برگزاری مسابقات در تحقق سبک زندگی قرآنی نقش مؤثری دارد
کد خبر: 4104335
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

برگزاری مسابقات در تحقق سبک زندگی قرآنی نقش مؤثری دارد

مؤذن ممتاز گیلانی گفت: برگزاری مسابقات در تحقق سبک زندگی قرآنی تأثیر دارد، اما برای گسترش آن باید تلاش کرد و تنها محدود به رقابت نباشد و ضرورت دارد شور مسابقات قرآنی برای مردم ملموس باشد.

محمدرضا نمازی مؤذن ممتاز گیلانی

محمدرضا نمازی، مؤذن ممتاز گیلانی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص دو مرحله‌ای شدن مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن اوقاف اظهار کرد: دو مرحله‌ای شدن مسابقات فرصت بیشتری برای افراد جهت شرکت در مسابقات فراهم کرده و به نوعی اکثر متسابقین می‌توانند حضور در مسابقات مرحله کشوری را تجربه کنند. با این روش در مرحله فینال سطح مسابقات بالاتر می‌رود چون افرادی که توفیق حضور در مرحله فینال را دارند باید از توانمندی ویژه‌ای برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه مسابقات آوایی بهتر است که حضوری برگزار شود مگر اینکه شرایطی مثل کرونا پیش بیاید و ناچار به برگزاری غیرحضوری شوند، افزود: برگزاری حضوری مسابقات باعث می‌شود صدای متسابق و تکنیک‌های صوتی و لحنی وی واضح به گوش داور و مستمعین برسد. اگر هم مقرر است غیرحضوری باشد امیدوارم طی دوره‌های آینده در یک فضایی به صورت عادلانه برای همه برگزار شود، چون پیش از این در شرایط کرونایی مسابقات که در استودیوهای صداوسیمای مراکز استانی ضبط شده بود به دلیل تفاوت کیفیت ابزاری در استان‌ها، کیفیت ضبط‌ها هم متفاوت بود و همین امر بر قضاوت داوران اثر می‌گذاشت.

برگزیده مرحله مقدماتی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف با بیان اینکه مطمئنا سال به سال مسابقات تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر برگزار می‌شود، گفت: میزبانی مسابقات در چند استان ایده خیلی خوبی بوده چون خیلی از استان‌ها فرصت بیشتری برای میزبانی پیدا می‌کنند و این بر قرآنی شدن فضای استان‌ها تاثیرگذار است.

نمازی بیان کرد: اما اجرای مسابقات به این شیوه باعث شده که متسابقین از هم جدا شوند، چون سال‌های قبل شور و هیجانی جالبی برقرار بود و مسابقات به صورت تجیمع برگزار می‌شده و افراد و حتی مستعمین می‌توانستند تنوع مسابقات را حس کنند و باعث ایجاد یک فضای صمیمی بین متسابقین رشته‌های مختلف شده بود.

مؤذن ممتاز گیلانی در خصوص تأثیر برگزاری مسابقات گفت: مطمئنا برگزاری مسابقات در تحقق سبک زندگی قرآنی تأثیر دارد، ولی همچنان جای کار دارد تلاش‌ها باید گسترده شود و محدود به رقابت نشود، شور مسابقات قرآنی برای مردم ملموس باشد، مسابقه به انسان هیجان و انگیزه می‌دهد اما بهتر است که گسترده‌تر شود و همه مردم این رویداد با ارزش را با اشتیاق دنبال کنند، متأسفانه در کشور ما مسابقات قرآن هنوز پرمستمع و مخاطب نشده و این فقط برای متسابقین که در فضای رقابتی مسابقات حضور دارند، قابل لمس و درک است.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری مسابقات قرآنی بر نوجوانان و جوانان، تصریح کرد: مسابقات به طور کلی به دلیل هیجانی که دارد حس انگیزه برای جوانان و نوجوانان ایجاد می‌کند، زمانی می‌توانیم نوجوانان و جوانان را به فعالیت‌های قرآنی جذب کنیم که خروجی مثبتی داشته باشد. یعنی یک قاری قرآن بتواند بعد از اینکه در مسابقه‌ای حائز کسب مقام شد از حمایت‌هایی برخوردار شود یا امتیاز تأسیس مؤسسه بگیرد.

نمازی بیان کرد: اقدامی که یکی از وزرا انجام داد و باعث ایجاد انگیزه قرآنیان بود اینکه استاد حامد شاکرنژاد، قاری ممتاز بین‌المللی را به عنوان مشاور فرهنگی منصوب کرد. به عنوان عضو کوچک جامعه قرآنی افتخار می‌کنم به نخبگانی که با نور قرآن مأنوس بوده و این اساتید و بزرگوارن بهترین انگیزه برای ما قرآنیان هستند.

وی تاکید کرد: هر زمان به مطالبات قرآنیان و نخبگان قرآنی به خوبی و در شأن آنان که بدون چشم‌داشتی فعالیت قرآنی می‌کنند پاسخ داده شود، جوانان و نوجوانان بیشتری به فعالیت‌های قرآنی جذب می‌شوند. یکی از انتظارات همه مؤدنین این بوده که در صداوسیما حداقل یکی از اذان‌های ما پخش شود یا دعوت شویم و اساتید در مورد اذان ما نظر بدهند یا حتی وقتی که مردم عزیز اقامه نماز می‌کنند با اذان ما باشد بزرگترین افتخار است، ان‌شاالله ما مؤذنین هم در عبادات آنها شریک باشیم.

این مؤذن ممتاز گیلانی با بیان اینکه از مسئولین درخواست داریم که دست فعالین قرآنی را بگیرند و از ظرفیت آنها استفاده کنند، گفت: فعالین قرآنی گاهی اوقات از درس و زندگی خود می‌زنند تا بتوانند قرآن را ترویج و تبلیغ کنند اما متأسفانه آنطور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، باید به نخبگان قرآنی نگاه‌ ویژه‌ای شود که حداقل وقتی در مسابقات حضور می‌یابند، مانع یا دغدغه‌ای برای حضور در مسابقات  نداشته باشند.

مرحله نهایی بخش نغمات دینی از 18 آذرماه به صورت حضوری و به میزبانی استان قزوین برپا می‌شود.

انتهای پیام
captcha