پیشنهاداتی برای مؤسس دارالقرآن امام علی(ع)؛ از نهج‌البلاغه غفلت نکنید
کد خبر: 4120398
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
سلیمی مطرح کرد:

پیشنهاداتی برای مؤسس دارالقرآن امام علی(ع)؛ از نهج‌البلاغه غفلت نکنید

پیشکسوت قرآنی ضمن توصیه به شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن، دو پیشنهاد مهم در جهت ارتقای روزافزون فعالیت‌های دارالقرآن امام علی(ع) و استمرار این رویداد مردمی در سال‌‌های آتی ارائه داد.

عباس سلیمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در آئین اختتامیه شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) که روز گذشته، 21 بهمن‌ماه در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران مسابقات امام علی(ع) و گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: امام خمینی(ره) تا آخرین لحظات عمر خود حتی یک لحظه از قرآن جدا نبود و به تمام ما آموزش داد که با یک دست قرآن و با دست دیگر اسلحه برگیریم و چنان بر دشمن بتازیم تا فرصت توطئه را از آنها سلب کنیم.

معاون بهره‌وری موقوفات و مستغلات آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به آغاز چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی افزود: امام عظیم‌الشأنی که از سنین نوجوانی اسلحه به دست گرفت و علیه ظلم مبارزه کرد. امام بزرگواری که هم فرزند شهید بود و هم پدر شهید. امام بزرگواری که نه تنها فقیه، مرجع و عالم دینی بود، بلکه عارف و مفسر قرآن بود. امامی که هیمنه آمریکا را درهم شکست. اگر آمریکا در سال ۱۳۵۰ بیش ۶۰ هزار نفر از مستشاران خود را بر ارتش و کشور ما مسلط کرد، امروز به دلیل هراس از اقتدار و غرش یگان‌های موشکی ما، تمام شناورهای دریایی‌اش از کشور بیش از دو هزار کلیلومتر از ایران فاصله گرفته‌اند. امام بزرگواری که اردوگاه کمونیسم را ویران کرد و با دقت خاصی یک عالم فرزانه و بزرگواری(آیت‌الله العظمی جوادی آملی) را به عنوان پیک انقلاب اسلامی همراه با نامه‌ای به سوی گورباچف اعزام کرد و با برخورداری از بینش قرآنی اینگونه بیان فرمود: «من صدای شکسته شدن استخوان‌های کمونیست را می‌شنوم و مارکسیست باید به موزه تاریخ برود.» که همین هم شد.

وامدار شهدا و ایثارگرانیم

این فعال قرآنی اضافه کرد: امامی که باید یاد او را همواره گرامی‌ بداریم. ما بیش از ۲۴۰ هزار شهید گلگون‌کفن داریم. جانبازانی که آمار آنها از ۵۰۰ هزار نفر تجاوز می‌کند. بیش از ۴۸ هزار نفر از آزادگان سرافراز کشور بهترین سال‌های عمر خویش را در اردوگاه‌های اسارت رژیم بعثی گذراندند و در بین آنها افرادی بودند چون همکار عزیزم سرلشکر شهید خلبان حاج حسین لشکری که ۱۸ سال در اسارت و مدتی در سلول انفرادی بود و در این فرصت حافظ کل قرآن شد. ما مدیون و وامدار شهدا و ایثارگران هستیم. مادر شهیدی از شهیدان تفحص به من گفت زمانی که تنها فرزندم ابوالفضل متولد شد سه کیلو و ۳۰۰ گرم بود و امروز که گروه تفحص پیکر آن را به من تحویل می‌دهد، همانند نوزادی‌اش مجموع استخوان‌هایش همان وزن تولد را دارد. امروز نباید اینها را از یاد ببریم به ویژه شما قاریان و حافظان که باید این راه را ادامه دهید.

وی ادامه داد: اکنون سکانداری این انقلاب در دست دلاورمردی از سید آل رسول(ص) است که به قرآن عشق می‌ورزد و اینکه شما عزیزان در یک خط قرآنی حرکت می‌کنید، مایه شکرانه به درگاه الهی است. جایگاهی که شما قرآنیان در فرمایش پیامبر اعظم(ص) به عنوان اشرف امت در دنیا هستید و جایگاه شما از والاترین جایگاه‌ها است. «خَيرُكُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ». این شامل حال شما خوبان می‌شود، همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هنگامی حامل و عامل قرآن عمرش به پایان می‌رسد، خداوند به زمین اینگونه امر می‌کند‌: «إذا مات حامل القرآن أوحى الله إلى الأرض أن لا تأكلی لحمه قالت: إلهی كيف آكل لحمه، وكلامك فی جوفه».

سلیمی اضافه کرد: دو توصیه به شرکت‌کنندگان دارم یکی اینکه بدانید رمز ماندگاری تلاش شما اخلاص است و جز برای خدا، قرآن نخوانید که در اواخر عمر پشیمان خواهید شد. اگر می‌خواهید شاداب و با نشاط در دنیا و آخرت در محضر قرآن باشید، اخلاص را فراموش نکنید. اگر در این مسیر حرکت کنید، خداوند به شما عزت می‌دهد. دومین توصیه این است که هدف از برگزاری این مسابقات و مسابقات سایر نهادها، کسب رتبه و قهرنان شدن نیست، بلکه باید آیات قرآن را مورد تدبر قرار داد و در آن اندیشید و پیام‌های آن را استخراج کرد. امروز دشمن برای از بین بردن قرآن و براندازی انقلاب، شمشیر از رو بسته است، چنانکه به آتش زدن قرآن و تهیه کاریکاتور از پیامبر(ص) اقدام می‌کند.

راه قرآن با توقف همراه نیست

وی تصریح کرد: البته مهم و موضوع همه جامعه قرآنی این است که از قرآن سوخته دود به آسمان بلند نمی‌شود، نور می‌تابد، اگر باور ندارید از تنور خانه خولی بپرسند‌. باید بدانند با به آتش کشیدن قرآن صدای تلاوت زیبای قرآن، هرگز خاموش نمی‌شود، اگر باور ندارند از سر خونین بر فراز نیزه امام حسین(ع) بپرسند. اینگونه نیست که راه قرآن با توقف همراه باشد. هدف از برگزاری مسابقات این است که شما جوانان آینده‌ساز، ارزش‌ها و زندگی قرآنی را در جامعه پیاده کنید.

سلیمی اضافه کرد: چند توصیه به جناب آقای انصاری، موسس این دارالقرآن و مسابقات دارم. وب‌سایت دارالقرآن از لحاظ شکلی و محتوایی، گرافیکی، آموزش مجازی و... نیازمند ارتقا است که ان‌شاءالله مورد تدبیر قرار گیرد. مورد دوم، اگر چه به لطف خداوند و نعمات ایشان شانزدهمین دوره این مسابقات را برگزار کرده‌اید، اما باید به فکر آینده بود و درباره ضمانت اجرای برگزاری این مسابقات با دوراندیشی، فکری کرد. پیشنهاد می‌کنم موقوفه خاص قرآنی برای اهداف مسابقات داشته باشید تا این موقوفه بتواند طی سال‌ها با وجود فرازها و فرودها، همواره پشتیبان و تأمین‌کننده این حرکت زیبای قرآنی باشد. در این رابطه مشاوران موقوفات آستان آماده مشاوره دادن و تببین جنبه‌های حقوقی آن هستند.

راهی جز رفتن به سمت قرآن ناطق نداریم

سلیمی ادامه داد: سومین پیشنهادم این است که من می‌دانم با چه عشق و ارادتی نام امام علی(ع) بر این موسسه نهاده شده است، اما اگر می‌خواهیم، قرآن را به صورت دقیق دریافت کنیم، راهی جز رفتن به سمت قرآن ناطق و علی (ع) نداریم. نهج‌البلاغه یکی از زیباترین تفاسیر قرآن است. سزاوار نیست در این انقلاب با تمسک به نهج‌البلاغه به پیروزی برسیم و سپس آن را کنار بگذاریم. سزاوار نیست بیش از ۲۰۰ بار جرج جرداق مسیحی نهج‌البلاغه را با دقت مطالعه کند و فرد قرآنی ما شاید یکبار نهج‌البلاغه را مطالعه نکرده باشد‌.

وی بیان کرد: مفاهیم نهج‌البلاغه بیمه‌کننده انقلاب ماست و چه خوب است در کنار مسابقات قرآن، مسابقات نهج‌‌البلاغه را در ایام ولادت حضرت علی(ع) برنامه‌ریزی کنید تا مسابقات نهج‌البلاغه کم کم به صورت مستقل از این مسابقات از نیمه ماه رمضان تا ۱۹ ماه رمضان(روز نهج‌البلاغه) برگزار شود.

پیاده‌سازی اهداف قرآنی

این خادم‌القرآن اظهار کرد: امام امت فرمودند «ما مفتخریم نهج‌البلاغه از امام معصوم ما شیعیان است» و رهبر معظم انقلاب فرمودند: «با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید که بیدارکننده و هوشیاردهنده است». پیوستگی قرآن و نهج‌البلاغه به اندازه‌ا‌ی است که بزرگان آن را اخ‌القرآن می‌نامند. جامعه قرآنی تنها نباید حلقات قرآنی تشکیل دهند و به این دلخوش باشند، باید دید که اهداف قرآنی را چگونه می‌توان پیاده کرد. بخشی از خطبه ۱۵ نهج‌البلاغه امام علی(ع) در این رابطه است، ایشان درباره غارتگران بیت‌المال می‌فرماید: «به خدا سوگند، اگر اموال بیت‌المال و آنچه که به هدایا به یکدیگر داده‌اند، بازیابم، آنها را باز می‌گرداندم، حتی اگر کابین زنان آنها باشد. همچنین ایشان در جایی دیگر خطاب به مردم عراق گفته است؛ اینک که آمده‌ام حکومت را در سرزمین شما آغاز کنم، وارد سرزمین شما می‌شوم و مسئولیت خود را با این بار و بنه و مرکبی که دارم؛ آغاز می‌کنم و اگر دوران مسئولیتم تمام شد و چیزی به این اموال من اضافه شد، «فاننی من‌الخائنین».

سلیمی در پایان تاکید کرد: این مبنای قانونی که در سال ۱۳۳۷ تصویب شد و بعداً به قانون از کجا آورده‌ای، معروف شد، اگر این تفکر علوی در کنار قرآن و اهداف این انقلاب شکوهمند قرار گیرد، آن هنگام است که مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب برای ما ملموس می‌شود و می‌دانیم در زمینه مدیریت، سیاست، فرهنگ و اقتصاد و ... باید قرآن حاکم باشد.

سمیرا انصاری

 

انتهای پیام
captcha