فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت میدانی مسئولان است
کد خبر: 4121790
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

فعالیت‌های قرآنی نیازمند حمایت میدانی مسئولان است

مدیرعامل مؤسسه قرآن نورالثقلین تالش با تأکید بر اینکه مسئولان باید به سمت حمایت عملی و میدانی از فعالیت‌های قرآنی حرکت کنند، گفت: مسئولان برای فعالان و نخبگان قرآنی بسته‌های حمایتی و تشویقی در نظر بگیرند تا این قشر بی ادعا با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

کلاس آموزش قرآن در مسجد

سیدرضا قوامی ماسوله، مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین تالش در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اينکه مخاطبین این مؤسسه قرآنی اقشار مختلف به‌ویژه نوجوان و جوان جامعه هستند، اظهار کرد: در این مؤسسه دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی قرآن شامل روخوانی، روانخوانی، تجوید مقدماتی و تکمیلی، صوت و لحن، مفاهیم مقدماتی، تواشیح، تربیت معلم روخوانی قرآن و ... در رده‌های مختلف سنی پسران و دختران برگزار و در پایان دوره پس از قبولی در آزمون، گواهی صادر می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر و با گذشت ۳۲ سال از آغاز فعالیت، این مؤسسه قرآنی همچنان با قدرت و انگیزه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در کنار فعالیت‌های آموزشی، برنامه‌ تبلیغی و ترویجی قرآن هم در این مؤسسه قرآنی دنبال می‌شود.

بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در آموزش‌ قرآن

قوامی گفت: فعالیت‌های مؤسسه شامل برگزاری محافل انس با قرآن و مناسبت‌های مختلف در سطح شهرستان تالش و بخش‌های تابعه، مراسم ختم قرآن روزانه در ماه مبارک رمضان، ختم قرآن در شب عاشورای حسینی، برگزاری مسابقات قرآن و اذان و برپایی 20 اردوی‌های زیارتی، فرهنگی و تفریحی زیارتی به مشهد مقدس با حضور فعالان و برگزیدگان قرآنی مؤسسه در طول سال است.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین تالش با اشاره به اینکه علاقه‌مندان در بدو ورود به مؤسسه سطح‌بندی شده و سپس به کلاس‌های مربوطه معرفی می‌شوند، تصریح کرد: فعالیت‌های آموزشی در سه ترم تابستان، پاییز و بهار برنامه‌ریزی شده است.

قوامی با اشاره به اینکه امروزه روش‌های ارائه مطالب آموزشی پیشرفت زیادی کرده و مؤسسات قرآنی هم باید از فناوری‌های نوین آموزشی بهره‌مند شوند، افزود: استفاده از فضای مجازی برای تکمیل و پیگیری آموزش‌های حضوری و یا استفاده از بسته‌های آموزشی قرآن تولید شده توسط مؤسسات قرآنی قوی کشور از آن جمله است، همچنین باید مؤسسات به سمت آموزش‌های کاربردی با رنگ و بوی تربیت قرآنی و ترویج سبک زندگی قرآنی حرکت کرده و معارف و زندگی قرآنی را ترویج کنند.

وی با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان امروز، والدین فردا هستند، گفت: هر چقدر امروز تلاش قرآنی افزایش یابد در آینده رشد فعالیت‌های قرآنی بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر تشویق والدین نقش مهمی در علاقه‌مندی فرزندان به فعالیت‌های قرآنی دارد و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با تشویق نونهالان آنان را در مسیر نسیم دل‌انگیز و روح بخش قرآنی قرار دهند.

مشکلات پیش‌روی فعالیت‌های قرآنی

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین تالش با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ مربی قرآن که همگی بیمه فعالان قرآنی هستند با این مؤسسه همکاری دارند، افزود: مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی مشابه یکدیگر هستند، این موارد شامل عدم تخصیص اعتبارات از سوی سازمان‌های قرآنی و فرهنگی کشور، عدم سیاستگذاری صحیح آموزشی، همچنین برنامه‌محور نبودن فعالیت‌های مؤسسات قرآنی، عدم استقبال قرآن‌آموزان و مردم از فعالیت در مؤسسات قرآنی که در سال‌های اخیر بیشتر شده، می‌شود.

قوامی بیان کرد: عدم حمایت مالی از مربیان قرآن مؤسسات که منجر به دلسردی و عدم فعالیت و همکاری آنان می‌شود و مهمتر از همه اجاره‌بهای سنگین مؤسسات قرآنی و هزینه‌های جاری آن، تزلزل در برنامه‌ها و سیاست‌های کلی امور قرآنی کشور که باعث افت فعالیت‌ها شده است از جمله این مسائل هستند.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین تالش با اشاره به سایر مشکلات گفت: عدم توجه کافی مسئولان فرهنگی و قرآنی به نیازهای مؤسسات قرآنی و بی‌توجهی به آنان، تمرکز فعالیت‌ها و اعتبارات در مرکز و پایتخت که باعث شده مؤسسات قرآنی شهرستانی بی‌بهره باشند که از دیگر مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی هستند.

پرهیز از شعارهای کلامی در حمایت از فعالیت‌های قرآنی

قوامی با تأکید بر اینکه مسئولان باید از بیان شعارهای کلامی حمایت از فعالیت‌های قرآنی پرهیز کرده و به سمت حمایت عملی و میدانی از فعالیت‌های قرآنی حرکت کنند، تصریح کرد: متولیان باید در تخصیص اعتبارات شهرستانی و استانی مؤسسات قرآنی را ببینند و نهادهای فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌های ملی و محلی و اشخاص تأثیرگذار مردم را به فراگیری و انس با قرآن تشویق کنند، مسئولان برای فعالان و نخبگان قرآنی بسته‌های حمایتی و تشویقی در نظر بگیرند تا این قشر بی‌ادعا با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرعامل مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین تالش به جایگاه خیرین در عرصه حمایت از فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: جا دارد که از حمایت نیک‌اندیشان و خیرین قرآنی شهرستان تالش تقدیر کنم که در طول سال‌های متمادی از مؤسسه حمایت کردند، به‌ویژه امام جمعه تالش و تردید ندارم که حضور خیرین قرآنی می‌تواند پشتوانه خوبی برای مؤسسات قرآنی باشد.

قوامی تأکید کرد: وجود اتحادیه مؤسسات قرآنی در سطح کشور و البته در استان می‌تواند نقطه قوتی برای تداوم فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی باشد و همچنین نقش مطالبه‌گری برای رفع مشکلات مؤسسات را داشته باشد که در این مسیر هم هستند.

وی تصریح کرد: فعالیت در عرصه قرآنی یک توفیق و هدیه الهی است و تلاش در راه گسترش آموزه‌های قرآنی یک تکلیف دینی است کسانی که در این عرصه ورود می‌کنند باید با قرآن و خداوند معامله کنند و با صدق دل و توان و قوت مضاعف قدم در این راه نورانی بگذارند و در طول فعالیت قرآنی خسته نشوند و سختی‌های این مسیر نورانی را به جان بخرند و تحمل کنند تا از برکات فراوان خدمت به ساحت مقدس قرآن بهره‌مند شوند.

یادآور می‌شود، مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین، ۳۰ شهریور سال ۱۳۶۹ در قالب جلسه قرآن هفتگی ساعت ۹ تا ۱۱ صبح روزهای جمعه در مسجد جامع تالش شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۸۲ به ثبت رسید. هم‌اکنون در خیابان امام خمینی(ره) طبقه دوم مسجد جامع تالش فعالیت دارد که کلاس‌های آموزشی در طبقه دوم مرکز دارالقرآن المهدی(عج) واقع در میدان امام علی(ع) تالش برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha