سه‌شنبه‌های قرآنی ارتش؛ از روخوانی تا تفسیر آیات جهاد و مقاومت
کد خبر: 4097918
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
سرهنگ تندرو در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

سه‌شنبه‌های قرآنی ارتش؛ از روخوانی تا تفسیر آیات جهاد و مقاومت

جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش گفت: در تمام پادگان‌ها و یگان‌های ارتش در اقصی نقاط کشور، دور‌ه‌های آموزشی به ویژه روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و طیف‌های مختلف، از سربازان وظیفه تا درجه‌داران، افسران و فرماندهان را پوشش می‌دهیم و یکی از منسجم‌ترین فعالیت‌های عقیدتی - سیاسی در ارتش همین فعالیت‌های قرآنی است.

سرهنگ حمیدرضا تندرو، جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش، طی هفته گذشته از تحریریه خبرگزاری ایکنا بازدید کرد. تندرو پس از این بازدید در استودیومبین ایکنا حاضر شد و به گفت‌وگو در زمینه فعالیت‌های قرآنی اداره عقیدتی – سیاسی ستاد ارتش پرداخت که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

ایکنا- ضمن تشکر از اینکه دعوت ما برای انجام این گفت‌وگو را پذیرفتید، در ابتدا از مأموریت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی که در اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش دارید، بفرمایید.

اداره عقیدتی - سیاسی ستاد ارتش یکی از زیرمجموعه‌های سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش است. این نهاد مقدس در 24 مهر سال 1358 یعنی چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نامگذاری روز ارتش از سوی امام خمینی(ره) شکل گرفت و قدمتی به اندازه عمر انقلاب دارد که از اهمیت و جایگاه آن پرده‌برداری می‌کند. بنای کار بر این بود که فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و مذهبی از طریق این نهاد در ارتش شکل گیرد و تاکنون نیز اتفاق‌های بزرگی رقم خورده است.

یک تفکر انقلابی در ارتش حاکم بوده و حرکت 19 بهمن سال 1357 همافران نیروی هوایی در بیعت با امام خمینی(ره) نشان‌دهنده این بود که این تفکر در میان کارکنان ارتش ساری و جاری است. اما پس از پیروزی انقلاب نیاز به تشکیل یک نهاد در این زمینه ضروری حس شد که آن تفکر را در مسیر واقعی خودش حرکت دهد که منجر به تشکیل سازمان عقیدتی - سیاسی شد.

بر همین اساس، یکی از افتخارات ارتش این است که از سال 1358 فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرد و امروز شاهد این هستیم که چهل و سومین دوره مسابقات قرآن ارتش در حال برگزاری است. مسابقاتی که می‌توان آن را قدیمی‌ترین مسابقات کشور تلقی کرد.

ایکنا- در کنار اجرای مسابقات که امری تبلیغی و ترویجی است، چه فعالیت‌های آموزشی یا ترویجی قرآنی برای کارکنان و خانواده‌هایشان دارید؟ و دیگر اینکه نحوه فعلی برگزاری مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اداره قرآن و عترت در سازمان عقیدتی - سیاسی شکل گرفته و در این زمینه فعالیت می‌کند. در کنار آن یک معاونت تربیت و آموزش هم داریم که حوزه آموزش قرآن را بر عهده دارد.

در تمام پادگان‌ها و یگان‌ها در اقصی نقاط کشور، روزهای سه‌شنبه را به قرآن اختصاص داده‌ایم؛ یعنی هر سه‌شنبه از ساعت 7 تا 8 آموزش قرآن را پیگیری می‌کنیم. ذکر این نکته مهم است که طیف‌های مختلفی را در ارتش داریم؛ یک طیف گسترده، سربازان وظیفه هستند و برای فعالیت‌های قرآن از این طیف تا درجه‌داران، افسران و فرماندهان را پوشش می‌دهیم. این فعالیت‌ها نیز به صورت مستمر انجام می‌شود و یکی از منسجم‌ترین فعالیت‌های عقیدتی - سیاسی در ارتش همین فعالیت‌های قرآنی است.

لزوم بهره‌گیری از هنر در فعالیت‌های قرآنی

یکسری مراکز آموزشی نیز در ارتش داریم که از جمله دانشگاه‌های افسری، مراکز آموزش درجه‌داری و مراکز آموزش سرباز وظیفه است که برای آنها هم در زمینه قرآنی برنامه‌های خاصی داریم. این افراد ملزم هستند در دوران آموزشی این دوره‌ها را سپری کنند و برنامه‌های قرآنی را پیش ببرند که تاکنون هم خوب شکل گرفته است.

در حوزه خانواده‌ها نیز باید بگویم که بخشی از خانواده‌ها در کوی‌های سازمانی هستند که فعالیت‌های قرآنی آنها توسط مجتمع‌های فرهنگی مستقر در خانه‌های سازمانی پیگیری می‌شود. یک طیف هم در خارج از کوی‌های سازمانی هستند که برای آنها نیز برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

بخش دیگری از فعالیت‌های قرآنی در ارتش ویژه چهره‌های قرآنی خاص است. در حوزه حفظ، قرائت، مفاهیم، اذان و حدیث فعالیت‌های خوبی داریم و برخی از کارکنان ارتش توانسته‌اند، در این زمینه‌ها به افتخارات خوبی دست پیدا کنند. برای نمونه در مسابقات بین‌المللی ارتش‌های دنیا نقش مؤثری داشته‌ایم. در نهایت ویترین همه فعالیت‌های قرآنی ارتش در مسابقات قرآن به نمایش گذاشته می‌شود که این مسابقات از وزن خوبی برخوردار است.

ایکنا- پرسش بعدی من ناظر به تولیدات قرآنی اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش برای کارکنانش است. این اداره چقدر محتوای معرفتی و علمی برگرفته از قرآن تولید می‌کند؟ مثلاً در قرآن آیاتی در مورد جهاد و ... داریم، اما آیا برای تئوریزه کردن این مفاهیم و تبیین آنها فعالیتی دارید؟

فعالیت ارتش در این زمینه در چند قالب پیگیری می‌شود؛ یک بخش داخلی است که توسط معاونت تربیت و آموزش در عقیدتی - سیاسی‌ها انجام می‌شود؛ یعنی بر اساس مخاطب کتابچه‌هایی تولید کرده‌ایم که آموزش‌ها بر این اساس است. بخش دوم، تعامل با مؤسسه‌های تخصصی خارج از ارتش است که از ظرفیت آنها نیز برای فعالیت‌های قرآنی استفاده می‌کنیم. یک بخش کار نیز در حوزه رسانه ارتش است که به معرفی چهره‌های قرآنی می‌پردازیم. افزون بر اینها فعالیت‌های دیگر ما در زمینه پوشش اخبار قرآنی است که از چند مرجع اینها را منعکس می‌کنیم.

ایکنا- چه خلأهایی را شناسایی کرده‌اید و چشم‌انداز شما برای آینده چیست؟

یکی از مشکلات اساسی در کشور ما این بوده که شیوه‌های فعالیت‌های قرآنی و ارائه مفاهیم قرآنی از طریق متولیان امر فرهنگی، مطلوب نبوده است و همین امر سبب شده تا میان نسل جدید و قرآن فاصله ایجاد شود. اینطور نیست که آنها به قرآن علاقه نداشته باشند، بلکه مشکل عمده به متولیان فرهنگی برمی‌گردد که نتوانسته‌اند و نتوانسته‌ایم جذابیت‌های لازم را ایجاد کنیم و بتوانیم موارد قرآنی و اخلاقی را با یک نگاه خوب به مخاطب منتقل کنیم. افزون بر این، سبک آموزش قرآن نیز هنوز به‌روز نشده است.

اگر بخواهیم نمره‌دهی داشته باشیم باید به هر بخش نمره جداگانه‌ای دهیم. برای نمونه می‌توان به بخش‌های اجرای فعالیت‌های قرآنی، میزان موفقیت و به‌روزرسانی این برنامه‌ها نمره‌ای خاص داد. هر چند در زمینه‌های اول و دوم موفقیت‌هایی داشته‌ایم، اما در مورد آخر بسیار عقب هستیم و باید تلاش کنیم و نشست‌های متعددی داشته باشیم تا به سطح مطلوبی برسیم. این تلاش‌ها نیز باید از جانب سازمان‌های تخصصی قرآنی باشد. پس باید جذابیت‌ها بیشتر شود و از عنصر هنر بهره‌گیری کنیم.

ایکنا- آیا از اساتید شاخص نیز برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی‌تان استفاده می‌کنید؟

بله، در حوزه تخصصی قرآن، چهره‌های برجسته‌ای داریم که برای مسابقات آماده می‌شوند و از برخی اساتید در همین راستا استفاده می‌کنیم. از برخی اساتید نیز در دانشگاه‌های افسری بهره می‌بریم، یعنی روزهای خاصی را مشخص کرده‌ایم که تداخلی با آموزش‌های نظامی نداشته باشد و به این مباحث می‌پردازیم. به همین مناسبت اگر بخواهم یک چهره خوب قرآنی ارتش را مثال بزنم باید از استاد عباس سلیمی یاد کنم. ایشان از پیشکسوتان ارتش است که در حوزه قرآن فعالیت دارند و در دانشگاه‌های ارتش و دیگر برنامه‌ها نظیر مسابقات از ایشان بهره‌برداری می‌شود.

ایکنا- پرسش پایانی من ناظر به کم‌وکیف تشویق‌هایی است که برای ترغیب به فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته‌اید.

بر اساس دستورالعملی که مصوب شده، کارکنان پایور در صورتی که حافظ کل قرآن باشند، یک درجه تشویقی دریافت می‌کنند. کسانی که در مسابقات نیروهای مسلح یا بین‌المللی حائز رتبه می‌شوند نیز تشویق‌هایی اعم از درجه تا ارشدیت دریافت می‌کنند. در طیف سربازان نیز چون علاقه دارند خدمتشان زودتر تمام شود بخشش خدمت سربازی را در نظر گرفته‌ایم که بر مبنای رتبه‌ کسب شده این بخشش‌ها انجام می‌شود و یکسری هم مرخصی تشویقی داریم و به ازای حفظ هر جزء هم یک ماه ارشدیت به کارکنان می‌دهیم.

ایکنا- کلام پایانی شما را می‌شنویم.

باید در حوزه قرآنی و انتقال این مفاهیم به نسل جدید، هنرمندانه‌تر و حرفه‌ای‌تر کار کنیم؛ زیرا بقای نجات بشر در تمسک به قرآن و اهل بیت است.

گفت‌وگو از مرتضی اوحدی

انتهای پیام
captcha