بهار بهترین بهانه برای خدا باوری و معاد باوری است
کد خبر: 4129316
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
یادداشت

بهار بهترین بهانه برای خدا باوری و معاد باوری است

امروز اگر به بهار طبیعت نگاهی معرفتی داشته باشیم، باید بگوییم بهار مدرسه‌ای است كه درس‌های فراوانی دارد، از جمله آن‌که در عبارت موجز و زیبای قرآن کریم، بهار بهترين بهانه برای يادآوری خدا باوری(توحيد) و معادباوری(قيامت) است.

محمود لطفی نیا پیشکسوت و داور مسابقات قرآنی

رسید مژده که آمد بهار و سبزه دمید، چه خوش روزی است، نوروزی که با آمدنش، انسان را توأمان میهمان دو بهار می‌کند! «بهار طبیعت و بهار قرآن» و چه خوش سعادتی است که انسان مسلمان مؤمن، در بهار طبیعت، بالاترین و والاترین ذکرش، برترین کلام خداوند و معجزه پیامبر خاتم(ص) قرآن کریم باشد.

امروز اگر به بهار طبیعت نگاهی معرفتی داشته باشیم، باید بگوییم بهار مدرسه‌ای است كه درس‌های فراوانی دارد، از جمله آن‌که در عبارت موجز و زیبای قرآن کریم، بهار بهترين بهانه برای يادآوری خدا باوری(توحيد) و معادباوری(قيامت) است.

چنانچه در آیه پنجاهم سوره مبارکه روم می‌فرماید: «فَانْظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ پس به آثار رحمت‏ خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مرگش زنده مى‌ گرداند در حقيقت هم اوست كه قطعا زنده‌كننده مردگان است و اوست كه بر هر چيزى تواناست».

و اگر بخواهیم ارتباط بهار را با قرآن به‌خوبی دریابیم، در کلام امیر بیان و مولای مؤمنان علی(ع) در خطبه ۱۱۰ نهج‌البلاغه می‌خوانیم:« وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوب...؛ و قرآن بياموزيد كه بهترين گفتارست و در آن انديشه كنيد كه بهار دل‌هاست». این توصیف در بیانی دیگر از امام محمد باقر(ع) به زلف ماه مبارک رمضان گره می‌خورد که حضرت می‌فرماید: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ؛ برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است».

ماه رمضان ماه نزول قرآن است، چنانکه خداوند متعال در کتاب کریمش فرموده: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان؛ ماهِ رمضان است ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم و نشانه‌هاى هدايت و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است».

لذا در یک دریافت جامع، بهار طبیعت حیات‌بخش همه مواهب طبیعی خداداد در محیط زندگانی انسان است که در انتقال از مرگ به حیات، باور به معاد را برای انسان به تصویر می‌کشد؛ رمضان بهار ملکوت است که با پیوند قلوب مؤمنین به قرآن کریم، انتقال از مرگ به حیات را در ملکوت جان انسان مؤمن عینیت می‌بخشد. پس باز باید گفت که خوش سعادتی است در بهار طبیعت روزی انسان مؤمن، مؤانست با ربیع القلوب(قرآن کریم) باشد و در بهار ملکوت، جان انسان به نور قرآن حیاتی مجدد یابد.

امروز روز شادی و امسال سال گل

نیکوست حال ما، که نکو باد حال گل

گل را مدد رسید ز گلزار روی دوست

تا چشم ما نبیند، دیگر زوال گل

این عید قرآنی بر همه مسلمین عالم خاصه اهل قرآن مبارک باشد و خداوند تعالی به‌حق قرآن، در فرج عدل قرآن حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) تعجیل بفرماید و ما را از یاورانش قرار دهد. درود خداوند به ارواح طیبه شهدای عزیزمان و امام شهدا حضرت روح الله(رضوان الله علیه) و بر رهبر راست قامتان انقلاب حضرت امام خامنه‌ای عزیز(دام ظله العالی).

محمود لطفی‌نیا، قاری و داور بین‌المللی قرآن

انتهای پیام
captcha