جلسات خانگی قرآن فرصتی برای خودشناسی است
کد خبر: 4134727
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
جلسات خانگی قرآن / ۴

جلسات خانگی قرآن فرصتی برای خودشناسی است

مدیر حسینیه شهید فرمانی روستای بالامحله سنگاچین با تأکید بر اینکه جلسات خانگی قرآن محدود به برنامه روخوانی و روانخوانی قرآن نباشد و نکات کاربردی هر آیه به‌ویژه مسائل مرتبط با زندگی اجتماعی تفسیر شود، گفت: جلسات خانگی قرآن فرصتی برای خودشناسی و کسب آرامش از منبع لایزال کلام وحی است.

جلسات خانگی قرآن حسینیه شهید فرمانی بندر انزلی

روستای بالامحله سنگاچین در 20 کیلومتری انزلی به رضوانشهر، در نزدیکی دریا و در قلب تالاب بین‌المللی انزلی همچون نگین درخشان با اهالی خونگرم و مهمان‌نوازش قرار گرفته، حال و هوای بهشتی منطقه وقتی دلنشین‌تر می‌شود که به محل حسینیه شهید فرمانی می‌رسیم.

نزدیک با دو دهه از فعالیت این حسینیه می‌گذرد و خانه مادری بانویی قرآنی است که بعد از فوت والدین‌شان خانه را که سهم الارث آنها بود به فعالیت‌های قرآنی اختصاص دادند و یکی از پر مخاطب‌ترین فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی آنها در این حسینیه جلسات خانگی قرآن کریم است.

به بالامحله که رسیدیم و سراغ حسینیه را از هر کس که گرفتیم انگار برگی از خاطره خوش و برگ زرینی از نورانیت فعالیت‌های قرآنی برایشان تداعی می‌شد و با لبخند و روی گشاده آدرس را توضیح و مسیر را نشان‌مان می‌دادند؛ خانه‌ای که ظاهر و بنایش مثل یکی از خانه‌های همین منطقه بود و داخل که شدیم معنویت فضای دو دهه فعالیت قرآنی انگار جزیی از وجود این خانه بود.

معصومه بیژن، مدیر حسینیه شهید فرمانی روستای بالامحله سنگاچین در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص چگونگی ایجاد جذابیت و جذب مخاطب در جلسات خانگی قرآن، اظهار کرد: فراهم کردن برنامه‌هایی که صرفا به‌صورت معلم و متعلم نباشد و همانطور که جلسه پسوند خانگی دارد باید برنامه‌هایی اجرا شود که متعلم مقید نبوده و احساس امن و خودمانی داشته باشد و در واقع حالت دوستانه و خواهرانه بین مربی و قرآن‌آموز در جریان باشد.

وی با تأکید بر اینکه این جلسات خانگی قرآن محدود به برنامه روخوانی و روانخوانی قرآن نباشد، افزود: در جلسه قرآن حسینیه شهید فرمانی صرفا به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن اکتفا نشده و نکات کاربردی هر آیه به ویژه مسائل مرتبط با زندگی اجتماعی توضیح و تفسیر می‌شود همچنین بیان احکام، آموزش نهج‌البلاغه و نهج‌الفصاحه، برگزاری ویژه مراسم‌های مذهبی و مناسبت‌های ملی مورد توجه قرار دارد که این برنامه‌ها علاوه‌بر بزرگداشت این مناسبت‌ها موجب ایجاد و تقویت همکاری و صمیمیتی بین قرآن آموزان و شرکت‌کنندگان در جلسات می‌شود.

بیژن با تأکید بر اینکه قرآن کریم کتاب راهنمای انسان است که بیان می‌کند از کجا آمده‌ایم، به کجا می‌رویم و چگونه باید زندگی کنیم، گفت: در واقع راه رسیدن به نور و رهایی از ظلمت در این کتاب الهی به خوبی تبیین شده است، متأسفانه جامعه ما در حال حاضر به‌خصوص در میان نسل جوان با تاریکی‌هایی رو به رو شده و در این برهه زمانی شایسته است برای آموزش و تعمیق مفاهیم قرآنی و روشنایی بخشی جامعه عالمانه و با تأسی و تأکید به آيات نورانی وحی سعی دو چندان داشته باشیم.

مدیر حسینیه شهید فرمانی تصریح کرد: از آنجا که قرآن منبع متعالی معنویت است بنابراین افرادی که در این جلسات شرکت می‌کنند در واقع دنبال یک نوع خودشناسی و کسب آرامش برای خود هستند و حضور در این جلسات فرصتی برای رسيدن به این‌ هدف است و حالتی امن ایجاد می‌شود که زندگی فرد معنای الهی پیدا می‌کند.

جلسات خانگی قرآن فرصتی برای خود شناسی است

این فعال قرآنی در خصوص حمایت از برگزاری جلسات خانگی قرآن تأکید کرد: مهم‌ترین حمایتی که سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار و اثرگذار می‌توانند از جلسات خانگی قرآن داشته باشند، انجام فعالیت‌های مؤثر در جهت تبلیغ و تشویق آحاد جامعه برای حضور در این محافل آیت و این امر موجب دلگرمی و فعالیت مضاعف جلسات خانگی می‌شود.

فاخیه طوفانی، بانوی ۵۰ ساله‌ای است که قبل از ورود به جلسات خانگی قرآن حسینیه شهید فرمانی به مدت پنج سال دوره‌های روخوانی، روانخوانی و فصیح‌خوانی را گذرانده بود و در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: ۱۳ سال است در این جلسات قرآن شرکت می‌کند.

طوفانی با تأکید بر اینکه حضور در این جلسات علاوه‌بر توفیق الهی به دلیل لطف و بزرگواری مربیان بود که با اخلاق و روی گشاده ما را به این راه جذب و تشویق کردند، افزود: حضور در این جلسات برکات زیادی در زندگی داشته که یکی از این برکات دلیلی است که باعث شده هر روز قرآن را بخوانم و با خدا ارتباط گرفته و ذکر بگویم.

وی با بیان اینکه تنوع در ارائه مباحث مذهبی و دینی از جمله بیان احکام، نهج‌البلاغه، آموزش هنرهای دستی، اجرای ویژه برنامه در اعیاد مذهبی و مواردی از این دست در این جلسه خانگی قرآن بر جذابیت آن افزوده بود، گفت: خوش خلقی و گشاده رویی مربیان در ارائه مطالب و پاسخگویی به سوالات و فضای مناسبی که در اختیار داریم همه برای ایجاد انگیزه بیشتر و استمرار حضور افزوده بود.

پروین مرادی، یکی دیگر از بانوانی است که از روزهای ابتدای تشکیل جلسات خانگی قرآن حسینیه شهید فرمانی در همه برنامه‌ها شرکت می‌کند هم در گفت‌وگو با ایکنا می‌گويد: ۵۶ سال سن دارم و در این جلسات کلمه به کلمه آیات نورانی وحی را یاد گرفتم و خیلی خوشحالم که در حال حاضر می‌توانم قرآن بخوانم.

وی افزود: علی‌رغم همه سختی‌ها، چون علاقه زیادی به فراگیری قرآن داشتم تا جایی که می‌توانستم در همه جلسات شرکت کردم و البته علاوه‌بر علاقه شخصی به فراگیری، صبر و حوصله خواهران بیژن در آموزش قرآن کریم مهمترین عامل در استمرار این حضور بود و علاوه‌بر پرسش و پیگیری آموخته‌ها در جلسات حضوری، هفته‌ای یکبار نیز تلفنی آموخته‌ها را با من مرور کرده و رفع اشکال می‌کنیم.

مرادی تأکید کرد: بانوان برای حضور در جلسات قرآن در زندگی روزمره خود وقت لازم را اختصاص دهند و قطعا اگر علاقه به فراگیری آیات نورانی وحی باشد وقت لازم و کافی را هم برای آن در کنار امور روزمره زندگی خود در نظر می‌گیریم.

جلسات خانگی قرآن فرصتی برای خود شناسی است

وی با بیان اینکه قرآن برنامه زندگی است و تلاش می‌کنم آنچه از آیات نورانی وحی می آموزم در زندگی به کار بسته و به آنها عمل کنم، افزود: علاوه‌بر فراگیری تعالیم قرآنی و دینی در این جلسات، موارد دیگر از جمله نظم و ترتیب، همکاری جمعی را بیش از پیش تمرین کردیم و یاد گرفتم زیرا در سایه همکاری،  همبستگی و مودت بود که طی این دو دهه توانستم کلمه به کلمه و آیه به آیه آیات قرآن را فرا بگیرم و بخوانم و علاوه‌بر اینکه قرآن می‌خوانم اخلاق قرآنی را هم رعایت کنم.

فاطمه معقولی، بانوی ۵۸ ساله‌ دیگری که نزدیک به دو دهه است به‌طور ثابت در این جلسات قرآن شرکت می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص استمرار حضور در این جلسات می‌گوید: سواد خواندنم زیاد نبود ولی علاقه زیادی به قرآن داشتم و روزهای اول که در این جلسات شرکت کردم مربیان با صبر و حوصله و پا به پای من آیات قرآن را می‌خواندند، شیرینی کلام وحی و صبر و حوصله مربیان مرا به ادامه راه بیش از پیش مصمم کرد و در حال حاضر به خوبی می‌توانم سوره‌ها و آیات قرآن کریم را بخوانم.

معقولی با تأکید بر اینکه مربی در جذب مخاطب و استمرار حضور او در جلسات قرآنی بسیار تأثیرگذار است، گفت: علاوه‌بر صبر و حوصله، خانم‌ها بیژن که مربی این جلسات هستند، هفته‌ای یکبار و حتی اگر روز تعطیل باشد تماس می‌گیرند و آموخته‌های جدید را مرور می‌کنند و برایم رفع اشکال می‌کنند و همین مسأله برایم بسیار انگیزه بخش است تا هر چه بیشتر آیات را بخوانم و تمرین کنم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنم آیات نورانی وحی را در زندگی روزمره جاری کنم، افزود: جلسات خانگی قرآن فرصت بسیار خوبی برای انس با قرآن است و توصیه می‌کنم همه بانوان تا حد ممکن در جلساتی که در دسترس دارند شرکت کنند و نگویند وقت نداریم و فرصت نمی‌کنیم در زندگی اگر برنامه ریزی کنیم برای همه امور زندگی روزمره مخصوصا برای قرآن وقت داریم و خود ِ من در همین جلسات بود که برنامه ریزی برای زندگی در سایه آیات نورانی وحی را یاد گرفتم.

این بانو با اشاره به اینکه ایجاد جذابیت و تنوع در جلسات خانگی قرآن مسأله مهمی در جذب مخاطب و ایجاد انگیزه برای استمرار حضور است، افزود: در جلسات خانگی قرآن حسینیه شهید فرمانی علاوه‌بر قرائت قرآن احکام هم آموزش داده می‌شود، ویژه‌برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود و همین تنوع در برنامه‌ها بسیار جذابیت ایجاد کرده و علاقه برای حضور در حسینیه و جلسات را افزایش داده است.

معقولی با دعوت بانوان برای شرکت در جلسات خانگی قرآن تصریح کرد: شرکت در این جلسات رایگان بوده ولی آنچه فرا می‌گیریم بسیار ارزشمند است و می‌تواند خیر دنیا و آخرت را برای‌مان به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام
captcha