جلوه مثبتی از تضارب آرا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری + صوت
کد خبر: 4104943
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

جلوه مثبتی از تضارب آرا در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری + صوت

شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری را می‌توان نمونه موفقی از فعالیت شورایی در زمینه قرآن دانست، چرا که با هماهنگی خوبی که بین ادارات برقرار کرده توانسته منشأ فعالیت‌های زیرساختی در امور قرآنی این منطقه شود.

نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی شهر ریبه گزارش ایکنا، مشورت امری عقلی و عرفی است که پیشینه آن به تاریخ انسانی باز می‌گردد و در فرهنگ اسلامی نیز به مشورت سفارش‌ شده و دو آیه از قرآن به طور مستقیم بدین امر اختصاص یافته است. «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏‌اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‏‌ايم انفاق مى‌كنند»، (شوری/38) و «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست دارد».

این مقدمه مطرح شد تا به موضوع گزارش امروزمان درباره شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری برسیم که می‌توان آن را نمونه موفقی از فعالیت شورایی در زمینه قرآن دانست و در جایگاه خود منشأ ثمرات خوبی در این منطقه شده و در حد و اندازه خودش موفق عمل کرده است، حتی شنیده شده که الگوی دیگر شوراهای این شهرستان شده و در ارائه پیشنهادات به شورای فرهنگ عمومی شهرستان مؤثر عمل کرده است. هستند شوراهای قرآنی که با وجود حمایت‌های فعالان قرآنی از آن، عملکرد ضعیفی دارند و عاملی شده‌اند تا برخی از کارشناسان از این سخن بگویند که کار قرآنی به صورت شورایی عملی نیست! در این گزارش در صحبت با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و رئیس این شورا، زهرا ملکی، کارشناس شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی این شهرستان و حجت میرزایی، مشاور قرآنی و معاون آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به معرفی فعالیت‌های این شورا، موانع و راهکارهای کار شورایی در امور قرآنی پرداخته شده است. در ابتدا سخنان عباس سلیمی را می‌خوانید.

تفاوت عمده فعالیت قرآنی در شهر ری با سایر نقاط در چیست؟

اینکه کار قرآنی در منطقه ری متفاوت از سایر نقاط برگزار می‌شود یکی دو دلیل عمده دارد؛ اولین دلیل آن وجود پر‌برکت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در این منطقه است که سبب شده اینجا به عنوان کربلای ایران اسلامی شناخته شود و این عنوان مقتبس از تعبیری است که حضرت امام هادی(ع) در مورد جناب عبدالعظیم(ع) به کار برده‌اند. دومین نکته تعبیری است که مقام معظم رهبری برای این منطقه به کار برده‌اند و ری را به عنوان قبله تهران نامیده‌اند. سومین مسئله هم بافت مردم ولایتمدار و قرآن‌باور این منطقه است که افرادی متدین، پرتلاش، زحمتکش و فرهیخته هستند و به صورت ریشه‌ای به قرآن و عترت(ع) عشق می‌ورزند.

عباس سلیمیدر سایر زمینه‌ها مثل مسائل هنری، ورزشی و مسائل دیگر نیز بحمدلله شهر ری زبانزد است، از این نظر جای تعجب ندارد، اگر کار قرآنی در این منطقه صورت گیرد، البته حقیقتاً و بینی و بین الله‌ از کارمان راضی نیستیم.

با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) وجود دارد و استادان محترم و کارشناسان مجرب و عزیزانی که عمدتاً حافظ کل قرآن، استاد قرائت قرآن، داوران ملی و بین‌المللی قرآن هستند، این ظرفیت خوب مورد توجه و عنایت ویژه امام‌جمعه ارجمند این منطقه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی شاهچراغی قرار گرفت و بر اساس تدبیری که ایشان اندیشید و با همراهی فرماندار ویژه شهرستان ری در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی و به‌دنبال آن تأیید و حمایتی که مرحوم آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری داشت که خود حافظ کل قرآ‌ن و به اهمیت این مسئله واقف بود، همه این‌ها دست به دست هم داد و فعالیت‌های قرآنی در شریان این شهرستان جاری شد.

به برخی از نتایج این شورا اشاره داشته باشید.

طرح‌های بسیار خوبی را دوستان و عزیزان قرآنی ما ارائه کردند که در حال اجراست. یکی از آن‌ها بحث آموزش قرآن و تشکیل کلاس‌ها و دوره‌های قرآنی و آشناسازی مردم با قرآن در تمام دهیاری‌ها و روستاهای شهرستان است. کارشناسان قرآنی حرم مطهر به بیش از 50 روستای این شهرستان سفر و جلسه داشتند و ارزیابی و استعدادسنجی کردند، جلسات و محافل مکرر قرآنی دارند.

در کنار این مسئله عزیزان طرح دیگری را با عنوان استعدادیابی استعدادهای قرآنی به مرحله اجرا در‌آورده‌اند که به صورت مستمر ادامه دارد. از رهگذر این اقدام در حقیقت مشکلات ناشی از حمل و نقل و آمد و رفت بین روستاها و مرکزیت تهران و حرم منتفی شد و عزیزانمان با قبول زحمت مثل عنوانی که برای حضرت نبوی قید شده که «طبیب دوار بطبه» این عزیزان نیز با فروتنی به سوی روستاها و مردمان شریف و بزرگوار این مناطق حرکت و قرآن را در آنجا مطرح کردند. این موج بسیار زیبا و معنوی سبب افزایش حمایت‌های سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط شد.

در جلسات شورا، مسئولان نهادها همیشه در خدمت قرآن و معارف اسلامی بوده‌اند، نمایندگان، رؤسای ادارات، دهیاران، نمایندگان بخشداری‌های مختلف حضور مستمر دارند.

یکی از نتایج این شورا، ایجاد یک مرکز قرآنی در باقرشهر در ساختمان بسیار مناسب، مجلل و آماده‌ای است که به همین منظور ساخته شده است تا مردم عزیز این منطقه بدون اینکه لازم باشد به ری و تهران سفر درون‌شهری داشته باشند در محل زندگی خود بتوانند از برنامه‌های قرآنی استفاده کنند.

حرکت خوب دیگری که صورت گرفت حمایت سید‌علی یزدی‌خواه، نماینده محترم مردم شهرستان ری در این رابطه بود، ایشان برای برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره قرآنی ـ ورزشی تسنیم بودجه‌ای اختصاص دادند تا جوانان و نوجوانان به موازات جذب به قرآن در ارتباط با ورزش، سلامتی و تربیت بدنی نیز رشد پیدا کنند. برای این کار هم برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته، زمان‌بندی شده و این مسابقات به زودی برگزار می‌شود. به نحوی که به لطف خدا تا پایان سال یا در اولین ماه بهار نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به لطف خداوند بزرگ و به برکت خون شهیدان بزرگوار و با تأسی از رهنمودهای حضرت امام و حمایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری این حرکت در  مسیر تربیت قاریان، حافظان و مربیان قرآنی و از همه مهم‌تر ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی در دستور کار قرآنیان شهرستان ری قرار دارد و امیدواریم با لطف و عنایت خداوند بزرگ و حمایت بیشتر مدیران خدوم شهرستان و سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط بتوانیم شهر ری را به عنوان یک شهر نمونه قرآنی و به عنوان یکی دیگر از افتخارات مردم خوب و زحمتکش این خطه به همه ملت بزرگ ایران اسلامی معرفی کنیم.

نقطه قوت این شورا را چه می‌دانید؟ آیا پدرانگی علمایی که ذکر کردید می‌تواند عاملی برای موفقیت این شورا و دور هم جمع‌کردن این جمع دانست؟

بله، علمای بزرگواری مثل مرحوم آیت‌الله محمدی ری‌شهری یا امام جمعه عزیزمان حجت‌الاسلام والمسلیمن شاهچراغی دید پدرانه دارند.

برخی معتقدند که کار شورایی در زمینه قرآن پیش نمی‌رود، نظر شما چیست؟

من این فرمایش را که کار شورایی در زمینه قرآن پیش نمی‌رود، نمی‌توانم بپذیرم و تأیید نمی‌کنم. چرا؟ جهان‌بینی ما در قرآن چه می‌گوید؟ عقل کل وجود نازنین حضرت پیامبر مکرم اسلام(ص) است، در عین حال که ایشان در اوج قله عصمت و عقلانیت بودند خداوند بزرگ به همین پیامبر می‌فرماید «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ». دستور می‌دهد که در ارتباط با اداره امور جامعه مسلمین، آن حضرت با مؤمنین و مسلمانان مشورت و نظرخواهی کنند.

حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که از رهگذر تضارب آرا صواب متولد می‌شود، «‌اضربوا بعض الرأی ببعض یتولّد منه الصواب». اگر اندیشه‌ها با یکدیگر تضارب داشته باشند آنچه که صواب و خیر است از میان این برخورد اندیشه‌ها متولد و به وجود خواهد آمد، من اگر به دنبال مسائل جناحی، گروهی، شخصی و نفسانی خودم نباشم، چرا نتوانم با جمعی متشکل از مؤمنین و خداجویان مشورت کنم و کار شورایی انجام دهم.

فقط می‌ماند در مرحله اجرا که از نظر علم مدیریت، من هم تأیید می‌کنم باید یک جمع خردورزی بنشینند و با هم اتفاقاً مشورت کنند و بهترین راه‌ها را پیدا کنند، اما وقتی بحث مدیریت و اجرا پیش می‌آید یک نفر با وحدت فرماندهی و مدیریت آن را اجرا کند، در این صورت هر کاری در کشور ما با اتکا به توانمندی‌های مردم شریف و معتقد و بزرگوار ما عملی خواهد بود.

کد

در ادامه با زهرا ملکی، کارشناس شورای فرهنگ عمومی و شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی شهرستان ری صحبت کردیم.

درباره آخرین مصوبات شورا بگویید.

بخشی از مصوبات ما مربوط به ساماندهی حوزه‌های اداری‌‌ و بخشی دیگر نیز مربوط به حوزه عملیاتی است. شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی ری زیر مجموعه شورای فرهنگ عمومی شهرستان است و ذیل آن شورا تشکیل شده است.

منظورتان از ساماندهی حوزه‌های اداری و عملیاتی چیست؟

چنین چیزهایی در حوزه کاری اینجانب تعریف نشده، مثلاً وظیفه من به عنوان کارشناس شورای فرهنگ عمومی این است که جلسات آن را تشکیل دهم، ولی وظایفی مثل پیگیری شکل‌گیری شورا در بخش‌های مختلف، انعقاد تفاهم‌نامه، مکاتبات مفصل با شهرداری‌ها و نهادهای دیگر تعریف نشده است. برای آموزش و پرورش، بخشداری‌ها، تبلیغات اسلامی و ... نیز همین‌طور است. به هر حال باید نسبت به اینکه این کار واقعاً برایشان وظیفه است، متقاعد شوند، وظیفه اجرایی و اداری هم نیست، بلکه وظیفه ایمانی و دلی است. تعهد خود افراد است که بخواهند پای کار بیایند.

بخشی از کارهایمان اینهاست که سازماندهی در چارچوب وظایف اداری است و برای اینکه بخواهیم این افراد پای کار بیایند برنامه‌ریزی‌های خودش را لازم دارد. در این حوزه هم شورا خیلی کامل و دقیق عمل کرده و به جد می‌گویم که اگر کسی مثل استاد سلیمی با آن تخصص حرفه‌ای پای کار نبود ما نمی‌توانستیم در این شورا اینقدر دقیق عمل کنیم و ادارات ما اینقدر با دغدغه و انگیزه وارد کار نمی‌شدند.  

عملکرد شورا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعاً موفق بوده است؛ چه در حوزه‌ای که باید کار ساختاری و اداری انجام می‌داده و چه در حوزه‌ای که باید کار عملیاتی انجام می‌داده است. منتهی ما کاری را برنامه‌ریزی می‌کنیم که می‌تواند با 10، 100 یا هزار نفر انجام شود. آن قسمتی که مربوط به ما می‌شده حداقل قابل انجام بوده است. اگر تأمین اعتبار می‌شد می‌توانستیم به جای اینکه مثلاً طرح را در یک روستا برگزار کنیم در 100 روستا برگزار کنیم. به جای اینکه محافل و نشست‌های  قرآنی را در دو مسجد برگزار کنیم می‌توانستیم در 10 مسجد برگزار کنیم به شرطی که همکاری و تعامل بهتر و تأمین اعتبار بیشتری از طریق شهرستان اتفاق می‌افتاد. در جاهایی نیازمند این بودیم که تأمین اعتبار بهتر و همکاری بیشتری وجود داشته باشد، در این صورت می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم.

یک دوره استعدادیابی با مشارکت شهرداری‌هایمان برگزار کردیم. اگر مشارکت شهرداری‌ها پررنگ‌تر بود به جای اینکه بخواهیم میان 100 نفر در روستا استعدادیابی کنیم می‌توانستیم این کار را برای چهار تا پنج هزار دانش‌آموز انجام دهیم. چون ما از زیرساخت‌های آستان استفاده می‌کنیم و کسانی که با جوانان، نوجوانان و کودکان مصاحبه می‌کردند، همه خدام افتخاری آستان بودند که با مرکز آموزش‌های قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ارتباط مستقیم و مستمر داشتند. خب این امکان وجود داشت که به جای مثلاً سه روز در یک ماه برنامه‌‌ریزی کنیم و از تعداد بیشتری آزمون اخذ کنیم که لازمه‌اش گسترش تبلیغاتمان، تأمین اعتبار بیشتر، استفاده از ظرفیت خبرنگاران و ... بود.

در مجموع به عملکرد این شورا در شهرستان نمره 20 می‌دهم به این دلیل که واقعاً مرکز آموزش قرآن آستان و استاد سلیمی کم‌کاری که نداشتند هیچ، بلکه خیلی هم مجموعه شهرستان را نسبت به این سمت ترغیب کرده‌اند و کارهای بسیاری که ما به فکرمان هم نمی‌رسیده از طریق راهنمایی‌های این بزرگواران حتی نه فقط در شورای توسعه و ترویج قرآنی بلکه در خیلی دیگر از برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی نیز پیاده کردیم.

عملکرد نهایی را جمعیت تعیین می‌کند. شاید اگر درصد گرفته شود برای درصد کمی در شهرستان ری برنامه اجرا شده اما توان اداری و هزینه‌کرد ما بیش از این نبوده ولی اگر در مجموعه شهرستان، یک مقداری بیشتر حوزه‌های اجرایی ما را تقویت و تأمین اعتبار می‌کردند می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

چه راهکارهایی می‌توان برای تقویت فعالیت‌های قرآنی این شورا ارائه داد؟

می‌طلبد از فضاهای مجازی استفاده بیشتری داشته باشیم، همینطور بیشتر از امکانات تبلیغات شهری برخوردار و نشست‌های مطبوعاتی داشته باشیم. بخش زیادی از خبرنگاران به صورت افتخاری و داوطلبانه به واسطه اینکه این کار، قرآنی هست، همکاری دارند، ولی پوشش بیشتر خبری نیازمند تقویت مالی است. در این قسمت‌ها ضعیف عمل شده راهکارش نیز تقویت مالی است.

البته از مجموعه‌های شهرستانی انتظاری نیست، چون آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند، آن که باید حمایت کند شهرداری است. شهرداری باید بیش از این همکاری داشته باشد. مثلاً آموزش و پرورش قرار است دانش‌آموزان را بیاورد. مقرر شده تا اداره تبلیغات اسلامی مبلغان کارآزموده بیاورد یا مجموعه آموزشی را تقویت کند. آستان قرار است چارچوب کلی را تعیین کند، آنجایی که قرار است تأمین اعتبار برای رفت‌وآمدها باشد با شهرداری است، مثلاً اگر ما برنامه‌ای می‌گذاریم به جای اینکه از یک روستا ماشین بگذارند از پنج روستا بگذارند. مقدار هزینه‌ای که می‌کنند، کفایت برنامه‌ها را نمی‌کند.

آیا اداره اوقاف و امور خیریه نیز حمایت مالی دارد؟

مقدار زیادی از وقفیات با هدف روضه، نذر امام حسین(ع) و بناهای عزاداری وقف شده‌اند. مقداری که اوقاف می‌تواند از آن محل، تخصیص اعتبار داشته باشد بسیار محدود است. به طور مثال در حوزه آموزش‌های قرآنی باید ببیند که کجا به نوعی وقف صورت گرفته که قابلیت بهره‌برداری برای این امر وجود داشته باشد. این هم مسئله‌ای است که در مورد آن چالش وجود دارد و در مورد تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های قرآنی از محل اوقاف مشکل وجود دارد. به طور مثال در بحث استعدادیابی قرآنی، قرار است مبلغی به داور پرداخت شود، یا مبلغی به شرکت‌کنندگان هدیه داده شود. در چنین چیزهایی راحت نمی‌شود هزینه کرد. مسائل شرعی محدودیت‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد. اداره اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد در عین اینکه همکاری‌ داشته‌اند، اما در قسمتی که مربوط به هزینه‌کرد در حوزه آموزش‌های قرآنی بوده، محدودیت داشته‌اند.

حجت میرزایی، مشاور قرآنی و معاون آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در رابطه با شورا سخنانی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانیم:

سابقه‌ای از تأسیس شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در شهرستان ری بگویید.

حدوداً سه سال است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی شاهچراغی، امام جمعه محترم شهر‌ری از استاد سلیمی درخواست تأسیس این شورا را داشتند و شورا هم شامل مسئولان ادارات شهر‌ری است و روی مسائل قرآنی کار می‌کنند.

حجت مرادیتاکنون چند جلسه برگزار شده و معمولاً جلسات آن هر چند وقت یک بار برگزار می‌شود؟

تاکنون نوزده جلسه برگزار شده، قبل از کرونا مرتب‌تر بود‌، اما در زمان شیوع بیماری مرتب نبود، اخیراً هم دوباره شروع شده است. ماهی یک بار یا یک ماه و نیم یک بار تشکیل می‌شود.

در دوره کرونا به صورت مجازی برگزار نشد؟

در دوره کرونا برگزار شد اما کم. در آن دوره طرح استعدادیابی قرآنی را با همکاری آموزش و پرورش نواحی 1 و 2، فشافویه و کهریزک اجرا کردیم و طی آن استعدادهای قرآنی حفظ و قرائت را شناسایی و تحت آموزش قرار دادیم.

اعضای شورا چه کسانی هستند؟

مدیران ادارات شهر از قبیل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شهرداری، فرمانداری و ... .

کدام نهادها مشارکت و همکاری بیشتری دارند و بیشتر در جلسات شرکت می‌کنند؟

چون استاد سلیمی به عنوان رئیس شورا تعیین شده‌اند آستان مشارکت بیشتری دارد. فرمانداری هم به خاطر ارتباطی که با قسمت‌های مختلف دارد مشارکتشان خوب است. چون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این کارگروه است، آن‌ها نیز مشارکتشان خوب بوده، مابقی نیز به نوبه خود کارهای محوله را انجام داده‌اند.

تاکنون چه طرح‌هایی مصوب شده است؟

طرح «من قرآن را د‌وست دارم» برای تمام کارکنان ادارات با محوریت آموزش روخوانی یکی از طرح‌ها بود. دیگری بحث جذب استعدادهای قرآنی که هماهنگی‌های آن با آموزش و پرورش شهر ری انجام شد و مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع) کارهای اجرایی آن را انجام داد. طرح بعدی نیز بحث فعالیت‌ در روستاهای شهر ری بود. اینجا حدود 100 روستا داریم که حدوداً 50 مورد آن دهیاری دارند، در این روستاها حدود 50 محفل و مسابقات قرآنی برگزار کردیم و در حال پیگیری بحث آموزش قرآن نیز هستیم.

امسال نیز این کار را در قالب جشنواره قرآنی ـ ورزشی تسنیم در روستاها پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم از جذابیت ورزش به نفع قرآن استفاده کنیم و اگر کسی هم می‌خواهد در مسابقات ورزشی شرکت کند شرطش این است که عضو کلاس‌های قرآن باشد یا حداقل آموزش‌های عمومی قرآن را بداند. بیشتر دنبال این هستیم که از این طریق کلاس‌های قرآن را در روستاها فعال کنیم.

از طرح‌های مصوب شده، تاکنون کدام‌ها به اجرا درآمده‌اند؟

من فقط یکی از اعضا هستم و از جزئیات مصوبات اطلاع ندارم. ولی بعضاً ممکن است مشکلاتی در کار پیش بیاید. به طور مثال در دوره شیوع بیماری کرونا، بعضی از کارها به دلیل فراهم نشدن موقعیت انجام نشد.

شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی ری منشأ چه اثراتی در شهرستان بوده است؟

می‌توان یکی از اثرات شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در ری را فعال کردن بخش قرآنی در ادارات مختلف شهرستان دانست. مثلاً اداره ورزش یا ادارات دیگر بخش قرآنی را فعال کرده‌اند و هر اداره‌ای دانسته که بالاخره در بحث قرآن باید فعالیتی را انجام دهد.

توجهی به بخشداران و فرماندار داده شد، شاید آن‌ها بحث قرآن را خیلی جزو اصول کاری خود نمی‌دانستند، ولی پای کار آمدند. دهیاران نیز همینطور و خود در این قضیه هزینه کردند و اگر مثلاً یک روستایی ظرفیتش کم است، چند روستا با هم جمع می‌شوند تا کارها را پیگیری کنند. با شهرداری جلسه برگزار شد و سرای محله شهرداری‌ها که گاهاً کارهای قرآنی را انجام می‌دادند یا نمی‌دادند و خیلی پیگیر نبودند، با جلساتی که برگزار شد، پیگیر شدند و فرهنگسراها و سراهای محله‌ از منطقه 20 گرفته تا کهریزک و قلعه‌نو و جاهای دیگر‌، کارها را پیگیری و کلاس‌ها را راه‌اندازی می‌کنند و برنامه‌های قرآنی را به صورت روتین دارند.

آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز چون یک مرکز آموزش قرآن بسیار قوی دارد که در سطح کشور هم مطرح است از ظرفیت خود برای کمک به این دوستان استفاده می‌کند. در معرفی استاد، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی و ... آستان کمک کار اینهاست.

کرونا، جلوی برگزاری چه طرح‌هایی را گرفت؟

بعضاً در آن ایام برگزاری کلاس‌ها مختل شد و یک مدتی نیز همه کلاس‌ها و مدارس تعطیل شد. در نظر داشتیم در آن برهه زمانی کارگاه‌های آموزشی برای مربیان مدارس برگزار کنیم که امکان آن فراهم نشد، بعضی کارهای این مدلی بود که اینک دوباره در دستور کار قرار گرفته و ان‌شاء‌الله عملیاتی خواهد شد.

در مورد همکاری‌ها و موانعی که بر سر کارها وجود داشته، بگویید.

همکاری‌ها عمدتاً خوب بوده، این کارها یک مقدار دلی هم هست. مصوبه‌ای از بالا به ادارات برای تقبل بخشی از هزینه‌ها داده نشده، و رئیس اداره‌ای که به قرآن بیشتر علاقه داشته باشد بیشتر هم فعالیت می‌کند.

برخی اعتقاد دارند کار شورایی در زمینه امور قرآنی جواب نمی‌دهد در این زمینه نظر شما چیست؟

بحث هماهنگ کردن افراد مهم است و در نهایت باید کار به یک نفر سپرده شود. با ترکیب کار مشورتی و سپردن اجرای آن به یک نفر، کار می‌تواند پیش برود.

شورایی به تنهایی پیش نمی‌رود، پس چه کسی باید مسئولیت کار را بر عهده بگیرد. تقسیم کار باید صورت بگیرد، فکر می‌کنم ترکیب اینها می‌تواند جواب بدهد. در کارگروه قرآنی اعتاب که مربوط به آستان‌های مقدسه است همین طور است، یک کاری مشخص و بعد عملی ساختن آن به یک نفر محول می‌شود.

به نظر شما شو‌رای توسعه فرهنگ قرآنی شهر ری در این مقیاس کوچک موفق بوده است؟

به نظرم می‌تواند نمونه خوبی برای شهرهای دیگر باشد. بالاخره اگر بخواهند در شهری کار قرآنی انجام شود همه مراکز باید هماهنگ باشند. در شهر ری کارهای قرآنی پراکنده انجام می‌شد به طور مثال در بقعه امامزاده عبدالله(ع)، 300 تا 400 قرآن‌آموز مشغول تحصیل هستند یا همینطور در آستان شیخ صدوق(ره) نیز کارهای قرآنی انجام می‌شود ولی با وجود شورا، برنامه‌های قرآنی یک کمی در مساجد و جاهای دیگر پررنگ‌‌تر شد.  

و سخن آخر ...

این همه مسجد، بقعه، سرای محله، خانه قرآن و فرهنگسرا و ... داریم که خودشان هم بودجه دارند، اگر هر کدام در مورد قرآن قدمی بردارند، واقعاً در مجموع می‌توان کارهای بسیار بزرگی برای قرآن انجام داد. فقط نیازمند هماهنگی بین این دوستان است، همه هم به قرآن علاقه دارند. واقعاً همه آدم‌ها و مسئولان که ما با آن‌ها طرف هستیم واقعاً به قرآن علاقه‌مند هستند فقط باید کمی راهنمایی و مشاوره شوند تا بتوانند در این عرصه فعالیت کنند.

بنابر این گزارش و بنا بر مشاهدات خبرنگار، نشست‌های این شورا در ابتدای صبح برگزار می‌شود و از نکات قابل توجه آن مقید بودن افراد به حضور در زمان مقرر شده در جلسه است و معمولاً پس از پایان جلسات در مجموعه‌های قرآنی شهرستان حضور یافته و سرکشی دارند. تشکیل مجمع خیرین قرآنی شهرستان ری، معرفی مبلغان جهت امر تبلیغ در مناطق محروم، استعدادیابی قرآنی در روستاها، اجرای طرح من قرآن را دوست دارم در ادارات شهرستان و ... را می‌توان به عنوان گوشه‌ای از فعالیت‌های این مجمع در این مدت دانست که در سایه وفاق و همدلی حاصل شده است. شورایی که پس از تصمیم‌گیری، کار را مجریان تفهیم و واگذار کرده و همچنان ارزیابی عملکرد آن مجریان را تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌کند. چیزی که در شوراهای دیگر صرفاً تعیین مصوبات، سندنویسی بدون ارزیابی و پایش مؤثر را شاهد هستیم.

انتهای پیام
captcha