اولویت‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی در سال 2023
کد خبر: 4111752
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

اولویت‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی در سال 2023

یک کارشناس مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی، برخورد با سیاست‌های ایران در منطقه، موضوع فلسطین و عادی‌سازی روابط این رژیم با عربستان را چالش‌های اصلی پیش روی کابینه جدید اسرائیل دانست.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی 21، یک مقام امنیتی پیشین اسرائیل با اشاره به اولویت‌های امنیتی دولت راست‌گرای رژیم اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، سه موضوع مهم را در اولویت این رژیم دانست.

وی موضوع ایران، حفظ آرامش با نوار غزه و آینده عادی‌سازی با عربستان سعودی را مهمترین مسائل پیش روی نتانیاهو در سال 2023 خواند. 

جاکوب میگل، سرپرست سابق سازمان امنیت ملی اسرائیل، اظهار کرد که نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر، حدود دو هفته قبل از اینکه ژنرال هرزی هالوی وظایف خود را به عنوان رئیس ستاد ارتش اسرائیل به عهده بگیرد، دولت جدید خود را معرفی کرد.

ایران، چالش مهم کابینه جدید اسرائیل

وی در مقاله‌ای با عنوان «پس از 70 سال: نتانیاهو موظف به اتخاذ یک مفهوم جدید امنیتی است» که در روزنامه «اسرائیل الیوم» منتشر شد، هشدار داد که همکاری هرزی و نتانیاهو در پس‌زمینه چالش‌های پیچیده و در پایان یک بحران سیاسی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ده‌ها سال از تأسیس [اسرائیل] می‌گذرد، اما اسرائیل (به استثنای سند دیوید بن گوریون که در سال 1953 صادر شد) هنوز یک رویکرد امنیتی به‌روز و رسمی ندارد.

او در ادامه نوشت: نتانیاهو شخصاً حدود پنج سال پیش چنین رویکرد امنیتی را تدوین کرد و اکنون فرصتی برای دستیابی به آن در چارچوب دولت جدید وجود دارد.

وی توضیح داد که «سه موضوع اصلی ذهن نتانیاهو را به خود مشغول خواهد کرد: ایران و برنامه هسته‌ای آن و حمایت ایران از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی و توسعه سلاح‌های دقیق و گسترش توافق‌نامه ابراهیم از طریق عادی‌سازی با عربستان سعودی.»

میگل خاطرنشان کرد: اسرائیل از انعقاد یک توافق جامع که توانایی تهران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای را از کار بیاندازد خرسند است، اما از آنجایی که این موضوع در دستور کار قرار ندارد، موظف است خود را برای نبردی فراگیر و گسترده علیه ایران آماده کند. اساس توسعه و تلاش‌های تسلیحاتی باید به سمت ارتش و موساد باشد و دولت آینده باید تلاش کند تا اسرائیل در نبرد تنها نباشد و همچنین باید برای چنین وضعیتی آماده شود. در عین حال تل‌آویو موظف است به تلاش‌های خود برای تضعیف ایران در همه جبهه‌ها ادامه دهد.
این مقام امنیتی خاطرنشان کرد: دولت نتانیاهو موظف است با توجه به تغییرات سیاسی در ایالات متحده پس از انتخابات میان‌دوره‌ای و تغییراتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 رخ خواهد داد، اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: ناامیدی کشورهای سازشگر از رفتار آمریکا با ایران در کنار انتظارات تل‌آویو بخش مهمی از وقت دولت را به خود اختصاص خواهد داد.

موضوع فلسطین

در مورد موضوع فلسطین، انتظار نمی‌رود حل و فصل مسائل با تشکیلات خودگردان پیشرفت کند و در نوار غزه، موضوع مهم، احتمال رویارویی نیست، بلکه زمان وقوع آن است و هدف حفظ آرامش به همان اندازه است. برای نبردهای بعدی باید ابزارهایی آماده شود که به حماس ضربه بزند و با توجه به جاه‌طلبی‌های این جنبش، مدت طولانی باعث بازدارندگی آن شود.

وی خاطرنشان کرد که مصر و اردن هر دو نقش محوری در نقشه منطقه دارند، زیرا توافقات عادی‌سازی که از چندین تهدید مهم برای هر دو طرف جان سالم به در برده است و روابط خوب نتانیاهو با عبدالفتاح السیسی به رفع اختلافات کمک خواهد کرد.

در مورد اردن، وضعیت با توجه به شرایط داخلی حساس‌تر است و چالش گسترش اتحاد با آن پیچیده خواهد بود. بنابراین منطقی است که روابط تثبیت شود، که نشان می‌دهد اوضاع در مسجد الاقصی به همین شکل باقی خواهد ماند و احتمال شعله‌ور شدن اوضاع وجود دارد و اسرائیل نباید اظهارات تند مقامات ارشد اردن را نادیده بگیرد.

ترمیم تصویر اسرائیل در افکار جهانی

وی افزود: موضوع مهمی که به حاشیه کشیده شده، نیاز به بازسازی موقعیت استراتژیک اسرائیل در رسانه‌های جهانی و برخورد ریشه‌ای با مشکل روابط عمومی بازسازی تصویر اسرائیل در نزد افکار جهانی است.

علاوه بر این، به گفته میگل، رژیم صهیونیستی موظف است روابط با سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را که اکنون در حالت ضعف به سر می‌برد، بهبود بخشد. همچنین به ترمیم روابط با ترکیه بپردازد.  همچنین گسترش نبرد در سوریه و جلوگیری از ساخت سلاح‌های دقیق در این منطقه نیز از اولویت‌های اسرائیل خواهد بود.

 او اشاره کرد که هالیوی، رئیس ستاد پیشنهادی ارتش باید با فشار اقتصادی بر بودجه امنیتی مقابله کند، که انتظار می‌رود افزایش بیشتری پیدا کند. علاوه بر این، هالیوی باید با بحران نیروی انسانی در ارتش که ناشی از کمبود بودجه است نیز مقابله کند.

انتهای پیام
captcha