میزبانی وزارت بهداشت از نخبگان قرآنی علوم پزشکی
کد خبر: 4141084
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته

میزبانی وزارت بهداشت از نخبگان قرآنی علوم پزشکی

هفته پایانی اردیبهشت‌‌ماه با خبر درگذشت یحیی علیمردانی، معلم و پیشکسوت قرآنی، تصمیم‌گیری درباره زمان مجمع عمومی و فصلی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و برگزاری مرحله نهایی رقابت‌های شوق تلاوت و ... همراه بود.

اهم رویدادهای قرآنی

به گزارش ایکنا، هفته پایانی اردیبهشت‌ماه 1402 اخباری حول امور قرآنی کشور چون؛ آغاز پایش آثار جشنواره قرآنی آرمان، درگذشت یحیی علیمردانی، پیشکسوت عرصه آموزش قرآن پس از تحمل دوره‌ای بیماری، تصویب کلیات طرح «قرآن‌بانو»، گام‌های تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، تحول در جدول پخش رادیو قرآن و ترتیل، راه‌اندازی مرکز نیکوکاری ملی قرآن طی تعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با کمیته امداد امام خمینی(ره)، تصمیم‌گیری درباره زمان مجمع عمومی و فصلی اتحادیه کشوری، مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت و تغییر زمان مرحله کشوری مسابقات قرآن جمعیت هلال‌احمر و ... منتشر شد و در ادامه نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت؛

آغاز داوری آثار ارسالی به جشنواره قرآنی آرمان

پس از آغاز جشنواره در اواخر ماه شعبان و اوج جشنواره در ماه مبارک رمضان، هم‌اکنون مرحله داوری و پایش آثار به برکت نام شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی آغاز شده است.

بنابر گفته مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآنی شهرداری تهران «در بخش ملی 4 هزار و ۳۸۰ شرکت‌کننده حضور داشت که از این تعداد، هزار اثر در بخش قرائت و پویش صلوات خاصه امام رضا(ع) از سوی دبیرخانه جشنواره دریافت شد. در بخش بین‌الملل نیز حدود ۱۷۰۰ شرکت‌کننده داشتیم که حدود ۷۰۰ نفر اقدام به ارسال اثر در بخش قرائت و پویش صلوات خاصه امام رضا(ع) داشتند. همچنین عزیزانی نیز در بخش مفاهیم و حفظ سوره حجرات به رقابت پرداختند».

به‌زودی نتایج و برنامه‌های بعدی جشنواره قرآنی آرمان در کانال جشنواره و رسانه‌های قرآنی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بررسی آثار گروه محمد رسول الله(ص) در فرهنگسرای قرآن

نشستی با حضور اعضای گروه همخوانی محمد رسول الله(ص)، به منظور انتشار و بازخورد آثار اجرا شده این گروه در شبکه‌های مختلف اجتماعی در فرهنگسرای قرآن برگزار شد.

سپس گروه تمرین‌های حرفه‌ای در زمینه ضبط تصویری، پلی‌بک‌خوانی و زنده‌خوانی انجام دادند و در ادامه تمرین سوژه «یا رسول الله مدد» در چندین نوبت انجام و اشکال‌گیری شد و تمرین مناجات‌خوانی هم انجام شد.

این گروه همسرایی مشتمل بر ۱۲ گروه برتر از قاریان و حافظان ممتاز کشور با سرپرستی رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ است که قطعات زیبایی را با محوریت آیات قرآن، مدح و ثنای پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، شهدا و آثار انقلابی تولید و اجرا کرده است.

بررسی آثار گروه محمد رسول الله(ص) در فرهنگسرای قرآن

پیشکسوت عرصه آموزش قرآن دار فانی را وداع گفت

یحیی علیمردانی از مدرسان و پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن در 92 سالگی به دیار باقی شتافت. او که هفته‌ گذشته در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام حسین(ع) تهران بستری شده بود پس از تحمل مدتی بیماری درگذشت.

یحیی علیمردانی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۱۰ در شهرستان محلات بود. فراگیری قرائت قرآن و احکام تجوید را نزد مرحوم احمد نصرالله مازندرانی در تهران آموخت و در سال ۱۳۳۴ در جلسات قرائت قرآن ابراهیم پورفرزیب(مولایی) که در شب‌های سه‌شنبه و صبح جمعه در منازل برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد و تا سال ۱۳۶۲ افتخار کسب فیض و بهره‌گیری از کلام ایشان را داشت.

مرحوم علیمردانی در دوران جنگ تحمیلی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی با گروهی از قاریان یک دوره کلاس‌های آموزشی قرآن برگزار کرد، همچنین با دعوت‌هایی که از وی شده بود در بسیاری از شهر‌های کشور اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرد.

او بیش از ۵۰ سال در خدمت عاشقان قرآن بود و خود را وقف قرآن‌آموزی کرد. از سال ۱۳۳۲ به بعد در سرپرستی جلسات قرائت قرآن با استاد مولایی همکاری داشت و از سال ۱۳۵۰ به بعد به خواست استاد، جلسه دیگری برای آموزش افراد مبتدی تشکیل داد و تا سال ۱۳۶۲، سرپرستی آن را بر عهده داشت. جزوه‌هایی به نام «درسی از تجوید» منتشر کرده و در چند مسابقه قرائت قرآن به عنوان داور تجوید حضور داشته است.

مرحوم علیمردانی، معلم بسیاری از چهره‌های قرآنی ازجمله عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی بود. از آثار این استاد قرآن می‌توان به تهیه جزوه روش تدریس روخوانی در ۱۶ درس و آموزش خلاصه‌ای از تجوید قرآن اشاره کرد. سه نفر از فرزندان مرحوم از قاریان قرآن هستند.

مرحوم یحیی علیمردانی

تصویب کلیات طرح «قرآن‌بانو» برای توسعه حفظ قرآن

طی جلسه سی‌ام کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با موضوع توسعه حفظ قرآن کریم با محوریت مادران و زنان خانه‌‎دار، طرح «برنامه حفظ دوساله قرآن ویژه بانوان خانه‌دار» به تصویب رسید و مقرر شد بر اساس اقدامات ملی مصوب ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور (راهبرد شماره ۳۱ مبنی بر به‌کارگیری ظرفیت طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران در ترویج حفظ قرآن و تشکیل جلسات خانگی حفظ برای مادران و زنان خانه‌دار) این موضوع از طریق مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران پیگیری شود.

همچنین طی این جلسه مقرر شد تا عنوان این طرح از طرح قرآنی محفل بانو به طرح قرآن بانو تغییر پیدا کند.

کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم

بررسی وضعیت برگزیدگان مسابقات قرآن برون‌مرزی و غیر رسمی

جلسه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم به منظور تعیین ضوابط مواجهه با برگزیدگان مسابقات بین‌المللی برون‌مرزی (که به صورت آزاد و غیر رسمی برگزار می‌شود)، برپا شد.

طی این جلسه، تعدادی از افرادی که در سال‌های اخیر در این مسابقات رتبه کسب کرده بودند حاضر شده و به ارائه اطلاعاتی در خصوص مسائل اجرایی، شیوه ارزیابی و ترکیب هیئت‌داوران، میزان جوایز و ... این مسابقات پرداختند. سپس بر اساس ملاحظات مطروحه در جلسه، پیش‌نویسی تهیه و جهت تصویب نهایی در جلسه آینده این کمیته مطرح شود.

طی سال‌های اخیر مسابقات آزاد قرآن کریم که بر اساس فراخوان عمومی در فضای مجازی کلید می‌خورد، بسیار شایع شده و از جمله مسابقاتی که در این زمینه برگزار می‌شود می‌توان به مسابقات عطرالکلام عربستان، مسابقات آزاد بحرین، مسابقات آزاد قطر،  مسابقات آزاد لبنان و ...اشاره کرد که تاکنون قاریانی همچون حسین شالچی، سیدجاسم موسوی، مجید عنان‌پور و یونس شاهمرادی موفق به کسب رتبه شده‌اند.

۹ گام تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی

دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در راستای لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری در بحث تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی ۹ گام و الزام را معرفی کرده است که بهره‌مندی از مربی متخصص و دغدغه‌مند قرآنی، هماهنگی با امام جماعت، هیئت امنا و خادم مسجد (جهت تعیین روز و ساعت کلاس‌های آموزشی)، تبلیغات در سطح محله، بهره‌مندی از آموزش‌های قرآنی (مطابق با شیوه‌های استاندارد) و برگزاری مسابقه بین قرآن‌آموزان مسجد از جمله این گام‌ها است.

تحول در جدول پخش رادیو قرآن و ترتیل

در رویکرد گذشته رادیو ترتیل، ۲۱ جزء در طول یک روز پخش می‌شد، اما در رویکرد تحولی، روزانه یک جزء با صدای ۲۱ قاری در جدول پخش قرار گرفته است و در رادیو تلاوت، تلاوت‌هایی از مشاهیر ایران و جهان اسلام همراه با فواصل نغماتی، پخش می‌شود،

بنابر گفته کیوان نژادسیفی، قائم مقام و مدیر گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن « در رادیو قرآن و ترتیل، صرفاً از تلاوت‌های قاریان تهران استفاده نکنیم، بلکه تلاوت‌های قاریان شهرستان‌ها و سایر ملل (غیر از مصر) چون قاریان کشور مالزی، اندونزی، لبنانی و ... به جدول پخش اضافه شود.»

ارتقای سطح علمی نوجوانان در برنامه آموزشی «کتابخانه خدا»

برنامه‌ علمی ـ آموزشی «کتابخانه خدا» با محوریت ارتقای سطح علمی نوجوانان از سوی کارگروه رهبر نوجوان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این طرح ویژه دانش‌آموزان پسر ششم تا دوازدهم با حضور دانشجویان دانشگاه‌های برتر دولتی به منظور برنامه‌ریزی درسی، مشاوره درسی و رفع اشکال برای آماده‌سازی مطالعه دروس امتحانات خردادماه برگزار می‌‌شود.

این طرح شامل بخش درونی مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران و بخش قرارگاه‌های کشوری است. بخش مدرسه قرآن در سه مسجد تهران شامل مساجد حضرت مهدی(عج) به نشانی اتوبان آبشناسان، بلوار کبیری طامه، نبش خیابان بهار ثبت نام از طریق شماره ۰۹۳۳۵۲۳۸۷۳۷، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به نشانی بلوار مرزداران، خیابان حضرت ابوالفضل(ع) ثبت نام از طریق  شماره ۰۹۰۳۷۰۴۰۸۵۳ و مسجد مظهری به نشانی خیابان کارگر جنوبی، میدان قزوین ثبت‌نام از طریق شماره ۰۹۳۰۸۸۲۵۳۳۶ است.

در بخش قرارگاه‌های کشوری نیز برنامه جامع چند رسانه‌ای کتابخانه خدا در اختیار برگزارکنندگان این طرح در مساجد و مراکز فرهنگی سراسر کشور قرار می‌گیرد، این بسته شامل فایل لایه باز پوستر ثبت‌نام، دریافت تجربه‌نگاری برگزار‌ کنندگان طرح، دستور‌العمل‌های اجرای طرح، دریافت تقویم اجرایی، پوسترهای محتوایی و منابع نمونه سؤالات امتحانی می‌شود.

راه‌اندازی مرکز نیکوکاری ملی قرآن

طی نوزدهمین هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها مقرر شد تا با تعامل کمیته امداد امام خمینی(ره) در آینده نزدیک مرکز نیکوکاری ملی قرآن، صِرف کار قرآنی و نه معیشت افراد، راه‌اندازی خواهد شد.

تعیین تکلیف زمان ششمین مجمع فصلی اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی

مجمع فصلی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در نیمه دوم خرداد به میزبانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. همچنین طی تصمیم اعضای هیئت مدیره در چهل و یکمین دوره بر برگزاری مجمع عمومی در نیمه سوم تیرماه در تهران تأکید شد.

جایزه‌ای که به شهید آرمان علی‌وردی تقدیم شد

محمدحسین بهزادفر، نفر اول رشته حفظ کل قرآن سی و هفتمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم شد. وی ارزش معنوی رتبه کسب شده توسط وی را به روح پدرش و شهید عزیز آرمان علی‌وردی تقدیم کرد.

آغاز جشنواره قرآنی دانشجویان، کارکنان و اساتید وزارت بهداشت

مرحله نهایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، کارکنان و اساتید وزارت بهداشت با بخش آوایی گروه بانوان در خزرآباد ساری آغاز شد.

بنابر گفته ولی‌الله صحبت‌لو، معاون مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت «در گروه بانوان مجموعاً ۳۰۰ نفر در رشته‌های مختلف مداحی و دعاخوانی، حفظ و قرائت حضور دارند».

 نفرات برگزیده بخش آوایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت اساتید، کارکنان و دانشجویان وزارت بهداشت(دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور) شامگاه یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه طی مراسمی با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران استانی و کشوری بخش دانشگاهی در خزرآباد ساری تجلیل شدند. (اسامی برگزیدگان)

بخش آقایان این مسابقات نیز از ۲۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی در خزرآباد ساری درحال برگزاری است و نفرات برتر این رقابت‌ها به همراه نفرات برتر بخش‌های پژوهشی، ادبی، هنری و ... به مرحله نهایی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که مردادماه امسال به میزبانی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، راه می‌یابند.

مرحله نهایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان، کارکنان و اساتید وزارت بهداشت با بخش آوایی گروه بانوان

تغییر زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر

زمان مرحله کشوری مسابقات قرآن جمعیت هلال احمر به دلیل تداخل ایام امتحانات دانش‌آموزان به تیرماه، موکول شد.

مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت

مرحله نهایی ششمین دوره رقابت‌های شوق تلاوت از ۲۵ تا 28 اردیبهشت‌ماه با رقابت ۳۵ نوجوان پسر در ساری برگزار شد. این رقابت‌ها در رشته قرائت تقلیدی سبک‌های استادان مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط و رشته قرائت غیر تقلیدی (آزاد) در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی ساری برگزار شد و اختتامیه این مسابقات، 27 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.(اسامی برگزیدگان)

ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت به همت ستاد اجرایی طرح ملی تلاوت شباب‌الرضا و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت مرکز قرآن آستان قدس رضوی برپا شد.

ششمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت

اعزام علیرضا بیژنی به مسابقات قرآن مالزی

بعد از بررسی نتایج چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرونده‌ حائزان شرایط اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن و پرونده‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت و نماینده کشورمان در شصت و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی معرفی شد.

بنابر گفته حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه « علیرضا بیژنی، به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در سال ۱۴۰۲ معرفی شد».

فرایند ثبت‌نام مسابقات «مشکات» از اول خرداد

فرایند ثبت‌نام پنجمین دوره مسابقات قرآنی مشکات از ابتدای خردادماه امسال آغاز شد و به مدت ۲۵ روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاع بیشتر در خصوص این مسابقات می‌توانند به سایت دبیرخانه این مسابقه به نشانی www.MQMeshkat.ir و صفحه ایتا آن به نشانی mqmeshkat_ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha