نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم(ع) الگویی برای سبک زندگی اسلامی است
کد خبر: 4094431
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
عباس سلیمی:

نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم(ع) الگویی برای سبک زندگی اسلامی است

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار امیدواری کرد که با همکاری رسانه‌های مختلف متن نامه حضرت امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان سند بالادستی سبک زندگی صحیح اسلامی منتشر شود؛ چراکه اگر مفاد این سند آسمانی بر دل مردم بنشیند، آمار جامعه در حوزه معضلات اجتماعی و ‌مراجع قضایی کاهش چشمگیر خواهد داشت.

نامه امام رضا(ع) به عبدالعظیم(ع) الگویی برای سبک زندگی اسلامی استبه ‌گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) امروز، سوم آبان‌ماه با حضور عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، عباس سلیمی طی سخنانی اظهار کرد: در روایتی از امام صادق(ع) و به‌ نقل از موسی بن بکر آمده است که در خدمت امام صادق(ع) بودیم که در این مجلس یکی از محترمان این گونه سخن گفت که از خدا بهشت را مسئلت می‌کنم. امام(ع) به او فرمودند که شما همین الان در بهشت هستید، لذا از خدا بخواهید که شما را از این بهشت بیرون نراند. آن فرد در پاسخ عرض کرد که ما آلان در دنیا هستیم، چطور می‌فرمایید در بهشت قرار داریم؟ امام(ع) فرمودند آیا شما به امامت و ولایت ما اقرار ندارید؟ همه حضار در مجلس گفتند: بله! امام(ع) فرمودند که معنی بهشت همین است، یعنی اگر کسی معتقد به امامت باشد، در حقیقت در بهشت قرار دارد. کسی که مقر به امامت باشد، همواره در فضای بهشتی زندگی می‌کند. پس باید از خدا بخواهید که این نعمت را از شما سلب نکند.

وی ادامه داد: آیت‌الله العظمی جوادی آملی در بیاناتی در جمع خدمتگزاران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) فرمودند که مراقب باشید کار کردن در اماکن متبرکه و حرم مقدس برای شما عادی نشود. سر و کار داشتن با اهل بیت(ع) نعمتی است که باید قدر آن را دانست و با اشتیاق به خادمی حرم ایشان پرداخت.

سلیمی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: هدف از برگزاری جشن‌های میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) باید این باشد که این آستان مقدسه را به عنوان الگوی سبک زندگی برای جوانان معرفی کنیم. چهارم ربیع الثانی مصادف با هشتم آبان‌ماه، روز ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) است و سه روز قبل و سه روز بعد از آن به عنوان هفته ولادت حضرت در نظر گرفته شده‌ است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: در کشور ما بیش از هشت هزار امامزاده والامقام آرمیده‌اند که هر کدام سرمایه‌های بزرگ فرهنگی کشور هستند، اما فقط در مورد یکی از این شخصیت‌های ممتاز آسمانی بود که امام معصوم(ع) فرمودند: «من زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا».

وی بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) جایگاه ویژه‌ای دارند و گذشته از اینکه از نوادگان امام مجتبی(ع) بوده و دارای قداست ویژه ‌ای هستند، دانشمند بزرگی هستند که آثار ایشان در تطورات تاریخی باقی نمانده و از دستبرد روزگار مصون نبوده است. اما دو کتاب منتسب به ایشان یعنی خطب امیرالمؤمنین(ع) و یوم‌ و لیله نام دارند. کتاب خطب امیرالمؤمنین(ع) مربوط به خطبه‌های حضرت امیر(ع) است که حضرت عبدالعظیم(ع) قبل از جناب سید رضی نسبت به جمع‌آوری این خطبه‌ها اقدام کردند. کتاب دوم ایشان نیز یوم و لیله نام دارد که برنامه زندگی یک انسان موحد در طول یک شبانه روز را تبیین کرده است.

سلیمی اظهار کرد: از جمله مواردی که باید در مورد زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) بدان توجه کرد، انتشار حدیث عرض دین است که ایشان مواضع عقیدتی خود را با امام معصوم(ع) چک و امام نیز این عقاید را تأیید کردند. یقیناً اگر فرهنگ‌ عرضه اعتقادات در جامعه وجود داشت، بسیاری از چالش‌ها در کشور ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: از جمله موارد مهم زندگی حضرت عبدالعظیم(ع) نامه حضرت امام رضا(ع) به ایشان است که عصاره‌ای از سبک زندگی صحیح اسلامی است. در بارگاه این‌ شخصیت بزرگ دو شخصیت بزرگ دیگر یعنی حضرت موسی بن الکاظم و حضرت طاهر بن السجاد(ع) نیز حضور دارند که زیارت ایشان نیز سراسر نور و برکت است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: به برکت وجود این‌ شخصیت بزرگوار برنامه‌ای تحت عنوان ستارگان ری برای معرفی شخصیت‌های آرمیده در این آستان مقدس فراهم شده که امیدواریم به زودی آماده شود. حوزه علمیه آستان مقدس، دانشگاه علوم قرآن و حدیث (تا مقطع دکترا)، مجتمع آموزشی حکمت از دبستان تا دبیرستان، مرکز نجوم و ستاره‌شناسی، تالار علم، موزه آستان مقدس، آسمان‌نما در زمینه علم‌ هیئت، مرکز قرآنی آستان مقدس، مرکز پاسخگویی و مشاوره با مردم با حضور علما و ... از جمله مراکزی هستند که به برکت وجود مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در این آستان مقدس ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مرکز تخصصی دارالشفای کوثر با حضور سالیانه ۷۵۰ هزار نفر مراجعه کننده و خدمت پزشکانی دارای مدارج تخصص، فوق تخصص و نیز مراکز تخصصی تصویربرداری، جراحی و ... از دیگر خدمات آستان مقدس است که برخی از پزشکان متخصص این مرکز به صورت افتخاری و بدون حقوق در خدمت مردم هستند. اداره نذورات آستان علاوه بر دریافت نذورات مردم در طول سال، نسبت به ارائه خدمات فرهنگی از جمله مراسم جشن‌ تکلیف دانش‌آموزان دختر و پسر، برگزاری مراسم عقد و ازدواج در اتاق عقد آستان، برپایی کلاس‌های ارتقای معرفت دینی و اجتماعی مردم در حوزه تحکیم خانواده و ... اقدام می‌کند.

اجرای ۷۰ برنامه متنوع

سلیمی ادامه داد: با توجه به این شناخت از حضرت عبدالعظیم(ع) ترجیح می‌دهیم که خدمات مراسم ‌ولادت ایشان را با جذب کمک بانیان و خیران افزایش دهیم. در طول هفته ولادت از روز پنجشنبه با اجرای ۷۰ برنامه متنوع در خدمت علاقه‌مندان و زائران آن حضرت هستیم. عیادت روزانه خادمان از بیماران، مراجعه به منازل شهدای عزیز و تجدید میثاق با ایشان، گل‌آرایی ضریح و عطرافشانی قبور شهدا، برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان ممتاز و اجرای گروه‌های تواشیح، برپایی جلسات تفسیر قرآن کریم، اجرای مراسم دعا و نیایش و آئین تعویض پرچم گنبد حضرت با همکاری رسانه ملی از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: در روز میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) نیز (روز یکشنبه، هشتم آبان‌ماه) علاوه بر جشن ‌میلاد، تدبیری اندیشیده شده است که در راستای ارائه خدمات به زوار آن حضرت، تمامی مراجعات به مرکز دارالشفای کوثر اعم از هزینه ویزیت و ارائه خدمات تزریقات، پانسمان و ... رایگان باشد. در طول هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) نیز بازدید از موزه آستان مقدس، مرکز نجوم آستان، آسمان‌نما و رصدخانه به صورت رایگان خواهد بود.

افتتاح نمایندگی فروش محصولات نان رضوی

سلیمی بیان کرد: در اداره نذورات آستان نیز شاهد افتتاح نمایندگی فروش محصولات نان رضوی در ضلع شرقی آستان و پذیرایی از مردم در ایستگاه‌های صلواتی خواهیم بود. همچنین، اجرای طرح مواسات و توزیع بسته‌های ارزاق بین فقرا و تهیدستان، طرح تخفیف اقلام و اجناس برخی از کسبه در صنف‌های مختلف در شب و روز میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) و ... نیز از دیگر برنامه‌های هفته ولادت آن حضرت است.

وی افزود: برنامه اصلی جشن میلاد آستان نیز روز شنبه، هفتم آبان‌ماه مصادف با شب ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد که در این مراسم، برنامه‌های مختلفی همچون تلاوت آیات قرآن کریم با تلاوت احمد ابوالقاسمی، اجرای تواشیح از سوی گروه محمد رسول‌الله(ص)، مداحی سیدمهدی میردامادی و سخنرانی حجت‌الاسلام رفیعی و توزیع غذای متبرک در میان زائران اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح کرد: با توجه به اهمیت جایگاه بانوان و در طول هفته ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)، کرسی ویژه تلاوت بانوان برگزار می‌شود که تمامی فعالیت‌های مربوط بدان از سوی بانوان انجام می‌شود. در ظهر ولادت نیز مراسم جشن دیگری در مصلای امام‌علی(ع) با حضور قاریان و ذاکران برگزار می‌شود.

همچنین، برپایی جشن کودکانه جشن ‌گل‌های حسینی ویژه نونهالان و نوجوانان، برگزاری آئین چراغ‌گردانی و خطبه‌خوانی، برگزاری کارگاه آموزشی تبیین شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع)، اجرای مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان و برگزاری محافل قرآنی در مساجد و مدارس شهرستان ری از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

سلیمی اظهار کرد: همچنین، برگزاری مسابقات فرهنگی، اجرای برنامه قرآن بخوانید و جایزه بگیرید،‌ برگزاری مراسم عقد و ازدواج جوانان، برپایی میز خدمت از سوی شهرداری منطقه 20 و فرمانداری ویژه ری و ... از دیگر برنامه‌های ایام ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) است. امیدواریم با همکاری رسانه‌های مختلف متن نامه حضرت امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان سند بالادستی سبک زندگی صحیح اسلامی منتشر شود؛ چراکه اگر مفاد این سند آسمانی بر دل مردم بنشیند، آمار جامعه در حوزه معضلات اجتماعی و ‌مراجع قضایی کاهش چشمگیر خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha