ارسال 85 مقاله به دبیرخانه همایش تبارشناسی میرزا کوچک
کد خبر: 4103667
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

ارسال 85 مقاله به دبیرخانه همایش تبارشناسی میرزا کوچک

رئیس دانشگاه گیلان گفت: 85 مقاله به دبیرخانه همایش تبارشناسی میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل رسیده است که از سوی داوران علمی به دقت مورد بررسی قرار گرفت و حدود 20 مقاله جهت ارائه و سخنرانی در پنل‌های تخصصی ارائه می‌شود.

فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان امروز، 9 آذرماه در همایش تبارشناسی میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل که در تالار حکمت دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه شهید میرزا کوچک و همه شهدای آزاده این آب و خاک برای اعتلای اسلام ایثار و ازخودگذشتگی کردند، اظهار کرد: میرزا کوچک در طول عمر کوتاه خود الگویی مناسب برای نسل امروز و فرداست، الگویی مناسب برای مدیران، متدینان و سیاستمداران است.

رئیس دانشگاه گیلان افزود: نهضت میرزا کوچک در عمر هفت ساله خود نشان داد که چگونه اتکا به آموزه‌های دینی و قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌‎نیاز کند.

نجفی گفت: میرزا کوچک در زمانی پرچم حق‌طلبی را برافراشت که کابینه ستم‌شاهی وابسته به انگلیس، چون غلامانی حلقه به گوش با رشوه‌خواری تلاش می‎‌کردند با امضای قرارداد ننگین 1919 به مداخلات استعمار پیر بر ایران رسمیت ببخشند و او با تمام وجودش به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود.

وی بیان کرد: میرزا کوچک در آغازین روزهای حضورش در عرصه سیاست، روحانی جوان و با بصیرتی بود که با درک شرایط حساس تاریخ کشورش به‌ویژه وجود نفاق و تزلزل در تصمیم گیری‎های کلان وارد میدان شد و نشان داد که عنصر اساسی استقلال ملت اتکا به داشته‎‌ها و توانایی‌های خویشتن است.

رئیس دانشگاه گیلان با ابراز تأسف از اینکه تاکنون با وجود تحقیقات بی‌شماری که درباره‌ وجوه سیاسی نهضت جنگل انجام شده است، اما درباره شخصیت میرزا و تبار نهضت جنگل کمتر سخن گفته شده تصریح کرد: 85 مقاله به دبیرخانه همایش تبارشناسی میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل رسیده است که از سوی داوران علمی به دقت مورد بررسی قرار گرفت و حدود 20 مقاله جهت ارائه و سخنرانی در پنل‌های تخصصی امروز ارائه می‌شود.

نجفی با تقدیر از حمایت‌های استاندار و نماینده ولی‌فقیه در گیلان از برگزاری این کنگره افزود: تاکنون هیچ برنامه و همایشی چه از نظر کیفیت و کمیت برنامه‎‌ها تا این اندازه وسیع نبوده و این کنگره را باید یک نقطه عطف بدانیم و برای بزرگداشت این روحانی مجاهد همین هم انتظار می‌‎‌رفت.

در ادامه رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این همایش با اشاره به برپایی کنگره بین‌المللی میرزاکوچک همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا اظهار کرد: علاوه بر 70 عنوان رویداد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی برگزار شد که با برپایی سه اجلاسیه تهران، قم و رشت که فردا، 10 آذرماه با حضور پژوهشگران برگزار می‌شود، همراه است.

وی با بیان اینکه برپایی این کنگره نباید محدود به اطلس زمانی خاص شده و با پایان یافتن کنگره، رویدادهای آن از ذهن رخ بربندد افزود: در این راستا توجه بیشتری را معطوف به برگزاری کنگره علمی کردیم و بر این باوریم هزینه در این بخش، سرمایه‌گذاری است و هدررفت نداریم.

ثقتی با اشاره به فقدان منابع در حوزه بازشناسی نهضت جنگل، گفت: اولین مانع در حوزه نهضت جنگل، فقدان منابع علمی و پژوهشی است که با برگزاری این کنگره و تألیفات انجام شده، چند گام پیش رفته تا این فقدان منابع را ترمیم کنیم.

ثقتی با تأکید بر اینکه باید بر منابع علمی تاریخ نهضت جنگل بیفزاییم، تصریح کرد: 85 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که دریچه‌های جدید برای بازشناسی نهضت جنگل هستند. همچنین در فصل‌نامه علمی که در اجلاسیه پایانی رونمایی می‌شود، 15 مقاله چاپ شده است.

ثقتی از تالیف بالغ بر 40 عنوان کتاب از این کنگره به‌عنوان منابع علمی و پژوهشی نهضت جنگل خبرداد و افزود: این کنگره باید منجر به راه‌اندازی بنیاد دائمی میرزا کوچک شود تا نهادی متمرکز در طول سال فارغ از تاریخ و سالروز شهادت میرزا، در راستای ترویج تاریخ نهضت جنگل و میرزا فعالیت کند.

وی با بیان اینکه نباید میرزاکوچک در جغرافیای گیلان محفوظ شود گفت: شخصیت میرزا باید ملی و جهانی شود، شخصیتی که از بروز فجایع انسانی در زمان خود جلوگیری کرد.

ثقتی با اشاره به امپراطوری رسانه که امروز ارزش‌ها و آرمان‌های نظام را هدف قرار داده است، گفت: میرزا اولین شهید تروریسم رسانه‌ای بود که از این روحانی مبارز چهره دیگری برای مردم ترسیم کرد. در واقع یکی از علل شکست نهضت جنگل غلبه افکار عمومی بود که از میرزا به‌عنوان یک تجزیه‌طلب نام می‌بردند و حمایت مردمی از او و نهضتش کاهش یافت. میرزا در کوه‌های خلخال شهید نشد، میرزا شهید وجدان‌های خفته و سرد از برخی از مردمان آن زمان بود.

انتهای پیام
captcha