روشنگری و امیدآفرینی مهم‌ترین عوامل رفع بحران جمعیت هستند
کد خبر: 4141526
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

روشنگری و امیدآفرینی مهم‌ترین عوامل رفع بحران جمعیت هستند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: روشنگری عامل مهمی برای بیدار شدن مردم و مسئولان در این حوزه است و برای رفع بحران جمعیت امیدآفرینی باید محور برنامه‌ها باشد.

پروین مفتح زاده

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پروین مفتح‌زاده، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی، امروز، 27 اردیبهشت، در پیش نشست همایش «حکمرانی متعالی» که با محوریت جمعیت در دانشگاه اراک برگزار شد، با بیان این مطلب که هوشیارسازی  اولین گام فعالیتی درحوزه جمعیت است، گفت: هنوز در استان به اجماع نخبگانی نرسیده‌ایم و فقدان این مهم یکی از مهم‌ترین ضعف‌های استان به شمار می‌آید نخبگان در این محور باید هوشیارانه عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه هوشیارسازی منتج به گفتمان‌سازی و در نهایت ایجاد جبهه جمعیتی شده و رسیدن به این مهم مستلزم مشارکت و هم‌افزایی است، اضافه کرد: فقدان اجماع نخبگانی یکی از مهم‌ترین ضعف‌های استان به شمار می‌آید. اگر به این مهم اجماع نخبگانی رسیده بودیم الان در حوزه جمعیت گفتمان داشتیم و نیاز است به این مسئله توجه ویژه شود.

مفتح‌زاده با استناد به فرمایشات رهبری در خصوص جمعیت، ادامه داد: ایشان دغدغه بسیار در این امر دارند و نسبت به آینده هولناک و بحران موجود در این راستا تأکید دارند. توجه به حوزه جمعیت سیاستی حیاتی برای ساختن ایرانی قوی است  بدون شک آینده‌ای قوی با توجه به حوزه جمعیت تضمین شده است. برای تحقق اهداف تعریف شده ضروری است در کنار توجه به فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه نظام بهداشتی نیز گام‌های اثرگذار برداشته شود.

وی ضرورت توجه به اقتصاد و معیشت برای حل مشکل جمعیت را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه بیش از ۴۰ دستگاه متولی قانون جوانی جمعیت هستند، افزود: در حوزه جمعیت مشکل حکمرانی وجود دارد و این حکمرانی به معنای سیاست‌گذاری، تنظیم‌سازی و ارائه خدمات عمومی است. هرچند در سیاست‌گذاری کلان گام‌های بلندی برداشته شده است، اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد و روند حرکت کندست. در استان مرکزی نیز با وجود اقدامات مؤثر   مطلوب برخی دستگاه‌ها فرایند فعالیتی کندست و هنوز باور بحران‌زدگی در حوزه جمعیت و اقدام برای رفع آن بین برخی مسئولان نهادینه نشده است.

مفتح‌زاده با بیان اینکه آمار ازدواج که مهم‌ترین عامل تشکیل خانواده و افزایش جمعیت است کند و آمار طلاق افزایشی گزارش می‌شود، ادامه داد: هنوز در بین برخی از مسئولان استان گام‌های بلند برای هوشیارسازی جمعیت برداشته نشده است. البته برگزاری برنامه‌هایی همچون آمایش استانی و شورای اداری برگزار شد که قطعاً کافی نیست.

وی با بیان اینکه روشنگری عامل مهمی برای بیدار شدن مردم و مسئولان در این حوزه است، ادامه داد: بحران جمعیت در استان مسئله‌ای جدی است و باید به آن توجه شود. برای رفع این مهم باید امیدآفرینی محور فعالیت‌ها باشد. قیاس آمار آذر و اسفند سال گذشته نشان از تکانه‌های کوتاهی و اثرگذاری هوشیارسازی در حوزه جمعیت دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با تأکید بر اهتمام تمام دستگاه‌های متولی جمعیت بر اجرای قانون، لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌ها در این حوزه را مهم برشمرد و افزود: تأمین اعتبار برای اجرای مصوبات و قانون منتج به حرکت روبه جلو می‌شود؛ از این رو دستگاه حاکمیتی باید در کنار نهادهای مردمی قرار گرفته و گفتمان‌سازی مطلوب را نهادینه کنند. در راستای اجرای منویات رهیری در حوزه جمعیت ستاد مردمی جوانی جمعبت در استان تشکیل شده تا بتوان ظرفیت مردمی را در کنار ظرفیت حاکمیتی قرار داد.

مفتح‌زاده با اشاره به قانون‌مند و نظام‌مند استان مرکزی و داشتن ارتباطات اجتماعی، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی با توجه به نظام‌مند بودن بافت استان تشکیل ستاد مردمی جمعیت را مصوب کرده و فردا، 28 اردیبهشت دفتر این ستاد افتتاح می‌شود. با افتتاح این ستاد و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اتفاقات خوبی را در سطح استان رقم خواهد شد.

ان مقام مسئول در پایان از تشکیل هیئت‌های زهرایی در محلات مختلف استان خبر داد و افزود: تشکیل این هیئات زیرمجموعه ستا مردمی جوانی جمعیت است و قرارست در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی کند.

انتهای پیام
captcha