حفظ تمامیت ارضی کشور و عدالت‌طلبی محور مبارزات میرزا کوچک است
کد خبر: 4103833
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

حفظ تمامیت ارضی کشور و عدالت‌طلبی محور مبارزات میرزا کوچک است

استاندار گیلان با اشاره به اینکه باید با ابزار هنر شخصیت میرزا کوچک را ماندگار کرد، گفت: حفظ تمامیت ارضی کشور، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی محور مبارزات میرزا کوچک است که با هر نوع تفکر تجزیه‌طلبی مخالف بود، میرزا و یارانش هیچگاه به جدایی طلبی نمی‌اندیشیدند.

اسدالله عباسی استاندار گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، اسداله عباسی، استاندار گیلان امروز، 10 آذرماه در اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با بیان اینکه میرزا کوچک پرچمدار استکبارسیزی در گیلان بوده، اظهار کرد: مقام معظم رهبری هم با نگاه هوشمندانه‌ای که به تاریخ دارند بارها نهضت جنگل را مینیاتوری از انقلاب در گیلان نام بردند، اخیرا هم در دیدار با بسیجیان میرزا کوچک و رئیسعلی دلواری را از شهدایی نام بردند که پرچم مقاومت را بلند و فرهنگ بسیجی را پایه گذاری کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه مظلومیت میرزا در حال فراموشی بود و برخی با نیت خاص از این نهضت یاد می‌کردند، لذا دولت انقلابی و مردمی برگزاری این کنگره را در راستای شناسایی بیشتر مردم با نهضت جنگل برنامه ریزی کرد. مؤلفه‌ها و شاخصه‌های عملکرد میرزا در زمان حضور و قیامش کاملا مشخص بوده که مهم‌ترین بخش آن هم اسلام‌خواهی است. میرزا پرچم مبارزه با استعمار را در گیلان به اهتزاز در آورد اما برخی بحث تجزیه‌طلبی را مطرح کرده بودند در حالیکه هدف قیام جنگل اجرای عدالت بود.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه میرزا کوچک یک مسلمان معتقد، عدالت‌خواه، آزادی‌طلب، استقلال‌خواه و سازش ناپذیر بود که اینها از مؤلفات مبارزات سردار جنگل است و باید این ویژگی‌ها را به نسل آینده معرفی کرد؛ گفت: زمانی که در سنین کودکی داستان رشادت‌های میرزا را از بزرگان می‌شنیدم همواره خستگی ناپذیری، اعتقاد به ائمه، اقامه نماز اول وقت، توکل به خدا در میرزا مورد تأکید و توجه بود، این موارد چیزی نیست که دست‌ساخته ما باشد بلکه در تاریخ آمده و لذا امروز وظیفه ما، پژوهشگران و تاریخ‌نویسان است که شاخصه‌های بارز میرزا کوچک را معرفی کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه باید با ابزار هنر، فیلم و موسیقی شخصیت میرزا کوچک را ماندگار کرد، افزود: میرزا کوچک همزمان با استبداد و استعمار به مبارزه پرداخت و تسلیم پیشنهادات نشد؛ بعد از نهضت جنگل امام راحل در سال 1342 برگرفته از این نهضت حرکتی را آغاز کرد که ثمره آن انقلاب شکوهمند 1357 بود.

وی با بیان اینکه برای شناساندن شخصیت میرزا به نسل امروز پررنگ‌تر و قوی‌تر کار کرد، افزود: به اذعان احمد کسمایی هدف نهضت جنگل پس از به‌دست آوردن استقلال، تقسیم اراضی کشاورزی حاکمان بین زارعین و همچنین اجرای نهضت سوادآموزی در جامعه بود؛ جنگلیان می‌خواستند سرمایه ملی در راه توسعه صنعت و پیشرفت کشور هزینه شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی کشور، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی محور مبارزات میرزا کوچک بوده است، گفت: میرزا کوچک با هر نوع تفکر تجزیه‌طلبی مخالف و هدفش به دست آوردن استقلال برای کل جامعه بود لذا میرزا و یارانش هیچگاه به جدایی طلبی نمی‌اندیشیدند.

مقام عالی اجرایی در استان گیلان بیان کرد: انتظار داریم که دبیرخانه دائمی میرزا در مرکز اسناد ملی و کتابخانه مرکزی رشت پایه‌گذاری شود و با احداث موزه‌ای آثار و اسناد نهضت جنگل برای اندیشمندان و پژوهشگران حفظ و مبنایی برای شناخت بیشتر میرزا شود. ما هم وظیفه خود می‌دانیم در این راستا تلاش کرده تا بتوانیم به عنوان فرزندان دیار میرزا نقش و دین خود را به درستی ادا کنیم.

در ادامه رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر کنگره بین‌المللی میرزا کوچک ضمن قدردانی از همراهی‌ها و همکاری‌های در برگزاری این کنگره اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک با کمیته‌های 11گانه همراه و همگام شدیم و عهد بستیم تا نگذاریم نام میرزا فقط در جغرافیایی گیلان محفوظ بماند و بناست نام میرزا به عنوان یک مبارز آزادی‌خواه در اطلس ایران و جهان به عنوان مرکز ثقل مقاومت و آزادی‌خواهی ماندگار شود. در این راستا این کنگره پیش تر در شهرهای قم و تهران و امروز در رشت برگزار شد. با راه اندازی بنیاد دائمی شهید میرزا کوچک، برنامه‌ها و امور برای معرفی این چهره و شخصیت هویت‌ساز ایران اسلامی هدفمندتر دنبال و اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha