نقش سواد رسانه‌ای در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی
کد خبر: 4096812
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
برخط جامعه

نقش سواد رسانه‌ای در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی

چرایی برابری زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)، برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور ۲۴۰ شرکت، راه‌اندازی طرح «حامی شهر» با آغاز فصل سرما و بررسی کاربرد سواد رسانه‌ای در ابعاد مختلف زندگی ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ دغدغه‌های حوزه عفاف و حجاب بررسی شد، چرایی برابری زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)، انتقاد حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از برنامه‌های صدا و سیما، مترجمی برای زبان قدرت سیاسی و جامعه نداریم، راه‌اندازی طرح «حامی شهر» با آغاز فصل سرما، تعهد دانش‌آموزان به نظام ستودنی است، ارائه بسته‌های متنوع اقامتی در حج تمتع ۱۴۰۲، چرا ایوان حرم حضرت علی(ع) را پوشانده‌اند، گیاهان دارویی ظرفیت بزرگ ملی ایران است، تجلیل از ۴۷ دانش‌آموز برتر کشور در شصتمین جایزه ملی البرز، احداث هزار واحد مسکونی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور ۲۴۰ شرکت، کدام گروه‌ها بیشتر به سواد رسانه‌ای نیاز دارند؛ مردم یا مسئولان، تأثیر بحران‌های رسانه‌ای بر سلامت روحی و ذهنی جامعه، طرح حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال کشور رونمایی شد و نکاتی برای والدین نوجوانان؛ حساسیت‌های تربیت دینی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دغدغه‌های حوزه عفاف و حجاب بررسی شد

در نشست هم‌اندیشی مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با حضور مسئولان و معاونان ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد، نمایندگان شهرهای مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست ارتقای جایگاه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور جهت نظارت بر دستگاه‌های حاکمیتی و پاسخ‌گویی به مطالبات مردم، اصلاح مسائل فرهنگی در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و ...، برنامه‌ریزی بلند مدت و کوتاه مدت برای بحث عفاف و حجاب، اصلاح قوانین ناکارآمد و وضع قوانین مطلوب در این حوزه همچنین، قرار گرفتن مجلس شورای اسلامی در رأس پیگیری مسائل مربوط به عفاف و حجاب کشور بود.

چرایی برابری زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)

طی هفته گذشته گروه اجتماعی ایکنا برای بررسی جایگاه والای شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) و تفسیر حدیث امام هادی(ع) درباره برابری اجر و ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) با زیارت امام حسین(ع) به گفت‌وگو با عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) پرداخت که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: «حضرت عبدالعظیم(ع) یک شخصیت ذوفنون و چندبعدی هستند. فقط این مورد نیست که از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بودند و به همین دلیل به ایشان عبدالعظیم حسنی(ع) گفته می‌شود، بلکه این امر یکی از جنبه‌های شخصیتی ایشان است. جنبه دیگر این است که حضرت عبدالعظیم(ع) یک مجاهد بزرگ بود؛ یعنی در راستای اجرای فرمام امام و ولی امر زمان خود هجرت در آن شرایط سخت را از مدینه پذیرفت و با قبول تمامی خطرات به شهر ری آمد و اینجا را به مأمن و ملجأ برای شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) تبدیل کرد.

ایشان فقیه بزرگی بود که حضرت امام هادی(ع) به برخی از افراد فرمودند که اگر سؤالی درباره مسائل دینی دارید، به عبدالعظیم حسنی(ع) مراجعه کنید. ایشان محقق و مؤلف بزرگی بودند و حداقل دو کتاب با عنوان «خطب امیرالمؤمنین(ع)» و «یوم و لیله» از ایشان به جا مانده است که در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در جریان یک کنگره بین‌المللی و با حضور بزرگان و اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور تجدید چاپ شد. این امر نشان می‌دهد که جنبه دیگری که این شخصیت دارد، محقق و دانشمند بودن ایشان است. حضرت عبدالعظیم(ع) در حقیقت یک مرجع دینی بودند».

انتقاد حجت‌الاسلام ناصر رفیعی از برنامه‌های صدا و سیما

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، طی سخنانی در مراسم میلاد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) که شامگاه گذشته، هفتم آبان در مصلای امام علی(ع) آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۱۱۲ سوره نحل سه نعمت مهم را برشمرده و می‌فرماید کفران این سه نعمت عذاب در پی خواهد داشت. در این آیه شریفه آمده است: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُوا يَصْنَعُونَ؛ و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود و روزيش از هر سو فراوان مى‌‏رسيد، پس ساكنانش نعمت‌هاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى‌دادند، طعم گرسنگى و هراس را به مردم آن چشانيد».

رفیعی ادامه داد: امروز صدا و سیمای ما چنین آگاه‌سازی را نداشته و دیر به فکر افتاده است. پخش برنامه‌های یک‌سویه مشکل را حل نمی‌کند. رسانه ملی باید نسبت به برپایی برنامه‌های پاسخ به شبهات اقدام کند و به سؤالات جوانان پاسخ دهد. زمانی که به دنبال این مسائل نرویم، فاجعه ایجاد خواهد شد. کرسی‌های آزاداندیشی از جمله مسائلی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و باید از قبل انجام می‌شد. امروز دشمن با قدرت در حال فریب افکار عمومی است. مسئول سیاست خارجی اروپا گفت، اروپا باغ است و بقیه دنیا جنگل! متأسفانه مسلمانان گاهی اوقات از این مسئله غافل بوده‌اند. امروز بحث مذهب نیست، بلکه بحث دین و ایمان مسلمانان است. دشمن با ایجاد گروه‌های مختلف تکفیری به دنبال انشقاق در میان مسلمانان است.

جمعه/////هفته‌ای همراه با برکات میلاد حضرت عبدالعظیم(ع)

مترجمی برای زبان قدرت سیاسی و جامعه نداریم

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا در ادامه سلسله‌‎ گفت‌وگوهای خود در مورد فرهنگ نقد و نقدپذیری به سراغ بیژن عبدالکریمی، عضو هیئت‌ علمی فلسفه دانشگاه آزاد رفت و با او در این باره گفت‌وگو کرد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « و تاریخی مواجه هستیم. نقد مفهومی معرفت‌شناسانه دارد. بر این اساس که ما چه نسبتی با جهان و حقیقت داریم. آیا جهان خیلی سهل و صادق خود را همانطور که هست به ما نشان می‌دهد یا خیر؟ ‌همواره یک فاصله هستی‌شناسی بین ذهنیت ما و جهان وجود دارد. آیا حقیقت به سهولت به فراچنگ ما می‌آید یا همچون عنقایی است که هیچ‌گاه به دام ما نمی‌افتد؟

مبانی وجودشناختی و معرفت‌شناختی ما تعیین‌کننده نقدپذیری یا نقدناپذیر بودن ماست. علاوه بر این مؤلفه‌‌های جامعه‌شناختی و تاریخی نیز دارد؛ یعنی نقد وقتی در میان افراد به صورت سلسله مراتب وجود دارد؛ بخشی از جامعه دارای قدرت و بخشی از آن فاقد قدرت است. بخش صاحب قدرت معمولاً احساس نیاز نمی‌کند که صدایی را از جانب بی‌قدرتان بشنود، زیرا توازن قوا سبب می‌شود تا افراد حرف یکدیگر را بشنوند».

راه‌اندازی طرح «حامی شهر» با آغاز فصل سرما

احمد احمدی‌صدر، رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آغاز فرایند شناسایی، جذب و انتقال افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب همچون افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان، معتادان خیابانی، در راه ماندگان، بیماران روانی سرگردان، معلولین جسمی حرکتی و ذهنی، سالمندان طرد شده از سوی خانواده، کودکان کار خیابان، فرار، زباله‌گرد و... از سطح شهر و ساماندهی آنان در فصل سرما و کاهش دما خبر داد و گفت: این موضوع در گفتمان مدیریت جدید شهرداری تهران حائز اهمیت و مورد توجه است.

وی افزود: مراکز خدمات اجتماعی مناطق ۲۲ گانه با متولی‌گری سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و با بهره‌گیری از حداکثر توان، ظرفیت و امکانات خود به صورت شبانه‌روزی نسبت به اجرای طرح‌های ویژه ساماندهی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اقدام می کند.

تعهد دانش‌آموزان به نظام ستودنی است

نشست خبری دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و هفته ملی نوجوان روز دوشنبه ۹ آبان در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست بیان کرد: خدا را شاکر هستیم که توانستیم در طول این ۴۳ سال در کنار دانش‌آموزان و نوجوانان خدمات ویژه‌ای را به کشور ارائه کنیم. مجموعه انجمن اسلامی به عنوان قدیمی‌ترین تشکل دانش‌آموزی در طی این سال‌ها پرچمدار جنبش دانش‌آموزی بوده و توانسته با حفظ هویت و پرچمداری دانش‌آموزان جایگاه و نقش آنها را به رسمیت بشناسد.

تاریخی در نشست خبری روز دانش‌آموز گفت: نسل حاضر یکی از پرانگیزه‌ترین نسل‌ها برای تداوم انقلاب اسلامی و تقیّد و تعهد دانش‌آموزان به این نظام ستودنی و مثال‌زدنی است.

ارائه بسته‌های متنوع اقامتی در حج تمتع 1402

اکبر رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، با اعلام پیش‌بینی بسته‌های متنوع اقامتی برای اعزام زائران در حج آینده، گفت: این طرح در صورت اختصاص سهمیه کامل اعزام زائر به عربستان و با توجه به تعداد ایستگاه‌های پروازی، وضعیت پروازها و جدول پروازی مورد توافق با کشور میزبان اجرا می‌شود و مدت اقامت زائر در عربستان در پرداخت هزینه به دلیل اجاره موسمی هتل‌های مکه به مقدار کمی تأثیر خواهد داشت.

رضایی در ادامه گفت: مذاکرات با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ایران ایر برای ارائه راهکارهایی که به کاهش مدت سفر بیانجامد، ادامه دارد.

جمعه/////هفته‌ای همراه با برکات میلاد حضرت عبدالعظیم(ع)

چرا ایوان حرم حضرت علی(ع) را پوشانده‌اند

این روزها زائران حرم شریف حضرت علی(ع) در نجف اشرف وقتی که وارد حرم می‌شوند، ایوان نجف را متفاوت از همیشه و پوشانده شده با نوعی کاور و داربست می‌بینند. با توجه به حجم گسترده بازسازی‌ها در حرم‌های مطهر، بسیاری از زائران متوجه این مسئله می‌شوند که این نوع پوشش به دلیل بازسازی و تعمیر ایوان نجف نصب شده است. گروه اجتماعی ایکنا در خصوص دلایل دقیق نصب این پوشش و زمان برداشته شدن آن با محمد کریمی، مدیر صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت‌وگو کرد.

کریمی در پاسخ به دلیل تأخیر بازسازی ایوان گفت: بازسازی این ایوان پس از کاهش شیوع کرونا، از سر گرفته شد. در مرحله اول بر اساس توافقی که با تولیت حرم صورت گرفته بود، جداره بیرونی ایوان را مرمت کردیم. این جداره در سه مرحله ضلع جنوبی(مناره جنوبی و بخش جنوبی)، ضلع شمالی (مناره شمالی و بخش شمالی) و جداره میانی قرار بود مرمت شود که مرمت دو بخش شمالی و جنوبی به اتمام رسید.

وی ادامه داد: در ادامه کار، تولیت حرم از ما خواست زیر طاق ایوان و جداره داخلی ایوان را نیز بازسازی و مرمت کنیم که این درخواست، سرفصل جدیدی برای بازسازی ایجاد کرد و قرار شد از عید فطر سال گذشته به مدت دو سال طراحی، مرمت و بازسازی این بخش را در دستور کار قرار دهیم.

گیاهان دارویی ظرفیت بزرگ ملی ایران است

ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی طب سنتی ایران روز سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در مصلی تهران افتتاح شد.

دهقانی فیروزآبادی در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کل قاره اروپا فراوانی گونه‌های گیاهی بیشتری داریم، گفت: از دو هزار و ۳۰۰ گیاه دارویی که در دنیا شناخته شده است، هزار و ۸۰۰ گونه مربوط و مختص به اقلیم ایران است. این یک ظرفیت بزرگ ملی است. از سوی دیگر ما در حوزه گیاه دارویی، طب سنتی یا طب مکمل اسناد بالادستی بسیار ارزشمندی داریم. سند مرتبطی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، ظرفیت‌های بزرگ و زیادی را برای کشور ایجاد کرده است‌.

تجلیل از ۴۷ دانش‌آموز برتر کشور در شصتمین جایزه ملی البرز

نشست خبری همایش ملی دانش‌آموزی شصتمین سال جایزه البرز روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان‌ماه با حضور حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

در این نشست، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز بیان کرد: جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است که از سوی زنده‌یاد البرز تأسیس شد و در طول نیم قرنی که از عمر راه‌اندازی آن می‌گذرد، به چندین هزار نفر از برترین‌های علمی تقدیم شده و باعث شده که دانشمندان با انگیزه مضاعفی به این ‌مسیر ادمه دهند.

ارشدی بیان کرد: در مراسم همایش ملی دانش‌آموزی شصتمین سال جایزه البرز از ۴۷ نفر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه‌ای و کاردانش تقدیر می‌شود.

احداث هزار واحد مسکونی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان

به همت سازمان بسیج مستضعفان و سازمان بسیج سازندگی، طرح احداث یک هزار واحد مسکونی محرومان از سوی سازمان بسج سازندگی در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است.

همچنین، در این راستا، «کاروان رسانه» ویژه بازدید از طرح‌های محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی بسیج در استان سیستان و بلوچستان به شهرستان چابهار اعزام می‌شود.
این کاروان برای بازدید از طرح مسکن‌سازی هزار واحدی بسیج در مناطق محروم شهرستان چابهار به همراه طرح احداث ۷۰ منزل مسکونی از سوی یک گروه جهادی در حاشیه چابهار و نیز کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی فعال در منطقه اعزام می‌شود.

جمعه/////هفته‌ای همراه با برکات میلاد حضرت عبدالعظیم(ع)

برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی با حضور ۲۴۰ شرکت

نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی با حضور مهدی سیف‌سهندی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و محورهای برگزاری این نمایشگاه تشریح شد.

سیف سهندی در این نشست نمایش توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را مهم‌ترین هدف این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: ۱۸۰ شرکت در بخش‌های مختلف و ۶۰ شرکت نوپا و هسته فناوری در بخش استانی در این نمایشگاه به ارائه محصولات و توانمندی‌های خود می‌پردازند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی گیاهان دارویی در مصلی تهران، گفت: ۲۴۰ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و هسته‌های فناوری در این نمایشگاه حضور دارند.

کدام گروه‌ها بیشتر به سواد رسانه‌ای نیاز دارند؛ مردم یا مسئولان

برای بررسی ابعاد مختلف سواد رسانه‌ای در ایران، نشست «بایسته‌های سواد رسانه‌ای در عصر پساحقیقت» با حضور محمد خدادی، کارشناس رسانه و معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد و سجاد مهدی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

سه‌گانه سواد رسانه‌ای مردم، نخبگان و مسئولان محور آغاز این گفت‌وگو بود که سجاد مهدی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون آن گفت: وقتی ما از رسانه صحبت می‌کنیم، از چیزی متفاوت از زندگی صحبت نمی‌کنیم و برای اینکه این مسئله را بفهمیم شاید بهتر است از کلمه ارتباط استفاده کنیم. ما در زندگی روزمره همیشه ارتباط داشته‌ایم و آنچه که جامعه را پیش می‌برده، منجر به توسعه تمدن‌ها می‌شده و تربیت، فرهنگ و ... را شکل می‌داده، مسئله ارتباط بوده است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه با نگاه حداقلی، ارتباط دو رکن دارد، گفت: دریافت و فهم انتقال و ارسال پیام که ما در هر دوی این رکن‌ها یعنی گفتن و شنیدن نیاز به آموزش داریم. وقتی رسانه به ارتباط گفت و شنود اضافه می‌شود، مسئله ارتباط را پیچیده‌تر می‌کند. رسانه یک ابزار و تکنولوژی است که روز به روز با شتاب در حال پیشروی است و جامعه‌ای که هنوز ارتباطات میان فردی را به شکل صحیح نیاموخته باشد، با یک تکنولوژی مواجه شده که روز به روز ضریب‌ها و مسائل جدیدی را به حوزه ارتباطات اضافه می‌کند.

تأثیر بحران‌های رسانه‌ای بر سلامت روحی و ذهنی جامعه

گروه اجتماعی ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار سلسله وبینارهای سواد رسانه‌ای اقدام کرد که آخرین وبینار از این موارد، با عنوان «بحران‌های رسانه‌ای و سلامت روحی و ذهنی جامعه» منتشر شد که طی آن فردوس امیرغلامی، عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران به سخنرانی پرداخت.

امیرغلامی در این وبینار اظهار کرد: این روزها با توجه به مسائلی که در کشور اتفاق افتاد، شاید بیشتر از همیشه بحران‌های رسانه‌ای و اجتماعی را درک کنیم که چه تأثیری در جامعه داشته است. با وجود اینکه زندگی جاری بوده و ریتم معمولی زندگی در جریان است، اما اگر به اطراف خود توجه کنیم، متوجه می‌شویم که حال دل‌های مردم خوب نیست. یکی از اتفاقاتی که در بحران‌های اجتماعی ایجاد می‌شود، بحران‌های رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: زمانی که توازن مرسوم و معمول در حوزه‌های مختلف دچار اختلال می‌شود، بحران ایجاد می‌شود. به صورت معمول خانواده‌‌ها دارای ریتم مشخصی در طول فعالیت‌های روزانه خود هستند، اما ممکن است اتفاقی در خانواده رخ دهد که این ریتم برای مدتی دچار اختلال شود، این مسئله باعث ایجاد بحران در خانواده خواهد شد. برای تشخیص وجود بحران در حوزه رسانه‌ای باید دقت کرد که آیا ریتم معمول رسانه‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستیم دچار اختلال شده است یا خیر؟ ساده‌ترین تعریفی که برای بحران رسانه‌ای ارائه می‌شود این است که شهروندان دقت کنند که آیا توازن‌های رسانه‌ای بهم ریخته یا خیر؟

طرح حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال کشور رونمایی شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، طرح حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی را که در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، برای حمایت از کسب و کار‌های فضای مجازی تدوین و به تصویب رسیده بود، روز ۱۰ آبان رونمایی کردند.

در این طرح که در قالب ۱۴ ماده به تصویب رسیده است، حدود ۲۰ نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکو‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی پیش‌بینی شده است که در قالب تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف در قالب آیین‌نامه متبلور شده است. در این آیین‌نامه برای سکو‌های کسب و کاری مشمول، تسهیلاتی همچون امکانات متنوع پرداخت، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری، تبلیغ در سازمان صدا و سیما و ... پیش‌بینی شده است.

جمعه/////هفته‌ای همراه با برکات میلاد حضرت عبدالعظیم(ع)

نکاتی برای والدین نوجوانان؛ حساسیت‌های تربیت دینی

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته نسبت به انتشار گفت‌وگویی با سیده معصومه طباطبایی، کارشناسی ارشد روانشناسی، دکتری فلسفه و کلام و سطح ۳ تفسیر علوم قرآنی درباره موضوع تربیت دینی در دوره نوجوانی اقدام کرده که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « مؤلفه‌های بسیاری در تربیت‌ دینی اثرگذار است و توصیه‌هایی در دین اسلام به ضرورتِ تربیت وجود دارد و در سیره اهل‌بیت(ع) نیز بر این موضوع بسیار تأکید شده است. بحث وراثت، ساختار اجتماعی، نظام آموزش‌ و پرورش و اراده خودسازی که هر فرد دارد بر تربیت عام یک فرد تأثیرگذار است. خانواده با جایگاه خاص خود در تکوین شخصیت کودکان نقش بسیار مهمی دارد. خانواده باید بداند که نسل آنها و فرزندانشان از دو زمان متفاوت با اقتضائات، سلایق و خواسته‌های مختلف هستند.

باور به این مفهوم و ایجاد آن برای نوجوان می‌تواند سبب ایجاد یک ارتباط خوب شود. بسیاری اوقات شکاف بین والدین و فرزندان وجود دارد به دلیل به نتیجه نرسیدن والدین است که نمی‌دانند دوره و بایسته‌های تربیتی آنها با فرزندانشان متفاوت است و فرزندان آنها نیز از این مسئله رنج می‌برند.

این موضوع باعث می‌شود تا چیزی که والدین به عنوان مسائل تربیتی به خصوص مسائل تربیت دینی ارائه می‌دهند، یک برداشت ناصحیح و جمود در گذشته باشد و به همین دلیل نوجوانان این موضوعات را نمی‌پذیرند. همچنین والدین بعضاً مفاهیم دینی را در یک قالب نادرست ارائه می‌دهند که باعث تعارض می‌شود».

انتهای پیام
captcha