فتنه دشمنان علیه انقلاب اسلامی عقده‌گشایی از اقتدار ایران استکبارستیز است
کد خبر: 4096785
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

فتنه دشمنان علیه انقلاب اسلامی عقده‌گشایی از اقتدار ایران استکبارستیز است

ناجی امهز گفت: دلیل اینکه امروز غربی‌ها غالب قدرت خود را برای هدف گرفتن انقلاب اسلامی به کار گرفته‌اند، عقده‌گشایی از اقتدار ایران استکبارستیز است، زیرا می‌دانند تا زمانی که ایران قوی و توانمند باشد، پروژه صهیونیست‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

روز ۱۳ آبان هر سال یادآور سه واقعه مهم تاریخ معاصر ایران است. در سال ۱۳۴۳ در چنین روزی، مأموران رژیم شاهنشاهی، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، در حمله مأموران شاه به راهپیمایی دانش‌آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت‌های آمریکا در ایران ده‌ها دانش‌آموز به خاک و خون کشیده شدند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نیز، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه‌ جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند.

 ناجی أمهز، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان و کارشناس مسائل غرب آسیا به مناسبت امروز، 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی با خبرگزاری ایکنا گفت‌وگو کرد.

أمهز با بیان اینکه آرمان انقلاب اسلامی ایران نجات ملت‌های مستضعف جهان از زیر سلطه استکبار جهانی بوده است، گفت: انقلاب اسلامی جلوی استکبار و تروریسم صهیونیستی را گرفت و معادله‌ای به نام مقاومت فلسطین برقرار کرد.

نویسنده لبنانی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در مقابله با تسلط آمریکا بر نفت و گاز عراق و توطئه‌ها برای تجزیه سوریه گفت: انقلاب اسلامی موجب عزت ملت‌های منطقه در سایه تلاش استکبار برای پیشبرد روند سازش شده است.

أمهز افزود: امروز استکبار، قدرت و رسانه‌های خود را برای هدف گرفتن انقلاب اسلامی به کار گرفته است تا با سقوط انقلاب اسلامی، شرق و غرب به دست صهیونیست‌ها افتد، اما این توطئه‌ها به جایی نمی‌رسد.

کارشناس لبنانی، انقلاب اسلامی را پایه‌گذار گفت‌‌وگوی بین مسلمانان و همچین بین ادیان خواند و تأکید کرد: امروز مردم جهان قدردان مبارزه انقلاب اسلامی با استکبار جهانی هستند.

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

ایکنا _ همانطور که می‌دانید عدالت‌خواهی و مبارزه با استکبار از دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و در ایران روز 13 آبان  «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامگذاری شده است، به نظر شما ضرورت مبارزه با استکبار در زمان حاضر چیست؟

در واقع یک مشکل بزرگ وجود دارد که باید به صورت ساده به افکار عمومی ایرانی و عربی توضیح داده شود، زیرا معتقدم از زمان پیروزی انقلاب کبیر اسلامی تاکنون به این نکته به‌طور خاص پرداخته نشده است که من در اینجا به آن خواهم پرداخت.

انقلاب پربرکت اسلامی ایران فقط به خاطر ملت بزرگ ایران نبود که با استکبار مبارزه و در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کرد، بلکه انقلاب امام خمینی(ره) انقلابی است که قرار بوده تمام جهان را از یک‌جانبه‌گرایی استکبار آمریکا نجات دهد.

بنابراین امروز باید سؤال را به شکل زیر مطرح کنیم که اگر انقلاب کبیر اسلامی نبود، جهان چگونه بود؛ در حالی که همه شواهد و تحولات جهان از آمریکا گرفته تا اروپا و روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ثابت کرده که تنها قدرتی که به این جهان یک موازنه نیمه طبیعی افزوده، جمهوری اسلامی است.

انقلاب اسلامی نه تنها در ایران پیروز شد، بلکه در فلسطین نیز آن زمان که پرچم فلسطین بر فراز سفارت دشمن اسرائیلی به اهتزاز درآمد، پیروز شد. آن هم پس از آن که همه جهان به مرگ آرمان فلسطین اعتقاد داشتند و امام خمینی(ره) آن را از نو زنده کرد و به بندگان خداوند هدیه داد. انقلاب اسلامی جلوی استکبار و تروریسم صهیونیستی را گرفت و معادله‌ای به نام مقاومت فلسطین برقرار کرد.

انقلاب اسلامی آتش‌ رهایی را در دل مردم فلسطین شعله‌ور ساخت و دشمن اسرائیلی را از تخریب مسجدالاقصی برای برپایی معبد ادعایی آن بازداشت. انقلاب اسلامی جنوب لبنان را آزاد و از مرزهای آن محافظت کرد و از هویت و کرامت مردم لبنان هم صیانت کرد.

انقلاب اسلامی جلوی فروپاشی عراق را گرفت و برای وحدت این کشور و یکپارچگی مردم آن خدمات شایانی کرده است؛ علاوه بر اینکه انقلاب اسلامی ایران، عراق را از شر تروریسم تکفیری نجات داد و در زمان جنگ با داعش که همه دنیا از عراق روی گرداند به کمک این کشور شتافت.

همه می‌دانند که استکبار می‌خواست عراق را غرق در خون کند تا بر نفت و ثروت آن مسلط شود و انقلاب اسلامی ایران بود که این پروژه اهریمنی را خنثی کرد.

انقلاب اسلامی از سوریه دفاع، وحدت آن را حفظ کرد و جهان و منطقه را از شر تروریسم نجات داد، تروریسمی که می‌توانست جهان را به قرون وسطی بازگرداند.

انقلاب اسلامی با قدرت حضور و استواری در موضع خود، باعث سربلندی و عزت ملت‌های عربی شد، علی‌رغم تحقیر تلخی که ملت‌های عربی پس از حرکت اکثریت رهبران عرب به سمت عادی‌سازی با دشمن اسرائیلی تجربه کردند.

نمی‌توان در یک مقاله یا در پاسخ به چند سؤال درباره نقش انقلاب اسلامی صحبت کرد که نقش آن محدود به مقابله با استکبار و ایستادگی در برابر استکبار جهانی نبوده است. نقش انقلاب بسیار بیشتر است و بحران  روسیه _ اوکراین نشان داد که جهان چقدر به جمهوری اسلامی و خِرَد آن نیاز دارد.

انقلاب اسلامی نبود، استکبار بر جهان حکومت می‌کرد

زمانی که شوروی روی کار بود، اگر انقلاب اسلامی ایران نبود، امروز استکبار بر جهان حکومت می‌کرد. انقلاب اسلامی هدیه‌ای از آسمان به مستضعفان روی زمین است.

ایکنا _ استکبار قدرت‌های غربی چه تأثیری بر تعاملات جهانی داشته است؟

ناگزیر صحنه اقتصاد یکی از خطرناک‌ترین صحنه‌های قدرت‌نمایی استکبار است که قدرت‌های غربی برای تأثیرگذاری بر رویدادهای جهانی و تخریب ساختار اجتماعی ملت‌های مورد هدف استکبار به کار گرفته‌اند؛ علاوه بر این رسانه‌های دروغ‌پرداز استکبار، ملاحظه هیچ مقررات و مخاطب خود را در رفتار و گفتار نمی‌کند که همین امر موجب ایجاد نسل‌هایی منحرف شده است؛ به ویژه با تهاجم رسانه‌های اجتماعی که همه حریم‌ها را زیر پا می‌گذارد.

 همه این عوامل مقدمه‌ای برای آن لحظه‌ای بود که جنگ فعلی در منطقه یعنی روسیه و اوکراین اعلام شد که به دنبال آن تحریم‌های بزرگی را علیه روسیه اعمال کردند تا یک بحران جهانی کمرشکنی ایجاد کنند که همه را تحت تأثیر قرار دهد و نظم جهانی جدیدی ایجاد کند.

انقلاب اسلامی، بازدازنده در برابر صهیونیسم

قدرت‌های غربی برای خدمت به صهیونیسم جهانی از همه ابزارها از جمله استثمار مردم خود و نابودی همه چیز استفاده می‌کنند و یکی از منابع بازدارندگی و دفاع از جوامع و کشورهای هدف، انقلاب اسلامی است.

بنابراین غرب می‌داند که تا زمانی که انقلاب اسلامی قوی و توانمند باشد، پروژه صهیونیستی برای نابودی جوامع، ملت‌ها و جهان به نتیجه نمی‌رسد و از همین روست که اکثریت قدرت‌های غربی در تلاش هستند تا قدرت و رسانه‌های خود را برای هدف گرفتن انقلاب اسلامی به کار گیرند، زیرا در صورت سقوط انقلاب اسلامی است که شرق و غرب به دست صهیونیست‌ها خواهد افتاد.

ایکنا _ موضوع مبارزه با استکبار را از منظر قرآن چگونه تحلیل می‌کنید؟

حقیقت این است که من یک رجل دینی یا روحانی نیستم، اما به عنوان یک مسلمان احساس می‌کنم که در راه راست هستم و اسلام ما قادر است به بسیاری از مسائل بخصوص در پرتو این تحولات شتابان جهانی رسیدگی کند.

جمهوری اسلامی از طریق اسلام الگوی شگفت‌انگیزی را در همه سطوح ارائه کرده است، چه در سطح حکومت مردمی و اعمال دموکراسی واقعی و چه در ایجاد یک  نظام اقتصادی منعطف که همراه با توسعه شگرف در همه زمینه‌ها از جمله توسعه فناوری و ارسال ماهواره‌ها به فضاست؛ علاوه بر موفقیت‌هایی کم‌نظیر که در سطح جهانی در سطح پزشکی و علمی برخوردار است.

من تا زمانی که پشت سر امام سیدعلی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، رهبر انقلاب اسلامی ایران حرکت می‌کنم، احساس می‌کنم که در مسیر مبارزه با استکبار قرار دارم و در تمام ابعاد زندگی اجتماعی، انسانی، ایمانی و سیاسی طبق فرموده خداوند در کتاب مقدس قرآن عمل کرده‌ام.

ایکنا _ مبارزه با استکبار بخشی از آرمان‌های امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده است. چگونه می‌توان از این ویژگی برای تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان استفاده کرد؟

 امام خمینی(ره) حیات‌بخش همه ملت‌های مستضعف است به‌خصوص کسانی که گزینه مقاومت و دفاع از شرافت و مقدسات را برگزیدند. آزادسازی جنوب لبنان از چنگ دشمن صهیونیستی و تحمیل شروط مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی از زمان «روز نکبت» در سال 1948 میلادی یک پیروزی بزرگ و خیره کننده بود که معادله جنگ‌های کلاسیک و موازنه‌های قوا را تغییر داد.

امروز همه مستضعفان جهان از آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بهره می‌برند و آن را پیاده می‌کنند و ان شا الله به زودی همه این آرمان‌ها محقق خواهد شد.

ایکنا _ همانطور که می‌دانید استکبار جهانی در مقابل وحدت امت اسلامی ایستاده است و امروز در جهت ایجاد ناامنی در جهان اسلام حرکت می‌کند، مهمترین پیشنهاد شما برای خنثی‌سازی این توطئه‌ها چیست؟

 متأسفانه گروه‌هایی از مسلمانان خود مخالف وحدت هستند و در میان جوامع اسلامی، برخی کشورها برای خدمت به دشمن صهیونیستی، تمام تلاش خود را برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان  به کار گرفتند.

همچنین از برکت انقلاب اسلامی ایران است که تلاش‌ها برای اتحاد مسلمانان کلید خورده است و امام خمینی(ره) یک هفته را به نام هفته وحدت اسلامی نامگذاری کرد. در واقع این انقلاب اسلامی بود که گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌های مختلف را پایه‌گذاری کرد.

مردم دنیا قدردان انقلاب اسلامی هستند

در اینجا مجالی نیست که بتوان به طور مفصل از برکات آن برای همه بشریت صحبت کرد؛ اما ملت بزرگ ایران می‌تواند از انقلاب اسلامی، از برکات عاقبت خود و آنچه به همه بشریت عرضه کرده است، صحبت کند؛ مردم بزرگ ایران می‌توانند احساس کنند که مردم جهان چقدر قدردان این انقلاب اسلامی هستند به خاطر آنچه ایران اسلامی به دنیا تقدیم کرده‌ است.

گفت‌وگو: الهام موذنی 

انتهای پیام
captcha