جهاد تبلیغ فرهنگی نقش مؤثری در تحقق شعار «جوانی جمعیت» دارد
کد خبر: 4146193
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸

جهاد تبلیغ فرهنگی نقش مؤثری در تحقق شعار «جوانی جمعیت» دارد

استاندار گیلان با اشاره به نقش مؤثر جهاد تبلیغ فرهنگی در تحقق شعار «جوانی جمعیت» گفت: باید با بهره‌مندی از نظرات اساتید دانشگاهی، کنشگران اجتماعی و صاحب نظران به تبلیغات فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت و کاهش سن ازدواج پرداخت و آن‌ را تبیین کرد.

اسدالله عباسی استاندار گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری، اسدالله عباسی، استاندار گیلان در جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه عملکرد‌ دستگاه‌های اجرایی علاوه  بر وظیفه ذاتی خود با مسئله جوانی جمعیت سنجیده می‌شود، اظهار کرد: بخشی از عملکرد سازمان ها باید به جوانی جمعیت اختصاص پیدا کند زیرا با ادامه این روند در چند سال آینده دیگر نیروی کار در حوزه کشاورزی و صنعت در این استان وجود ندارد.

وی با اشاره به خطرات پیری جمعیت در کشور و استان گیلان افزود: هم اکنون برای انجام فرآیند کارهای کشاورزی و صنعتی به اجبار بعضاً نیروی کار از خارج استان وارد می‌کنیم که این امر یک هشدار و زنگ خطر برای گیلان است.

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم توجه داشتن به پیوست فرهنگی مصوبات ستاد جوانی جمعیت در این استان، بیان کرد: سر سبزی گیلان باید برای مردم ‌این استان حس شود از این رو با برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی می‌توان نشاط را در جامعه تزریق و به ایجاد تحول در استان کمک کنیم.

عباسی یکی از راه‌های افزایش فرزندآوری را استفاده از علم در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و بیان کرد: در کشور به حل مسئله اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید توجه شده و با استفاده از علم امروز به جوانی جمعیت، فرزندآوری و گسترش ازدواج در کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان در آمارهای ارائه شده جزو یکی از پیرترین استان‌های کشور است، افزود: داشتن دو الی سه فرزند برای خانواده یک افتخار است لذا برای تحقق این مهم باید طرح‌های تشویقی در گیلان وجود داشته باشد زیرا این استان در پیری جمعیت جلودار است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم اعطا تسهیلات به خانواده‌های دارای دو تا سه فرزند در گیلان تصریح کرد: برای مادران شاغل و غیرشاغل دارای دو تا سه فرزند باید تسهیلاتی اعطا شود زیرا این مهم به افزایش فرزندآوری و فرزندداری در کشور کمک می‌کند.

عباسی با اشاره به نقش مؤثر جهاد تبلیغ فرهنگی در تحقق شعار «جوانی جمعیت» گفت: باید با استفاده از نظر صاحب‌نظران دانشگاهی، کنشگران اجتماعی و اساتید برجسته دانشگاه به تبلیغات فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت و کاهش سن ازدواج پرداخت و آن‌ را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه برای اشاعه فرهنگ فرزندآوری باید بر روی مدارس و نسل جدید اقدامات فرهنگی و اجتماعی اتخاذ شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش در خصوص آشنایی نسل جدید با فواید فرزندآوری برای سال تحصیلی جدید باید برنامه داشته و در مدارس برای نسل جدید پیامدهای منفی تک فرزندی و فواید چند فرزندی را بازگو کنند.

استاندار گیلان تأثیر کانون‌های مردمی در گسترش فرزندآوری در کشور را بسیار مهم برشمرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت کانون‌های مردمی در خصوص رشد جمعیت و ازدواج استفاده کرده و ستاد سیاست گذاری ائمه جمعه نیز باید در خطبه‌های نماز جمعه به مضرات طلاق از دید قرآن و فواید فرزند آوری و گرم شدن کانون خانواده بپردازد.

عباسی از پایین‌ بودن سن ازدواج در روستاهای گیلان خبر داد و افزود: سن ازدواج در شهر به نسبت روستا بسیار بیشتر است که تنها دلیل آن مسائل فرهنگی است.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص شناسایی زوج‌های ناباروری در این استان بیان کرد: دولت با اعطا تسهیلات فوری و مناسب به این زوج‌ها در درمان ناباروری و فرزندآوری در کشور کمک می کند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر ساخت برنامه‌های فرهنگی و تولید و محتوای مناسب و مطالب کاربردی در راستای اشاعه فرهنگ ازدواج در گیلان بیان کرد: نهادهای مربوطه مانند حوزه علمیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه گیلان و آزاد اسلامی باید تولیدات محتوای خوبی در خصوص جوانی جمعیت ارائه داده و به وظیفه خود در این خصوص به درستی عمل کنند.

عباسی با بیان اینکه صدا و سیما باید با ساخت برنامه های فاخر فرهنگی به اشاعه فرهنگ فرزندآوری در گیلان کمک کند، گفت: در صدا و سیما اغلب تبلیغات غیر مرتبط با مسئله جوانی جمعیت مشاهده می‌شود از این رو بنده به عنوان مقام اجرایی در گیلان هر میزان اعتباری که برای ساخت برنامه‌های فاخر در حوزه فرزند آوری لازم باشد را تأمین می‌کنم.

انتهای پیام
captcha