شبکه قرآن نسبت خود را با امور تبلیغ و ترویجی قرآن مشخص کند + فیلم
کد خبر: 4108248
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مهدی قبادی:

شبکه قرآن نسبت خود را با امور تبلیغ و ترویجی قرآن مشخص کند + فیلم

رئیس مرکز قرآنی دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو ضمن تبیین آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو، از تلاش این دفتر برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی خبر داد و با اشاره به کم‌توجهی شبکه قرآن سیما به چنین فعالیت‌هایی گفت: از این شبکه نیز بابت تغییر نگاهش به امور تبلیغ و ترویج قرآن مطالبه داشته باشیم. این شبکه همسو با فعالان قرآنی نیست.

مهدی قبادی رئیس مرکز قرآنی دفتر امورفرهنگی و دینی وزارت نیرو

مهدی قبادی، از فعالان قرآنی، اوایل تابستان امسال به عنوان رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو منصوب شد، مرکزی که با تأسیس آن در وزارت نیرو می‌توان امیدوار به توسعه فعالیت‌های قرآنی در این وزارتخانه بود. فعالیت‌هایی که به گفته قبادی دیگر محدود به اجرای مسابقات نیست. برای اطلاع از فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو و تحلیل دوره اخیر مسابقات قرآن این وزارتخانه گفت‌وگویی با مهدی قبادی داشتیم که مشروح آن در ادامه آمده است؛

ایکنا ـ اخیراً شاهد اجرای چهاردهمین دوره مسابقات قرآن وزارت نیرو بودیم. به نظر می‌رسد بعد از برگزاری 14 دوره به سطحی از کیفیت رسیده است که بتوان آن را با مسابقات سایر دستگاه‌ها مقایسه کرد، در ابتدا می‌خواهم در مورد کم و کیف اجرای آن توضیحاتی دهید.

یکی از فعالیت‌های مهم وزارت نیرو و بزرگترین رخداد معنوی این وزارتخانه در طول سال مسابقات قرآن ویژه کارکنان، همسران و فرزندان صنعت آب و برق کشور است. چهاردهمین دوره این مسابقات اواخر آبان‌ماه امسال در سالن برق منطقه‌ای تهران برگزار شد. در مرحله مقدماتی این مسابقات حدود شش هزار و 500 نفر در مرحله استانی حضور داشتند و پس از رقابت این افراد با هم 226 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند. این مسابقات در پنج رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ موضوعی، تفسیر موضوعی و تحقیق موضوعات قرآنی برگزار شد. این رشته برای اولین بار به رشته‌های مسابقات قرآن وزارت نیرو افزوده شد و به صورت پاورپوینت و در صحن مسابقات ارائه می‌شود که با استقبال مواجه شد.

اختتامیه‌ای آن در 14 دوره گذشته کم‌نظیر بوده است. در این مراسم شاهد حضور مقام عالی وزارت بودیم و در بخشی از آن استاد مسعود نوری، قاری ممتاز شاغل در وزارت نیرو، که نماینده شایسته ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی بود، تجلیل شد. همچنین حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی به عنوان مجری مراسم و از همه مهمتر قرائت پیام آیت‌الله سبحانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع بر شکوه این مسابقات افزود. تلاوت وحید نظریان، از قاریان برجسته کشورمان یکی دیگر از ویژگی‌های این رویداد بود.

ایکنا – یکی از مهم‌ترین پیوست‌های رویدادهای قرآنی که از بُعد انگیزه‌بخشی و تبلیغ و ترویج حائز اهمیت است، بحث انعکاس رسانه‌ای است. درباره پوشش و پرداخت رسانه‌ای توضیحاتی دهید، با توجه به ویژگی‌هایی که به آن اشاره کردید، مراسم اختتامیه از استانداردهای یک رویداد ملی برخوردار بوده است.

متاسفانه آنگونه که برنامه‌ریزی کرده بودیم پوشش رسانه‌ای داده شود، انجام نشد. در اینجا لازم می‌دانم از نقش ارزنده خبرگزاری بین‌المللی قرآن تجلیل کنم. ایکنا، قبل، بعد و چه حین اجرای مسابقات همراه و در کنار ما بود و اگر پوشش خبرگزاری قرآن نبود این مسابقات در بین رویدادهای دیگر گم می‌شد.

سهم پوشش رسانه ملی و به ویژه شبکه و رادیو قرآن بسیار ناچیز بود. در مجموع انعکاس آن از دو شبکه ملی حدود 15 دقیقه بود. شبکه قرآن 12 دقیقه و رادیو قرآن سه دقیقه از آنتن خود را به این رویداد اختصاص داد. تا این لحظه و با وجود مکاتبات زیاد حدود سه ماه است که منتظر دیدار با مدیر محترم شبکه قرآن و معارف سیما هستیم. حتی یکی از مدیران قرآنی کشور را واسطه قرار دادیم تا شاید از این طریق بتوانیم جلسه‌ای برگزار کنیم، اما این امر تا کنون محقق نشده است.


بیشتر بخوانید؛

پایان چهاردهمین مسابقات قرآن وزارت نیرو با استقبال ۶ هزار و ۵۰۰ نفر

علت پخش نشدن مسابقات نغمات قرآنی از شبکه قرآن چه بود


با اینکه حوزه قرآنی وزارت نیرو حوزه گسترده‌ای است و مخصوصاً در این فصلی که خواستار دیدار با شبکه قرآن بودیم، همه شبکه‌های رسانه ملی دنبال ما برای ارائه محتوای مربوط به الگوی مصرف آب و برق و برنامه‌سازی و فرهنگسازی برای مردم در این زمینه هستند. اما تنها رسانه‌ای که هنوز نتوانسته‌ایم ارتباطی با آن برقرار کنیم، شبکه قرآن و معارف سیما است.

ایکنا – یکی از مشکلات حوزه قرآن که از گذشته به آن دچار بود و گمان بهبود آن می‌رفت، بحث هم‌افزایی نهادهای قرآنی با هم بود، به نظر می‌رسد با این توضیحات شما بحث هم‌افزا نبودن نهادها در حوزه قرآن بار دیگر سر باز کرده است.

چند روز قبل همایشی با عنوان دختران انقلاب از شبکه قرآن و معارف سیما به صورت زنده پخش شد که جای تأمل بسیار زیاد دارد. ما موافق رویکرد خوب شبکه به برنامه‌های معارفی هستیم، اما اینکه پررنگی برنامه‌های معارفی نقش اصلی و ذاتی شبکه قرآن، درباره رویدادها و موضوعات حول قرآن را کمرنگ کند، قبول نداریم. درخواستم از اساتید و پیشکسوتان قرآنی این است که به این مسئله ورود کنند. متأسفانه در شبکه قرآن در برنامه زنده دختران انقلاب یک آیتمی پخش شد که نه در شأن مدیر شبکه بود و نه نیاز به توضیح اضافه‌تری احساس می‌شود.

در همایش دختران انقلاب تخلف صورت گرفته است و باید تعقیب قانونی و قضایی شود. دوستان حقوقدان و مراجع نظارتی باید به این مسئله ورود کنند. در برنامه زنده و آن هم در آیتمی که یک آقا در لباس زنانه حرکاتی انجام می‌دهد در شأن شبکه قرآن نیست. این نشان می‌دهد چقدر گسیختگی و بی‌برنامگی در این شبکه وجود دارد که اجازه پخش زنده پیدا می‌کند.

در حالی چنین برنامه‌هایی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود که مسابقات سراسری وزارت نیرو و حتی مسابقات سراسری قرآن که همه ساله از رسانه ملی پخش شده است، راهی به سمت پخش زنده پیدا نمی‌کند. آیا تراز مراسم اختتامه ما در حد مراسم دختران انقلاب نبوده است؟

برنامه‌هایی در کنداکتور این شبکه قرار گرفته و می‌گیرد که کمترین نسبت را با فعالیت‌های قرآنی دارد. به عنوان مثال الان برنامه «عصر نادر» یا «نیمه پنهان ماه» که در پرمخاطب‌ترین زمان شبکه قرآن پخش می‌شود در زمره برنامه‌های معارفی است، در این بین رسالت شبکه قرآن چه می‌شود؟ 

وقتی می‌گویند برنامه‌ زنده باید استانداردها و ضوابط شبکه را داشته باشد، بعد چنین همایشی را با آن وضعیت به صورت زنده پخش می‌کنند!

به عنوان فردی که در حوزه قرآن فعالیت دارم از ایکنا که رسانه و نهاد قرآنی اثرگذار و سرافراز در جامعه قرآنی است، درخواست دارم نشست نقد و بررسی عملکرد شبکه قرآن را برگزار و از مدیر شبکه دعوت کند تا شاید پاسخگوی این موضوعات باشد. شاید ایشان استدلال‌ها و ادله‌ای داشته باشند.

بزرگان قرآنی کشور هم باید فضای مطالبه‌گری را حاکم کنند و به نقد چنین وضعیتی بپردازند. برخی مسائل را خیلی صریح و افراطی مطالبه می‌کنیم که البته خوب است، اما متأسفانه رخدادی که اتفاق افتاده و کوتاهی و تخلف شده است به راحتی از کنار آن می‌گذریم. تعجب می‌کنم چرا در قبال این قضیه کوتاهی می‌شود.

ایکنا – برای برگزاری نشست تحلیل و بررسی یکی از برنامه‌های اتفاقا موفق شبکه‌ قرآن از چند روز قبل منتظر اعلام دفتر رئیس شبکه برای اعلام حضور یا عدم حضور مدیران شبکه در جلسه هستیم که تا کنون هیچ جوابی داده نشده است و لذا بعید می‌دانم برنامه‌ای برای حضور در نشستی که شما پیشنهاد دادید، داشته باشند؛ تاکنون پاسخی به اینکه چرا مسابقات وزارت نیرو را پخش نکرده‌اند، داده‌اند؟

هیچ پاسخی نداده‌اند، همین مکاتباتی که با ایکنا داشتیم با آنها داشته‌ایم، اما نتوانسته‌ایم هیچگونه ارتباطی با مدیران شبکه برقرار کنیم. مدیران رادیو قرآن حداقل توضیحاتی ارائه داده‌اند که برخی از آن قانع‌کننده بود. تمام نگرانی از شبکه قرآن و معارف سیماست. این وضعیت نمی‌تواند آن چیزی باشد که منظور و مد نظر مقام معظم رهبری و اساتید و فعالان قرآنی باشد.

ایکنا – به بحث فعالیت‌های قرآنی وزارت نیرو بازگردیم. در مورد رویکردهای قرآنی وزارت توضیحاتی دهید. آیا صرفاً می‌خواهد فعالیت‌های قرآنی را در برگزاری مسابقات سالانه خلاصه کند یا فعالیت‌های دیگری نیز در دست اجرا خواهد داشت.

تیرماه امسال یک دستورالعمل جامع مربوط به توسعه فعالیت‌های قرآنی در وزارت نیرو را با امضای معاونت محترم وزیر در امور مجلس، پشتیبانی و حقوقی که رئیس شورای فرهنگی وزارت نیرو هم هست به سراسر کشور ابلاغ کردیم. برابر این دستورالعمل هر مرکز وابسته به وزارت نیرو در صنعت آب و برق کشور باید یک کانون قرآن داشته باشد.

ایکنا – برای تأسیس این کانون‌ها چارچوب زمانی تعریف شده است؟

بله در یک بازه زمانی باید این کانون‌ها تشکیل شود. ضمن اینکه این فعالیت‌ها از گذشته هم به صورت پراکنده بوده است. به عنوان مثال ما در 900 مرکز وابسته به وزارت نیرو نماز جماعت برگزار می‌کنیم که در بخش اعظم این مراسم به صورت روزانه تلاوت و آموزش قرآن انجام می‌شود. حضور بیش از شش هزار و 500 نفر در مسابقات وزارت نیرو نیز موید این مطلب است که فعالیت‌های قرآنی در وزارت مورد توجه است.

در حوزه تبلیغ و ترویج به دنبال این هستیم که کارهای بزرگتری انجام دهیم و هم‌افزایی با نهادهای قرآنی را افزایش دهیم، در همین راستا به دنبال انعقاد یک تفاهم‌نامه جامع با خبرگزاری قرآن در حوزه‌ چندرسانه‌ای و فضای و مجازی و ... هستیم. اینکه الان از شبکه قرآن گله می‌کنیم که چرا با مسابقات ما همراهی نکرده است، به این خاطر است که یکی از اهداف ما این بوده است که شبکه قرآن بیاید و با هم در خصوص الگوی مصرف آب و برق در رابطه با پیوست‌های قرآنی ارتباطاتی را برقرار کنیم تا بتوانیم از زبان قرآن برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق برنامه‌ریزی کنیم.

شاید جالب باشد بدانید که وزارت نیرو از طریق این دست فرهنگسازی‌ها موفق شده تا مردم را تشویق به صرفه‌جویی 1500 مگاوات کند و برای بیش از پنج میلیون مشترک پاداش کم‌مصرف بودن اختصاص دهد.

ایکنا – به حضور 6500 نفر در مسابقات قرآن وزارت نیرو اشاره کردید، این آمار در مجموع چند درصد از جامعه مخاطب شما را شامل می‌شود؟ چند درصد از کارکنان و همسران و فرزندان آنها در فعالیت‌های قرآنی شما حضور دارند؟

قطعاً این آمار ایده‌آل نیست. اما نسبت به ادوار گذشته از وضعیت مطلوبی برخورداریم. نسبت حضور مخاطبان در رویدادهای قرآنی به کل جامعه مخاطب نسبت بالایی هست. نکته‌ای که وجود دارد این است که فعالیت‌های قرآنی در وزارت نیرو طی سال‌های گذشته متمرکز نبوده است. یک بخش در امور فرهنگی و دینی وزارتخانه این کارها را انجام می‌داده‌اند. امسال که شورای فرهنگی شکل گرفت و مسائل قرآنی در رأس برنامه‌های فرهنگی قرار گرفت، منجر به ارسال آن دستورالعمل شد.

با توجه به اینکه مرکز قرآن تازه تأسیس است و الان دو یا سه ماه است که مشغول فعالیت در آن هستیم، از بدو ورود با مسابقات و زمان برگزاری آن مواجه شدیم، ‌لذا فرصت کافی برای برنامه‌‌ریزی نبود.

از جمله برنامه‌هایی که پیش رو داریم و قبلاً هم رسانه‌ای کرده‌ایم، بحث شناسایی و جذب نخبگان و ارتقای آنهاست. در کنار این به دنبال راه‌اندازی کاروان قرآنی انقلاب در ایام دهه فجر هستیم تا از طریق این کاروان‌ها در مراکز مهم وزارت نیرو محافل قرآنی با هدف سبک زندگی قرآنی داشته باشیم.

کارگروه ویژه قرآن و طبیعت یکی دیگر از اقدامات ما خواهد بود که با تدبیر معاون محترم وزیر نیرو طی هفته‌های آینده شروع به کار می‌کند. شورای راهبری، سیاستگذاری و اندیشه‌ورز مرکز قرآنی وزارت نیرو نیز از هفته‌های آینده شروع به کار خواهد کرد. در حوزه آموزش هم بنا بر هم‌افزایی است. با توجه به این موضوعات افقی که در مورد آینده قرآنی وزارت نیرو پیش‌بینی می‌کنم، افق بسیار خوبی خواهد بود.

ایکنا – در مورد تعداد کانون‌ها آماری دارید و اینکه قرار هست تا چند سال آینده چند کانون داشته باشید؟

فعلاً آماری از تعداد کانون‌ها نداریم، در حوزه ستادی وزارت نیرو چون شرکت‌ها مادرتخصصی هستند و ساختار وزارت نیرو به این صورت است که ساختارها کاملاً مستقل هستند، احصای آمار زمانبر است. اینگونه نیست که برنامه گسترده‌ای را از بالا ابلاغ کنیم و همه اجرا کنند، هر شرکتی به فراخور و اقتضا و بر اساس ساختارهای خود عمل می‌کند. ما الان دستورالعمل را ابلاغ کرده‌ایم و هفته آینده قرار است، اولین گزارش‌ها را دریافت کنیم. بعد از دریافت این گزارش در مورد فعالیت‌ها و تعداد کانون‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

علاوه بر اینها در گزارشاتی که دریافت می‌کنیم به دنبال شناسایی فعالان قرآنی وزارتخانه اعم از حافظ، قاری، مؤذن و ... هستیم. همچنین میزان آموزش‌هایی که مورد نیاز است نیز از طریق این آمارها احصا خواهد شد.

چهاردهمین دوره مسابقات قرآن وزارت نیرو عیار کار ما را مشخص کرد و به ما نشان داد چه تعاملاتی در آینده داشته باشیم. به عنوان مثال یکی از تعاملات ما این است که جلسه تربیت و ارتقای قاریان که از سوی شورای عالی قرآن در استان‌ها اجرا می‌شود، در وزارت نیرو اجرا کنیم، به این معنی که بخشی از این سفرها به مراکز وزارت نیرو در سطح کشور خواهد بود.

یک نکته دیگر که خیلی دنبال آن هستیم بحث برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت و فهم قرآن کریم است که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استماع تلاوت و لذت بردن از تلاوت است. به دنبال این هستیم که فضای انس را در سطح وزارت نیرو گسترش دهیم و فضای تلاوت را طنین‌انداز کنیم.

ایکنا – محتوای رشته‌های مسابقات تا چه میزان متناسب با حیطه کاری وزارت نیرو و کارکنان این وزارتخانه تعریف کرده‌اید؟

در زمینه حفظ به صورت ترتیبی و اجزایی عمل نکرده‌ایم، چون الان مسابقات زیادی در کشور برگزار می‌شود که حفظ ترتیبی را دارد. ما بیشتر به دنبال این هستیم تا موضوعات مبتلابه را داشته باشیم، مثلاً یکی از رشته‌هایی که در بخش تحقیق موضوعی دنبال کردیم همین مدیریت مصرف آب در قرآن بوده است. لذا ما چیزهایی که جامعه به آن نیازمند است، دنبال کرده‌ایم. رشته‌هایی که به اقتضای کارکنان ما و خانواده وزارت نیرو مورد نیاز است، دنبال می‌کنیم که البته از همینجا هم اعلام می‌کنم از ایده و نظرات صاحب‌نظران قرآنی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha