تربیت مبلغ متخصص نیاز ضروری حوزه است
کد خبر: 4112426
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

تربیت مبلغ متخصص نیاز ضروری حوزه است

آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با تاکید بر اینکه دنیای غرب چهار هزار معنویت غیردینی و حتی ضدفطری و انسانی ایجاد کرده است، گفت: عصر امروز عصر شبهه‌زایی است و تربیت مبلغ متخصص از نیازهای ضروری و لازم حوزه علمیه برای پاسخ به شبهات است.

رضا رمضانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، 15 دی در مراسم تجلیل و بزرگداشت مقام علمی و تبلیغی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در مدرسه دارالشفای قم با بیان اینکه آیت‌الله العظمی صافی به معنای واقعی یکی از مدافعان و مرزبانان مکتب اهل بیت(ع) بود، گفت: جایگاه مرجعیت به معنای واقعی جایگاه افراد تاثیرگذار در خواص و خاص‌الخواص است و خواص هم در پرتو بهره‌مندی از این بزرگان، مطالب دین را به مردم می‌رسانند.

وی افزود: ایشان استوانه علمی و عملی بودند و در بیش از صد سال عمر بابرکت خود بیش از صد تالیف داشتند. مسائل جهان اسلام برای این مرد بزرگ یک دغدغه بود و اینطور نبود که صرفا به مباحث فقهی اصولی و کلامی بپردازند بلکه آنچه را در جهان اسلام رخ می‌داد رصد می‌کرد و نسبت به فتنه‌هایی که در جهان اسلام و نسبت به مسلمین در چین و هند و عربستان و ... ایجاد می‌شد حساس بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه خیلی‌ها مانند داعش درصدد بودند و هستند اسلام را با نگاه افراطی در جامعه امروز بشری معرفی کنند، تصریح کرد: امروز ما با تقابل جدی بین اسلام و استکبار روبرو هستیم؛ سهم‌خواران دنیای استکبار در برابر همدیگر قرار گرفته‌اند ولی تنها کشوری که گفتمان و نظام و ادبیات جدیدی  اسلام عمیق و جامع و دقیق را مطرح کرده ایران است. 

وی افزود: فتنه داعش در چند دهه اخیر بسیار گسترده بود و قربانیان زیادی از ما گرفت و این مرجع تقلید نسبت به داعش حساسیت زیادی داشت چون نسبت به مسائل روز بصیر و حساس بود و موضع می‌گرفت.

تجلیل رهبر انقلاب از آیت‌الله صافی

رمضانی با بیان اینکه انقلاب یک پدیده در عصر کنونی و در پیچ تاریخی معاصر است، اظهار کرد: ایشان هم در جای جای این انقلاب و نظام خود را نشان دادند و خدمت کردند و رهبر انقلاب هم در پیامشان به تجلیل از ایشان پرداختند و تعابیری والایی به کار بردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در اروپا، اضافه کرد: حوزه‌ای را که در هامبورگ تاسیس کردیم از ده کشور طلبه داشت و وقتی طلاب به محضر ایشان شرفیاب می‌شدند و فقه و اصول را به زبان‌های مختلف از جمله آلمانی بیان می‌کردند. یا وقتی گزارشات فعالیت‌های تبلیغی خارج از کشور را می‌شنیدند اشکشان جاری می‌شد و چنین رفتارها و احترامی که به طلاب و استادان داشتند الگوبخش و درس‌آموز است و امروز جای خالی ایشان را احساس می‌کنیم.

 وی با بیان اینکه مرجعیت باید دنبال شخصیت‌های بزرگ برود نه اینکه اشخاص دنبال مرجعیت باشند، اظهار کرد: آیت‌الله صافی از مراجعی بود که مرجعیت در قامت ایشان زیبا شد.

رمضانی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه نباید از فناوری روز عقب بماند زیرا در پژوهش و آموزش و تبلیغ و ... اثرگذار است، گفت: در گذشته مبلغ به عنوان منبری در نظر گرفته می‌شد ولی امروز هم مبلغ و هم تبلیغ توسعه معنایی دارد و باید نگاه تخصصی نسبت به عرصه تبلیغ داشته باشیم و روان‌شناسی و مخاطب‌شناسی لازم را برای تبلیغ داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در هیچ دوره‌ای مانند امروز با توجه به توسعه فناوری شرایط برای تبلیغ فراهم نبوده است و جامع‌ترین شرایط را داریم و از طرفی هیچ محتوایی به والایی و بالایی دین اسلام نداریم البته شناخت اقالیم و مخاطبان تبلیغ هم امر بسیار مهم است تا تبلیغ ما اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تصریح کرد: امروزه باید به محتوای دین نگاه تخصصی داشته باشیم؛ اینطور نیست که خواندن یک سری دروس مانند فقه و اصول فرد را برای تبلیغ متخصص کند بلکه باید در هر شاخه‌ای از جمله معنویت‌های نوظهور و غیر دینی و وهابیت و بهائیت و ... متخصص، تربیت کنیم.

ایجاد چهارهزار نوع معنویت غیردینی

وی افزود: در غرب ترویج می‌کنند که ما می‌توانیم بدون خدا و معنویت دینی هم معنویت داشته باشیم به همین دلیل چهارهزار نوع معنویت غیردینی ایجاد کرده‌اند که برخی از آن‌ها مسئولیت‌گریز و ضد انسانی است. 

رمضانی با بیان اینکه وظیفه مبلغ سه چیز است؛، تصریح کرد: اول تبلیغ آموزه‌های دین در تمامی ساحت‌ها یعنی  توحید و امامت و عدل و معاد و ... که البته باید به اندازه قدر عقول و فهم مردم انجام شود. وظیفه دوم پاسخ به پرسش‌ها و شبهاتی است که مطرح می‌شود به همین دلیل در دین بیان شده حتما با علما ارتباط برقرار کنید.

چندعامل قوام دین و دنیا

وی افزود: امام علی(ع) فرمودند قوام دین به چند چیز است؛  عالمی که به علم خود عمل کند و جاهلی که از آموختن سرباز نزند و بخشنده‌ای که در بخشش بخل نورزد و فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد. مرحوم شهید در منیه‌المرید که متاسفانه کمتر با آن مانوس هستیم عالم را به مجتهد در فروع تعبیر کرده است.

رمضانی با بیان اینکه بنده قبل از آن که به اروپا بروم فکر می‌کردم خیلی از مردم آنجا جاهل مقصر هستند، افزود: امروز و با تجربه‌ای که دارم نگاهم عوض شده و معتقدم بیشتر آنان جاهل قاصر هستند زیرا بیش از 85 درصد رسانه‌های دنیا در اختیار استکبار است و اجازه نمی‌دهند پیام حق و حقیقت به دست آنان برسد و اجازه نمی‌دهند حتی در مجامع علمی دنیا، قرائت اصلی حوزه از دین تدریس و بیان شود.

وی با بیان اینکه وظیفه سوم مبلغان، پاسخ به شبهات است، اظهار کرد: امروزه شبهاتی مانند اصل نیاز به دین همچنین توجه به دین سکولار از جمله این شبهات است زیرا امروز برخی تبلیغ دین سکولار را محور قرار داده‌اند. امروز تبلیغ در فضای مجازی خیلی از بدیهیات را نظری کرده است از جمله اینکه می‌پرسند چرا نماز باید حتما عربی باشد و چرا به زبان‌های دیگر نباشد. چرا باید رو به قبله باشیم و صدها شبهه از این دست که ما باید خود را برای پاسخ به آن آماده کنیم.

وی ادامه داد: بنده در جلسه‌ای نسبت به عصمت 250 ساله ائمه سخن گفتم ولی مخاطبان گفتند عصمت 250 ساله یعنی  چه و تازه متوجه شدم که باید برای طرح این موضوعات مقدم‌سازی لازم را داشتم یعنی ابتدا مقداری از بحث عصمت طرح شود و بعد به موضوع انسان 250 ساله بپردازم.

رمضانی با بیان اینکه عصر امروز، عصر شبهه‌زایی است، گفت: امروز برخی شبهاتی در مورد وجود حضرت ولی‌عصر(عج) و برخی شبهات درباره ابعاد دیگر زندگی آن حضرت مطرح می‌کنند و راه جواب‌دادن تربیت مبلغان متخصص است. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: از نکات مهم در امر تبلیغ این است که مبلغان به سلاحی دسترسی دارند که می‌توانند مخاطب را قانع کنند و آن زبان فهم دین است؛ ما یک زبان عربی داریم که اگر به آن تکیه کنیم شبهه 15 ساله‌ای مطرح می‌شود که قرآن چون به زبان عربی است فقط مخاطب عرب‌زبان‌ دارد و نمی‌تواند نسخه حیاتبخش بشری باشد.

زبان فهم قرآن زبان فطرت و عقل است

وی افزود: ولی اگر با زبان فهم دین جواب دهیم خواهیم گفت گرچه زبان محاوره‌ای قرآن، عربی است زیرا مخاطبان آن عربی بودند ولی زبان فهم قرآن، زبان عقل و فطرت و تفکر ناب و صحیح است و دیروز و امروز و فردا نمی‌شناسد. حدود 300 آیه در مورد تفکر و تعقل بیان شده است که نشان می‌دهد زبان قرآن، زبان فطرت است.

وی افزود: امام خمینی این بحث را مطرح فرمودند که مجموعه مفاهیم دینی فطری است و به تعبیر امام صادق(ع)، فطره علی التوحید؛ همه آنچه در مفاهیم دینی است یعنی اصل توحید و امامت و معاد و عدل و ...  و اصول فضایل اخلاقی مانند شجاعت و تقوا و امانتداری و ... فطری و با ساختار روحی انسان سازگار است. احکام هم با فطرت و عقل انسان سازگار است به همین دلیل امر به معروف را در اموری می‌دانیم که در نزد فطرت و عقل انسان، معروف باشند. 

رمضانی در خاتمه تاکید کرد: از ضرورت‌های مهم در حوزه تربیت مبلغ متخصص با کارآمدی‌های مختلف است.

انتهای پیام
captcha