نشست هماهنگ «کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد
کد خبر: 4123300
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶

نشست هماهنگ «کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

نشست هماهنگ «کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی» با موضوع عزت و سرآمدی محصول تلاش چهل ساله انقلاب و با هدف روشنگری ابعاد و مفاد بیانیه گام دوم انقلاب و جهاد تبیین برای اساتید و دانشجویان به همت گروه مطالعات معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان برگزار شد.

حجت‌الاسلام عاملی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، نشست هماهنگ «کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی» با موضوع عزت و سرآمدی محصول تلاش چهل ساله انقلاب، به همت گروه مطالعات معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان و همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان امروز، اول اسفندماه در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست روشنگری ابعاد و مفاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و جهاد تبیین برای اساتید و دانشجویان بوده و مسیر فعالیت‌های فرهنگی را به سمت توصیه‌های انجام شده توسط مقام معظم رهبری سوق دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد عاملی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گیلان در این نشست با بیان اینکه یکی از اسناد بسیار مهم و بالادستی که در کشور ما وجود دارد بیانیه گام دوم انقلاب است، اظهار کرد: مهمترین سند بالادستی نظام هم این فرمایشات مقام معظم رهبری بوده که در قالب بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب راه و مسیر رشد و تعالی را برای نظام، ملت غیور و فهیم ایران در چهل سالگی دوم انقلاب روشن می‌کند، گفت: وقتی که چهل سال از انقلاب را پشت‌سر گذاشتیم، برای ورود به چهل سالگی دوم انقلاب باید این مسیر رشد و تعالی را طی کنیم؛ جهاد تبیینی که مد نظر مقام معظم رهبری است با توجه و عنایت به محتوای بیانیه گام دوم حاصل می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب در چهار موضوع مطالب بسیار مهمی را مطرح می‌کند، تصریح کرد: عظمت انقلاب اسلامی، عظمت مسیر طی شده و کارکرد انقلاب تاکنون، عظمت چشم‌انداز انقلاب اسلامی و عظمت نقش نیروی جوان و مستعدی که در کشور وجود دارد از چهار موضوع مهم سند بیانیه گام دوم انقلاب است و با دقت در این چهار محور در می‌یابیم حرف‌های بسیار زیادی در هر یک از این موضوعات برای گفتن داریم.

دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلف

عاملی افزود: مواضعی هم در بیانیه گام دوم وجود دارد مثل قطعیت‌هایی که اتفاق افتاده و ما با آن روبرو هستیم مثل شگفتی‌هایی که انقلاب جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده و یکی از آنها عظمت و سرآمدی برای دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف و بصیر است.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گیلان با بیان اینکه عزت و سرآمدی در قالب جهاد تبیین باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و خانوادگی دارای رشد و تعالی بوده و ان‌شاءلله به برکت رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و بصیرت مثال زدنی ملت شریف که این بصیرت را به خصوص در راهپیمایی 22 بهمن به خوبی نشان دادند، شاهد رشد و تعالی بیشتر و بهتری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران به خوبی نشان داد هر کجا پشتیبانی از ولایت فقیه داشته و گوش به فرمان ولایت فقیه باشند تمام مراحل رشد و ترقی را طی می‌کنند، بیان کرد: انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها باعث عزت و سلامتی مردم شد. ما اگر بخواهیم در یکی از این زمینه‌ها ورود کنیم می‌توانیم در مباحثی که مربوط می‌شود به مجامع علمی و دانشگاهی و همچنین خانواده و رابطه‌ای که بین دانشگاه و خانواده است، تبیین و روشنگری کنیم.

این دکتری اخلاق با اشاره به دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: روزگاری بود که 70 درصد بزرگسالان ایران افراد بی‌سوادی بودند، اما امروزه بر اساس گزارش محافل علمی بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران 11 برابر سرعت متوسط رشد علمی در جهان را داشته و این امر مگر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب و با رهبری امام راحل و همراهی مردم غیور ایران محقق شد که رشادت‌ها و جانفشانی شهدای گرانقدر هم بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه بحث سلامت و معنویت در خانواده‌ها نسبت به قبل از انقلاب رشد بسزایی داشته است، افزود: بر اساس آمارها پیش از انقلاب تقریبا 27 دانشگاه، حدود 170 هزار دانشجو که 40 درصد از این دانشجوها هم دانشجوهایی بودند که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند، حدود چهار هزار هیئت علمی داشتیم؛ اما در بعد از انقلاب پیشرفت‌های چشمگیری در زیرساخت‌های دانشگاهی ایجاد شد که قابل مقایسه با زیرساخت‌های دانشگاهی در قبل از انقلاب نیست. اکنون حدود 250 دانشگاه بزرگ و جامع زیرمجموعه وزارت علوم و بهداشت با بیش از چهار میلیون دانشجو و حدود 300 دانشمند در رشته‌های مختلف داریم.

وی با بیان اینکه از تأثیرات مثبت انقلاب اسلامی تحصیل زنان در جامعه بود، افزود: می‌دانیم قبل از انقلاب محدودیت‌های برای تحصیل زنان ما در جامعه بود و آن رشد آماری که الان برای تحصیل بانوان در جامعه وجود دارد قبل از انقلاب وجود نداشت و اینها همه از اثرات و برکات انقلاب اسلامی ایران است، انقلابی که راه را برای رشد و هدایت همه مردم در جامعه هموار کرد.

پنج ویژگی جوان موفق

عاملی با اشاره به رشد و تعالی خانواده‌ها در بعد از انقلاب، تصریح کرد: دانش خانواده و جمعیت یکی از یکی از مباحثی است که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، توجه ویژه‌ به جمعیت که حقیقتا یکی از ملاک‌های برتری هر کشور و حکومت و نظامی بهره‌مندی از جمعیت جوان پای کار و بصیر است، بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران شاهد این رشد و تعالی بودیم. البته بنابر قرمایش مقام معظم رهبری از رشد جمعیتی الان در کشور راضی نیستیم و باید همه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه بسیج شوند. دولت، مجلس و همه قوا پای کار باشند تا بحث رشد جمعیت، فرزندآوری و فرزندپروری بیشتر و بهتر شود.

وی با اشاره به ترویج قانون حمایت از خانواده و جمعیت در دانشگاه‌ها گفت: ازدواج دانشجویی یکی از مواردی است در دانشگاه‌ها مطرح است؛ علاوه‌بر این سند ترمیم و تسهیل ازدواج دانشجویی داریم که به مباحث رشد و تعالی خانواده برمی‌گردد، ما این سند ترویج و تسهیل ازدواج دانشگاهیان را داریم که یکی از اسناد بسیار خوب و موفق ماست.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش بانوان در خانواده افزود: بانوان تحصیل کرده بهتر می‌توانند در خانواده‌ها نقش داشته باشند. در راستای تعامل دانشگاه و خانواده، هویت‌بخشی بیشتر را داریم؛ یعنی هر چه دانشگاه با خانواده‌ها بیشتر در تعامل باشد و هرچه تعامل مدیریت دانشگاه‌ها با والدین دانشجویان بیشتر شود، ما شاهد هویت‌بخشی بیشتر به خانواده‌ها و رشد و تعالی جامعه هستیم.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گیلان تأکید کرد: خانواده‌ها، مجامع علمی و حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند تا فرزندان، نوجوانان و جوانان‌شان را با مفاهیم اسلامی آشنا کنند، اما حقیقتا این رشد و تعالی معنوی را که در خانواده‌ها وجود دارد فرصتی بوده که بدون ترس و واهمه برای همه آحاد جامعه ایجاد شده تا به مباحث معنوی بپردازند.

وی گفت: این فرصت‌ها قبل از انقلاب به این شکل وجود نداشت اما الحمدلله با توسعه مساجد، مراکز فرهنگی و مجامع علمی در کشور راه برای رشد و تعالی مردم به خصوص در مباحث علمی و خانوادگی باز شده است. بر همه مجامع علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه فرض و واجب است که هرچه بیش از پیش مراقبت کنند تا در مباحث اعتقادی، اخلاقی و احکام جوانان، شاهد پرورش متخصصین در جامعه باشیم.

عاملی با اشاره به اینکه از منظر زیبای اسلامی هر جوان موفقی باید دارای پنج ویژگی باشد، بیان کرد: یک جوان دانشجوی موفق کسی است که متدین، متخلق، متخصص، متعهد و تأثیرگذار باشد. اگر جوانان عزیز به‌خصوص دانشجویان این پنج ویژگی را در خود ایجاد ‌و نهادینه کنند و همچنین همه مسئولین امر از جمله مدیران و اساتید دانشگاه‌ها هم در نظام جمهوری اسلامی ایران بنای قلبی‌شان بر رشد و هدایت جوانان عزیز بر اساس این پنج ویژگی باشد، مجامع علمی ما در کنار تخصصی که ایجاد می‌کنند آن معنویتی که مورد انتظار نظام جمهوری اسلامی ایران هست را هم در دانشگاه‌ها پیاده کنند می‌توانند رشد و تعالی مجامع علمی را رونق دهند.

انتهای پیام
captcha