از یک حادثه تا یک نذر 26 ساله
کد خبر: 4147439
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
به انگیزه روز جهانی اهدای خون

از یک حادثه تا یک نذر 26 ساله

خانواده مرادی از سال 76 تاکنون هر سال، سه تا چهار بار اهدای خون دارند و این کار را یک مسئولیت بزرگ اجتماعی می‌دانند.

اهداکنندگان مستمر خون در بیرجندامروز روز جهانی اهدای خون است؛ روزی که جهان به پاسداشت این کار خیر و نیکو، آن را گرامی داشته و با عنوان تقدیر از اهداکنندگان در تاریخ ثبت شده است. این امر یکی از اصول کار خیر بوده که نباید در جامعه فراموش شود.

به خاطر داشته باشیم کار خیر به معنای انجام دادن یک کار بزرگ نیست و بلکه وقتی به انتقال خون مراجعه می‌کنیم و اهدای خون داریم، این خود یک اقدام اساسی برای توجه به نیازمندی‌های اجتماعی است. خانواده مرادی در بیرجند از سال 76 تاکنون هر سال سه تا چهار بار اهدای خون دارند و این کار را یک مسئولیت بزرگ اجتماعی می‌دانند.

عصمت صفرزاده، شهروند ۵۶ ساله بیرجندی که نامش به‌عنوان یکی از اهداکنندگان مستمر خون در سازمان انتقال خون ثبت است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حدود ۲۸ سال است که خانوادگی اهدای خون داریم.

وی در مورد جرقه زدن فکر اهدای خون در ذهنش گفت: سال ۷۶ زلزله‌ای در قاین از شهرهای خراسان‌جنوبی رخ داد که من و خانواده‌ام نیز آن را درک کردیم؛ در آن سال اعلام کردند که به خون برای زلزله‌زدگان نیاز داریم؛ همان موقع برای اهدای خون داوطلب شدم، چراکه غم و درد مردم را دیدم.

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه آن سال به‌صورت خانوادگی نذر کردیم تا شرایط شهر به حالت عادی برگردد و بهای این نذر نیز اهدای خونمان بود، افزود: از سال ۷۶ به‌طور مداوم خون اهدا می‌کنیم و از این تصمیم نیز بسیار خرسندیم.

صفرزاده بیان کرد: بانوان سه بار در سال می‌توانند اهدای خون داشته باشند که من این تعداد دفعات را مراجعه می‌کنم و از طرفی سه فرزند خود را از نوجوانی تشویق به اهدای خون کردم که هنوز هم این روند ادامه دارد. خوشحالم که به‌عنوان یک مادر سهمی در تربیت درست و اصولی فرزندانم داشتم.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان از اهدای خون می‌ترسند، اما من معتقدم نه تنها ترس ندارد که به سلامتی بدن نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: سلامتی خود را در این سن مدیون خون دادن هستم، چراکه خدا این امر را در بدن تعبیه کرده که با خون دادن دوباره خون به بدن بازمی‌گردد.

صفرزاده با بیان اینکه در جامعه اسلامی باید این نوع نذرها دیده شود، تصریح کرد: نذرهایی چون مدرسه‌سازی و یا کمک جزئی به نیازمندان نیز مطلوب و مورد نیاز جامعه است، اما این‌گونه نذرها و کمک‌ها نیز برای دوام سلامتی جامعه نیاز است. وقتی می‌دانم با خونی که در بدنم دوباره احیا خواهد شد، به چندین نفر کمک کرده و زندگی راحت‌تری را برای آنان رقم می‌زند، چرا به‌عنوان یک مسلمان این کار را انجام نده.

لبخند خالق در گرو رضایت مخلوق است

گل‌محمد مرادی، همسر این بانوی بیرجندی که 65 سال سن دارد و سال‌هاست در امر اهدای خون پیشتاز این شهر است به خبرنگار ایکنا گفت: من با اهدای خون، خود را به خداوند نزدیک‌تر می‌بینم، چراکه آسایش و لبخند خالق در گرو لبخند و راضی بودن مخلوقات از انسان است.

وی با بیان اینکه هر سال چهار بار اهدای خون دارم، بیان کرد: این‌گونه نبود که بدون پژوهش وارد این حوزه شوم؛ بلکه تحقیقات بسیاری انجام داده و متوجه شدم نه تنها پس از اهدا، خون از دست رفته بازمی‌گردد؛ بلکه فوایدی نیز دارد که به حفظ سلامتی کمک بسیار خواهد کرد.

مرادی بیان کرد: پس از هر بار اهدا حس شادابی به انسان دست می‌دهد که با هیچ امری قابل مقایسه نیست، چراکه وقتی می‌دانی از خونت برای سلامتی فردی و زنده ماندن او استفاده می‌شود حس بهتری برای ادامه زندگی پیدا می‌کنی. به افرادی که از اهدای خون می‌ترسند توصیه می‌کنم به این سخن حضرت علی(ع) فکر کنند که می‌فرمایند: «هرگاه از کاری ترسیدی خود را در آن بینداز؛ زیرا ترس از آن کار بزرگتر از خود آن کار است»؛ از طرفی با فکر کردن به مزایای این کار می‌توان به سمت اهدای خون رفت.

وی با بیان اینکه طبق نظر پزشک امسال به‌عنوان سال آخر می‌توانم خون اهدا کنم، اما دوست دارم تا آخرین لحظه عمرم ادامه داشته باشد، بیان کرد: توجه به اهدای خون به معنای ترویج حس مسئولیت‌پذیری در جامعه است که نباید هیچ‌گاه از یاد برود؛ این کارهای کوچک را برای رسیدن به مفهوم بزرگ انسانیت از خاطر نبریم.

انتهای پیام
captcha