حزب الله: توهین به امت اسلام غیرقابل تحمل است / پرچم سوئد به آتش کشیده شد + فیلم
کد خبر: 4116304
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
ادامه واکنش‌های جهانی به قرآن‌سوزی در سوئد

حزب الله: توهین به امت اسلام غیرقابل تحمل است / پرچم سوئد به آتش کشیده شد + فیلم

حزب الله لبنان، مرکز اسلامی الازهر، مجلس اعلای اسلامی شیعیان در لبنان و کشورهای قطر، مصر و مراکش مقامات سوئد را هم‌دست در جنایت قرآن‌سوزی در این کشور اعلام و تأکید کردند: جامعه بین‌المللی باید برای توقف این هتک حرمت‌ها فوراً اقدام کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، موج محکومیت‌ کشورها و نهادهای اسلامی به اقدام راسموس پالودان، سیاستمدار افراطی دانمارکی در آتش زدن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در استکهلم ادامه دارد.

توهین بزرگ غیر قابل تحمل

حزب الله لبنان جنایت قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد و گفت: این اقدام تروریستی مذموم در حق دین اسلام و چهره‌های مقدس اسلامی را محکوم می‌کنیم.
در بیانیه حزب الله آمده است: این اقدام در راستای سلسله توهین‌های ننگین به ساحت رسول اکرم(ص) و مراجع مسلمان و نمادها و مقدسات آنان است که توهین بزرگی به امت اسلامی از شرق تا غرب است و هرگز نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.
در این بیانیه تأکید شده است: ما در حزب الله دولت سوئد را مسئول کامل این جنایت قبیح می‌دانیم و خواهان مجازات فوری عوامل ارتکاب آن و اقدام برای ممانعت از تکرار چنین جرایمی هستیم.
حزب الله لبنان همچنین از دولت‌های اسلامی، مراجع، هیئت‌ها و نهادهای اسلامی خواست این توهین بزرگ را محکوم کند و افکار عمومی جهان را برای ممانعت از وقوع چنین تخلفات خطرناکی در آینده بسیج کنند.

الازهر: مقامات سوئد هم‌دست تروریست‌ها هستند

الازهر با صدور بیانیه‌ای اقدام باندی از تروریست‌های وابسته به راست افراطی در سوئد در سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را به شدت محکوم کرد و گفت که مقامات سوئدی با این تروریست‌های جنایتکار هم‌دست هستند.

در این بیانیه آمده است: این اعمال جنایتکارانه ناشی از وحشی‌گری بر حرمت قرآن کریم در قلب یک انسان متمدن تأثیر نمی‌گذارد و این کتاب، کتابی هدایت کننده برای همه بشریت خواهد ماند و آن را به سمت ارزش‌های خیر، حقیقت و زیبایی هدایت می‌کند.

الازهر تأکید کرد: کینه جنایتکاران گمراه و کسانی که سوابق سیاه تعصب، نفرت و  به راه انداختن جنگ‌های دینی دارند، حرمت قرآن کریم را خدشه‌دار کنند.

الازهر همچنین از جامعه بشری، نهادهای بین‌المللی و رهبران جهان خواست تا در برابر تلاش‌ها برای تعرض به مقدسات دینی بایستند، این اعمال جنایتکارانه را محکوم کنند و به هرج و مرج واژه آزادی بیان و بهره‌برداری از آن در بازار سیاست‌ها و انتخابات و سوء استفاده از آن در جهت تحریک مسلمانان و احترام به مقدسات آنان پایان دهند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم آغاز تحقیقات فوری در مورد تکرار این حوادث که خطری کمتر از پیامدهای حملات تروریستی ندارد، تأکید کرد: اجازه دادن به این جنایتکاران برای تکرار این اقدامات تحریک‌آمیز تحت شعار آزادی بیان حتی اگر با سکوت کردن در برابر آن باشد؛ این یک تبانی مطرود است که مانع از تلاش برای ترویج صلح، گفت‌وگوی بین ادیان و ارتباط بین شرق و غرب و بین جهان اسلام و جهان غرب می‌شود.

دفتر اطلاع‌رسانی امور تبلیغات دینی ریاست مجلس اعلای اسلامی شیعیان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جرم پالودان تأکید کرد: این تعرضی تمام عیار به مقدسات دینی و نقض حرمت کتاب خدا و تحریک مسلمانان مغایر با شرایع و منشورهای بین‌المللی است که آزادی عقیده و احترام به ادیان را به رسمیت می‌شناسد و سازمان ملل، سازمان همکاری و همه نهادهای بین‌المللی ذیربط بر آن تأکید دارد.

این نهاد نیز اقدامات مقامات سوئدی در اجازه دادن به ارتکاب چنین جرم شنیعی که برخاسته از نفرت و نژادپرستی است و با آموزه‌های دینی در تضاد است، محکوم کرد و گفت: دین به همکاری و همبستگی بین بشریت و تمدن‌ها تأکید دارد؛ در حالی که این رفتارها با ساده‌ترین اصول انسانی و اخلاقی در خصوص احترام به ادیان و مقدسات مغایرت دارد.

مسلمانان در دام فتنه نمی‌افتند

مجلس اعلامی اسلامی شیعیان لبنان تأکید کرد: روشن است طرف‌هایی که در پس تکرار این هتک حرمت‌ها هستند طرف‌هایی بین‌المللی هستند و رسانه‌هایی اجاره‌ای هم برای آن تبلیغ می‌کنند تا با مخدوش کردن چهره اسلام فتنه‌های داخلی ایجاد کنند؛ اما مسلمانان با درک نقشه‌های دشمن که شدت انحطاط اخلاقی و ناتوانی خود را در مقابله فکری و فرهنگی نشان داده‌اند، این نقشه ها را ناکام می‌گذارند.

شیخ حسام العیلانی، امام جماعت و خطیب مسجد الغفران در صیدا لبنان نیز تأکید کرد: سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم از سوی یک افراط‌گرا محکوم است و مقامات سوئدی مسئول این جنایت هستند و ما درباره خطر و عواقب این اقدام که احساسات مسلمانان جهان را خدشه‌دار می‌کند، هشدار می‌دهیم.

کشور مراکش هم جنایت قرآن‌سوزی در سوئد را محکوم کرد و گفت چنین اقدام خطرناکی کاملا مردود است.

گسترش هتک حرمت به ادیان خطرناک است

وزارت خارجه مصر هم در بیانیه‌ای با محکوم کردن این جنایت درباره خطر گسترش هتک حرمت به ادیان و تشدید گفتمان نفرت و خشونت هشدار داد.

در بیانیه این وزارتخانه با تأکید بر لزوم اعتلای ارزش‌های مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز آمده است: باید از توهین به همه ادیان و مقدسات آن جلوگیری شود؛ زیرا این رفتارها با ارزش‌های احترام به سایرین و آزادی بیان و عقیده و حقوق بشر و آزادی‌های بشری در تضاد است.

وزارت امور خارجه قطر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام مقامات سوئد در اعطای مجوز برای برگزاری تظاهرات شماری از راست‌گرایان افراطی برای آتش زدن قرآن کریم را محکوم می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم به مسئولیت خود برای جلوگیری از ایجاد انزجار و خشونت عمل کنند.

جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان، کویت، یمن، پاکستان و فلسطین نیز دیروز شنبه این جنایت تروریستی را محکوم کردند.

منابع خبری ترکیه نیز شامگاه شنبه، گزارش دادند که پرچم سوئد شب گذشته در مقابل کنسولگری استکهلم در استانبول به آتش کشیده‌ شد.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از معترضین را منتشر کردند که قصد داشتند به کنسولگری سوئد در استانبول حمله کنند اما با ممانعت نیروهای امنیتی ترکیه روبرو شدند.

الازهر:جامعه بین الملل به هرج و مرج واژه آزادی بیان برای توهین به نمادهای ادیان پایان دهد/آماده

کانون قدرت جهان به مسلمانان تعلق خواهد گرفت

شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری در لبنان در بیانیه‌‎ای تأکید کرد: ما با تمام شدت و قاطعیت جنایت جنایت‌کاران راست‌گرا در سوئد و در رأس آن یک دیوانه سیاسی به نام راسموس پالودان در سوزاندن قرآن کریم، بزرگترین کتاب آسمانی، محکوم و تأکید می‌کنیم که این مسئله جنایت، ظلم و وحشیگری فکری است که توسط دژخیمان غرب پذیرفته شده است، کسانی که به دنبال جنگ‌های دینی و دشمنی شدید با ارزش‌های اسلامی یا بهتر بگوییم جهانی هستند.

وی افزود: آنچه که آنها آزادی می‌نامند، چیزی نیست جز پوششی برای جنایت و هولوکاست‌های فکری علیه هر چیزی که مربوط به اسلام است، آن هم در بحبوحه طاعون غربی، که نازیسم هیتلر از آن سرچشمه گرفته است.

شیخ قبلان از کشورهای اسلامی و عربی و همه جریان‌های فکری خواست به محکومیت صرف این جنایت اکتفا نکنند؛ بلکه اقدامات تنبیهی شدید علیه دولت سوئد اتخاذ کنند؛ چرا که قرآن سوزی‌ها در این کشور تحت حمایت امنیتی دولت این کشور انجام می‌شود که آن را در راستای آزادی بیان می‌بیند؛ اما در واقع بنزین بر آتش کینه توزی‌ها علیه اسلام می‌ریزد.

شیخ قبلان خطاب به کشورهای غربی گفت: شاید امروز شما در مرکز قدرت جهان هستید؛ اما فردا جهان اسلام در آنجاست و این جنایات تحت عنوان آزادی بیان به نابودی ارکان شما منجر می‌شود.

عبداللطیف دریان مفتی جمهوری لبنان هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت از جوامع و نهادهای بین‌المللی خواست لوایحی بین المللی را وضع کنند که توهین به همه ادیان را ممنوع می‌کند تا جلوی این رفتارهای نژادپرستانه که موجب تشدید کینه و نفرت بین ملت‌ها می‌شود گرفته شود.

سوئد عذرخواهی کند

حازم قاسم، سخنگوی حماس نیز ضمن محکوم کردن قرآن‌سوزی در سوئد تأکید کرد: این جنایت احساسات تمام مسلمانان را تحریک می‌کند و تعرض آشکار به عقاید آنهاست و ما از سوئد می‌خواهیم که از مسلمانان به خاطر این جنایت عذرخواهی کند.

وی افزود: این رفتار افراط‌گرایانه موجب گسترش کینه و تحریک به خشونت و تقویت محیط افراط‌گرایی می‌شود.

این مسئول فلسطینی از جامعه بین‌المللی خواست به مسئولیت خود برای توقف چنین رفتارهای قبیحی عمل کرده و تمام اشکال نفرت و افراط‌گرایی را طرد و عوامل این جنایت را مجازات کند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رفتار جنایتکارانه تجاوز به اسلام و مسلمانان بوده و رفتاری است که به تروریسم دامن می‌زند و نشان‌دهنده اوج افراط‌گرایی و خصومت با اسلام است.

این جنبش تأکید کرد: وقتی مقامات سوئدی اجازه این جنایت را می‌دهند چتر حمایتی از آن ایجاد می‌کنند یعنی به طور عمدی قصد توهین به اسلام و بی‌اعتنایی به احساسات مسلمانان در سراسر جهان دارند.

انتهای پیام
captcha