انتخاب آیات براساس مخاطب‌شناسی و نیاز حجاج باشد
کد خبر: 4138079
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
توصیه سرپرست حجاج ایرانی به قاریان اعزامی به حج:

انتخاب آیات براساس مخاطب‌شناسی و نیاز حجاج باشد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر لزوم انتخاب آیات براساس نیازسنجی و مخاطب‌شناسی تاکید کرد و از قاریان اعزامی به حج ۱۴۰۲ خواست با اطلاعاتی که از کاروان‌ها به دست می‌آورند، آیاتی را تلاوت کنند که مورد نیاز زائران باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در دیدار با ۲۰ نخبه قرآنی که تحت عنوان کاروان قرآنی نور به حج ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند، اظهار کرد: رشد قرآن‌آموزی و پیشرفت کشور در امور قرآن و اعزام قاریان به سفر حج تمتع با تدبیر نظام اسلامی بوده است و این اقدام با عنایت مقام معظم رهبری اجرایی شد.

نواب با اشاره به آرزوی رهبر انقلاب برای مشرف شدن به حج گفت: ایشان فقط یک‌بار در حج سال ۵۸، حضور داشتند و در یادداشتی که مرقوم فرمودند، نوشته‌اند که امید داشتم بعد از دوران ریاست جمهوری این باب به روی من باز شود که بتوانم عازم این سفر گردم که نشد.

وی با بیان اینکه هر یک نفر عامل اجرایی بیشتر که به سفر حج اعزام می‌شود، یک زائر کمتر مشرف می‌شود، تاکید کرد: اگر این فرد وظیفه خود را به درستی انجام ندهد به نوعی به زائران مدیون است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه نکاتی را در خصوص قرائت قرآن در حج بیان کرد و گفت: تلاش کنید که انتخاب آیات بر اساس نیازسنجی و مخاطب‌شناسی و محفل و مکانی که قرار دارید، انجام شود.

نواب گفت: با اطلاعاتی که از کاروان‌ها به‌دست می‌آورید، آیاتی را تلاوت کنید که مرتبط با آن‌ها باشد. برای مثال اگر کاروان، مربوط به اساتید دانشگاه و فرهیختگان است، آیاتی را تلاوت کنید که مربوط به علم و دانش باشد.

وی اظهار کرد: هماهنگی با سخنران‌ها می‌تواند در انتخاب آیات موثر باشد. در محفل‌هایی که علاوه بر قرائت قرآن، جلسه سخنرانی هم وجود داد، آیاتی که شما ابتدا تلاوت می‌کنید در واقع می‌تواند موضوع صحبت‌های سخنران باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین توجه به انتخاب آیات در شهر‌های مدینه و مکه را توصیه کرد و افزود: اگر این جلسات در مدینه بود آیات مربوط به پیامبر، سبک زندگی، وظایف مسلمانان در قبال پیامبر، درس‌های زندگی پیامبر، غزواتی که در شهر مدینه رخ داده است، حوادث مهم مدینه مثل آیات مربوط به تغییر قبله که در سوره بقره آمده، آیات مربوط به مباهله، برخورد منافقین با پیامبر یا ساخت مسجد النبی و ... تلاوت شود.

انتخاب آیات براساس مخاطب‌شناسی و نیاز حجاج باشد

وی افزود: اگر این جلسات در مکه بود آیات مربوط به اهمیت طواف، لزوم حفظ حرمت حرم، درس‌های مربوط به رضا و تسلیم حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل و اسرار مقام ابراهیم، آیات مربوط به عرفات، مشعر، منا، اسرار و معارف حج، فتح مکه، صلح حدیبیه و ... تلاوت شود.

نواب همچنین در توصیه به قاریان گفت: قرائت برای رضای خدا و به قصد قربت باشد. اگر چنین نیتی داشته باشید خداوند کاری می‌کند که قرائت شما بسیار اثرگذار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان بیان کرد: سلوک شما عزیزان در این سفر معنوی می‌تواند به عنوان الگو بر خیلی از افرادی که در این سفر همراه شما هستند، اثر کند تا در مسیر قرائت قرآن و قاری شدن گام بردارند.

به گزارش ایکنا، در حج پیش‌رو ۲۰ فعال قرآنی از ۱۲ استان در قالب کاروان نور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و در راستای انجام رسالت قرآنی و معنویت بخشیدن به کاروان‌های اعزامی به حج فعالیت خواهند کرد. حدود ۹۰ درصد اعضای کاروان قرآنی برای اولین‌بار است که به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

انتهای پیام
captcha