شهید سلیمانی نماد «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» بود + صوت
کد خبر: 4111583
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
عماد افروغ در گفت‌وگو با ایکنا:

شهید سلیمانی نماد «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» بود + صوت

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه دلیل توفیق شهید سلیمانی در تبدیل شدن به نماد ملی جامعه ایرانی، توجه به «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» بود، گفت: ایشان به جامعه به مثابه خانواده نگاه می‌کرد اما بعضا شاهد این هستم که برخی می‌خواهند شهید سلیمانی را مصادره کنند در حالی که مصادره ایشان مساوی با تضعیف نماد ملی بودن ایشان و تضعیف مفهوم دولت ـ ملت است.

عماد افروغ

عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره توجه ویژه سردار سلیمانی به تقویت وفاق ملی و همبستگی اجتماعی در داخل و وحدت‌گرایی در نگاه و رفتار سردار سلیمانی گفت: من مدت‌هاست در حال طرح مقوله وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت هستم. این بدان معناست که ما باید در وحدت خوانش کثرت و در کثرت خوانش وحدت داشته باشیم و نمونه عینی این مسئله را می‌توان در شهید سلیمانی مشاهده کرد.

وی افزود: شهید سلیمانی تنها به وحدت منهای کثرت نمی‌اندیشید که سر از یک اقتدارگرایی در بیاورد و از طرفی کثرات و تکثرها را نیز پراکنده از هم و بدون ریسمان وحدت نمی‌دید و لذا به معنای دقیق کلمه یک نماد ملی بود.


بیشتر بخوانید:

  • قدرت وفاق‌سازی شهید سلیمانی از کجا نشئت گرفته بود؟
  • نگاه ملی سردار سلیمانی به واسطه بهره‌مندی از تفکر ولایی بود

افروغ در تشریح مفهوم ملی بودن گفت: برخی ممکن است فقط به وجه اشتراک این مفهوم توجه کنند و از تفاوت‌های مستتر در مفهوم دولت ـ ملت غفلت کنند اما شهید سلیمانی اینطور نبود و هم تفاوت‌ها را می‌دید و در عین حال وحدت را جستجو می‌کرد. به عبارتی تفاوت و کثرت را با انسجام و وحدت پیوند زده بود.

شهید سلیمانی، معرف جامعه طیفی ایران

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی به هیچ‌وجه قطبی نبود، گفت: او قطبی‌شدگی را قبول نداشت و معرف واقعی جامعه طیفی و متکثر ایران بود.

افروغ تأکید کرد: متأسفانه عده‌ای همواره تلاش می‌کنند جامعه را قطبی کنند در حالی که جامعه ایران به لحاظ هویتی و تاریخی به هیچ‌وجه قطبی نیست اما عده‌ای رند سیاسی از اول انقلاب سعی کردند با ترفندهایی این جامعه طیفی را قطبی نشان دهند.

رمز تبدیل شهید سلیمانی به نماد ملی 

وی یادآور شد: جامعه قطبی جامعه‌ای است که در آن طبقه اجتماعی شکل گرفته است که نمونه بارز آن جامعه آمریکا است اما جامعه ایران یک جامعه طیفی است و آثار و دستاوردهای این طیفی بودن و متکثر بودن را در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد بودیم.

افروغ اظهار کرد: اگر شهید سلیمانی توفیق این را داشت که به نماد ملی جامعه ایرانی تبدیل شود به خاطر این بود که به هم تکثر و هم به وحدت توجه داشت؛ یعنی به تکثر شیعه و سنی و باور داشت اما به وحدت شیعه و سنی هم فکر می‌کرد، به تفاوت میان قومیت‌ها توجه داشت اما وحدت قومیت‌ها را نیز از نظر دور نداشت و واقعا در این زمینه یک نمونه مثال‌زدنی است.

تبعات منفی مصادره حاج قاسم

افروغ با اشاره به این سخن معروف سردار سلیمانی که دختر بی‌حجاب و دختر باحجاب فرزندان من هستند، گفت: به عبارتی اگر یک دختر متفاوت با دختر دیگری است برای من فرقی نمی‌کند و هر دو دختران و فرزندان من هستند ولذا اینکه عده‌ای سعی دارند ایشان را با تعبیرها، تحلیل‌ها و تفسیرهای سطحی و تنک مصادره کنند، خلاف صواب است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نباید با این شهید بزرگوار برخورد خطی و جناحی کرد، گفت: متأسفانه بعضا شاهد این هستم که برخی می‌خواهند شهید سلیمانی را مصادره کنند در حالی که مصادره شهید سلیمانی مساوی با تضعیف نماد ملی بودن ایشان و تضعیف مفهوم دولت ـ ملت است.

وی تصریح کرد: در حقیقت رمز موفقیت شهید سلیمانی این بود که نماد وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت بود و نباید این شاخصه را با مصادره کردن و برخورد خطی و جناحی تضعیف کرد.

نگاه حکیمانه به جامعه

افروغ درباره این عبارت شهید سلیمانی که «جامعه ما خانواده ماست» و خلأ چنین نگاهی در سیاستگذاری‌‌های اجتماعی و فرهنگی گفت: این جمله بسیار حکیمانه‌ای است و دلالت بر نگاه وحدت‌گرا و تقریبی ایشان در حوزه اجتماعی دارد. نگاه به جامعه به منزله یک خانواده بدین معناست که همه جامعه، با وجود همه تفاوت‌ها و اختلافات فرزندان ما هستند و به آنها تعلق عاطفی داریم.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی بیان کرد: در واقع چنین نگاهی همان کثرت در عین وحدت است زیرا فرزندان ممکن است تفاوت نگاه و سلیقه داشته باشند اما همه آنها فرزندان ما هستند و این یعنی هم توجه به تفاوت‌ها و هم توجه به وحدت.

وی ابراز کرد: اگر ما به جامعه به مثابه یک خانواده نگاه کنیم دیگر نه تنها به اختلاف‌افکنی بین اعضای این خانواده نمی‌اندیشیم بلکه همیشه به اعضای این خانواده توصیه می‌کنیم پشت به پشت هم باشند و وحدت داشته باشند و همیار هم باشند و این به رغم آگاهی نسبت به تفاوت‌های این فرزندان است و لذا این واقعا عبارت شگفت‌انگیزی است که ایشان بیان کرده است و نشانه همان باور ایشان به وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت است.

‌گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام
captcha