بیان دغدغه‌های قرآنیان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4108036
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۸

بیان دغدغه‌های قرآنیان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری

آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد و برخی چهره‌های برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم استان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

دیدار قرآنیان با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و تجلیل از قهرمانان قرآنی چهارمحال و بختیاری»، عصر روز گذشته، ۲۷ آذرماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌همت اوقاف و امور خیریه استان برگزار و برگزیدگان استانی این دوره از مسابقات تجلیل شدند. در این آیین، برخی چهره‌های برگزیده مسابقات سراسری قرآن کریم استان به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند که در ادامه می‌خوانید.

استقبال اندک نوجوانان و جوانان از فعالیت‌های قرآنی

مجتبی رمضانی‌، قاری و مرتل ممتاز شهرستان بروجن با اشاره به کمبود اعتبارات قرآنی و بضاعت اندک نهادهایی چون اوقاف و امور خیریه در استان، اظهار کرد: هر ساله در مسابقات حضور دارم و امسال در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح بالا در استان بودیم، از جمله اینکه یک تیم داوری ملی در استان حضور یافت و در مابقی مؤلفه‌ها نیز پیشرفت‌هایی را دیدیم.

وی ادامه داد: با وجود همین بضاعت اندک، مسابقات و کلاس‌ها و دوره‌هایی در استان برگزار می‌شود اما استقبال اندک و حداقلی قرآنیان نوجوان و جوان را از این رویدادها شاهدیم و گاه استقبالی وجود ندارد که این فاجعه‌بار است.

مطالبات قرآنی از نماینده ولی‌فقیه در استان

در ادامه، محمدصادق حیدری، قاری و مرتل ممتاز شهرستان شهرکرد با ابراز تأسف از اینکه چهارمحال‌وبختیاری از محرومیت رنج می‌برد، اظهار کرد: ما هر ساله مطالبه می‌کنیم و پیگیری نسبت به مطالبات داریم اما نتیجه‌بخش نبوده است و لذا تصور می‌کنم در این نشست نیز مانند سایر جلسات بیان مطالبات راه به جایی نبرد.

وی ادامه داد: با اینحال از نماینده رهبر معظم انقلاب در استان انتظار کمک جهت کار در زمینه فعالیت‌های قرآنی را داریم، چرا در استان همجوار ما روزانه شمار فراوانی جلسات قرآنی در سطح بالا برگزار می‌شود اما در استان ما حتی در طی یک سال هم یک محفل در این سطح نداریم؟ پاسخ این است که آنان برای فعالیت‌های قرآنی هزینه می‌کنند.

حیدری با تأکید بر اینکه کارهای قرآنی مستلزم صرف هزینه‌هاست، گفت: لذا همچنان که دغدغه‌های مقام معظم رهبری را در خصوص فعالیت‌های قرآنی از نزدیک شنیده‌ام از نماینده ایشان و شخص اول فرهنگی استان نیز انتظار مساعدت بیشتر دارم؛ چاره‌ای جز اختصاص هزینه و اعتبارات برای ارتقای کارهای قرآنی وجود ندارد و تا زمانی که استاد تراز اول، کلاس‌های مستمر قوی و دوره‌های آموزشی سودمند نداشته باشیم و محافل و مجالس قرآنی برگزار نکنیم، پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود.

رئیس دارالقرآن شرکت گاز استان بیان کرد: پیشنهاد می‌شود که کمیته‌ای تحت نظارت نماینده ولی‌فقیه در استان تشکیل و قرآنیان استان به‌صورت ماهیانه گزارش‌ کارهای خود را ارائه دهند و مشکلات و موانع را بازگو کنند، همچنین هر یک از ادارات سهمی از بودجه سالانه را باید به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی اختصاص دهند که در بسیاری از موارد این سهم قرآنی اختصاص داده نمی‌شود لذا انتظار می‌رود این موضوع نیز توسط نماینده ولی‌فقیه در استان رصد و مطالبه شود.

رفع محرومیت قرآنی با برپایی دوره‌های آموزشی مستمر

حیدری با تأکید بر اینکه محرومیت قرآنی این استان با تداوم کلاس‌ها و کارگاه‌ها و صرف هزینه در این موضوع تقلیل می‌یابد، ادامه داد: خوشبختانه اوقاف استان هم در برپایی مسابقات و هم دعوت از یک استاد ملی برای مبحث تجوید حرکت خوبی داشت اما این محرومیت دیرینه با برپایی یک کلاس و ۱۰ کلاس رفع نمی‌شود بلکه دوره‌های آموزشی باید مستدام و نظام‌مند باشد.

این مدرس قرآن با اشاره به اینکه استان ما چندین سال پیش یک حافظ بین‌المللی پرورش داده است، افزود: پرسش اینجاست که چرا پس از عیسی خورشیدی، دیگر نتوانستیم قاری یا حافظ بین‌المللی در استان تربیت کنیم؟ سجاد براتی بدون استاد توانسته رتبه سوم کشور را کسب کند، پیداست که ظرفیت در استان وجود دارد لذا هم با بهره‌گیری از ظرفیت این چهره‌ها و هم اساتیدی که از خارج از استان دعوت می‌شوند باید به‌صورت نظام‌مند ارتقای سطح متسابقان در دستور کار قرار بگیرد.

عمل به قرآن؛ حلقه مفقوده جامعه

آذر طاهری، حافظ کل قرآن کریم در استان با اشاره به اینکه داشتن دغدغه مسابقات قرآن خوب است، اظهار کرد: با اینحال پرسش اینجاست که آیا هدف همه ما از کار قرآنی کسب رتبه و مقام است؟ آیا عمل به قرآن نیز در این کارها مورد توجه قرار می‌گیرد؟

وی ادامه داد: ای کاش تشکلی و مجموعه‌ای وجود داشت با این هدف که شاخصه‌های استان‌ها را در مقوله عمل به قرآن کریم سنجش و ارزیابی کند و علاوه بر آنکه قرائت و تجوید و صوت و لحن و حفظ و ... ارزیابی می‌شوند، ساز و کاری هم برای ارزیابی میزان عمل به قرآن طراحی می‌شد.

طاهری با ابراز تأسف از وجود آفت‌هایی همچون اختلاس در کشور، بیان کرد: متأسفانه در حکومت قرآنی برخورد با اختلاس و اختلاس‌گر بر مبنای دستور قرآن نبوده است و لذا شاهد عمل به قرآن نیستیم. بنده به‌عنوان حافظ قرآن دوست دارم مبناهای قرآنی را در جامعه مشاهده کنم اما متأسفانه جامعه ما قرآنی نیست و گاهی بسیاری از مردم این مشکلات را از چشم قرآن می‌بینند.

وی افزود: حافظ قرآن دوست دارد که نمودهای خارجی و عینی آیاتی را که از حفظ است در تمام لایه‌ها و شئون جامعه ساری و جاری ببیند اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاده بلکه در بسیاری موارد، مشکلات و کاستی‌ها به قرآن نسبت داده می‌شود.

مسئولیت قرآنیان در تبلیغ قرآن کریم

همچنین فاطمه اسدی، قاری ممتاز و مدرس قرآن کریم در مدارس استان با اشاره به اینکه قاریان و حافظان وظیفه دارند مبلغ خوبی برای قرآن کریم باشند، اظهار کرد: اینکه تلاش می‌کنیم خود و فرزندانمان را در مقوله قرآن چه حفظ یا قرائت و ... ارتقا بدهیم در جای خود لازم و شایسته است اما علاوه بر این باید مبلغ و جذب کننده خوبی هم به سمت قرآن باشیم.

وی ادامه داد: ما در استان محافل و جلسات خوب قرآنی نداریم اما هر یک از ما قرآنیان می‌توانیم در حیطه کاری خود نسبت به این مهم تلاش کنیم، به ذهنم رسید که در صبحگاه مدارسی که حضور دارم یک محفل قرآنی را برگزار کنم لذا با مدیران و مسئولان مدارس تماس می‌گیرم و از آنان می‌خواهم که برای برپایی محفل قرآنی در صبحگاه‌ها حضور پیدا کنم، همچنین بیان یک روایت از اهل‌بیت(ع) و یک نکته قرآنی تکمیل کننده این محافل است که خوشبختانه آثار مثبت این اقدام را مشاهده کرده‌ام.

این مدرس قرآن در استان با اشاره به اینکه مربی در مؤسسه قرآنی نباید منتظر بماند تا قرآن‌آموز بیاید، گفت: اگر در مؤسسه بنشینیم و منتظر بمانیم تا قرآن‌آموز بیاید هم به خود و هم به جامعه ظلم کرده‌ایم، به‌نظرم می‌توان قرآن‌آموزان را از مدارس به سمت قرآن جذب کرد.

اسدی در پایان گفت: همانطور که استاد عبدالباسط با صوت خوش قرآن توانست افراد بسیاری را به سمت اسلام و قرآن جذب کند، ما قاریان نیز وظیفه داریم به سهم خود در جذب افراد به‌ویژه نوجوانان و جوانان به قرآن تلاش کنیم؛ به برکت تلاوت‌هایم در برنامه‌های صبحگاهی توانسته‌ام چندین دانش‌آموز از هر مدرسه را جذب و به سمت کلاس‌ها در مؤسسه قرآنی راهنمایی کنم.

انتهای پیام
captcha