تدارک دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اجرای قانون جوانی جمعیت
کد خبر: 4142695
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵

تدارک دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اجرای قانون جوانی جمعیت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص جوانی جمعیت، به تشریح برنامه‌های این دانشگاه برای این موضوع پرداخت.

عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، اول خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع جوانی جمعیت گفت: این موضوع تکلیفی برای کل نظام است و ما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ٢٦٢ مصوبه در قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه داشتیم که ٩٥ درصد آن اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سایر مجموعه‌های دانشگاه در خصوص جوانی جمعیت اقداماتی در این باره از جمله برگزاری کارگاه‌هایی با عنوان آسیب‌های تک فرزندی، مسابقات کتابخوانی، مشاوره، پیگیری اعطام وام به کارمندان، جشن ازدواج کارکنان، منع مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، رونمایی از سایت جوانی جمعیت، دیدار با خانواده‌های باشکوه، راه‌اندازی کلینیک جوانی جمعیت در درمانگاه شهید مطهری، تقدیر از پژوهشگران برتر، معرفی ماماهای نمونه، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، تشکیل کمیته بیمه ویژه زوجین نابارور و ...انجام داده‌اند.

رضاییان‌زاده اظهار کرد:  در حوزه بهداشت تقریبا به این سمت پیش می‌رویم که به جز مراقبت‌های دوران بارداری، تمام نیازها به ویژه غربالگریها را هم انجام دهیم.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌های ارثی داریم که اگر در همان روزای ابتدایی بارداری تشخیص داده شود شرایط کاملا متفاوت خواهد شد.در حالی‌که در هیچ استان و شهری همه همه مراکز وارد طرح غربالگری نشده‌اند اما در فارس ١٠٠ درصد مراکز تحت پوشش غربالگری بیماری‌های متابولیک هستند .٥٦٢ مورد تشخیص در این باره در فارس داشته‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: در بحث بهداشت کارخانه‌ها نیز خانه بهداشت در کارخانه‌ها تشکیل و همه کارگران تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه تا شهریورماه سال آینده تمام نوزادان استان غربالگری شنوایی خواهند شد، گفت: اکنون ٨٥ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در صورت نیاز کاشت حلزون شنوایی رایگان انجام خواهد شد.

رضاییان‌زاده بیان کرد: سال گدشته تمام شهرستان‌های استان فارس مجهز به مرکز پیشگیری و درمان سالک شدند.در دی ماه نیز تعداد بیماران مبتلا به سالک افزایش یافت چون بیماریابی انجام شد.تمام اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز فارس هم شناسایی و در شس ماهه دوم سال گذشته از نظر ابتلا به سل و سالک غربالگری شدند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ هزار و ٣٩١ مورد از افرادی فشار خون اطلاعی نداشتند و ٤٣ و ٥٢٨ مورد دیابت و پیش دیابت مشخص غربالگری شدند.٣٠١ هزار و ٢٩١ مورد غربالگری پستان، ۲۸۰ هزار و ۴۵۶ مورد غربالگری روده و ٢٣٥ هزار و ٢٦٣ خانم غربالگری دهانه رحم شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نظارت‌ها در بخش بهداشتی دقیق انجام می‌شود اما کسی که عادت به تخلف کرده تکرار تخلف می‌کند و هزینه جرم هم پایین است، عنوان کرد: طرح خانه بهداشت عشایری نیز در دانشگاه علوم پزشکی مطرح و اکنون ٤٦ خانه بهداشت عشایری با بهورزان عشایری فعال است.پوشش خانه عشایری در حال حاضر به ١٠٠ درصد رسیده است.

انتهای پیام
captcha