نگاهی به دو دهه فعالیت مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان
کد خبر: 4142059
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

نگاهی به دو دهه فعالیت مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان

مدیر مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان گفت: در بیش از دو دهه فعالیت قرآنی توانستیم علاوه بر تربیت تعداد بسیاری از قرآن آموزان و قرآن پژوهان در دوره‌های عمومی و تخصصی، جلسات مشاوره بین زوجین، تهیه جهیزیه و آزادسازی زندانی جرائم مالی غیرعمد و... را در کارنامه کاری خود ثبت کنیم.

موسسه قرآن عترت منتظران مهدی(عج) لاهیجان

بهناز خدمتگزار، مدیر مؤسسه منتظران مهدی(عج) لاهیجان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص چگونگی شروع فعالیت‌های قرآنی این مرکز، اظهار کرد: با توجه به علاقه‌ای که به قرآن داشتم دوره‌های آموزشی مرتبط را گذراندم و از آنجایی که طبق فرموده مولای متقیان علی(ع) «زکات دانش، نشر آن است» مایل بودم بتوانم در حد توان قرآن را آموزش دهم.

وی افزود: همسرم در این مسیر بسیار حمایتگر بود و با در اختیار قرار دادن مکان مناسب، توانستم دوره‌های روخوانی و روانخوانی برای بانوان علاقه‌مند برپا کنم و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۰ مؤسسه قرآن و عترت منتظران مهدی(عج) در سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسید و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، تاکنون هم بیش از دو دهه است که فعالیت می‌کند.

خدمتگزار با اشاره به دوره‌های مختلف آموزش عمومی و تخصصی در این مؤسسه برگزار می‌شود، گفت: رشته‌های مختلف عمومی و تخصصی از جمله مفاهیم، احکام، مشاوره خانواده و سبک زندگی، جزءخوانی، ویژه‌برنامه‌های مناسبتی، مترجمی قرآن کریم و دوره‌های تربیت معلم قرآن ویژه آقایان و بانوان از جمله این فعالیت‌ها هستند.

مدیر مؤسسه منتظران مهدی(عج) لاهیجان بیان کرد: محدودیت سنی برای ورود به دوره‌های آموزشی مؤسسه نداریم و همه علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌هایی که علاقه و توانایی دارند شرکت کنند و این یکی از هنرهای مربی قرآن است که بتواند با قرآن‌آموز خود در هر سنی که باشد، ارتباط مؤثر برقرار کند.

وی با بیان اینکه تربیت قرآن پژوهان برای حضور در مسابقات قرآنی مختلف یکی دیگر از برنامه‌های این مؤسسه است، گفت: مسابقات داخلی هم بین قرآن‌آموزان برگزار می‌شود، البته باید توجه داشت هدف از شرکت در مسابقات محک زدن آموخته‌ها و ایجاد انگیزه برای آموختن بیشتر باشد و مبادا موجب سرخوردگی و یا ایجاد غرور شده و سدی در برابر آموختن بیشتر شود.

نگاهی به دو دهه فعالیت مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان

مدیر مؤسسه منتظران مهدی(عج) با تأکید بر اینکه علی‌رغم اینکه در تأمین هزینه‌ها قدری با مشکل مواجه هستیم ولی تلاش می‌کنیم دوره‌های تخصصی با حضور اساتید زبده و برجسته برگزار شود، تصریح کرد: چند سالی است که حمایت‌های مالی و مادی از مؤسسات قرآنی کم‌رنگ شده و در عمل حمایتی صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه از برخی قرآن پژوهانی که استطاعت مالی ندارند هزینه دریافت نمی‌کنیم تا این عزیزان مستعد بتوانند در مسیر قرآن‌آموزی قدم بردارند ولی مؤسسه همیشه در تأمین هزینه‌ها مشکل دارد و از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستیم.

خدمتگزار تصریح کرد: در تهیه جوایز و هزینه‌های مؤسسه خودمان با کمک خیرین و قرآن آموزانی که به‌صورت خودجوش کمک‌هایی می‌کنند، پیشقدم هستیم و مؤسسه را اداره می‌کنیم ضمن اینکه خیرین بازوی توانمند فعالیت‌های قرآنی هستند و تاکنون علاوه‌ بر تهیه چندین فقره جهیزیه برای نوعروسان کم بضاعت امسال توانستیم یک زندانی مالی جرائم غیرعمد را از زندان آزاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قرآن برنامه زندگی است، گفت: برای حل مشکلات خود به مشاور مراجعه می‌کنیم در صورتی که قرآن بهترین مرجع برای مشاوره و راهنمایی است و در همه حوزه‌ها برنامه جامع و کامل دارد لذا کلاس‌های قرآن فقط معطوف به آموزش نباشد بلکه برنامه‌های کاربردی آیات نورانی وحی نیز مورد توجه قرار گیرد در همین راستا و با برگزاری جلسات مشاوره توانستیم در چندین مورد بین زوج‌های جوان و همسرانی که اختلاف داشتند مصالحه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی فعالان قرآنی کمک و حمایت شوند قطعاً با انگیزه بیشتری به‌دنبال فراگیری و همچنین آموزش آن به دیگران می‌روند، افزود: با توجه به هزینه‌های جاری اگر حمایت مسئولان باشد قطعاً بیشتر می‌توانیم ثبت‌نامی داشته باشیم و برنامه‌های بیشتری اجرا کنیم، البته در حال حاضر برخی از برنامه‌ها رایگان برگزار می‌شود.

خدمتگزار با اشاره به برگزاری آموزش‌های مجازی، تأکید کرد: این آموزش‌ها در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود و با توجه به اینکه محدودیت موقعیت مکانی ندارد شاهد استقبال قرآن پژوهان و قرآن‌آموزان از کل کشور هستیم.

مدیر مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان با بیان اینکه تا حد ممکن تلاش می‌شود تا ارتباط با قرآن آموزان فقط محدود به دوره نباشد و بعد از اتمام کلاس‌های آموزشی نیز به سؤالات قرآن‌آموزان پاسخ می‌دهیم، تصریح کرد: این مؤسسه از ابتدای فعالیت تاکنون توانسته قرآن آموزان خوبی تربیت کند و حتی تعدادی از قرآن آموزانی که موفق به حضور در دوره‌های تربیت مربی شدند الان معلمان موفق در سطح مدارس هستند.

نگاهی به دو دهه فعالیت مؤسسه قرآنی منتظران مهدی(عج) لاهیجان

وی تصریح کرد: آنچه در قرآن‌آموزی مهم است علاوه‌ بر آموختن قرآن باید به معنا و ترجمه آیات نورانی وحی توجه کنیم که این مسئله در این مؤسسه مورد توجه قرار دارد و آیه به آیه و کلمه قرآن معانی و قواعد قرآنی را توضیح می‌دهیم و قرآن آموزان می‌توانند تحت اللفظی قرآن را ترجمه کنند ضمن اینکه با قواعد قرآن نیز آشنا می‌شوند.

خدمتگزار گفت: ورود قرآن‌آموز به مسیر آموزش بخشی از کار است و باید تلاش کنیم تا با ایجاد انگیزه قرآن‌آموزان را علاقه‌مند به ادامه مسیر کنیم و یکی از مؤلفه‌های مهم در این زمینه داشتن ارتباط خوب با قرآن‌آموز است و مربیان باید در سنین مختلف این مسئله را مدنظر قرار بدهند.

این مربی قرآنی با بیان اینکه اخلاق خوب برای مربی در کنار توانمندی انتقال مؤلفه‌های آموزشی بسیار مهم است و باید مورد توجه باشد، افزود: اگر هزینه‌های آموزش پایین باشد استقبال بیشتر می‌شود الان برخی هزینه برای آموزش قرآن را در نظر نمی‌گیرند برخی از قرآن آموزان هم بعد از فراگیری انتظار دارند بتوانند در حوزه‌ای مثمرثمر باشند که متأسفانه عدم تحقق این مسئله در برخی قرآن پژوهان باعث سرخوردگی و عدم تمایل به ادامه مسیر آموختن میشود.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه مسئولان از ظرفیت فرهنگی مؤسسات قرآنی استفاده کنند، گفت: مؤسسات قرآنی می‌توانند در اجرای برنامه دینی و فرهنگی نقش خوبی در سطح جامعه و در کنار مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه داشته باشند.

خدمتگزار با تأکید بر اینکه یکی از خواسته‌ها و آرزوهای مدیران مؤسسات و مربیان فعال قرآن دیدار با مقام معظم رهبری است، افزود: برای حضور در ویژه برنامه‌های فرهنگی از جمله نمایشگاه کتاب تسهیلاتی برای مؤسسات قرآنی در نظر بگیرند و یا مکان مناسب جهت اسکان در رویدادهای فرهنگی مهم تا فعالان قرآنی شهرستان‌ها نیز بتوانند با فراغ بال در این رویدادها حضور داشته باشند.

گفتنی است؛ مؤسسه قرآن و عترت منتظران مهدی(عج) لاهیجان واقع در بلوار امام رضا(ع)، خیابان بعثت، کوچه بعثت ۱۴ است.

انتهای پیام
captcha