۵ مسجد در بندر انزلی میزبان معتکفین می‌شود
کد خبر: 4118239
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

۵ مسجد در بندر انزلی میزبان معتکفین می‌شود

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه امسال ۵ مسجد در بندرانزلی برای میزبانی از معتکفین در نظر گرفته شده، گفت: علاقه‌مندان برای حضور در این آیین معنوی باید از قبل ثبت‌نام کنند.

حجت‌الاسلام یونس علیپور، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی

حجت‌الاسلام یونس علیپور، رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بندر انزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه اعتکاف یک سنت حسنه در آیین و دین اسلام است، اظهار کرد: در واقع اعتکاف مسیر رسیدن به آرامش در دنیای پرتلاطم زندگی بوده و اگر کسی به‌دنبال آرامش است باید با خدا ارتباط معنوی برقرار کند و حتی اگر می‌خواهد ارتباطش با مخلوق درست شود باید ارتباطش را با خالق اصلاح کند.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها به‌دنبال آرامش هستند، افزود: هر فردی می‌خواهد به نوعی و از روش‌های گوناگون آرامش را برای خود ایجاد کند؛ برخی به وسیله ابزارهای دنیوی به‌دنبال آرامش هستند ولی نگاه قرآن و روایات در آیه ۲۸ سوره مبارکه رعد بیان شده «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دل‌های‌شان به ياد خدا آرام مى‌گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‌يابد».

علیپور با بیان اینکه در روایت آمده «اگر کسی رابطه‌اش را با خدا اصلاح کند خداوند رابطه‌اش را با مردم اصلاح می‌کند»، افزود: در مسیر زندگی که اشتغالات دنیوی فراوانی وجود دارد اعتکاف فرصتی است که انسان سه روز از قیل و قال دنیا خود را رها کرده و به مسجد الهی معتکف می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی گفت: طی این سه روز فرد معتکف به بندگی خدا پرداخته و راهی برای رسیدن به آرامش است و ارتباط خود را با خالق از طریق عبادت بیشتر می‌کند. اعتکاف اقامت کردن در مسجد به قصد عبادت و حداقل برای سه روز است، برای اعتکاف باید شرایط لازم را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ارکان عبادت یعنی الزاماتی که اگر به عمد حذف شود عبادت آن شخص باطل می‌شود، تصریح کرد: ارکان اعتکاف شامل نیت، توقف در مسجد شهر و یا مسجد چهارگانه معروف، سومین شرط اعتکاف این بوده که کمتر از سه روز نباید باشد همچنین روزه‌دار بودن معتکف در این ایام است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی با تأکید بر اینکه انسان همواره نیاز دارد در مسیر آرامش باشد، گفت: اعتکاف این مسیر را هموار می‌کند اعتکاف جایی است که می‌توانیم مسیر صحیح رسیدن به ابدیت و در واقع روز محشر را برای خود ترسیم کنیم و حضور در این فضا کمک می‌کند به آرامش و بندگی خدا برسیم که این آرامش در پرتو عبادت باری‌تعالی است.

علیپور با بیان اینکه زمان شروع اعتکاف قبل از اذان صبح روز ۱۳ رجب و پایان اعتکاف ۱۵ رجب بلافاصله بعد از اذان مغرب در واقع معروف به ایام البیض است، تصریح کرد: شب اول اعتکاف مصادف با میلاد حضرت علی(ع) است و برنامه‌هایی که برای معتکفین پیش‌بینی شده در شب اول شامل برپایی جشن ولادت حضرت علی(ع)، گفتمان‌های دینی، پاسخگویی به سؤالات معتکفین، برپایی مسابقات فرهنگی، جزءخوانی قرآن کریم است.

وی با بیان اينکه دعای ام‌داوود اوج معنویت و بندگی و ارتباط مخلوق با خالق است، گفت: ساعات پایانی اعتکاف با اعمال ام داوود شروع می‌شود و برای روز آخر که وفات حضرت زینب کبری(س) است هم ویژه برنامه شهادت و اعمال ام‌داوود اجرا می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه امسال هم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مراسم اعتکاف در بندرانزلی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: 5 مسجد برای اعتکاف در نظر گرفته شده که با هدف استفاده بهتر و بهره معنوی بیشتر از فضای اعتکاف این مساجد برای گروه‌های سنی و به‌صورت تخصصی در نظر گرفته شده است.

علیپور افزود: مسجد جامع بندرانزلی مخصوص آقایان، مسجد چهارده معصوم(ع) میان پشته ویژه اعتکاف دانش‌آموزی و دانشجویی پسران، برای دانش‌آموزان و دانشجویان دختر نیز مسجد گلشن پیش‌بینی شده و مسجد موسی بن جعفر(ع) برای آقایان و بانوان در نظر گرفته شده، همچنین برای عموم بانوان نیز در مسجد امامزاده صالح اعتکاف برگزار می‌شود و برنامه‌های خاص برای هر گروه سنی پیش‌بینی شده است.

وی در پایان گفت: علاقه‌مندان به حضور در مراسم اعتکاف سال‌جاری باید ثبت‌نام کنند، به این منظور یا به مساجدی که اعلام شد مراجعه و یا تا پایان وقت اداری 12 بهمن‌ماه برای انجام ثبت‌نام و اعلام حضور در آیین اعتکاف به اداره تبلیغات اسلامی بندر انزلی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha