مهدی ربیعی، رتبه دوم رشته تفسیر در چهلوپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در گفتوگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه آشنایی با قرآن از سوی والدینم و با تشویق آنها بود، اظهار کرد: از مقطع اول ابتدایی در کلاسهای قرآنی شرکت میکردم، نقطه عطف فعالیتهای قرآنیام در کلاس سوم ابتدایی بود که برای اولینبار در مسابقه سراسری مطلع الفجر سازمان تبلیغات به لطف پدرم شرکت کردم و توانستم با حفظ یک جزء در مسابقه مقام بیاورم.
این فعال قرآنی نقش والدین و خانوادهها را در آشنایی فرزندان با قرآن بسیار مهم برشمرد و افزود: در گذشته فرزندان مدت زمان بسیاری را کنار دوستان و همسالان به بازی مشغول بودند ولی در جامعه کنونی زمانی که کودکان در خانه و کنار والدین مخصوصاً مادران هستند اثرگذاری روی سلیقه و فعالیتهای کودک و امکان هدایت فرزند از سنین پایین در مسیر مشخص از جمله قرآن نسبت به گذشته بسیار بیشتر است.
ربیعی گفت: در زمان کودکی ما همانند اکنون آموزش قرآن و مسابقات دانشآموزی رواج چندانی نداشت که به شکر خدا هم اکنون شاهد هستیم علاوه بر برگزاری دورههای متنوع آموزش قرآن از طریق مؤسسات مختلف و فعالیت مدارس تخصصی قرآن، استقبال کودکان و نوجوانان نیز از فراگیری رشتههای قرآنی بسیار بیشتر از چند دهه قبل شده است.
وی ادامه داد: کلاس پنجم در مسابقات قرآنی سازمان تبلیغات شرکت کرده و در کشور رتبه پنجم را بهدست آوردم و بعد از آن مسابقه قرائت را تا زمان دانشجویی ادامه دادم. در سالهای آخر دانشگاه متأسفانه به دلیل مشغله برنامههای تمرینم کمتر شد و بهصورت منظم نبود.
ربیعی با بیان اينکه بعد از مدتی به سمت تفسیر و مفاهیم قرآن روی آوردم زیرا این رشته انگیزه بیشتری به من میداد و بیش از 20 سال است که در مسابقات تفسیر شرکت میکنم، تصریح کرد: البته در مسابقات اوقاف سه سال است که شرکت دارم و دو سال نیز به دلیل شیوع کرونا این مسابقات بهصورت متمرکز کشوری برگزار نمیشد.
رتبه دوم رشته تفسیر در چهلوپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه هدف از شرکت در مسابقات باید افزایش آگاهی همچنین انگیزه مطالعه بیشتر باشد، گفت: همواره برای افزایش آگاهی و انگیزه مضاعف برای مطالعه در مسابقه شرکت میکنم، کسب مقام و مرتبه اگر در مسابقات محور قرار گیرد در صورت عدم کسب نتیجه دلخواه سرخورده خواهیم شد بنابراین هدف و تمرکز باید روی فراگیری قرآن باشد.
وی با اشاره به اینکه تفسیر قرآن بسیار جذابیت دارد، افزود: هر چند قرائت در جای خود شیرینی و گیرایی دارد ولی دانستن شأن نزول آیات، معانی والای آنها و همچنین هدف باریتعالی از فرستادن هر آیه دریایی از معرفت است و همین امر باعث ایجاد جذابیت مضاعف نسبت به سایر رشتههای قرآنی میشود.
ربیعی با اشاره به مهجوریت تفسیر آیات تصریح کرد: تفسیر رکنی مهم ولی مغفول مانده است، به صراحت میتوانم بگویم که نسبت به قرآن و آیات نورانی وحی بیگانه هستیم شاید بارها قرآن را ختم کردیم ولی نمیدانیم خدای متعال در آیات چه دستورالعملهایی برای بشر دارد لذا اگر بگویم بهصورت عام موضع گیری ما نسبت به آیات راهگشا و سعادت آفرین قرآن کریم جاهلانه است اغراق نکردهام.
وی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی همان جامعه آرمانی و امام زمانی است، گفت: گاهی مشاهده شده به دلیل عدم فهم صحیح آیات بر خلاف نص صریح قرآن عمل شده و یا برداشتهای متفاوت از آیات ارائه میشود در صورتی که با رجوع به تفاسیر متقن و صحیح و آشنایی با تفاسیر آیات زمینه عمل در مسیر صحیح دستورات الهی نیز با خوبی فراهم میشود.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه رشتههای آوایی برای بسیاری از مخاطبین جذابیت دارد، تصریح کرد: ایجاد جذابیت در رشتههای مفاهیم قدری سخت است و نیاز به ابتکار عمل دارد تا مخاطبان با حلاوت آن آشنا شوند و قدم در این مسیر بگذارند.
این برگزیده چهلوپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، افزودن بخش مفاهیم در مسابقات قرآنی اوقاف را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این دور از مسابقات که رشتههای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه در بخش معارفی اضافه شده بود، در واقع ضمن ارزشگذاری به این رشتهها، ابتکار جالبی بود. چقدر خوب است امکان شرکت افرادی که در رشتههای حفظ و قرائت شرکت میکنند در رشتههای معارفی نیز بتوانند به رقابت بپردازند زیرا حضور در مسابقات مجالی برای مطالعه منابع است.
وی که دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک است با تأکید بر اینکه روزمرگیها باعث غفلت از قرآن نشود به عبارتی نباید ارتباطمان با قرآن قطع شود، اظهار کرد: این ارتباط باید بهصورت منظم با قرآن و اهل بیت(ع) باشد و یکی از نمونهای ارتباط صحیح و اثرگذار به دستورات آیات نورانی وحی و سیره و منش اهل بیت(ع) است. در برابر فراگیری قرآن و مفاهیم والای آن باید خاضع بود و همه در برابر کتاب الهی برابر هستند مگر آنها که تقوای بیشتری دارند.
انتهای پیام