود را با سازمان انتقال خون ایران گسترش دهیم تا اشتراک دانش خود را با سایر کشورها به اشتراک بگذارید.

در ادامه نیز اخوان بهروزی، قائم مقام شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) گفت: همراه اول در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خود همراه سازمان انتقال خون بوده و در راستای همکاری بیشتر تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود تا در زمینه فرهنگ‌سازی در این حوزه فعالیت کنیم و اپلیکیشن و سامانه در این حوزه داشته باشیم. همراه اول می‌تواند سرویس‌های بیشتری به اهداکنندگان خون ارائه کند. هدف همراه اول تبلیغ برند نیست و دوست داریم به جامعه امید و نشاط تزریق شود‌.
 
در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه همکاری سازمان اهدای خون و همراه اول به امضا رسید و اپلیکیشن مربوط به اهدای خون نیز معرفی شد. در طول این مراسم نیز یک بانوی هنرمند در حال بافت قالی با طرح روز جهانی اهداکنندگان خون بود که برخی از میهمانان نیز بر این فرش گرهی به صورت نمادین زدند.
 
قرائت پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بخش دیگری از این مراسم بود و در ادامه از برخی اهداکنندگان خون با اهدای لوح تقدیر شد.
انتهای پیام
captcha