رقیه لطفی، مربی مؤسسه جامعةالقرآن رشت در گفتوگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه از کودکی به قرآن علاقهمند بودم و همواره در کلاسهای مختلف قرآن شرکت میکردم، اظهار کرد: فعالیت مربیگری را از صومعهسرا آغاز کردم و در قم ادامه دادم، پس از چند سال مربیگری در صومعهسرا از زمانی که به رشت نقل مکان کردم، فعالیتم را در اینجا دنبال میکنم.
وی با اشاره به فعالیتهای تخصصی آموزش قرآن در مؤسسه جامعةالقرآن رشت، افزود: بیش از 13 سال است که در زمینه مربیگری با مؤسسه جامعةالقرآن رشت همکاری دارم، دورههای آموزشی این مؤسسه از آیهها و نقاشیها شروع میشود، ثبتنامها از سن چهار سال تا بزرگسال انجام میگیرد.
لطفی با اشاره به اینکه مربی روخوانی، روانخوانی و تجوید واحد خردسالان هستم، گفت: در مؤسسه جامعةالقرآن آموزشها مرحله به مرحله انجام و پس از پایان هر دوره، آزمون مرتبط جهت ارزیابی آموختههای قرآنآموزان برگزار میشود.
این مربی قرآن در خصوص مراحل آموزش قرآن به خردسالان افزود: مرحله اول حفظ آیات کوچک و بعد از آن آموزش حروف الفبای عرب که معادل پیشدبستانی است، انجام میگیرد. اگر خردسالان این دوره را بگذرانند نیاز به گذراندن دوره پیشدبستانی ندارند زیرا مدرکی که ارائه میشود معتبر بوده و مورد تأیید آموزش و پرورش است.
لطفی تصریح کرد: دوره روخوانی و روانخوانی برای کودکان پنج سال است که بعد ازگذراندن دوره، خردسالان توانایی خواندن آیات را کسب میکنند و سپس دوره فصیحخوانی جزء ۳۰ آموزش داده میشود. بعد از این مرحله کودکان وارد دوره تجوید مقدماتی میشوند که قواعد تجوید آموزش داده میشود و در این دوره کودک ۶ سال و هفتسال قرآن را به خوبی قرائت کرده و میتوانند احکام و مخارج حروف را به خوبی ادا کنند.
این مربی قرآن با تأکید بر اینکه بعد از موفقیت در این دوره، کودکان وارد مرحله حفظ میشوند، گفت: حفظ قرآن با جز ۳۰ و سورههای کوتاه آغاز میشود تا برای بچهها خستهکننده نباشد و سپس با توجه به استعداد قرآنآموزان تا حفظ کامل قرآن پیش میروند.
وی بیان کرد: توصیه میکنم اولیای محترم فرزندان خود را برای آموختن قرآن تشویق و همراهی کنند، ممکن است الان برای رفتوآمد و آموزش فرزندان دچار سختی و مشکل شوند ولی قطعاً سالهای بعد نتیجه مثبت فراگیری آیات نورانی وحی را خواهند دید.
لطفی با تأکید بر اینکه مربی قرآن به ویژه مربیانی که با خردسالان کلاس دارند باید مؤلفههای مختلف آموزش در این سن را بدانند و آن را به کار گیرند، افزود: در آموزش قرآن گزینههای مختلف از جمله شعر خوانی، داستان گویی و نقاشی را باید مد نظر داشته باشیم.
این مربی قرآن گفت: تأکید ما این است که قرآن را همراه با بازیهای متنوع به کودکان به ویژه خردسالان آموزش دهیم چون کودکان متناسب با اقتضای سنشان عاشق بازی هستند و در حین بازی و سرگرمی درس یاد میگیرند و با این شیوه آنچه فرا گرفتهاند با آنها عجین شده و در ذهنشان ماندگار میشود.
وی با بیان اینکه نکات قرآنی را با داستانگویی به خردسالان آموزش میدهیم، افزود: کودکان خیلی حساس هستند و این بستگی به مربی دارد که بتواند احساسات آنها را شناخته و با آن ارتباط برقرار کند. یک مربی خوب باید از طریق روابط دوستانه با بچهها ارتباط برقرار کرده و به زبان کودکانه مفاهیم والای قرآنی را به آنها آموزش دهد.
لطفی با مهم بر شمردن نقش والدین در تکمیل نقش مربیان قرآنی در آموزش کودکان و خردسالان، تصریح کرد: خردسالان ساعت محدودی در مؤسسه و کلاس هستند و آموزش میبینند در حالی که بیشتر اوقات در خانواده و کنار والدین سپری میشود لذا این اولیا هستند که میتوانند آموختههای خردسالان را تحکیم کرده و فرزندان را به ادامه حضور در دورههای آموزشی علاقهمند کنند،لذا مشارکت اولیا با مربیان در جهت علاقهمند کردن و ادامه این اشتیاق در کودکان برای فراگیری قرآن بسیار مهم و تأثیرگذار است.
لطفی تصریح کرد: مربی موفق کسی است که طبق نیازهای روز مؤلفههای آموزشی را پیش ببرد و توجه داشته باشد همانطور که بچههای امروز گفتار و داستان جدید میخواهند، اصول جدید آموزشی نیز بايد مورد استفاده قرار گیرد و علاوهبر مخاطبشناسی، روشهای اثرگذار آموزش برای اقشار مختلف قرآنآموز نیز مورد توجه باشد تا شاهد موفقیتهای هرچه بیشتر در امر آموزش آیات نورانی وحی و کلام الله مجید باشیم.
وی در خصوص یکی از دغدغههای مهمی که در حال حاضر وجود دارد، گفت: من و مربیان دیگر این مؤسسه که صرفا به عشق ترویج و گسترش آیات نورانی وحی فعالیت داریم ولی نداشتن مکان ثابت و اجاره نشینی مکان مؤسسه یکی از دغدغههای ما محسوب میشود و دریغ از حمایت مسئولان که یک مکان مناسب و در شأن فعالیت قرآنی به این مؤسسه اختصاص دهند.